Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Welke Hotend?

Posted by Justintime 
Welke Hotend?
September 18, 2013 08:38AM
Hoi,

Ook ik ben begonnen met het bouwen van een Prusa I3, althans ik ben eerst de onderdelen aan het verzamelen.

Nu ben ik aan beland bij de Hotend.
Ik heb een Wade extruder besteld. Met j-head bevestiging.

Nu heb ik veel rond gekeken hier en bijna iedereen adviseert de J-head mkV.

Maar nu zag ik ook en e3d voor bij komen en de Prusanozzle. Nu heb ik het idee dat die twee hetzelfde zijn.
Ook gelezen dat er wat problemen zijn met de Prusanozzle. Maar dat was alweer een tijdje geleden en ik zag dat de prusanozzle gewoon te koop is. Betekend dat dat de problemen zijn opgelost?

Het is wel een hele zoektocht zeg.... voordat je alle producten bij elkaar hebt.....Prusa Vanilla Prusa Einstein. X-Y bed van alleen M10 Of M8 en M10.....

Maar we komen er wel.....

Wie kan mij adviseren in de Hotend?

En oh ja volgens mij ziet bij de geprinte onderdelen geen fanmount.... Kan ik dan wel printen?? Omdat ik las dat de J-head gekoelt moet worden?
Re: Welke Hotend?
September 18, 2013 09:46AM
Hoi Justintime,

Welkom hier op het forum.

Voor onderdelen van een Prusa i3 kan ik je van harte aanraden om op eBay rond te kijken.

RepRapDiscount is een verkoper waar ik electronica bij heb gekocht en Fabster3d (het ebay verkoopkanaal van Gadgets 3D) is ook zeker een aanrader. Van die laatste kun je in een veiling weleens een hele leuke set kopen met electronica, heated bed, belts en pulleys, heated ben en ook hun hotend (Buda style).

Met J-heads heb ik geen ervaring. Ze worden erg veel gebruikt (tot grote tevredenheid), maar ik denk dat er ook hele goede nieuwere alternatieven zijn. De prusa nozzle zag er goed uit en die e3d vind ik er eigenlijk nog beter uitzien. Ik ben benieuwd erover te lezen.

Voor welk hot end je kiest is ook afhankelijk van waar je mee wilt gaan printen. All metal kan tot hogere temperaturen verwarmd worden. Dat is leuk, maar ga je het gebruiken? Bij die e3d moet je wel direct kiezen voor 175mm of 3mm, je kunt niet een inner tube verwisselen en dunner of dikker filament gebruiken. Kies je voor een 3mm versie, kijk dan wel eerst even of het gaatje in de Wade's extruder groot genoeg is. Bij mij past daar alleen 1.75mm filament door

J-heads worden ook voor hele verschillende prijzen door verschillende aanbieders te koop aangeboden. Het kopen van een betrouwbare partij vind ik zelf net zo belangrijk. Meer advies kan ik je niet geven voor een hot end.

De Prusa i3 is nog steeds heel erg slecht gedocumenteerd. (schaam) Maar vragen kun je hier altijd stellen. Er werken wel veel mensen aan.

Zonder fanmount kun je wel printen, het is dan gewoon handig om als een van de eerste dingen een fanmount te printen.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Welke Hotend?
September 18, 2013 12:45PM
De échte, orginele, oorspronkelijke J-Head is ontworpen door Brian Reifsnyder, en dat is ook de hotend waar men goede ervaringen mee heeft en welke men bedoelt als men het heeft over de Mk-V. Meer informatie over de verschillende varianten hiervan vind je op de wiki. Je kan deze originele kopen op hotends.com uit Amerika. Hij verkoopt ze vanaf 6 uur elke vrijdagavond (de rest van de tijd staat het product op 'uitverkocht'.)

Ik heb de J-Head Mk V-BV bij Reifsnyder gekocht en ik heb er erg tevreden over. Vergeleken met andere hotends is de prijs heel goed, en de kwaliteit is ook erg goed: ik heb er nog geen enkel probleem mee gehad. Door niet een kloon-versie te kopen steun je daarnaast de bedenker en krijg je van hem ook nog eens garantie.

Die hotend komt in een envelop, samen met de thermistor, de weerstand en PTFE-tubes voor over de draadeindjes. Die thermistor is minuscuul, en ik kreeg het voor elkaar om één van de pootjes eraf te breken. Omdat ze elders niet goed verkrijgbaar zijn, raad ik je aan er eentje extra te bestellen.

Let ook op hoe de hotend bevestigd moet worden. Misschien is de J-Head bevestiging die je al hebt voldoende, maar ik heb voor mijn printer de aluminium hot-end mounting plate erbij besteld. Past perfect.

De J-Head moet idealitair inderdaad gekoeld worden: een 30 mm fan die tussen de ribbels van het hotend door blaast is voldoende. Maar ik heb zelf ook nog geen fan mount en dus mijn hotend ook nog niet gekoeld. Het werkt desondanks gewoon goed. In de set die NW RepRap aanbiedt en waarvan tutorials online staan wordt deze X-carriage met 30 mm fan mount gebruikt. Een losse fan mount heb ik nog niet gezien.
Re: Welke Hotend?
September 18, 2013 01:43PM
Hi Justintime,

mijn jongste zoon(14) en ik hebben in augustus ook een Prusa I3 gebouwd. We hebben een hoop onderdelen op ebay gekocht, meestal met een auctionsniper om zo laag mogelijk te kunnen scoren. Onze electronica en hotend komen van Fabster, echter betaal je wel voor elke aankoop 10$ verzendkosten, maar dan is je aankoop ook binnen 3 dagen in NL.
Echter als ik alles optel en de prijserosie meetel, denk ik dat we iets goedkoper waren uitgeweest met de hele zwik in het starterpakket van Fabster in zijn europese shop Gadgets3d.eu. Daar heb je voor 225 Euro alles bij elkaar. En voor je Prusa is met name het LCD display een absolute must-have. Daar hebben we al zo veel plezier van gehad.
De hot-end hebben we ook van Fabster, en ik ben er erg tevreden over. Wel zorgen dat je de bovenkant koelt, anders jamt je PLA. Die fan kun je makkelijk onder je extruder monteren met behulp van een stripje alu en wat tie-wraps, Als de boel dan in elkaar zit, print je gewoon voor de lol een leuke fanmount naar eigen smaak, of van Thingiverse...

Succes met de bouw
Re: Welke Hotend?
September 18, 2013 02:28PM
Bedankt voor al jullie tips.
Ik heb de hotend inmiddels besteld. Bij reprapworld.com. Een J-head 0.5/3mm.

Ik heb bij hotends.com gekeken maar daar was hij "out of stock" Dus vandaar bij reprapworld besteld. Ook nog bij charlie3d in België gekeken. Alleen zijn de verzendkosten wat hoog. (sorry Charlie)
Volgens mij is dit een kloon. Maar heb al gelezen dat er regelmatig wat mis kan gaan. Als dat gebeurd iets minder pijn. Dan koop ik wel een "echte"

Ik bestel heel veel bij aliexpress. Goede prijzen en je hoeft niet te wachten tot je wint... Of nog frustrerender als je verliest

Voor alle elektronica ben ik 65 euro kwijt. (ramps 1.4, drivers, kabelset, opto end stops, Arduino, fan)


Lcd display staat zeker op mijn verlanglijst. Maar eerst zorgen dat alles werkt en draait.

Nogmaals bedankt en ik hou jullie op de hoogte.

Edited 2 time(s). Last edit at 09/18/2013 02:38PM by Justintime.
Re: Welke Hotend?
September 18, 2013 02:36PM
Hi,
bijgevoegd mijn configuration.h. Ik heb me op internet rot gezocht naar de juiste aanpassingen voor Prusa in de Marlin SW.

Aangezien ik wel een LCD heb en mijn zoon een welkomstscherm wilde hebben, heb ik daar een beetje aan geknutseld.
Belangrijkste aanpassing was de Z-homing speed. Die trekt echt helemaal nergens op en bracht mijn steppers in oscillatie.
De E-steps is de belangrijkste aanpassing. Als je die goed uitrekent/opmeet zijn je prints direct goed.
O ja, niet de hot-head cooling fan aansluiten op Ramps D9, want dan koelt de hot head niet tijdens het opwarmen en is de boel al gesmolten voor je aan printen toekomt. Dat ging bij mij tenminste mis. Gewoon aan de 12 volt en op de bovenkant van je J-head richten, niet op de punt want dan krijg je weer opwarmproblemen.

Eric
Attachments:
open | download - Configuration.h (24.2 KB)
Re: Welke Hotend?
September 18, 2013 02:43PM
Bedankt, heb even in de software gesnuffeld.
Ik las dat Marlin veel gebruikt wordt.

Maarje kunt toch ook de Arduino config van Repetier laden?

Als je Marlin gebruikt welk Windows programma heb je dan nodig?
Of haal ik nu alles door elkaar?

Nogmaals, in de software moet ik me nog verdiepen. Eerst bouwen en dan de rest.
Re: Welke Hotend?
September 18, 2013 04:11PM
@Evbeurdn: Dank voor die configuration.h!
Die Esteps heb ik ook nog niet goed. Volgens de formule staan ze correct, maar met 100mm extruden doet hij maar ongeveer 40mm Morgen eens kijken of het niet gewoon slipt op de hobbed bolt.

Let wel op dat de prijzen an Gadgets3d in de webshop in $ zijn en ex BTW (23% dacht ik). Dat tikt toch flink aan!
Het is wel echt de moeite om op een heel pakket te bieden.

@Justintime:
Marlin firmware wordt erg veel gebruikt ja. Hier staat een overzicht van (alle) verschillende firmware waaruit je kunt kiezen.

Als je een Arduino/RAMPS hebt, gebruik je altijd de Arduino IDE om de firmware daarin te zetten. Of dit nu Marlin, Repetier, Sprinter of een andere is. Welk programma je (onder Windows) gebruikt om je printer aan te sturen is een andere keuze. Een paar veelgebruikte zijn: Pronterface, Repetier, Cura, ReplicatorG.

Repetier en Cura vind ik de mooiste (de meeste opties), maar ik heb alleen in pronterface gevonden hoe je de extruder filament kunt laten extruden (nodig om de extruder te calibreren), dus ik raad je aan om er gewoon een paar te downloaden en eens te kijken welke jou het beste bevalt.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Welke Hotend?
September 18, 2013 11:35PM
Justintime Wrote:
-------------------------------------------------------
> Ik heb bij hotends.com gekeken maar daar was hij
> "out of stock" Dus vandaar bij reprapworld
> besteld. Volgens mij is dit een kloon.

Op hotends.com verkoopt Reyfsneider de hotends vanaf 6 uur elke vrijdagavond. De rest van de tijd staat het product op 'uitverkocht'.

De hotend van RepRapWorld is inderdaad een kloon (J-head _compatible_). Ik heb er geen ervaring mee, maar het scheelt natuurlijk dat hij iets goedkoper is en sneller in huis dan wanneer je het origineel uit Amerika haalt.

Ik heb goede ervaringen met zowel RepRapWorld als Charlie's.
Re: Welke Hotend?
September 19, 2013 01:55AM
Ik heb in mijn Rostock ook gewerkt met een J-head compatible en ging op zich prima. Alleen door mijn eigen fout is hij bij de kraag afgebroken. Heb nu voor mijn Kossel Mini een metalen besteld bij 3d industries australia.
[3d-industries.myshopify.com]

Erg mooi gemaakt en helemaal klaar met ingebouwde PTFE liner. Helemaal gesealed dus geen kans op lekken of andere fratsen. Kwaliteit is echt top en de prijs is prima. Was nog vrij vlot hier vanuit Australie.
Re: Welke Hotend?
September 19, 2013 06:11AM
Niet slim van hotends.com om er altijd "out of stock" neer te zetten. Anders had ik m daar besteld.
Maar goed we zien wel.

Die 3d industries ziet er inderdaad goed uit en kan zo te zien uitgewisseld worden met j-head mount.
Alleen heeft hij een nozzle van 0.3mm wat dus inhoud dat je gedetailleerder kan printen, maar er wel langer over doet om te printen. Volgens mij.
Re: Welke Hotend?
September 19, 2013 06:46AM
Nee hoor. Met mijn vorige (0,45mm) printte ik op 0.2mm laagdikte. Dat is met deze hetzelfde. De snelheid is gelijk. Je lijndikte in de breedte zal iets dunner worden. Dus stel je maakt een muurtje met 3 shells of loops met 0.5mm nozzle dan zal hij zo'n 1,5mm breed zijn. Bij een nozzle van 0.35mm is dat 1.05mm. Uiteraard is dit even theoretisch omdat het een beetje samengedrukt word en dus breder is maar je snapt het idee. De hoogte van beide (en dus de printsnelheid) is gelijk. Kleine details daarentegen zijn idd met de kleinere nozzle wat beter. Nadeel is dat er weer net ietsje meer kracht nodig is om het plastic door de nozzle te drukken.
Re: Welke Hotend?
September 23, 2013 09:46AM
Hotend is binnen.... zag dat de "weerstand" veel kleiner is dan het gat. Maar heb dit opgelost door het gat vol te stoppen met Firegum. Zoals ergens aanbevolen was.

Frame is ook binnen.....nu de rest nog.... zal wel zo'n 3 weken duren voor ik eindelijk aan de slag kan.

Lcd scherm ook maar vast besteld. Had mijn zinnen gezet op een full graphic display, maar dit wordt (nog) niet ondersteund door Repetier.
Wil me niet meteen vastpinnen aan Marlin.
Re: Welke Hotend?
July 10, 2014 10:39AM
Hi Eric, hoe bereken je dat? Ik ben zeer benieuwd.
Okkie.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login