Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Volgende project

Posted by Evbeurdn 
Volgende project
September 22, 2013 02:51PM
Nu onze Prusa I3 al weer een week of vijf gereed is en staat te pruttelen, zijn mijn zoon en ik toe aan ons volgende knutselproject.
We hebben een Ultimaker op volle snelheid in bedrijf gezien en moesten toegeven dat onze Prusa de snelheid en kwaliteit helaas niet kan evenaren.
Grootste makke van onze Prusa is het gewicht van de X en Y carriage. Het versnellen en vertragen van dit gewicht moet wel een negatief effect hebben.
Maar, de UM en de Prusa zijn qua software identiek, de Marlin SW zit ook gewoon in de UM en dat betekent dat onze electronica, stappenmotoren en LCD display zo van de Prusa naar de UM zou moeten kunnen.
En aangezien het crisis is, gaan we de opensource gedachte maximaal gebruiken, dus dit wordt een minimum budget project.
Dus niks lasersnijden a 40 Euro per uur, gewoon figuurzagen en alle lagers en bussen gewoon uit China. Dan wachten we wel drie weken.

Fase 1: Thingiverse DXF files op de plotter, populieren triplex van de Praxis en ouderwets carbon papier
Fase 2: figuurzagen en Dremelen, achter op de plaats nu het weer het nog toelaat.

Ik zal de voortgang posten, vinden jullie misschien leuk.






Re: Volgende project
September 22, 2013 05:07PM
Zeker zou ik dat leuk vinden!

Een Ultimaker maken lijkt mij ook geweldig om eens te doen.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Volgende project
September 25, 2013 11:28AM
Lijkt mij ook leuk om te kijken hoe het gaat en waar de "tegenslagen" in zitten.
alvast heel veel successmiling smileysmiling smiley
Re: Volgende project
September 26, 2013 03:39PM
Nu de "doos"vorm begint aan te nemen, heb ik de mechanische missende onderdelen in de bestelling gegooid.

Omdat er mechanisch werkelijk helemaal niks is af te stellen aan de X-Y-Z geometrie, gaan we dit weekend met een grote boor (16mm) door de panelen boren zodat de assen perfect recht komen te liggen.

In de bestelling (ebay)


Een backlash vrije 12 mm dikke as (29 dollar)


Een koppeling 5 naar 12 mm voor de z-as ( 5.39 dollar)


Bronzen busjes voor de x en y assen (8.90 dollar de 10)


Lineare lagers 2x van 6mm voor de x-y assen die door de kop lopen (5.90 dollar)


Lineaire lagers 2x van 12 mm voor de Z-as smooth rod (8.50 dollar)


10 lagers 16*5*8 voor in het houten frame (5.14 dollar per 10)

En dan de grootste aderlating bij aliexpress.

12 alu pulleys en 6 GT2 belts ( 49 dollar)
Ik had deze liever bij Ultimaker besteld, maar hun shop geeft erg vaak "out of stock".



Of we de Prusa ontmantelen en de motoren en electronica gaan hergebruiken weten we nog niet. We zijn emotioneel nogal gehecht aan ons eerste printertje......

Volgende halte: plater en Z-as bouwen en de 4 mm delen uitzagen.

Wordt vervolgd.....
Re: Volgende project
October 06, 2013 04:27PM
Hi,

ondertussen hebben we weer lekker doorgeklust aan onze UM kloon. Enigzins beperkt doordat ik weer eens een week mocht overwerken, maar toch wat voortgang geboekt.
Doordat de Chinese douane in Hongkong nieuwe regels heeft voor luchtvracht (iets met accu's), zijn alleen de lineaire lagers gearriveerd.

Ondertussen nog wel even besloten om voor de electronica een nieuw Ultimaker compatible bordje aan te schaffen.

(54 dollar in de uitverkoop), dan past het allemaal toch net wat leuker.

Ook de microswitches op Ebay besteld, bij UM hebben ze die in de shop, maar met verzenden mee zou dat op 20 Euro komen. Daar kunnen de chinese vrinden ruim onder blijven.

(10 stuks voor 5 dollar).

In het frame hebben we ondertussen de gaten geboord voor de assen, als de lagers binnen komen, kunnen we e.e.a. afmonteren.

Het originele UM frame maakt gebruik van kruisjes waarin een moertje wordt geschoven. Door middel van een boutje trek je dan het frame bij elkaar. Nu kan ik best aardig figuurzagen, maar een soortgelijke constructie bij onze Prusa was niet echt goed te zagen.
Daarom hebben we nu besloten om de moertjes verzonken te monteren en de boutjes via op de kopse kant geboorde gaten erin te plaatsen.
Daarvoor hebben we een klein hulpmiddeltje geprint op de Prusa, zodat we recht kunnen dremelen en natuurlijk op de juiste plaats.
Dat werkte eigenlijk bijzonder goed.Het ziet er best goed uit, al zeggen we het zelf.
Vandaag hebben we de Z-as even als proef in elkaar gezet. De boel moet nog mooi glad geschuurd, maar het paste wonderwel.
Voor de extruder gaan we gebruik maken van de Tailor versie van de Wade. En voor de printhead denken we aan de E3D met bowden uitvoering.

Bijgevoegd wat fotoos van de voortgang.

Eric & Mees
Attachments:
open | download - P1080686 (1024x768).jpg (336.1 KB)
open | download - P1080687 (1024x768).jpg (328 KB)
open | download - P1080688 (1024x768).jpg (335.8 KB)
open | download - P1080701 (1024x768).jpg (419.5 KB)
open | download - P1080704 (1024x768).jpg (348.9 KB)
open | download - P1080705 (1024x768).jpg (370.3 KB)
Re: Volgende project
October 14, 2013 03:33PM
Hi,

deze week de boel geschuurd en in de Action blanke lak gezet. Daarna van een stukje oude vliegerstof de kabelgoten gemaakt. Deze avond de boel in elkaar geknutseld.
De eindschakelaars, lagers en pulleys zijn gearriveerd uit donker China, dus we kunnen in principe de mechanische onderdelen afmonteren.
Ik kwam er deze week achter dat de UM niet op 12, maar op 19 Volt werkt, dus bij de IT afdeling een afgedankte laptop dockingstation voeding geschooid.
De eindschakelaars geheel volgens de bouwhandleiding van UM in elkaar gesoldeerd. Draden netjes in elkaar gedraaid om overspraak te minimaliseren en door de kabelgootjes naar het onderdek geleid.
Op de regenachtige zondig hebben we ook wat PLA onderdelen van Thingiverse geplukt om onze UM mee uit te rusten:
de E3D printkop (makkelijke versie) en zelf ontworpen lager dekseltjes liggen klaar voor montage.

Kleine tegenvaller waren mijn bronzen glijlagers, bij montage bleek dat 2 lagers van 1 cm niet hetzelfde is als 1 lager van 2 cm. Het bleek onmogelijk om de lagers in lijn te monteren. Ik ga nog proberen om ze aan elkaar te solderen, maar voor de zekerheid maar vier goede maat lagers op Aliexpress besteld.

Volgende stap wordt de montage van de 8 en 6 mm assen, pulleys en lagers voor de bovenkant en het inbouwen van de Z-stage (lagers en assen).

Tot zover nog geen onoverkomelijke problemen.......
Attachments:
open | download - P1080716 (1024x768).jpg (354.8 KB)
open | download - P1080719 (1024x768).jpg (318.3 KB)
open | download - P1080720 (1024x768).jpg (362.1 KB)
open | download - P1080721 (1024x768) (3).jpg (336.9 KB)
open | download - P1080722 (1024x768) (3).jpg (361.6 KB)
open | download - P1080723 (1024x768) (3).jpg (379.6 KB)
Re: Volgende project
October 14, 2013 06:42PM
Knap stukje figuurzaagwerk!
Ziet er goed uit, Ik volg het met spanning.

Hebben jullie het met de hand gedaan, of hebben jullie een figuurzaag machine?
Re: Volgende project
October 15, 2013 04:41AM
Ziet er inderdaad erg professioneel uit. Wordt het technisch een UM II? Of een I zoals het uiterlijk doet vermoeden.

Het scheelt jullie hebben tenminste de delen binnen.
Ik wacht nog steeds op de motoren en de Stepper drivers. Volgens mij zijn ze al drie keer de wereld rond geweest.

Had je ook al wat tijd gevonden voor die handleiding?

Succes met jullie nieuwe project.
Ed
Re: Volgende project
October 15, 2013 07:33AM
En aangezien het crisis is, gaan we de opensource gedachte maximaal gebruiken, dus dit wordt een minimum budget project.

Helemaal mee eens we open sourcen ons gewoon langs de crisis....

Groeten, Ed.
Re: Volgende project
October 15, 2013 03:56PM
@Jand: aangezien ik de printer met mijn zoon van 14 bouw, leer ik hem gelijk dat er voordat er 3D printers en lasercutters waren, je met gewone huis en tuin gereedschappen je ook triplex kon verwerken. We zagen dus gewoon met een hand figuurzaag. We gebruiken populierentriplex van de Praxis omdat dit mooi blank van kleur is, We hebben de hele voorraad doorgelopen om de platste platen eruit te vissen en ook gekeken naar de tekening van het hout. De tekeningen heb ik op het werk op een A0 plotter geprint en daarna trekken we die over met carbon papier. Lekker ouderwets en geheel in lijn met de crisis gedachte.

@Justintime: zoals je misschien al gezien hebt, heb ik het document geconverteerd naar een forum bijdrage. Misschien dat het e.e.a. verduidelijkt. Onze UM wordt vermoedelijk een UM 1.5, we combineren er naar harte lust op los. Printed parts waar mogelijk van Thingiverse, originele onderdelen voor de UM van Youmagine. Ik hoop dat je motoren spoedig arriveren.....

Gr. Eric/Mees
Re: Volgende project
October 15, 2013 05:46PM
Hoioi, ik volg je topic ook met veel plezier. Ik ben voorbereidingen aan het treffen om deze printer ook zelf te maken. Ik heb wel een lasercutter voor handen dus ik ga daar wel gebruik van maken maar ik vind het wel leuk om het op deze manier te volgen.

Ik zat zelf ook te denken om een bowden e3d hiervoor te gaan gebruiken.
Re: Volgende project
October 18, 2013 01:56PM
Met ons project gaat het eigenlijk best voorspoedig.

Deze week wat zitten klooien met de passing van de Z-as supports, die hadden bijna 3 mm negatieve speling. De boel weer uit elkaar gehaald en de dremel gebruikt om de lagers wat meer ruimte te geven. Daarna paste het een stuk beter.
Het grappige is wel, dat op de UM revIII bouwhandleiding, de reacties van kit-bouwers ook aangaven dat de boel niet lekker past. Dus, blijkbaar was er niks aan de hand.

Omdat we niet wilden wachten op de 2 cm lange glijlagers uit China, hebben we geprobeerd om er 2 van 1 cm aan elkaar te solderen. Glijlagers op de as, kopercorrossie erafschuren, soldeerwater erop en met de Dremel vlammenwerper opgestookt.
Ook dat lukte, het werd wel warm aan de vingers (overwanten erbij), maar nu glijd het zaakje nagenoeg wrijvingsloos. De lagers zijn verwerkt in de Banana XY blokken die op Thingiverse staan, veel kitkopers vervangen de houten blokken door deze blokken.

Mees heeft de boel in de blanke lak gezet (van de Action), en alles nog een keer glad geschuurd. Om de lagers op te sluiten heeft hij in Solidworks een PLA uitvoering van de houten varianten gemaakt. Past prima en ziet er beter uit dan de houten variant.

Daarna een proefpassing gedaan met de 8 mim assen in de lagers en de pulleys erop. Onze chinese vrinden hadden M2 schroeven bijgesloten terwijl er M4 gaten zitten in de pulleys, voorlopig kan daar een schroefje op, maar voor straks moeten we bij het RVS paleis.nl maar de juiste maat aanschaffen.

Het wachten is nu op de Z-as backlash vrije stang, de Z-as koppeling. Daarna kunnen de motoren erin en kunnen we de X-Y beweging gaan afstellen.

Gr.

Eric & Mees



Solderen van de lagers


Geprintte lagerhouders


Pulleys passen


Z-tafel


Pulleys, lagers en belts


Stand per 18/10/13

Edited 1 time(s). Last edit at 10/18/2013 04:37PM by Evbeurdn.
Re: Volgende project
October 18, 2013 04:13PM
Per 18/11 ?? tongue sticking out smiley

Het ziet er wel heel erg mooi uit trouwens!

Edited 1 time(s). Last edit at 10/18/2013 04:17PM by Calis.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Volgende project
October 18, 2013 04:40PM
Typo, snel gecorrigeerd. Bedankt Callis

Maar zou best nog wel eens een maand kunnen gaan duren voordat de boel af is.....
Re: Volgende project
November 03, 2013 03:45PM
Even een kleine update van ons Ultimaker projectje.

En nu is het tijd om wat tegenslagen te melden. Dus, hier gaat hij:

de squirrelblower die ik bestelde was 50x50, maar ik had beter moeten kijken, want ik had 75x75 nodig, dus nieuwe besteld.
De object blower voor de kop, moest 50x50 zijn, maar ik had de standaard 40x40 besteld, dus hier ook een nieuwe voor onderweg.

Grootste tegenslag tot nu toe, niet levensbedreigend, maar voldoende om goed chagerijnig van te worden is dat bij het monteren van de pulley we er achter kwamen dat we de gaten voor de lagers aan 1 zijde een millimeter of 2 hoger hadden moeten boren.
Nu komen de pulleys in contact met de GT2 belts en hoewel het net zou passen als we een beetje aan de pulleys schuren, leek het wijzer om een nieuwe linker en rechter zijkant te zagen. Dat kost een avond, maar dan is het misschien een betere oplossing dan te gaan zitten prutsen.

Zie hier de rechterzijkant, waar het lager wat te laag zit:




En de linkerkant waar het iets minder uitmaakt:



En dan nog wat positief nieuws:
de afgeprijsde GETECH Ultimaker shield is binnen en die ziet er prima uit. Hier zie je hem samen met het houten (!) ventilatienetwerk voor de stepsticks.




Groeten

Mees en Eric
Re: Volgende project
November 11, 2013 04:55PM
En weer een kleine update; na de tegenslag van vorige week, hebben we onszelf herpakt en gewoon een nieuwe linker en rechter zijkant gezaagd. Nu er goed op gelet dat we wel de gaten op de juiste plaatsen boorden.
Vervolgens de hele mechanische binnenkant gemonteerd. Wat niet meeviel is dat er nagenoeg geen mogelijkheid is om de getande riemen te spannen. En ook het demonteren van de kop of lagers betekent dat het hele ding uit elkaar moet.
Mechanisch zit hij nu in elkaar. We hebben nog geen idee of dit nu een werkende printer oplevert. Er zitten nogal wat onderdelen die allemaal met elkaar moeten samenwerken. Voordat we een printkop en extruder monteren gaan we de boel eerst maar eens lekker laten indraaien met wat G-code voor grote verplaatsingen. Als we aan de motoren draaien beweegt alles volgens plan, maar aangezien er 4 bronzen lagers in het verhaal zitten, 6 banden en 12 pulleys is inslijpen misschien geen slecht idee. Flink wat olie op de assen en een dagje laten draaien.

De GETECH kabeltjes voor de electronica zijn ook gearriveerd en de shield print is gemonteerd op zijn plek. Ik hoop dat deze week de Arduino Mega (neppert) uit China aankomt, dan kunnen we de electronica opstarten.


De Mees 3D op 11-11-13



De printkop voor een E3D hotend met 30mm ventilator (24V)



De lagers, assen en pulleys, nu wel op juiste hoogte.



Boven inkijkje


De electronica, nog zonder de fan (want die had ik in een verkeerde maat besteld).

Het lijkt op een Ultimaker, maar of hij ook gaat bewegen als een Ultimaker?????

We houden jullie op de hoogte..

Eric
Re: Volgende project
December 19, 2013 04:30PM
Even een status update:

de electronica is volledig gemonteerd en alles werkte de eerste keer dat we de boel onder spanning brachten.
Aangezien de assen voorzien zijn van bronzen glijlagers hebben we de boel lekker in de olie gegooid en de boel een hele zondag laten draaien. Weliswaar nog zonder printkop, maar de x, y en z assen draaien allemaal volgens verwachting.
We hebben een H3 extruder in elkaar geknutseld (thingiverse.com) en die is ook gereed voor gebruik. Het wachten is nu op de aankomst van de E3D hotend in bowden uitvoering.
Hopelijk komt die nog voor de kerst, dan kunnen we de laatste hand leggen aan het Ultimaker project.....
Ik zal bij daglicht nog wat fotoos maken voor de belangstellenden.

Eric
Re: Volgende project
December 20, 2013 10:51AM
Zeker zijn er belangstellenden.

Het is een geweldig mooi apparaat wat jullie samen hebben gebouwd.
Ik ben benieuwd naar hoe moeilijk jullie het achteraf vonden, het totale kostenplaatje en of je dit aan anderen zou aanraden.

EDIT:
uiteraard ook naar de printervaringen ermee, maar ik ben er eigenlijk zeker van dat die erg goed zullen zijn!

Edited 1 time(s). Last edit at 12/20/2013 10:52AM by Calis.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Volgende project
December 28, 2013 05:48PM
Wow ik blijf me verbazen wat mensen thuis maken.
En leuk dat je het samen met je zoon maakt echt top!!
Re: Volgende project
December 28, 2013 06:14PM
Ik ben bezig de eind fotos te verzamelen.
Gisteren een eerste calibratieblokje geprint, was meteen op maat. Dus om de boel in te draaien vanmiddag om drie uur de Pink Panther lady gestart, met laagdikte 0.1 meteen mijn meeste lagen print ever.
Zojuist de spanning eraf gehaald. Print moest nog zeven uur en ik durf hem nog niet te laten doordraaien. Print ziet er veelbelovend uit, maar is niet goed. Lagen delamineren, dus of iets te koud geprint, maar vermoedelijk net iets te weinig materiaal. Zonder LCD scherm is het niet echt handig tunen, dus morgen toch maar het schermpje van de Prusa eraan.

Het ding maakt ook beduidend minder lawaai dan onze Prusa, dat viel weer alles mee......

Eric
Re: Volgende project
December 29, 2013 05:49PM
5Nog even een na kerst update van de voortgang aan de UM printer.
In het kort: de electronica afgemonteerd en aangesloten. Bij E3D een kerst actie hotend gekocht en die gemonteerd met de bowden tube aan de H3 extruder van Thingiverse. Zelf een hobbed bolt geklust en in de extruder gepast. Vervolgens lang lopen dubben over het buildplatform, maar er nu een gemaakt van twee platen acryl 25x25 4mm ingeklemd in aluminium hoeklijn met daarop een 24V heated bed MK2b.
De combinatie E3D en het buildplatform geven een prima uitstraling aan de printer.
En printen doet hij eigenlijk fantastisch. Ik heb nog een probleem met de extruder, de hobbed bolt die we zelf hebben gemaakt doet het best, maar er zit nog wat speling in de lagers en tandwielen, dus dat moeten we over doen. De steppers zijn afgesteld op de standaard spanning, maar die moeten ook nog een slagje meer spanning krijgen, ze zijn nu steenkoud en ze mogen lauwwarm van me....



Hier de onderzijde van de machine, met nu wel de juiste ventilator. Leuk ontwerp overigens, steppers en mosfets worden wreed hard gekoeld door middel van kanalen in de twee lagen triplex die over de electronica wordt geplaatst.


De H3 extruder die de bowden kabel gaat voeden. Het ding had wel speciale 21mm lagers nodig, dat kostte weer drie weken wachten.


Hier het E3D hotend, met 0.3mm nozzle gemonteerd in de Ultimaker E3D kop, ge-opensourced via Thingyverse. 30mm 24VDC koeler voor het koellichaam en 40mm 24VDC koeler als object koeler.
Via Marlin ingesteld dat hotend koeler bij 50 graden inschakeld en de objectkoeler wordt aangestuurd via de slicer settings. Op de foto ontbreekt de objectkoeler nog even.
Hier ging het overigens even mis, de fans zijn polariteit gevoelig en ik had de stekker voor de kleine koeler verkeerd om zitten. Dat gaf wat stank, en er zal wel ergens een diode heeeel warm zijn geworden, maar de fan draaide nog wel nadat ik de stekker goed had gemonteerd.


Hier zijn we best trots op. Acryl build platform met het heated bed erop. Probleem waar we nu tegen aan liepen: de afgedankte Dell dockingstation supplies (dank aan de IT afdeling) leveren slechts 7A, dat is dus niet genoeg voor hotend en heated bed. Daarom een tweede supply toevoegd, voor de geinteresseerden: de massa aan elkaar gesoldeerd, de MOSFETS op het shield sinken de stroom naar massa, dus een voeding aangesloten op standaard ingang, een tweede voeding direct aangesloten op 24V van heated bed. Als heated bed MOSFET nu aangaat, dan loopt de stroom uit voeding 2 door de Mosfet naar massa. Nadeel is wel dat ik nu met twee voedingen loop te slepen. Daarom op aliexpress een compacte voeding besteld, ziet er toch mooier uit straks.


Extruder is hier gemonteerd met de bowden kabel direct in de E3D, lichtere stappenmotor van Reprapworld erop. We willen nog een nieuwe houder printen, want nu hangt de extruder los aan de achterkant en daar zijn betere varianten van gemaakt.
Zoals gemeld ging het printen van de calibratiemodellen, thin-wall en 2x2 cube zonder grote problemen. En aangezien de printer toch een aantal uren moet indraaien, gelijk voor een 3D icoon gegaan, de pink panther lady. Zoals gemeld was de maatvoering helemaal goed, maar had ik beter wat warmer kunnen printen. Ook kwam aan het licht dat de extruder niet constant voldoende materiaal aanvoerde. Daar heb ik vandaag al een verandering gemaakt. Vandaag gingen de prints al beter. Vooral met Cura was het opvallend hoe vloeiend en vooral snel de kop beweegt. Het lijkt of je naar een balletdanser zit te kijken, zo vloeiend zijn de bewegingen. De printer heeft een aantal objecten (de lagerblokken voor de machine) en die waren veel gladder dan de 0.20 mm prints die ik op mijn Prusa had gemaakt.
Het printen met de kleinere nozzlediameter is nog even wennen. Met de bowden en de kleine diameter lijkt het wenselijk om op 210 graden te printen (wordt ook geadviseerd op de UM site), waar ik normaal op 197 graden printte met dit filament.


Dit is dus de derde print met deze machine (inloop rondje). De geprintte dame had prachtige billen, maar het hele object was veel te licht (te weinig materiaal) en er zaten lagen tussen waar de extruder het had laten afweten, met het gevolg dat de dame cellulitus benen heeft. Maar toch, het blijft fascinerend om laagje voor laagje zo'n complex geheel te zien ontstaan.

Ik zal deze week een lijstje maken met gebruikte materialen,de leveranciers en de kosten. Ik zie dat een aantal componenten die ik twee maanden geleden met moeite kon vinden, nu al weer voor half geld door onze Chinese vrinden worden aangeboden, met de beste euro-dollar koers ooit, denk ik dat je vier van deze projecten kunt doen voor de prijs van 1 origineel ontwerp.
En in het kader van de McGuyver opleiding van Mees doen de kosten er eigenlijk niet toe.....


De print of de achtergrond is van een jaar of 12 terug (Mees is nummer 4 en zit daar tweede van links....)

Groeten, Eric en Mees
Re: Volgende project
December 30, 2013 11:20AM
Dit is wel een heeeel mooi project waar een paar uurtjes (dagen) zullen inzitten ben nieuwsgierig naar het lijstje. Doet het bij mij ook terug kriebelden om te bouwen maar eerst moet ik zien dat er hier een degelijke print uit de huidige printer komt.
Mooi dat vader en zoon dezelfde passie hebben.
Re: Volgende project
December 30, 2013 05:12PM
Zoals in het begin van het project al aangegeven, het blijft crisis, dus onze Ultimaker clone wordt voorzien van de meest low cost uitvoering van een LCD controller als mogelijk.
Aangezien het GETECH Ultimaker shield al connectors heeft voor een display (Ulticontroller) heb ik geen RAMPS LCD adapter nodig. Op Ebay dus de goedkoopste encoder en SD card gekocht voor Arduino die ik kon vinden (beide kosten ruim 1 euro per stuk) en er was een tijdje terug ook een Arduino 2560 te koop met daar voor ongeveer 5 euro extra een 4x20 LCD panel. Voor onder een tientje de uitdaging aangegaan en de drie onderdelen met twee flatcables van een halve meter verbonden. En geloof het of niet, maar binnen anderhalf uur werkte het als een zonnetje.
Nu nog een leuk plekje op de printer zoeken om de boel in te bouwen en we kunnen weer standalone printen.



Het ziet er allemaal niet uit, maar weer een hoop lol gehad met 18 draadjes....

Eric
Re: Volgende project
December 30, 2013 05:54PM
prachtig verhaal, ik volg het met veel plezier.

suggestie als de UM klaar is ................een grote delta printer bouwen.......low cost
Re: Volgende project
December 30, 2013 06:42PM
Hi, ik heb dus net ook een shield aangesloten op de MendelMax, net een eerste proefprint aan het doen (nu live terwijl ik dit schrijf), je weet niet wat je overkomt, het is zo fijn en je kan dus direct je speed aanpassen naar hoe goed het printje naar je gevoel gaat. Als je in Repetier de snelheid aanpast duurt het even voordat het doorgegeven wordt aan de printer omdat hij bepaalde paden preload, maar met de LCD is het dus direct, je hoort de stappenmotortjes verhogen in oscillatie terwijl je aan de encoder draait smiling smiley


Re: Volgende project
December 31, 2013 04:09AM
Wat nog fijner is, is de flow tunen, dan kun je direct tijdens het printen het effect zien van een paar procent meer materiaal. En realtime experimenteren met de temperaturen. Ik zou niet meer zonder willen.
Re: Volgende project
December 31, 2013 04:56AM
@Evbeurdn: Mocht het lcd panel vreemd gaan doen, kan dit komen door signaalverlies/storing door de lengte van de flatcable. Bij m'n reprap Discount set zou ik ook een kabel van 50cm krijgen, maar er zat er alleen een bij van 30cm. De reden daarvoor was, zoals zij zeiden, dat het met 50cm gewoon niet goed werkte.

Mees krijgt zo wel een geweldige MacGyver training!

De beste wensen voor 2014!!

Edited 1 time(s). Last edit at 12/31/2013 04:57AM by jonnie.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Volgende project
December 31, 2013 09:47AM
Jij ook alvast de beste wensen.
En als je nog niet weet wat de kleur van Januari gaat worden, mijn wit is bijna op....

Eric
Re: Volgende project
December 31, 2013 12:30PM
@Eric, het is natuurlijk/natural winking smiley (als iemand een betere Nederlandse benaming weet is die ook welkom)


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Volgende project
January 03, 2014 07:45AM
Op verzoek van Danny hierbij een kleine uitleg hoe ik de 6mm triplex delen heb gemaakt.
1) De files vond ik door te zoeken op Ultimaker en DXF : [www.thingiverse.com]
2) Als je deze files in een plotter gooit, kwamen de tekeningen er mooi uit, maar de schaal was net mis.
3) Dus moest ik de schaal corrigeren: neem een bekende grootheid en meet hem op. Doe dit in AUTOCAD voor de DXF file of in Visio voor de SVG file. Ik kwam uit op een te vergroten schaal van 1.08.
4) Pas de schaal aan, meet opnieuw en plot uit
5) Trek over met carbonpapier en begin te figuurzagen. Ik weet ook wel dat lasercutten veel moderner is, maar, ik zaag sneller dan een lasercutter, ben veel goedkoper en laat geen verschroeide zijkanten achter.

Triplex koop je het best bij de Praxis, populierentriplex (mooi blank) van 6 mm dik. Er zijn ook een beperkt aantal 4 mm delen, maar die kun je ook als printed part maken.

Voor wie de files nodig heeft, stuur even je e-mail adres via private message....

Eric
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login