Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Volgende project

Posted by Evbeurdn 
Re: Volgende project
January 03, 2014 08:20AM
Gelukkig heb ik een lasersnijder op de kunstacademie winking smiley
Al heb ik dan weer geen plannen om een Ultimaker te bouwen.

We hebben ook een CNC router voor houten platen en komende week gaat de academie weer open, dan ga ik uit 8mm en/of 12mm MDF een frame laten frezen die het frame van de Air 2 vervangt. Die Air 2 krijgt begin 2014 een complete makeover en wordt eigenlijk een 'Air 2 Marinus' ofzo. Moet nog even een goede naam bedenken die niet te verwarrend is.

Ben echt een beetje moe van al die mensen die proberen een printertje te maken uit acrylaat frames of te dunne houtjes. Die Ultimaker is nog goed te doen omdat het een box is, maar je ziet ook mensen met spaanplaat etc klooien.. Vreselijk.

Nou is MDF ook niet de beste keuze, maar onder invloed van warmte heeft MDF minder vervorming dan multiplex zoals underlayment omdat er gewoon minder spanning in de platen zit omdat MDF uit geperst poeder met lijm bestaan en bij underlayment en andere soorten multiplex de vezels langer zijn en dus nog spanningen in het hout voorkomen.

Bovendien is MDF fijn om snel mee te 'schetsen'.

Enfin, het idee is om ook een soort box te maken zoals bij een Ultimaker, wat ik doe is eerst een 3D-model van de Air 2 gebruiken en dan alle contactpunten van assen met het frame vastzetten en daartussen vlakken naar elkaar toe trekken waardoor je een soort 'stealth' achtige box krijgt waar een printer in zit. Voordeel van een box met veel hoeken is dat je een stevig frame krijgt en als je het goed doet, het ook een verplaatsbaar object wordt.

Op het moment zitten er in de Air 2 een heleboel M8 draadeinden die voor veel gewicht zorgen en eigenlijk alleen in de lengte iets kunnen rechthouden, maar omdat ze rond zijn, als je 1 hoekje van het frame omhoog tilt, trekt de machine een klein beetje scheef, dit is echt super-annoying. Dan heb ik liever een box met verstelbare voetjes er onder. Bij de action heb ik twee goedkope waterpassen gehaald waar ik de vochtcapsules uit heb verwijderd. Die plaats ik in het frame, zo kan je de machine mooi waterpas zetten. Uiteindelijk komen er drie pootjes onder zodat je de machine op elk enigszins-recht oppervlak kan afstellen.

Edited 1 time(s). Last edit at 01/03/2014 08:21AM by Ohmarinus.
Re: Volgende project
January 03, 2014 10:30AM
Klinkt heel goed.

Ik ben benieuwd naar de Air 2 Marinus smiling smiley

Helemaal met je eens dat een printer wat body en gewicht moet hebben. De box vormige printers vind ik ook het mooist ben ik nu wel achter gekomen. Ook het idee dat het printbed in de Z richting beweegt en de printkop in de X en Y richting spreekt me erg aan. Dat houdt de printer veel compacter en dus handzamer.

Zelf heb ik m'n Prusa ook op een plaat gezet met stelpootjes om waterpassen makkelijk te maken en om hem nog wat meer gewicht te geven (die kleine plaatjes MDF wegen ook niet veel). Een vriend van me heeft een Prusa i3 frame van 2 balkjes met een plankje erover gemaakt. Omdat het op een 18mm dikke plaat vast staat is het toch een goed stijf geheel.

Je idee van een stealth achtige box snap ik nog niet, maar ik ben erg benieuwd naar hoe het gaat worden.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Volgende project
January 08, 2014 03:59PM
Het project nadert zijn einde, de printer draait al sinds nieuwjaar zo'n beetje elke dag de hele avond en we leren er mee omgaan. In het begin wilde de eerste laag nog wel eens niet genoeg materiaal geven, maar door het veranderen van de start code in Cura zorgen we er nu voor dat het hotend goed gevuld is en er bij het begin van de print voldoende hechting ontstaat.
Verder hebben we dit weekend de Ikea Dioder verlichting toegevoegd, nu hoeven we niet meer met onze zaklamp op het printerbed te schijnen. Voor het display heb ik in de stijl van de UM een behuizing gezaagd. Alleen de knop is niet in juiste stijl, die maken we nog een nieuwe.



Voor de hotend liefhebbers hier een bovenzicht van onze E3D in actie. Nog steeds 110% tevreden. Hij is nog steeds schoon en blinkend en nog steeds niet een keer gejammed.
Hier printen we een hobbed bolt tool van Thingiverse voor een collega.


De maatvoering en precisie van de printer is mede door de kleinere nozzlediameter (0.3) beter dan onze Prusa tot nu toe printte (0.5mm); de volgende aanpassing aan de Prusa wordt een kleinere nozzle en een bowden tube. Hieronder twee fotos van de Twisted Blocks van Chopmeister, vervangende onderdelen voor de X-Y assen van de printer.




De kosten voor het project worden eind deze week gepost.

Eric
Re: Volgende project
January 08, 2014 04:31PM
Wat ziet mijn oog? Twee mooie sinterbronzen glijlagers?

Hoe kom je daar aan? Ik ben op het moment aan het kijken waar ik ze het beste kan bestellen want de lagers die ik nu heb, ben ik toch niet zo heel tevreden over! smiling smiley
Re: Volgende project
January 08, 2014 05:50PM
[www.aliexpress.com]

Van Aliexpress destijds vier voor 8 dollar, nu vier voor 10. Ze hebben een beetje vervelende manier van betalen, maar alles wordt wel erg vlot bezorgd.
Vorige week daar nog 400w 24v poersuply besteld voor 20 eoro, eergisteren al binnen.

Die bronzen lagers lijken beter te worden naarmate we ze langer gebruiken. Flink olie erop en inslijpen maar.
Re: Volgende project
January 08, 2014 06:25PM
Oei, dat zijn linke prijzen! (voor mijn portemonnaie) Er is duidelijk veel veranderd sinds ik een half jaar terug nog op aliexpress keek.

Ik ga meteen kijken wat ik kan inslaan winking smiley Helaas zijn de bushings die jij daar hebt te lang voor mij, maar ik kan er inmiddels vast wel wat kortere op vinden.

(Edit: Helaas, weinig nieuws te vinden, ik ga denk ik glijlagers halen bij www.thn.nl )

Edited 1 time(s). Last edit at 01/08/2014 06:33PM by Ohmarinus.
Re: Volgende project
January 15, 2014 02:53PM
En dan nu het antwoord op de vraag, wat kost een Ultimaker:
De kosten voor kast, inclusief alle electronica: 334,36 Euro
Hot-end in bowden uitvoering, met extra nozzles 85 Euro
Power supply 20.83 Euro

En de leuke lampjes van de Ikea:29,90

In totaal 475,09 Euro besteed aan een Ultimaker, met heated bed, geintegreerde powersupply, E3D hotend en verlichting. Tevens te gebruiken als sfeerverlichting.

Voor de details heb ik een Excel sheet bijgevoegd.
Uitbreiding van mijn gereedschapskist heb ik niet meegeteld......

Gr. Eric

En hij doet het nog steeds fantastisch.......
Attachments:
open | download - Onderdelen Mees3D.xlsx (15.4 KB)
Re: Volgende project
January 15, 2014 05:24PM
Wow zeg dat is een fantastische prijs .
Re: Volgende project
February 05, 2014 02:28PM
Kleine update.

Printer doet het nog steeds prachtig, maar sinds gisteren loopt er een bandje tegen een pulley te piepen. Dat wordt dit weekend de eerste overhaul.

Verder heb ik gemerkt dat het rode filament, dat in mijn Prusa werkelijk prachtig print, aan de buitenzijde een beetje ruwig aanvoelt. Deze ruwigheid maakt het erg moeilijk om hem door de bowden tube te laten lopen.

@Ohmarinus: mocht je dit lezen, ik meende dat jij laatst schreef dat je een bowden tube kunt olieen. Heb jij hier ervaring mee?

Eric
Re: Volgende project
February 05, 2014 05:31PM
Quote
Evbeurdn
Kleine update.

Printer doet het nog steeds prachtig, maar sinds gisteren loopt er een bandje tegen een pulley te piepen. Dat wordt dit weekend de eerste overhaul.

Verder heb ik gemerkt dat het rode filament, dat in mijn Prusa werkelijk prachtig print, aan de buitenzijde een beetje ruwig aanvoelt. Deze ruwigheid maakt het erg moeilijk om hem door de bowden tube te laten lopen.

@Ohmarinus: mocht je dit lezen, ik meende dat jij laatst schreef dat je een bowden tube kunt olieen. Heb jij hier ervaring mee?

Eric


Hi, dat werkte wel, maar het kwam de print kwaliteit niet ten goede. De mais-olie werkte wel redelijk trouwens. Maar zonder ging het bijna net zo goed! En met het 1.75mm filament heb ik meer speling in de tube, nu zit het klempunt in de hotend.

Zou het zonder lubricants proberen, maisolie kan weinig kwaad, drie druppeltjes in de buis, filament erdoorheen, zorgen dat het nergens anders op komt/druipt en dan gewoon een tijdje laten printen heeft bij mij goed gewerkt.
Re: Volgende project
February 06, 2014 08:02AM
Echt een heel leuk project, Ultimaker is toch wel een van de betere printers smiling smiley
Ik zou er ook graag een willen bouwen, je zou mij een groot plezier doen om een BOM lijst te posten.

Edited 1 time(s). Last edit at 02/06/2014 09:47AM by Absrnd.
Re: Volgende project
February 06, 2014 10:51AM
Quote
Absrnd
Ik zou er ook graag een willen bouwen, je zou mij een groot plezier doen om een BOM lijst te posten.
euhh...drie postings hoger?
Re: Volgende project
February 06, 2014 11:25AM
Quote
Frans@France
Quote
Absrnd
Ik zou er ook graag een willen bouwen, je zou mij een groot plezier doen om een BOM lijst te posten.
euhh...drie postings hoger?

Ha drinking smiley, ik voel me een beetje dom, dank, ik had er straal overheen gelezen.
Re: Volgende project
February 10, 2014 01:54PM
Positief geïnspireerd door dit mooie topic ga ik ook een dergelijk project starten. Het plan is een aangepast frame te laten laseren (toevallig heeft een vriend van me een lasersnijder) met de motoren aan de buitenkant zodat de assen direct op de motors vast gezet worden. De bowden e3d kop is besteld smiling smiley Ik heb van seemecnc nog een extruder liggen die ik ook in dit project ga meenemen. Ik heb uit China nog een compleet ramps bordje liggen waarvoor ik alleen nog een scherm moet bestellen. Heb je de ultimaker firmware hier ook voor gebruikt Eric?
Re: Volgende project
February 12, 2014 07:19AM
Ik heb een Ultimaker shield gekocht. Die heeft een aan uit switch, past precies in het ontwerp en je hoeft niks aan de Marlin SW te tunen. Ook LCD aansluiting zit erop.
Maar Ramps werkt uiteraard ook. Het is gewoon een reprap variant. Dus puur om mechanische redenen heb ik voor een ander shield gekozen.
Re: Volgende project
February 19, 2014 08:58AM
Ik ben aardig aan het zoeken geweest maar de 12mm variant van de z as heb ik niet kunnen vinden op ebay sad smiley
Ik heb nu een 16mm variant gekocht voor dezelfde prijs. even uitzoeken straks hoe dit aan te sluiten maar komt wel goed.
Re: Volgende project
February 19, 2014 04:27PM
De 12 mm draadstang is een trapezium van 12x3, en is ook gewoon in nl te koop onder andere bij damencnc. Niet goedkoper denk ik maar wel sneller!!!
En ik had tekeningen laten plotten, maar volgens mij hebben ze geschaald. Maar goed, misschien komen die tekeningen nog.

Gr. Wilco


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Volgende project
February 20, 2014 09:16AM
Bedankt voor de link Wilco, Ik heb hem gevonden en ben hem aan het bestellen. Ik wil deze printer zo snel mogelijk in elkaar zetten.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login