Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Filament & meer: testers gezocht

Posted by Calis 
Filament & meer: testers gezocht
September 25, 2013 09:56AM
Een andere producent van filament benaderde me. Ze maken ABS, PLA en HIPS in 28 verschillende kleuren.
Omdat er wel een paar mooie kleuren bij zaten, heb ik wat monstertjes aangevraagd.
Die heb ik inmiddels ontvangen en nu zoek ik mensen die eens willen kijken of dit ook lekker print.

Wie heeft er interesse om een stukje te proberen (van sommige heb ik ABS, van sommige PLA, de blue is HIPS) en daar iets over te schrijven?


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Attachments:
open | download - blue, khaki, transparent.JPG (472.9 KB)
open | download - grass green, brown, olive.JPG (508.8 KB)
open | download - tan, maroon, wood.JPG (477.6 KB)
Re: Filament & meer: testers gezocht
September 25, 2013 11:01AM
Wat is de maat 1.75 of 3 mm
Re: Filament & meer: testers gezocht
September 25, 2013 12:27PM
Van verschillende kleuren heb ik verschillende maten gekregen.
Hier een volledig lijstje:

ABS 1.75mm Royal blue
ABS 1.75mm maroon
ABS 1.75mm brown
ABS 1.75mm olive
ABS 1.75mm grey
ABS 1.75mm khaki
ABS 1.75mm tan
ABS 1.75mm grass green

ABS 3.0mm wood
ABS 3.0mm grass green
ABS 3.0mm yellow

PLA 1.75mm grass green
PLA 1.75mm gold
PLA 1.75mm transparent

PLA 3.0mm violet

HIPS 1.75mm blue

Gold, yellow, violet en grey vind ik erg lijken op wat ik al heb, maar de andere kleuren zijn echt heel anders. Geen felle kleuren. Zeker die grass green en brown lijken me erg mooi voor kerstdecoraties winking smiley


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Filament & meer: testers gezocht
September 25, 2013 04:23PM
Ik wil de PLA 3mm wel eens proberen.
En als je een niet-ABS expert een oordeel wil laten vellen ben je bij mij aan het juiste adres. Ik heb nog geen millimeter ABS door mijn hotend gehaald.

Eric
Re: Filament & meer: testers gezocht
September 26, 2013 03:48AM
Erik,

Cool, als je me een PB stuurt met je adres dan stuur ik je een stel van deze samples op.
Als je bereid bent om met ABS te proberen te printen is dit net zo'n goede kans winking smiley


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Filament & meer: testers gezocht
September 26, 2013 11:15AM
Hi Calis,

Ik wil wel 1.75 ABS testen. Ik heb geen voorkeur voor een kleur. Heb je ook al een idee van de prijs van dit filament?

HIPS heb ik nog nooit geprobeerd, ik weet ook zo snel niet wat de eigenschappen zijn en waar je het voor zou willen gebruiken.
Ik wil het best wel eens proberen, maar niet op korte termijn, volgende maand misschien. Je moet zelf maar zien of dat interessant is voor jou.

Het ABS wil ik wel op korte termijn doen.

Jan
Re: Filament & meer: testers gezocht
September 26, 2013 02:56PM
Ik heb mijn adres naar je contact adres van F&M site gestuurd.

Eric
Re: Filament & meer: testers gezocht
September 27, 2013 03:08AM
[makezine.com]

Ik heb door verhuizing jammer genoeg geen tijd om filament te testen.
Re: Filament & meer: testers gezocht
September 28, 2013 05:36PM
Laat ik dan de eerst zijn:
vandaag 3x ABS en 1x PLA ontvangen. Natuurlijk meteen even de PLA getest op de Ultimaker Bowden Clamp, omdat ik die eerder vandaag al geprint had in een bekende setting.

Gesliced op 0.24 met temperatuur 190 graden, infill 100%.
Eerste indruk, PLA vloeit fantastisch mooi en loopt als vloeibaar glas uit de hot end. Zo soepel dat ik besloot om tijdens de print naar de standaard temperatuur 185 graden te gaan.



Deze foto laat zien dat de lagen van de support (rechter object) prachtig op elkaar aansluiten, zonder klodders of draden.

PLA glimt prachtig mooi en het eindresultaat is om trots op te zijn. De twee onderdelen passen perfect in elkaar (het blijft bijzonder, schroefdraad printen....)




En hier de combinatie:




Prima PLA, Niks mis mee. Ik zou niet snel deze kleur kiezen, maar de kleur violet is prima bruikbaar, het is zeker geen roze, maar een mooie glimmende kleur die tegen wit of zwart voor een mooi accent kan zorgen. Binnenkort te bewonderen in ons UM project.

Gr.

Eric & Mees

Bedankt Callis, morgen gaan we ABS proberen

Edited 4 time(s). Last edit at 09/30/2013 01:38PM by Evbeurdn.
Re: Filament & meer: testers gezocht
October 01, 2013 04:41PM
]Vandaag de groene ABS geprobeerd.
Laat ik eerst even duidelijk maken dat ik nog niet eerder ABS door mijn Prusa I3 heb geduwd, dus ik heb zero ervaring hoe ABS zou moeten printen.

De kleur is een fijne mosgroen, die me doet denken aan de LEGO boompjes die ze vroegen hadden, dus we hebben op Thingiverse een mooie low polygon Mexicaanse cactus gevonden en die door Slic3r gegooid.

De eerste onbekende was of ons heated bed wel warm genoeg zou worden, dat ging probleemloos, maar mijn hotend kwam in een thermische balans rond de 220 graden. Warm genoeg op zich, maar aangezien men aanraadt om naar 230 te gaan, toch maar even de hotend fan afgeplakt met een stukje schilderstape en de objectkoeler uitgezet. Daarna ging de temperatuur goed de hoogte in.

Bij het printen van de eerste lagen donderde de tape eraf, en dat is nu te zien op de fotos. De hotend koelde direct 15 graden af waardoor de onderste lagen ietwat korrelig van structuur zijn, dat ligt dus niet aan het materiaal, maar aan mijn onhandigheid.



Het materiaal print prima weg, en zoals te zien op de fotos, Bij een laagdikte van 0,24 ziet het er goed uit. De cactus had overhang die zonder problemen werd genomen.



Helaas liet de print los van het bed, mijn fout aangezien ik gewoon op de blauwe tape heb geprint en eigenlijk niet goed weet wat de beste hechting geeft voor ABS.

Het product ziet er prima uit, en blinkt ook veel meer dan ik gedacht had. De onderste lagen zijn zoals gemeld niet geheel op kwaliteit.



Conclusie: prima materiaal, mooie kleur en zeer bruikbaar. Ben ik nu om als PLA printer? Ik denk van niet, mijn vrouw klaagde dat er een andere geur van de printer afkwam. Ik heb dit niet direct bemerkt, maar als ik aan het object ruik, is de lucht toch beduidend minder welriekend dan PLA.
Een ander nadeel vindt ik de hoge temperatuur waarop het materiaal wordt verwerkt. De spiegel waarop we printen kraakte een aantal keer vervaarlijk en ik vind een platertemperatuur van 110 graden en een hotend van 230 graden voor huiskamer gebruik niet verantwoord.
Proberen we nog een keer als de printer in de garage wordt gestald.
Re: Filament & meer: testers gezocht
October 02, 2013 04:59AM
Maandag ook een testsetje ontvangen! Hij is zeker niet zuinig geweest met het uitdelen van het filament, dank daarvoor!
Ben nog niet aan testen toegekomen, maar zodra de eerste onderdelen geprint worden zal ik hier de foto's en ervaring posten.

Gr. Johnnymoto
Re: Filament & meer: testers gezocht
October 02, 2013 07:48AM
Gisteren heb ik ook een hele set met ABS-Filament ontvangen. Mijn printer en ik zijn nog bezig met de laatste loodjes van een set met gadgets3d MendelMax printed-parts. Zodra deze set klaar (letterlijk vandaag of morgen) ga ik met dit filament aan de gang.
Ben benieuwd en wordt vervolgd.

Jan

Edited 1 time(s). Last edit at 10/02/2013 07:48AM by jand.
Re: Filament & meer: testers gezocht
October 02, 2013 02:44PM
@Evbeurdn : Als er meer 3.0 mm PLA was geweest had ik het jullie makkelijker gemaakt. Toch vind ik het 2 erg goede prints. Voor iemand met geen ervaring met ABS vind ik het een zeer geslaagde eerste print!
PLA is in feite een maisproduct en ABS een olieproduct. Het is helemaal niet vreemd om te zeggen dat ABS gewoon stinkt hoor winking smiley. In ieder geval bedankt voor het testen en de zeer nette beoordeling.

@Johnnymoto: Dank je! De fabrikant (Siridi) heeft me zeker voldoende materiaal gestuurd om te testen (al waren het niet alle kleuren waar ik om vroeg en wel een stel kleuren waar ik niet om vroeg). Het leek me nuttig dat mensen voldoende hebben om het goed te testen. Ik ben erg benieuwd naar je mening erover!

@jand: je koos voor de maat waarvan ik het meeste had, dus je hebt de grootste set gekregen tongue sticking out smiley Ik ben ook heel erg benieuwd naar je mening erover!



Er is nog meer, dus als er meer mensen zijn die het willen testen, hoor ik dat graag


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Filament & meer: testers gezocht
October 05, 2013 05:43PM
Ik heb een pakketje ontvangen met 8 verschillende kleuren filement. Zo te zien dus het hele ABS 1.75 mm pakket. Bovendien nog twee stukken uit het huidige assortiment.

Als ik zo maar het filament kijk ziet het er goed uit. Het is mooi egaal van kleur en diameter. Er zitten een paar typische kleuren bij.

De keuren bruin en groen en bruin zijn precies de kleuren die je verwacht bij deze kleuren. Hier moet ik echt nog even iets moois voor vinden om te printen.

Grijs is gewoon grijs, niet donker, niet licht, maar gewoon grijs. De twee kleuren blauw en paars zijn net de basiskleuren van een inktjet/laser printer: cyaan en magenta.

Verder zijn er nog drie wat typische kleuren. Ik vind het lastig om ze te omschrijven, maar zal het proberen. De ene kleur is een beetje zacht geel. De andere is nog het beste te omschrijven als een huidskleur. Een beetje roze achtig bruin. De laatste kleur is olijf groen.

Wat ik van deze laatste drie kleuren moet denken weet ik niet.Ze spreken me niet echt aan, maar ik vind ze ook niet lelijk.

Ik heb besloten om maar met deze laatste 3 kleuren te beginnen. Ik heb gekozen om cal.stl van nophead te gebruiken. Dit is een niet al te groot object, met toch wel wat dingen er in. Het is alleen niet een mooi in het oog springend ding.

Ik heb ze geprint met de suggesties van Nophead voor de Mendel-90 onderdelen.
0.5 mm nozzle, 04.mm hoogte en WOH ratio van 1.5 (geeft 0.6 mm breede spoortjes)
Gesliced met Skeinforge

Als eerste de huidskleurige. (tan, uit het lijstje van Calis denk ik) De gemeten diameter is 1.61 op meerdere punten gemeten.

zie foto's 126, 130, 131

Als tweede de gele (khaki , uit het lijstje van Calis denk ik) De gemeten diameter is 1.63 op meerdere punten gemeten.

zie foto's 132 en 134.

Beide objecten hebben net iets te weinig plastic gehad. Je ziet het aan de infill die net niet helemaal aansluit. De moeren druk je er zo met de vingers in.

Een eerste conclusie: Prima filament, vloeit mooi uit de nozzle vandaan de hechting tussen de lagen is goed. Het heeft mooie stevige componenten opgeleverd. Ik heb nog wat 'under-extrusion', maar dat is prima weg te regelen verwacht ik.

Wordt vervolgd.

Calis, als je nog een wens hebt voor een bepaald onderdeel hoor ik het graag. Ik denk dat ik groen ga gebruiken voor een kikker.
Attachments:
open | download - IMG_0126.JPG (317.3 KB)
open | download - IMG_0130.JPG (333.1 KB)
open | download - IMG_0131.JPG (387.2 KB)
open | download - IMG_0132.JPG (349 KB)
open | download - IMG_0134.JPG (297.1 KB)
Re: Filament & meer: testers gezocht
October 05, 2013 06:03PM
@Jan: Ik heb geen voorkeur voor voorwerpen hoor. Ik onthou me bewust van reageren winking smiley

Ik vind het super dat jullie dit doen.
Nu weet ik ook dat ik ze er in ieder geval op moet attenderen dat hun 1.75mm filament te dun is. (buiten hun eigen specificaties)

De huidskleurige is inderdaad "tan", de gelige 'khaki' en de derde olijfgroen.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: Filament & meer: testers gezocht
October 05, 2013 06:11PM
Te dun is op zich niet erg, als het maar constant is. Tan en Khaki waren redelijk constant, binnen 0.05mm voor zover ik dat kan meten met mijn schuifmaat. De olive green heeft meer variatie, meer dan 0.1 mm deze print nu op dit moment.
Re: Filament & meer: testers gezocht
October 06, 2013 03:07AM
He Jan,
Hoe bereid jij je bed voor bij ABS printen?
Re: Filament & meer: testers gezocht
October 06, 2013 04:05AM
Mijn bed bestaat uit een 5mm aluminium plaat met waaronder een rits weerstanden geschroefd zijn.Daar bovenop ligt een glasplaat. Deze glasplaat heb ik bedekt met stroken Kapton tape. Het ABS hecht hier uitstekend op, mits het warm genoeg is. De temperatuur heb ik ingesteld op 110 graden. Ik maak de tape af en toe schoon met aceton.

Als je geen Kapton tape hebt kun je het proberen met een kale goed schoongemaakte glasplaat. Deze plaat smeer je dar in met een aceton ABS oplossing. Een paar kleine stukjes ABS in aceton is genoeg. Bij niet al te grote objecten gaat dat best wel goed. Alhoewel de meningen daarover varieren.

Als toevoeging nog: gebruik geen fan gericht op het bed. ABS kan daar niet tegen.
Re: Filament & meer: testers gezocht
October 06, 2013 06:54AM
En dan nu nog de olijf groene kleur. Deze kleur is duidelijk anders dan de andere twee. Er zit meer variatie in de diameter en tijdens het extruderen lijkt het wat harder te lopen. (Iets vloeibaarder) Misschien moet de temperatuur iets omlaag.

Dit filament is minder stabiel in de breedte van de spoortjes. Komt denk ik door de variatie in diameter. Bij de andere objecten waren de moeren met de hand te plaatsen en blijven ze op hun plek zitten.zitten. Bij de olive green was er bij een M3 moertje een stuk filament uitgezakt. zie foto:
Deze heb ik met een mesje weg gepikt. Het moertje is heel makkelijk te plaatsen, maar valt er net zo hard weer uit.

Ondanks dat ik de flowrate bij ieder print een beetje hoger heb gezet, sluit het bij alle drie net niet helemaal aan. Het is ook een beetje lastig Je moet bij alle drie een andere diameter ingeven en door middel van de 'Filament Packing Density Ration' de flowrate aanpassen. Beide instellingen beinvloeden de hoeveelheid plastic die uitgespoten wordt per milimeter.

Hierdoor zien de objecten er niet uit zoals het zou moeten. Met iets meer inregelen gaat het wel goed komen met Khaki en Tan. Olive green blijft kwakkelen denk ik, tenzij ik net een minder goed stuk te pakken heb gehad.

Ze zijn echter wel stevig en zouden als 'printed-parts' in een printer prima voldoen.
.
Bovendien zijn ze gemaakt met een laagdikte van 0.4 mm, wat ook niet meer helemaal 'state of the art' is.

Zie bijgevoegde foto's
Attachments:
open | download - IMG_0161.JPG (336.3 KB)
open | download - IMG_0163.JPG (264 KB)
Re: Filament & meer: testers gezocht
October 06, 2013 07:37AM
Nog even ter vergelijking. Hetzelfde ding gemaakt met mijn huidige filament.
De vergelijking is natuurlijk niet helemaal eerlijk, omdat dit al helemaal ingeregeld is.

Van het testmateriaal heb ik bewust geen maten gegeven, omdat het nog niet helemaal ingeregeld is, maar zijn zijn allemaal iets te klein. De gaten zijn goed.

Ik weet vrijwel zeker, dat het filament van Calis dit gaat halen.

Ik ga nog wat andere objecten uitzoeken voor de andere kleuren, anders wordt het erg saai.

Wordt vervolgd.

PS: de kleur lijkt op mijn scherm meer oranje, het het is toch echt gewoon rood.

Edited 1 time(s). Last edit at 10/06/2013 07:38AM by jand.
Attachments:
open | download - IMG_0164.JPG (362.8 KB)
open | download - IMG_0165.JPG (367.7 KB)
open | download - IMG_0167.JPG (350.2 KB)
open | download - IMG_0168.JPG (379.4 KB)
open | download - IMG_0172.JPG (289 KB)
open | download - IMG_0173.JPG (312 KB)
Re: Filament & meer: testers gezocht
October 06, 2013 04:25PM
Om het niet te saai te maken nu een keer iets anders. In dit geval de fan houder van deze [reprap-fab.org] extruder van reprap-fab.org. Ik gebruik de hotend van deze extruder in kombinatie met een wades geared extruder.

Ditmaal de blauwe kleur met een laaghoogte van 0.3 mm. Ook weer een goed bruikbaar object. De kleur valt me heel erg mee, is best wel mooI. Het zit een beetje tussen de lichtblauw (1.75 mm) en blauw (3 mm) in van RepRapWorld.

Deze kleur gedraagt zich heel vergelijkbaar met de eerste twee (Khaki en Tan) De diameter is ook weer mooi constant (1.65 mm) en rond. Ook weer goed filament.
Deze kleur is wat moeilijker te fotograferen. (Of het komt dat ik nu geen daglicht heb) In foto kun je goed zien dat ik na twee en een half jaar nog steeds wat last heb van z-as wiebels. (Ter referentie het ding is 28 mm hoog, de ring is 5.3 mm)
Attachments:
open | download - IMG_0179.JPG (339.5 KB)
open | download - IMG_0180.JPG (347.4 KB)
open | download - IMG_0183.JPG (348.6 KB)
Re: Filament & meer: testers gezocht
December 09, 2013 04:45PM
Na een hele tijd ik wat fillement kreeg eindelijk wat kunnen printen ^^

Het was NET genoeg ^^ laatste layer nog net kunnen afwerke.

Ik moet eerlijk zijn dat deze ABS het beste is dat ik tot nu toe mee gewerkt heb, al is dat niet erg veel ^^ (Aleen orange van reprapworld)

Dit kan ook door de kleur zijn dat soms wat verschil kan geven,

Het warpde helemaal niet waarbij ik vaak problemen heb sinds ik nog geen heated chamber heb.

Layerheight was 0.15.



Ook de kleur is best fijn, dus tot nu toe beveel ik dit zeker aan,

Ik heb nog een paar kleuren gekregen, en zal deze ook poste wanneer ik iets geprint heb dat ik kan delen.

Edited 2 time(s). Last edit at 12/09/2013 04:46PM by luigi.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login