Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Prusa Air Xl uitdagingen.

Posted by ponsmeister 
Prusa Air Xl uitdagingen.
October 17, 2013 01:01PM
Hallo allen,

Mijn naam is Victor en ik ben bezig om een Prusa Air XL aan de praat te krijgen. Morgen zal ik foto's plaatsen.
Dat is geen makkelijk klusje!

Ik heb de "complete" kit gekocht bij Printedparts.nl, dat had ik beter ergens anders kunnen doen....
Het sanguinololu bord is stuk en er ontbraken boutjes en een paar connectors. De kwaliteit van sommige onderdelen was onvoldoende. Tevens is er helaas niet een volledige wiki van deze variant.
Het gaat om deze:

[www.marktplaats.nl]

De printer zit in elkaar, met een nieuw Microtronics 1.0 bord. Arduino IDE geinstalleerd etc, testfirmware geupload en het bord doet het.
Daarna Pronterface geinstalleerd en Marlin geupload. Zowaar bewegen alle motoren en wordt het hotend en printbed warm....

Leek dus relatief goed te gaan.
Helaas doen de endstops het (nog) niet, en is er geen "home" positie. Waarschijnlijk moet ik de endstop-pootjes anders solderen. Die zijn nu op NC, misschien moeten ze op NO?
Het kan ook zijn dat de hele X-as met extruder moet worden omgedraaid, want ik zie verschillende modellen.

Echt jammer dat het zo lastig blijft om een dergelijke kit aan de praat te krijgen!

Graag zou ik wat adviezen krijgen, waarvoor alvast veel dank!

Edited 1 time(s). Last edit at 10/17/2013 01:02PM by ponsmeister.
Re: Prusa Air Xl uitdagingen.
October 17, 2013 01:09PM
Ik ben trouwens niet geheel onbekend met 3D printers. Hiervoor had ik een Ultimaker, ook zelf in elkaar gezet. Dat was ook niet eenvoudig, maar wel makkelijker dan deze.
Hij is verkocht aan een kennis omdat er geen hotbed op zat en ik geen "rubber" kon printen door de lange bowdentube.

Maar ik heb er toch een aantal leuke dingen mee gemaakt. Ze staan ook op Thingyverse:

[www.thingiverse.com]

Ik hoop dat ik deze aan de praat krijg. Mijn interesse gaat vnl uit naar het proberen van nieuwe materialen.
Re: Prusa Air Xl uitdagingen.
October 18, 2013 03:29AM
Jammer dat de kit zo veel problemen geeft. Ik heb al meerdere post's over deze leverancier voorbij zien komen... Mensen die niet langere tijd op dit forum zitten weten dat jammer genoeg niet.

Als je nieuwe onderdelen nodig hebt, kan je dat heit op het forum vragen. Er zijn hier genoeg mensen die tegen een (kleine) vergoeding wat parts voor je willen printen.
Ed
Re: Prusa Air Xl uitdagingen.
October 22, 2013 06:55AM
Hmzzzzz,

zelfde probleem met een Sanguinolulo board van Printed Parts. Een oude Sanguinololu van een collega leverde geen problemen op.....was ook een stuk beter getint (dat was echt opvallend). Nou was het uiteindelijk geen probleem omdat ik toch mijn boardje aan wou passen (Panelolu en SevenSwitch) en dat alleen de USB gewoon nada werkte was dan ook geen probleem (gewoon straks de Mega als ISP gebruiken, dat heb ik al uitgeprobeerd en dat werkt, Atmege 1284 erop, Marlin erop flashen dan even een SD kaart houder en wat IC's aan elkaar tinnen en presto een Panelolu is klaar). Kan ik de doodgewaande Sanguinololu toch nog gebruiken.

Overigens met een Sanguinololu moet je niet vergeten de Mosfet van het heated bed (ik heb een 1.6 ohm versie I PCcool smiley te updaten naar een 150 amp (IFBL8743) exemplaar met SOTA heatsink (ik heb een mooi torentje met 12 vinnen op het breadbord geprikt). Ik heb op de tweede Sanguinololu een Mosfet gefrituurd. Vandaar dat ik nu een Seven Switch op een breadboard geknutseld heb, maar voor minder avontuurlijken kun je 'm ook gewoon bij dhr. Hitter (Traumflug wenn ich mich nicht irre) bestellen. Ik heb pin 4 en een 100 Ohm voorschakelweerstand gebruikt, dan wat diodes en een led die samen met de led van heated bed wordt gestuurd.

Groeten, Ed.
Re: Prusa Air Xl uitdagingen.
November 18, 2013 10:55AM
Nou, ik ben een klein beetje verder, maar ik had een paar weken geen zin om iets aan de printer te doen.
Hierbij wat foto's







Het is me gelukt om in de firmware de draairichting van de extruder om te draaien, waardoor ik nu kan extruden.
Helaas heb ik nog geen "home", en doen de endstops nog steeds niets. Ze zijn niet stuk bleek na controle met de multimeter. Met commando M119 staan ze open. Als ik ze met de hand indruk, gebeurt er niks? De motor loopt gewoon verder. Ik begrijp er niets van.

Groet,
Victor

Edited 1 time(s). Last edit at 11/19/2013 08:00AM by ponsmeister.
angry smileyconfused smileyRe: Prusa Air Xl uitdagingen.
November 25, 2013 06:40PM
ook ik had bij printparts dezelfde printer besteld en gekregen .....

was niet compleet ringen en schroeven teweinig , en de printparts waren heeel slecht krom en scheef .
voeding en heatbet kapot door valschade ,maar de grotedoos was niet gedeukt,dus al defect in de doos gedaan .

heb dan nieuwe set gekregen deze was iets beter ,van 2 een printer bouwen. dat wilde ik..\

Dan mis ik weer een hoop schroeven en ringen ,ja ik kan ze niet tellen daar ik geen materiaallijst had .confused smiley

tijdens het instellen merkte ik dat verschilende prints begonnen te kraken , als je ze iets tehard pakte.
Dan heb ik maar geschreven dat ik de printer niet meer wilde .Want na 3dagen veilen boren en frezen had ik geen zin meer in deze printer .
Simon Hut heeft wel het aankoop bedrag min kosten teruggegeven .
Dit heeft mij een dure les geleerd...... 50 euro armer en geen printer , heb wel 40 uur ermee mogen spelen en erger je nieten .angry smiley
Ik denk als alles goed tot redelijk was dan had ik nu al zeker 7 dagen kunne printen .winking smiley

groet daantjehot smiley
Re: Prusa Air Xl uitdagingen.
December 04, 2013 03:25PM
Hi, ik had ook van printedparts een printer, gelukkig ben ik zelf erg handig, maar ik denk niet dat veel mensen met de pakketten van die site een werkende printer kunnen maken. Er ontbrak echt vanalles, heb nog zeker voor 200 euro aan onderdelen erbij moeten kopen. Nu ben ik erg blij want ik heb wel de helft van de printer er zelf bij- ontworpen en problemen opgelost door eigen onderdelen te ontwerpen.

Inmiddels heb ik vrijwel alle printed parts vervangen aan de machine en loopt 'ie als een tiet!
Re: Prusa Air Xl uitdagingen.
December 04, 2013 05:12PM
Fijn dat de printer goed loopt thumbs upsmileys with beer.

mijn printer kostte 486,60 incl. verzendkosten .,eye rolling smiley
om dan een printer te hebben die niet eens goed kan printen is mij te duur , het geld groeit niet aan de bomen .drinking smiley
En ik heb betaald met paypall dat is veiliger je kunt hun opdracht geven het geld weer terug tehalen mocht er problemen zijn .(was niet nodig)cool smiley

smiling bouncing smileyIk ben nu bezig met een kosselmini . Een delta versie .http://www.builda3dprinter.eu/ . Dit is de site van hem ,hij heeft een gebruiksaanwijzing gemaakt .
hij is ook hier op het reprap forum : Bouw zelf een 3D printer! Handleiding voor het maken van een Kossel Delta printer.
ik volg het grootendeels op .ik heb wel een andere extruder genomen want die hij gebruikt is mij te ongemakelijk ,voor schoonmaak.
de hoogte verander ik ook met 20cm , de breedte met misschien 10 cm .
dan heb ik een print oppervlakte in de rondte =/- 20cm x hoogte 35-40cm .grinning smiley
Als het niet werkt kort ik alles in en maak het als orgineel ,17cm rond en 20cm hoog ,print oppvlconfused smiley.

Heb vandaag de laatste stukje besteld .en al de eerste onderdelen gekregen . nu wachten dat de rest komt .van over de hele wereld komen de onderdelen .
Al en al heb ik nu 450 ,- uitgegeven ,en hoef eigenlijk niks meer bijkopen .cool smiley
ik post wel als ik hem in elkaar zet .hot smiley
Groeten Daantje
Re: Prusa Air Xl uitdagingen.
December 04, 2013 05:47PM
ponsmeister

misschien weten de motors niet dat als de eindstops melden dat ze moeten stoppen (Software).
wat ook kan zijn de eindstops verkeerd aangesloten ?NC en Com ,Of Com en O( ligt eraan hoe je programm is geschreven .)
of stekker niet op de juiste plaats in gezet , dit is mij ook al een paar keer gebeurt .confused smiley

groeten Daantje
Re: Prusa Air Xl uitdagingen.
December 10, 2013 07:50AM
Daantje,
De endstops functioneren nu. Ik had ze op het minitronics board verkeerd aangesloten.
Ik wacht op een beter hotend, want de bijgevoegde beviel me niet.
De motoren bewegen nu allemaal correct, ook vindt ie nu de home positie.
Dank voor je tip.
Re: Prusa Air Xl uitdagingen.
December 10, 2013 08:47AM
Graag gedaan ,

Bij de hotend opletten dat het plastic niet warm wordt ,waar die in zit, anders een ventilatortje erbij zetten ,een kennis had dat probleem en moest nieuw plastic kopen .
want alles was kromgetrokken .

Groeten Daantje
Re: Prusa Air Xl uitdagingen.
December 13, 2013 03:12PM
Vandaag was één groot feest:
Ik had een Minitronics board gekocht bij Reprapworld, en dat werkte aardig, maar de extruder hielp niet echt mee. Wél heel prettig dat daar geen relais voor het hotbed nodig is.
Na een beetje gedoe kreeg ik va Printedparts.nl (u weet wel) een nieuw Sanguinolulu board, want de eerste kwam "dood" aan. Dit board weer aangesloten. Er bleek werkende firmware op te zitten.
Ook bij Reprapworld een messing tandwiel, pasta voor de heatsinks en een rol Kapton tape. Gekocht. Fijne webshop!

Vervolgens een nwe extruder en een J-hotend gekocht bij Charlie3D... In België, wat een enorm kwaliteitsverschil! Het hotend functioneert prima vanaf de eerste centimeter. Hulde aan Charlie. Levering in 3 dagen ook.
En ja hoor, de printer werkt!





Maar de problemen zijn nog niet over, zoals je kan zien heeft Prinses Beatrix ernstig last van "lekkage". Ben bang dat ik toch echt een ventilator moet aanbrengen.
Tevens heb ik geen idee welke firmware er op dit boardje staat, en ik ben bang om weer helemaal opnieuw te beginnen met een nieuwe/andere variant. Jammer dat je firmware niet terug kan zetten naar je pc....

Wel fijn dat ie iets doet!
Re: Prusa Air Xl uitdagingen.
December 13, 2013 06:06PM
bij reprap is toch de complete firmware van jou printer ?
en op die site van printpart stond ook een link naar de firmware .
ik heb een kopie uit zijn mail genomen :

Er zit garantie op de onderdelen het is een bouwpakket garantie op de printer geven is een beetje moeilijk

Verzend tijd is meestal 1 a 2 dagen na ontvangst van betaling u krijgt een track en tracé nummer zodat uw het pakket kan volgen
Hi
Om je alvast wat weg wijs te maken

[richrap.blogspot.nl]

dit bovenste als eerste doen als je hem klaar hebt

het bekijken waard

[www.reprap.org]

teken software gratis

[www.sketchup.com]

stl plugin hiervoor

[www.guitar-list.com]

besturings software

[github.com]

besturings bordje

[reprap.org]

de firmware waarmee je werkt

[github.com]

voor repareren van je stl bestanden

[www.netfabb.com]

[cloud.netfabb.com]

hier vind leuke dingen om te printen

[www.thingiverse.com]

vr.gr.

s.j.hut

printedparts.nl

tja ook ik heb te vechten met de software ,
heb een complete kit van sainsmart gekocht uit china , heb nu pas de lcd aan het lopen .
de moters doen het met de testfile .Dit was een heel proces die ,blaue chinees had geen link of software meegegeven , eer die begreep dat er geen code was van de lcd in de marlin ,kreeg ik eindelijk de code .
4 dagen later, angry smiley

nu alleen nogeye popping smiley de sofware van de lcd in de firmware marlin zetten en dat is niet makkelijk,
ben nu bezig met vergelijken wat ik nou precies moet overzetten ,
ik vindt dat andruino niet gemakkelijk te lezen is , en je krijgt er ook weinig info over hoe je het moet doen .'confused smiley

en inderdaad dat is vevelend dat je het program wat er op staat niet uit kan lezen cq opslaan.
Stom eigenlijk , het is wel een computer maar dan net niet beter.maar net iets minder.tongue sticking out smiley
Infeite is het gewoon een epromchip programmeren , zolals vroeger de plc's in de fabriek, maar die kon je tenminste wel steeds veranderen ...

hoop morgen de parts van plastic binnen tekrijgen , dan kan ik eindelijk aan de slag.voor de maat voering,belangrijk.
ik had alleeen nog de pully's en gt2 belt vergeten te bestellen moody smiley.daar moet ik dan weer op wachten .
ik hoop volgende week echt te kunnen starten met het assembleren ,dan begin ik ook een topic hier .

Groetjes Daantje
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login