Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer

Posted by SnelleD 
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 02, 2014 07:44PM
ik heb dat gedaan met de Extrusion multiplier setting in slic3r
[manual.slic3r.org]
[github.com]
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 03, 2014 03:40AM
Bepaalde parameters heb ik van in het begin aangepast in slic3r maar welke hebben er juist invloed om de juiste afmetingen te bepalen zodat het stukje mooi past.
Handig om mij er aan te herinneren de handleiding te lezen smiling smiley
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 03, 2014 04:01AM
Eric, ik geloof niet dat dat het antwoord was waarop Snelle zat te wachten.
Snelle, met deze foto's en bescrijving kunnen we ook niet veel meer.

Het zou je flowrate kunnen zijn of misschien past het wel echt niet. Zonder goede foto en het model kunnen we niet veel.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 03, 2014 08:02AM
.

Edited 1 time(s). Last edit at 01/03/2014 08:03AM by Frans@France.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 03, 2014 08:16AM
Oei Frans@France een lege post smiling smiley
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 03, 2014 08:19AM
ja een verhaal over bed level geschreven en vervolgens stond die in deze thread??? Maar nu kan ik die maar de vraag gesteld werd over bed leveling meer vinden??? apart...
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 09, 2014 08:36AM
Hier blijft het filament gewoon slippen, dit gebeurd tijdens het printen van kleine vlakken waar hij dus iedere keer wat filament terugtrekt. Na een tijdje is het filament weer volledig ingesleten en komt er niets uit.

De printtemperatuur van het ABS is 225° met een 0,35mm j-head en een hyena bolt.
En ik denk dat de laatste de boosdoener is of ik nu de schroeven zacht, hard aandraai dat maakt niets uit eens hij aan de kleinere vlakken begint heb ik vroeg of laat prijs.

Nu zou ik de bolt willen vervangen, hebben jullie een adresje voor goede 'gewone' bolts?

UPDATE

Heb de bolt nog eens gereinigd en dan heb ik vastgesteld dat de inkepingen niet mooi gelijkstonden met de extruder opening heb nu dit uitgelijnd, blijkbaar vergeten
Dus dit zou mogelijk de oorzaak kunnen zijn ben nu hetzelfde printje aan het printen op 230° binnen een 35 min weet ik meer.

Nou ja nu ziet de print er mooi uit en slipt het filament niet, maar plotseling stopt de printer (terug) met printen heb in het verleden eens de kabel veranderd en dacht dat het hiermee was opgelost maar blijkbaar mis gedacht. Dus of de uitlijning nu echt de oorzaak is van het slippen kan ik nu nog niet voor 100° bevestigen.moody smiley

Waarom stopt hij nu tijdens het printen? Heb nu nog geen lange prints kunnen doen omdat het filament slipte, straks nog eens proberen.
Bit. staat op 250000 als ik iets anders neem wil de printer geen verbinding maken.
Wat wel opviel is als ik repetier start dat ik geen verbinding krijg dan moet ik soms de USB uit de pc doen en terug in wil deze dan wel verbinding maken, als ik hem er uit neem hoor ik wel de welbekende Windows geluid.

Net nu heb ik vandaag drie rollen filament gekregen en kan ik nog niets printen

Edited 1 time(s). Last edit at 01/09/2014 11:23AM by SnelleD.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 09, 2014 05:06PM
misschien is dat wel een leuk verhaal om eens te lezen [www.tridimake.com]
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 09, 2014 05:25PM
Helaas las ik het te laat, maar ik dacht direct hier aan:
Quote
vastgesteld dat de inkepingen niet mooi gelijkstonden met de extruder opening

Gelukkig ben je er uit smiling smiley

Zelf heb ik een mac en nooit verbindingsproblemen, dus kan ik je daar helaas niet mee helpen..
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 10, 2014 01:13PM
Quote
Frans@France
misschien is dat wel een leuk verhaal om eens te lezen [www.tridimake.com]

Heeeel interessant denk dat ik zelf een boltje ga maken. smiling smiley
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 10, 2014 02:24PM
He Snelle, ik heb nog een micro SD kaart interface liggen voor RAMPS. Mag je zo hebben. Kun je printen zonder USB kabel.
Ik doe dat al geruime tijd, want mijn vrouw trapt namelijk NOOIT de USB kabel eruit. Zoals ze ook nooit de stekker uit mijn printer trekt als ze gaat stofzuigen.
Vanuit je host kun je SD print starten en dan kan de kabel eraf.

Eric
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 11, 2014 12:15PM
Bedankt Eric, maar heb hier nog een extra laptop staan op deze is Ubuntu geïnstalleerd (Linux) en ga deze klaarstomen om met de printer overweg te gaan en als dat niet lukt wordt het waarschijnlijk eens SD

Wel hier gisteren ook een verschuiving waargenomen ik werk met Marmin en repetier 0.95D. of E ben niet zeker.
Zou het aan de software liggen of onze riem dat onvoldoende is opgespannen ?
In ieder geval ga ik de riem wat meer opspannen.
Het slippen van het filament heb ik deze keer niet waargenomen heb de schroeven niet te hard aangedraaid (ABS) hoorde wel op een bepaald punt een getik zo heel snel eens hij de grotere kant van het stuk ging printen was dit weg.



Dus eerst riem aanspannen en hopen dat de verschuiving wegblijft zo niet terug naar repetier 90C

Edited 1 time(s). Last edit at 01/11/2014 05:11PM by SnelleD.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 11, 2014 04:08PM
Die verschuiving lijkt erop dat de stepper niet genoeg stroom heeft, of te snel print waardoor hij een stap overslaat. Het kan ook een slippende belt zijn, maar ik had eens hetzelfde probleem toen hij niet genoeg stroom had en daardoor bij de infill te snel bewoog en doorsloeg in 1 richting.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 12, 2014 06:04AM
Wel de extruder heb ik in het begin ook meer stroom gegeven omdat hij op bepaalde momenten steps aan overslaan was.
Dus ik zou beide dingen kunnen doen de belt wat opspannen ( ga dit eens proberen met de metalen veer uit een wasspeld) en de stroom wat opvoeren. Maar hoeveel stroom mag men dan geven?
Denk dat deze nu staat ingesteld op 0,425 V
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 12, 2014 08:25AM
Ligt aan je stepper, je kan de A4988 bijvoorbeeld wel op gevoel instellen, maar er is ook een stepper waar het voltage wat belangrijker is. Pololu stepsticks kunnen ook wat makkelijker op gevoel ingesteld worden.

Bij mij had de Y-as vooral een laag die verschoof omdat het heated bed gewoon wat zwaarder was.

Is de verschuiving van de laag op de Y-as?
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 12, 2014 08:43AM
Ja deze is op de laag van de Y -as.

Voor de regeling heb ik deze [reprap.org]
Dus eigenlijk wat op gevoel afregelen.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 12, 2014 01:26PM
Ahja, de G3D, dat is de A4988, die kan je heus wel iets hoger instellen. Zorg er wel voor dat een cooling fan op je stepper driver blaast en je de koelelementjes erop hebt zitten. Daarna ook in de gaten houden dat je stappenmotor niet te heet wordt.

Wat voor ampère hebben je stappenmotors? Die van mij zijn 2,5A dat is hoger dan wat de A4988 heeft als max output dus die lopen geen gevaar.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 12, 2014 01:35PM
Dit is de data sheet [www.kysanelectronics.com]

Een ventilator staat er nu niet op is dat echt nodig?

Edited 1 time(s). Last edit at 01/12/2014 01:36PM by SnelleD.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 12, 2014 03:47PM
Ik had dat in het begin ook niet, maar eigenlijk overhitten die dingen toch wel een keer dus dan kan je beter koelen. Op mijn nieuwe setup heb ik zelfs 2x50mm fans erop staan. Ze schijnen ook langer mee- te gaan als je ze actief koelt met een fan.

Sinds ik er een ventilatortje op heb gericht heb ik eigenlijk nooit meer problemen gehad met printen smiling smiley
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 13, 2014 03:57AM
Zo de riem wat opgespannen met een veer afkomstig van een wasspeld, men kan er nu gitaar op spelen smiling smiley
(De foto's genomen met de iPad zet hij steeds op zijn kop)


Morgen achter twee ventilators zodat de electronica gekoeld wordt dan eindelijk mijn endstop eens verplaatsen want nu bedien ik deze met de hand.
En dan woensdag terug starten met het printen want door tijdsgebrek is er hier nog niet veel uit de printer gekomen.

Nu voor het tekenen was ik gestart met FreeCad maar deze vraagt wat meer tijd om te leren dan Sketchup enkel wat moet men in Sketchup installeren om deze bestanden om te zetten naar STL files en wat om bestaande bestanden in te lezen zodat deze kunnen aangepast worden?

Edited 1 time(s). Last edit at 01/13/2014 04:00AM by SnelleD.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 13, 2014 02:16PM
Te strak kan ook he winking smiley Weet niet precies wat het dan doet trouwens.

[www.printrbottalk.com]
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 13, 2014 02:27PM
Quote
Ohmarinus
Te strak kan ook he winking smiley Weet niet precies wat het dan doet trouwens.

[www.printrbottalk.com]

Als je de riem te strak doet, dan trekt er iets krom, waardoor het vast gaat staan.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 16, 2014 05:26PM
De riem wat minder doen spannen en een ventilator op de electronica en gaan met die handel. Van het slippen ben ik blijkbaar vanaf kan mijn prints mooi afwerken.

Enkel hoor ik nu tijdens het printen een getik aan de extruder en het is niet de motor.

View My Video
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 17, 2014 06:31AM
Wel nu is mijn Peek om zeep, kop werd er gewoon uitgeduwd dus zullen de temp sensor eens moeten uitmeten, de temperatuur waarmee ik print 230° tot max 235° is toch niet te veel voor dat ding.yawning smiley

Denk dat ik voor een e3d zal gaan, wat is jullie ervaring met deze?

Edited 1 time(s). Last edit at 01/17/2014 11:03AM by SnelleD.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 17, 2014 09:07AM
Na lange tijd even op de achtergrond het forum gevolgd nu weer terug.
Het tikken van de extruder gebeurt bij mij ook wel eens. Je ziet zelfs dat de stappen motor iets terugdraaid, of het filament slipt. De reden hiervan is mij niet voor 100% duidelijk. Dit had in gedachte:

- Extruder staat niet vast genoeg aangedraaid, dit veroorzaakt soms het slippen.
- Temperatuur is te laag waardoor er niet voldoende filament makkelijk door het hot end kan vloeien.
- Temperatuur is te hoog, gas vorming in het hot end, lijkt mij minder waarschijnlijk omdat de onderzijde open is.

Waarschijnlijk zijn er nog meer oorzaken te bedenken, ben benieuwd of ook anderen hier een aanvulling op hebben.

Lisa

ps. ik print met PLA 3mm en de extruder is 0.5 mm.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 17, 2014 01:16PM
Als je stappenmotor terugdraait, dan zou dat ook retraction kunnen zijn. Als je stappenmotor zelf echt tikt, dan staat de extrusion/retractionspeed te hoog.

De firmware is zó ontworpen dat je extrusion speed de bepalende factor is in je printsnelheid. Alles wordt daarvan afgeleid.

Bij mij hikte hij bij retraction speed, dus heb ik de retractionspeed naar beneden bijgesteld van 40mm/s naar 30mm/s en nu loopt alles als een zonnetje smiling smiley
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 18, 2014 05:24AM
Nu de E3D wordt geleverd met een 0,4 nozzle en momenteel heb ik een 0,35 denk dat daar niet veel verschil zal in zijn?
Ook zie ik dat er een 0,6 versie te verkrijgen is iemand daar ervaring mee?

Wat is eigenlijk het grootste verschil tussen de verschillende afmetingen zie dat ze gaan van 0,25 tot 0,60?
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 18, 2014 05:41AM
Ik heb ook een .6 nozzle bij mijn E3D gekocht, maar ga die voorlopig niet gebruiken. Voor grote objecten met laagdiktes 0.4 is die prima te gebruiken.
Probeer maar eens in je slicer, varieer in bijvoorbeeld Cura, de nozzle opening en laagdikte en bekijk dan de berekende printtijd, dat maakt dan een substantieel verschil.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 18, 2014 07:12AM
Er komt dus 1/3 bij.

Ik neem aan dat er dan ongeveer 1/3 van de tijd afgaat?
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 18, 2014 02:17PM
Nee, dat is natuurlijk te makkelijk. De hoeveelheid PLA die je kunt wegleggen wordt bepaald door het kwadraat van de nozzle diameter. Aangezien er een factor 3 verschil zit, legt de 0.6 bijna 9 keer meer PLA weg per tijdseenheid.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login