Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer

Posted by SnelleD 
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 18, 2014 02:26PM
En zou het interessant zijn om een 0.6 aan te schaffen voor de bouw van technisch stukken in ABS en nylon?

Edited 2 time(s). Last edit at 01/18/2014 02:27PM by SnelleD.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 21, 2014 08:44AM
Zo, mij net getrakteerd op een E3D extruder 3mm, nozzle 0,4 extra 0.25 en 0.60.

Hopelijk komt hij vlug binnen en kan ik eindelijk mijn kilo's filament wegprinten smiling smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 01/21/2014 12:56PM by SnelleD.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 21, 2014 09:12AM
Haha, hier hetzelfde, zit al meer dan een week op een paar k*t-lagertjes te wachten. Dan pas kan ik met het 1.75mm filament aan de slag! En mijn 3mm filament is bijna op!! Oh oh..
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 21, 2014 11:12AM
Het filament uit de 0.4 nozzle van E3D is 0.6 mm ,nozzle vervangen door een reserve het zelfde resultaat.
Dit is gemeten met een digitale schuifmaat .
Mijn vraag is wie heeft de zelfde ervaring.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 21, 2014 02:50PM
Moet je nazoeken op het engelstalige forum., daar heeft de beroemde nophead ergens uitgelegd hoe PLA uitzet na extrusie.. Maakt natuurlijk ook uit of je de PLA er uit laat zakken of dat je de PLA eruit trekt met bewegende kop.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 21, 2014 05:13PM
Ik wou net zeggen, PLA staat onder druk in de nozzle en als het de kop uitkomt, dan zet het uit.

De enige manier waarmee je het kan meten is door een boortje van 0.4mm in de nozzle te steken en te voelen of je veel speling hebt.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 28, 2014 01:58AM
Zo gisteren bevestiging gekregen dat de E3e klaar gemaakt wordt,
Your item, posted on 27/01/14 with reference ...........has been received at our international mail centre and is being made ready for despatch overseas.

Eindelijk.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 29, 2014 05:03AM
Yes het pakje is eindelijk binnen, kunnen nu verder.


Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 29, 2014 07:11AM
Yeuyeuyyyy, nou, smelten dat ding! winking smiley

Gaat het helemaal lukken om hem in elkaar te zetten denk je?

Ohja, en PLA schijnt niet altijd even soepel te gaan met deze hotend. Met welk plastic ga je beginnen?

Edited 1 time(s). Last edit at 01/29/2014 07:12AM by Ohmarinus.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 29, 2014 09:26AM
Pas op met de term smelten tongue sticking out smiley

Ik heb een plastic onderdeel van m'n G3D buda style hot end weg laten smelten.... sad smiley


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 29, 2014 11:28AM
Arghh... Maar, hoe krijg je dat voor elkaar? Ik begrijp dat dus niet? Heb zelf echt veel spullen mishandeld, maar de G3D Budah en de J-head zijn nooit gesmolten tongue sticking out smiley

Het enige dat hier smelt is PLA of ABS winking smiley
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 29, 2014 11:59AM
Het plastic plaatje van de 'lower plate'. Ik dacht dat dat wel tegen 220 graden bestand zou zijn.

Omdat het PLA te hoog al zacht werd heb ik de hot end een paar keer schoon moeten maken. Met een fan op de bovenkant gaat dat prima, maar nu kan ik vanuit Repetier geen print meer starten. Repetier blijft maar wachten tot de temperatuur goed is. Deze blijft echter 2 graden onder de gewenste temperatuur. Omdat er overal PLA tussendoor gelekt was, leek weer schoonmaken me wel een goed idee.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 29, 2014 12:45PM
Ai, dat is inderdaad niet echt fijn. Ik heb op mijn Budah sowieso een koelertje, om te zorgen dat de hitte van de hotend niet omhoog kruipt naar de extruder. Mijn vorige extruder was helemaal broos geworden door de hitte van de hotend die omhoog kwam, kon hem na een maandje al weggooien! Toen heb ik met een half gebroken extruder en lijm en tape nog een vervangende extruder kunnen printen winking smiley Martelgang!
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 29, 2014 03:32PM
De extruder werd ook wel wat warm, maar ik had de hotend al wat lager gehangen door 2 M8 moeren over de M3 bouten de schuiven waarmee hij onder de extruder zat. Dat was nu meteen een mooie bevestiging voor de fan.

Nu komt m'n sonic cleaner wel van pas. Hopelijk krijg ik daar de aangekoekte PLA wel mee los.

Van dit alles ben ik in ieder geval wel een grote voorstander geworden van een fan op de hotend!


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 29, 2014 03:47PM
Overigens zou ik dat met die M8 moeren ook niet doen. Je wil eigenlijk dat je filament over de hele weg die het aflegt, omringd is door een tunneltje dat net iets groter is. Anders kan je filament bijvoorbeeld ineens knikken en dan kan dat fout gaan en dan komt het ineens aan de bovenkant langs je budahschnozzle of erger.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 29, 2014 04:07PM
Dat is ook waar.

Ik had dit als tijdelijke oplossing bedacht en een van de eerste dingen om te printen is gewoon een goede fan mount.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 29, 2014 05:20PM
Quote
Ohmarinus
Yeuyeuyyyy, nou, smelten dat ding! winking smiley

Gaat het helemaal lukken om hem in elkaar te zetten denk je?

Ohja, en PLA schijnt niet altijd even soepel te gaan met deze hotend. Met welk plastic ga je beginnen?

Dat in elkaar zetten is geen probleem er staat een duidelijke handleiding op die mannen hun site.

Ik print met ABS en als ik dat onder de knie heb start ik met nylon en dan flexibel filament.
Maar eerst starten met ABS.
Dan een houder printen zodat ik een fan van 40mm kan plaatsen op de hotend ipv de 30mm nu.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 29, 2014 06:24PM
Quote
SnelleD
Quote
Ohmarinus
Yeuyeuyyyy, nou, smelten dat ding! winking smiley

Gaat het helemaal lukken om hem in elkaar te zetten denk je?

Ohja, en PLA schijnt niet altijd even soepel te gaan met deze hotend. Met welk plastic ga je beginnen?

Dat in elkaar zetten is geen probleem er staat een duidelijke handleiding op die mannen hun site.

Ik print met ABS en als ik dat onder de knie heb start ik met nylon en dan flexibel filament.
Maar eerst starten met ABS.
Dan een houder printen zodat ik een fan van 40mm kan plaatsen op de hotend ipv de 30mm nu.

Of een verloopje van 30mm naar 40mm, want die koeler-houder die op de koelribben zit heeft wel een mooie tunnel die de lucht fijn door de koelribben heen blaast.. Zouden die al bestaan?
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 30, 2014 02:11AM
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 30, 2014 12:10PM
Nice, al is die fanduct voor het koelen van PLA, maar je kan verder dus. Anders had ik willen aanbieden er een voor je te tekenen namelijk winking smiley
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 30, 2014 05:29PM
Zo zo tekenen, met welk programma werkt u?

Als men het zelf kan tekenen dan pas komt een printer tot leven smiling smiley
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 31, 2014 07:41AM
Yes yes yes yes yes hij werkt eindelijk smiling smiley smiling smiley

De E3d doet prima zijn werk van slippend filament ook geen probleem, hopelijk ben ik nu eens voorgoed weg en kan ik starten met de fijnafstellingen.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
January 31, 2014 04:30PM
Goed om te horen smiling smiley en nu lekker printen!

Zelf werk ik in Rhino, een erg fijn pakket, en zeer intuïtief in gebruik voor mensen die al een beetje in 3D kunnen denken. Eerst werkte ik veel met SketchUp, dan is Rhino wel even wat anders, maar doordat ik veel in SketchUp had getekend kon ik heel makkelijk gewoon zoeken naar de opties die eigenlijk in alle 3D-pakketen wel dezelfde namen hebben. 'Extrude', 'Difference', 'Scale', 'Rectange', etc etc etc.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
February 01, 2014 02:02PM
Zo hier een paar printjes kunnen maken zodat de andere problemen bovenkomen smiling smiley

Eerst: de steps die verspringen.
Oplossing: de riem wat minder laten spannen door de metalen veer te plooien ( zie post 86).

Tweede: blazen onder de kapton tape.
Om de kapton tape te kunnen kleven had ik dreft op de plaat gesmeerd om de tape tegen elkaar te kunnen schuiven.
Had wel kunnen denken dat dit de kleefkracht zou verminderen.
Als men het stuk van de plaat trekt komt de tape los men kan die er wel uitstrijken (de meeste toch) maar tijdens het printen heb je terug de blazen waardoor dit zichtbaar is in de print en het stuk laat kromtrekken.
Dus dat wordt herkleven.
Weten er iemand hoe men makkelijk de tape kan kleven en/of zijn er andere alternatieven voor ABS.




Edited 3 time(s). Last edit at 02/02/2014 06:05AM by SnelleD.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
February 01, 2014 04:33PM
Water met een druppel dreft werkt prima op glasplaat, met plastic spatel aandrukken en dan nachtje drogen werkt bij ons prima. Blaast niet.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
February 01, 2014 06:46PM
Wat ook goed werkt is wat glassex op de glasplaat spuiten. De tape is dan prima op de plaats te schuiven. Daarna met een bankpasje oid over de tape strijken om de vloeistof zo veel mogelijk te verwijderen. Daarna laten drogen.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
February 02, 2014 05:11AM
Quote
jand
Wat ook goed werkt is wat glassex op de glasplaat spuiten. De tape is dan prima op de plaats te schuiven. Daarna met een bankpasje oid over de tape strijken om de vloeistof zo veel mogelijk te verwijderen. Daarna laten drogen.

Exact zoals ik het doe, dit geeft het beste resultaat omdat Glassex helemaal verdwijnt en geen residue achter laat. In water zitten mineralen en kalk, deze geven tot op zekere hoogte toch een vervuiling die de tape aantast, terwijl je dat met Glassex nog minder hebt. Bovendien is het spray & play hihi winking smiley

Zoals jand, ik doe het ook zo, op een aluminium plaatje spuit ik glassex, dat verspreid in dan zodat overal netjes een laagje ligt. Daarna snij ik twee stroken van een rol Kapton tape (100mm brede tape) en leg ik die netjes 1 voor 1 uit op het aluminium. Eerst de eerste aanbrengen en goed glad strijken met een pasje, eerst heel zachtjes met beleid en daarna kan je steeds meer kracht uitoefenen met het pasje.

Dan de volgende, en als beide lagen er goed op zitten even laten drogen.

Als de randen van de Kapton tape niet goed aan het bed hechten is dit geen probleem. Ik leg de alu plaat op de verwarming om te drogen en te hechten, daarna kan je na een uur of twee die losse randjes met je vinger op het printbed vastplakken zonde rmoeite. Dan nog even voorzichtig met een mesje het kapton afsnijden dat over de rand steekt en dan eindig je met dit:


En als je klaar bent kan je mooi nog even snel de ramen lappen terwijl de kapton op de verwarming ligt winking smiley
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
February 02, 2014 06:06AM
En iemand ervaring met aceton en daar wat ABS in opgelost?
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
February 02, 2014 08:28AM
Ja, dat heb ik een tijdje gedaan, maar dat is altijd veel geklooi en veel werk voor weinig resultaat als je het mij vraagt. Bovendien stinkt het, als je het op je vingers krijgt heb je meteen huid waar geen vet meer in zit en dus scheurt, en als je handschoenen draagt dan komt er allemaal plak op.

Kapton is de heilige graal en ik begrijp niet waarom mensen alternatieven zoeken. Kapton is namelijk al een alternatief omdat men in het begin niet op kapton printte winking smiley iemand heeft dat ooit bedacht om te proberen omdat het de juiste theoretische eigenschappen had (samenstelling van het soort kunststof in de Kapton) en in de praktijk dus ook bleek te werken.

Ik print er ABS én PLA op en heb voor 20 euro nog nooit zo'n waardevolle aanschaf gedaan voor mijn 3D-printers. Het is teruggerekend de goedkoopste aanschaf geweest die ik ooit heb gedaan voor die printers. Mijn rol is dus 100mm breed en besteld bij reprapworld geloof ik.

Met ABS glue is mijn ervaring dat uiteindelijk door warp je print wel aan de ABS glue blijft plakken, maar dat de glue dan los laat van je bed, bovendien krijg je een zeer lelijke plaklaag aan de onderkant en de ABS glue laat natuurlijk ook los als je printje succesvol is geprint en dan van het printbed af moet. Dan heb je over je hele bureau allemaal plakjes en laagjes lijm plakken want die laagjes zijn ook nog eens ontzettend statisch dus ze plakken overal aan vast winking smiley

Ben een felle tegenstander van ABS juice! En Kapton werkt zo fijn, het enige is dat je het af- en toe moet schoonmaken met, jawel, aceton. Maar dat is lang niet zo erg in vergelijking met het maken van ABS juice.
Re: Langzaam maar zeker de geboorte van een i3 printer
February 19, 2014 10:55AM
Gisteren nog een beetje kunnen printen met de E3d deze werkt prima met ABS op 210° .
Maar vind dat ik wat te veel materiaal heb aan de toplaag, voor de rest ziet de print er goed uit.
Vind dat ik wat meer last heb van oozing dan met de J-head nog lager gaan in temperatuur ergens nog een andere instelling aanpassen?


Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login