Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Reprappro Huxley probleem met het printen

Posted by slice396 
Reprappro Huxley probleem met het printen
November 01, 2013 05:19PM
Hallo,

Ik heb een probleem bij het printen op mijn huxley maar ben er nog niet achter waardoor het komt. Soms (vrij regelmatig eigenlijk) print ie ineens een paar mm verkeerd. beetje moeilijk uit te leggen. hij print dan een paar lagen heel netjes op elkaar. en plots geen idee waarom. schuift ie dan ineens een paar mm naar links (wel altijd richting dezelfde kant) en gaat ie verder met printen. Ik heb er een foto bijgedaan in de hoop dat het daarop een beetje zichtbaar is. Het is net alsof zijn 0 punt verplaatst is o.i.d. Heb de firmware al geupdate. en alles gesmeerd en gekeken of hij ergens tegenaanloopt. Ik denk zelf dat het niet aan de Gcode ligt aangezien hij het altijd op een andere laag doet. Het gebeurt altijd als ik meerdere onderdelen tegelijk print. en soms ook als ik 1 onderdeel per keer print.

Onderdeel wat ik hier print is een van de onderdelen van de printer zelf. namelijk deze:
[github.com]

Als iemand me kan vertellen wat er hier mogelijk aan de hand is graag!

Bedankt alvast!
Attachments:
open | download - 20131101_220040.jpg (533.2 KB)
Re: Reprappro Huxley probleem met het printen
November 01, 2013 06:36PM
Hallo,

Dit heb ik helaas ook gehad en bij mij was het probleem dat de belt niet lekker in het tandwiel komt
en dat er dus een mm verschil in zit en na zoveel keer heen en weer verschoof de print een stuk zoals op jou foto.

hopelijk heb je er wat aan.

greetsz keezie
Re: Reprappro Huxley probleem met het printen
November 01, 2013 07:37PM
en hoe heb je het precies opgelost? ik ga er vanuit dat je die kleine tandwielen bedoelt? die zijn als ik eerlijk mag zijn ook eerder rond dan getand om het zo maar te zeggen.

Bedankt voor je advies smiling smiley
Re: Reprappro Huxley probleem met het printen
November 01, 2013 08:45PM
Het kan ook zijn dat je printer wat te rap staat, Hij skipt namelijk,

Dit kan door belts die te strak/niet strak genoeg staan,
Accerlatie die te snel staat,
Je mm/s die te snel staat,
stepper driver die eventueel stuk is,
je Stepper motor die te warm word.

Ik had en heb dit nog steeds bij snellere snelheden (200-300mm/s)
Maar was een groot stuk van verholpen met de accerlatie in Andriod te verlagen naar 500 ipv 1000.
Re: Reprappro Huxley probleem met het printen
November 02, 2013 07:38AM
Ik heb het opgelost met aluminium tandwielen en zoals Luigi al aangeeft: check je snelheid
maar denk toch dat het je tandwielen zijn (de kleine) omdat mijn prints er ook zo uitzagen

hopelijk vind je een oplossing
Re: Reprappro Huxley probleem met het printen
November 02, 2013 07:54AM
Ik had hetzelfde, naar links. Het bleek dat de smering van de assen voor de x-richting niet goed was.
Ik kreeg de gouden tip: smeer met motorolie. Doordat de kop met zijn 240 graden dicht langs de assen komt wordt de olie misschien te heet voor siliconespray o.i.d.

Probeer eens met de 'motors-off' of je in x en y evenveel wrijving hebt ? Het zou niet zwaar mogen gaan, over de hele lengte.

Ik smeer nu met 10w40 :-)

Later had ik een skip in de Y-richting maar toen bleek dat de riemclip te los zat en hij af en toe een tand kon verspringen.

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Reprappro Huxley probleem met het printen
November 02, 2013 09:28AM
woow wat een reacties! bedankt allemaal!

Ik heb zojuist het voltage van de motoren bekeken zoals wordt beschreven op reprap.org die staan allemaal tussen de 0,59 en 0,61 en volgens de site is dat dus goed. heb daar verder dus niet aangezeten... ik heb me assen gesmeerd met smeerolie wat ik normaal voor de ketting van me fiets zou gebruiken. dus zal is proberen om met de 10W40 te smeren.

Ik ga gelijk alluminium pulleys bestellen om dat ook uit te sluiten.
Het strak spannen van de t-belt... tja heb heel veel moeite moeten doen om hem al zo strak te krijgen als hij nu staat. weet niet of ik hem nog strakker kan krijgen.

In het programma slic3r gebruik ik de volgende instellingen rondom de snelheid
perimeters: 30mm/s (standaard 30 dus onveranderd)
Infill: 30mm/s (standaard 60 dus is al gehalveerd)
Travel 50 mm/s (standaard 130 dus die is meer dan gehalveerd)
Maar ik kan niet vinden hoe ik me acceleratie omlaag kan zetten...

Bedankt voor de hulp!
Re: Reprappro Huxley probleem met het printen
November 02, 2013 10:46AM
In Arduino kun je deze lager zette.
Maar als je maar 30mm/s doet zal dat normaal geen probleem zijn,

Doe je belt ook niet Te strak, dan kan hij uitrekke etc.

Kijk anders eerst eens of de bewegingen X en Y erg vlot gaat,
Normaal moet het erg vlot gaan.

Probeer anders eens nu met minder travel,
Als je accerlatie hoog staat en dan 130mm/s kan het miss daardoor zijn als in je print veel getravel zit.
Re: Reprappro Huxley probleem met het printen
November 03, 2013 04:42AM
Het kan ook nog de toevoer van het filament zijn. Weet je zeker dat het soepel loopt. De extruder moet met wel van de rol af kunnen trekken. Ik heb een keer gehad dat er een slag over elkaar heen lag. Dan gaat het een tijdje goed tot je op een gegeven moment een zwaar stuk krijgt, waarna het weer een tijde goed gaat.
Re: Reprappro Huxley probleem met het printen
November 03, 2013 06:53AM
Ik denk dat aanvoer en filament problemen niet het geobserveerde effect vertonen.
Dan krijg je ongelijke dekking, maar niet een print die vanaf enig moment verschoven gaat opbouwen.

Dat is het missen van steps in enige richting volgens mij.

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Reprappro Huxley probleem met het printen
November 03, 2013 11:21AM
Heey allemaal,

Ik heb in de software van de printer de accelleratie omlaag gezet van 1000 naar 500. (Voor de zekerheid hier de 2 regels die ik heb aangepast)
#define DEFAULT_ACCELERATION 500 // X, Y, Z and E max acceleration in mm/s^2 for printing moves
#define DEFAULT_RETRACT_ACCELERATION 500 // X, Y, Z and E max acceleration in mm/s^2 for r retracts

Maar dit deed niet veel met het probleem. Gisteren heb ik namelijk geprobeerd 6 onderdelen van een huxley frame uit te printen. En die gingen bij laag 2 al fout. Terwijl ik nu een beertje aan het printen ben die een cm of 5 hoog zal zijn. En daar heeft ie geen enkel probleem mee. Ook als ik los de pootjes van het frame in het midden print doet ie niet moeilijk. Het is alleen als het een object is waarbij een groot oppervlak van het bed gebruikt wordt. Of als het meerdere kleine objecten zijn die allemaal op verspreid over het bed liggen.

Ik ben bezig met het maken van een houder voor me filament rol. Die ligt er nu nog naast, en ik wikkel eens in de zoveel tijd wat van de rol af. Maar denk persoonlijk niet dat, dat het probleem is. Ik heb me assen gecontroleerd en die bewegen allemaal vloeiend. Maar wat me nu ineens opviel toen ik iets aan het printen was. Is dat de kabel die vanaf het bed naar de controller loopt, tijdens het printen net onder de z as heen en weer gaat. En ik denk dat ie bij een grote print, zoals hierboven misschien nog wel eens die kabel kan aantikken. Ik denk dat ik dat misschien wel kan testen door aan een kant van het bord wat onderdelen te printen zodat ik zeker weet dat die kabel niet tegen de z as aantikt. En dan te kijken of hij weer moeilijk gaat doen.

Ik laat het weten als het opgelost is.

En bedankt allemaal voor de tips!
Re: Reprappro Huxley probleem met het printen
November 03, 2013 12:00PM
Maak de "travel speed" eens gelijk aan de "infill speed" het lijkt er op dat je probleem in de verplaatsing zonder extrusie zit. Dit omdat je zegt dat het bij een klein object wel goed gaat en bij meerdere niet. Je zou dit kunnen testen door twee beertjes ver uit elkaar te zetten en te experimenteren met de travel speed.

Edited 1 time(s). Last edit at 11/03/2013 12:02PM by jand.
Re: Reprappro Huxley probleem met het printen
November 04, 2013 01:10AM
Tip: check ooh het schroefje waarmee je pully aan de x-stepperas zit vastgeschroefd.
Dat moet heel goed vast zitten :-)


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Reprappro Huxley probleem met het printen
November 04, 2013 02:51AM
nu weet ik het voor 90 procent zeker dat het je kleine tandwiel is
Re: Reprappro Huxley probleem met het printen
November 05, 2013 12:49PM
Heey allemaal,

Het bleek niet het kabeltje te zijn. Die heb tijdens het printen goed in de gaten gehouden. maar tikt niet tegen het z as aan. Vandaag heb ik Aluminium pulleys gehaald. dus ga zo is kijken of dat het verschil maakt.

@KeeZie: Wat bedoel je precies met me "kleine tandwiel"?
@Replace: De "originele" pulleys hebben geen schoefgaatje ze worden om het as van de motor gedrukt. En ik moet zeggen dat het behoorlijk strak zat. maar weet natuurlijk niet of het voldoende was. Nu heb ik aluminium pulleys met stelschroefjes. dus die zal ik idd goed aandraaien.

Thx!
Re: Reprappro Huxley probleem met het printen
November 05, 2013 01:36PM
ik bedoelde de pulley's alleen wou het simpel houdenwinking smileywinking smiley
Re: Reprappro Huxley probleem met het printen
November 05, 2013 01:40PM
Haha okeej nou hierbij ze zijn vervangen voor aluminium pulley's! Hoop dat je gelijk hebt XD
Re: Reprappro Huxley probleem met het printen
November 05, 2013 02:08PM
Aan iedereen,

Het lijkt te zijn opgelost. De aluminium pulley's hebben veel meer grip dan de "standaard" pulley's. Wel moet ik nog bezig gaan met de steps/mm in de firmware. Want alles is nu net 3 a 4 mm te groot. Hij is nu een groot oppervlak aan het printen. Dus maar kijken of ie uitlijnt!

Iedereen bedankt voor het advies!
Re: Reprappro Huxley probleem met het printen
November 05, 2013 04:52PM
Denk er aan dat je ter hoogte van de stelschroefjes een plat stukje aan de motor-as vijlt ?
Anders werken ze nog steeds niet goed.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Reprappro Huxley probleem met het printen
November 06, 2013 01:45PM
De aluminium pulley's doen het goed maar nu heb ik een ander probleem,

Alles wat hij print is te groot bijv vierkant 60 wordt vierkant 69mm etc. (logisch want de pulley's zijn 2mm groter dan de plastic versie)

Nou heb ik al geprobeerd in de firmware de stepps per mm aan te passen maar vreemd genoeg doet dit helemaal niks? vierkant 60 blijft vierkant 69mm of ik hem nou groter of kleiner maak.

// X, Y, Z, E steps per mm old dimension: 50.19607843
#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {64, 64, 4000, 660}

Deze regel pas ik aan maar doet helaas niks...

Iemand een idee?
Re: Reprappro Huxley probleem met het printen
November 06, 2013 02:05PM
Als er niks gebeurt is er niks veranderd zou je zeggen.
Juiste versie aangepast? Opnieuw gecompileerd? Goed geprogrammeerd?

En hoe kom je aan 64?
Re: Reprappro Huxley probleem met het printen
November 06, 2013 03:39PM
Ik zag ergens dat je ook met een bepaald commando de steps per mm kan aanpassen (tijdelijk) Ik ga dat dus even proberen.

de 64 kwam van deze pagina:
[reprap.org]

steps_per_mm = (motor_steps_per_rev * driver_microstep) / (belt_pitch * pulley_number_of_teeth)
dus bij mij = (200 * 16) / (2,5 * 20)
= 64

aan de 200 kom ik door 360 graden te delen door het aantal graden per stat (1.8)
de driver microstep heb ik ergens gevonden en heb ik dus maar aangehouden.
Ik gebruik T belt 2,5 dus daarom 2,5
en me alluminium pulley's hebben 20 tanden.

Maar wat ik niet snap is dat ik van 91 al naar 50 ben gegaan en weer terug maar alle printjes zijn exact even groot. Het uploaden in arduino geeft geen problemen en hij zegt dat alles is gelukt. Alles klopt volgens het plaatje. Ik heb het net nog een keer opnieuw geprobeerd. Je weet maar nooit. en dan maar kijken of het verbeterd is.

(Edit heb een foutje gemaakt. ik heb 16 tanden)

Edited 1 time(s). Last edit at 11/06/2013 03:40PM by slice396.
Re: Reprappro Huxley probleem met het printen
November 06, 2013 04:32PM
Welke fimware gebruik je?

Met Repetier firmware (andere misschien ook, maar dat weet ik niet) kun je bepaalde waardes in de EEPROM opslaan. Wat er dan in de firmware staat wordt genegeerd.

Met m205 krijg je een overzicht van welke waardes er in de EEPROM zijn opgeslagen. Als daar een andere waarde staat dan die je in configuration.h hebt staan en hebt geupload, dan zal dat het zijn.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login