Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Prusa Nozzle

Posted by spekkie2002 
Prusa Nozzle
November 22, 2013 09:07AM
Dag Heren!

Ik was na wat onderzoeken 2 maanden geleden er van overtuigd dat dat een goede nozzle ging zijn voor mij...
Maar naar mijn mening valt het eigenlijk een beetje tegen, hij wordt verkocht met een nozzlediameter van 0.4mm... maar heb toch wel de indruk dat hij eerder bijna 0.5mm is.
Daarnaast vind ik de nozzle zelf niet puntig genoeg, en geeft hij naar mijn gevoel te veel warmte af.

Zijn er nog mensen die hem hebben?

Greets,

Spek
Re: Prusa Nozzle
November 24, 2013 07:50PM
Ik heb hem ook en ook ik vind hem tegen vallen. Ik ben nog maar een beginner maar ik krijg er moeilijk fatsoenlijke prints mee. In de firmware wel de heater op halve kracht zetten anders word hij inderdaad veel te warm. Ik heb er een j-head op gezet en dit werkt voor mij toch veel makkelijker
Re: Prusa Nozzle
November 25, 2013 07:59AM
Inderdaad, met men j-head heb ik ook betere resultaten... Best een beetje triest smiling smiley
Maar afwachten op de kraken dan smiling smiley
Re: Prusa Nozzle
November 30, 2013 04:45PM
Hey,

Heb erg goede dingen gehoord over de SG2 van VanGuard (http://www.vanguardinnovations.us/)

Krijg binnenkort ook 1 in mijn bus, Dus erg nieuwschierig ^^

Het is ook door somige geconfirmed deze Poly Carbonaat zou kunnen printen, Nochtans is de Warranty daar niet op voorzien, Al krijg je wel een levenslange warranty winking smiley
Re: Prusa Nozzle
December 01, 2013 08:59AM
Hou je ons op de hoogte hoe hij print? smiling smiley
Ben erg benieuwd!!

Greetz
Re: Prusa Nozzle
December 01, 2013 08:59AM
Hou je ons op de hoogte hoe hij print? smiling smiley
Ben erg benieuwd!!

Greetz
Re: Prusa Nozzle
December 13, 2013 09:44AM
Gewoon even ter info...

Ik heb mijn prusa nozzle dan toch maar gewoon er uit gesloopt, en terug een standaard J-Head 0.35mm geplaatst...
De J-Head print echt veel mooier en beter...

Als je ooit zou twijfelen om een PN te kopen... Doe het gewoon niet smiling smiley
Re: Prusa Nozzle
December 13, 2013 02:20PM
Wat kost-ie nu?
Re: Prusa Nozzle
December 14, 2013 10:31AM
Heb hem iets van een 80€ betaald... Niet de moeite waard om eerlijk te zijn,
J-Head met een heatcartridge werkt veel leuker...
Re: Prusa Nozzle
December 17, 2013 09:21AM
Ben ook een beginner en na een j-head gesloopt te hebben een prusa mkii geprobeerd. Na 2 dagen proberen (3mm abs) alle temp settings tussen 220-300, met verschillende forces op de extruder en wel of niet fan aan/uit op verschillende snelheden geef ik het nu op. Werkelijke geen mm filament komt eruit.

Terug naar een j-head waar ik echter ook al niet echt blij mee was....sad smiley
Re: Prusa Nozzle
December 17, 2013 10:24AM
Heb hier een J-head maar heb nog niets geprint dat is voor volgende week.

Maar deze ziet er goed uit dat wordt de volgende zeker weten hier kan men de kop vervangen zonder heel de boel te demonteren.
[e3d-online.com]
Re: Prusa Nozzle
December 17, 2013 10:56AM
Hé SnelleD,

Laat je iets weten hoe die e3d gaat?
De J-Head print niet snel genoeg naar men zin smiling smiley

Grtz,

Spek
Re: Prusa Nozzle
December 17, 2013 04:40PM
Als je een E3d wil, dan moet je die nu bestellen. Kerstkorting 20%!!!!!
Re: Prusa Nozzle
December 19, 2013 08:01AM
Quote
spekkie2002
Hé SnelleD,

Laat je iets weten hoe die e3d gaat?
De J-Head print niet snel genoeg naar men zin smiling smiley

Grtz,

Spek

hoe snel heb je hem gekregen voordat je problemen kreeg? Ik heb perimeter op 65 staan en infill op 85, op de prusa i3 schudden dan de moeren bijna van de machine grinning smiley maar gelukkig loctite gebruikt smiling bouncing smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 12/19/2013 08:02AM by Frans@France.
Re: Prusa Nozzle
December 19, 2013 04:26PM
Bij mijn Prusa staan nu perimeter op 30, infill op 60 en travel op 100. Tijdens printen schroef ik snelheid op met LCD, meestal print ik tegenwoordig op 140% snelheid. En dan gaat-ie prima. Overigens met zo'n chinees hot-end van G3D, een namaak budaschnozzle. Draait al sinds eind augustus als een tierelier, er is al zo'n 800 meter PLA doorheen zonder ook maar 1 jam....

Eric
Re: Prusa Nozzle
December 20, 2013 08:19AM
Ik zit inderdaad op zowat dezelfde snelheden als Evbeurdn.

Gisteren mijn J-Head gesloopt gekregen, zat verstopt, niet los te krijgen, uit kolere dan maar effe lekker warmgestookt tot 260, en toen spoot de PLA alle richtingen uit, uitgezonderd uit de naald smiling smiley
Ben echt aan het twijfelen... E3D is op vakantie, en ik heb de slechte gewoonte dat ik niet goed kan wachten :-D

G3D, is dat dan gadgets3d?
Het enige wat me een beetje tegenzit is dat hij zo groot is, ik wil graag naar de toekomst een dual extruder...

Grtz
Re: Prusa Nozzle
December 21, 2013 08:21AM
mijn i3 is net een paar dagen af, ik heb geen idee waar de grens ligt. Dus net twisted bottle (http://www.thingiverse.com/thing:12278/#files) opgestart met 100 perimeter, 180 infill, 300 travel, 0.2 layer. Met 0.35/3mm j-head en ABS

over 69 min weer ik meer grinning smiley
Re: Prusa Nozzle
December 21, 2013 10:27AM
Oi Spekkie,
E3d is niet op vakantie, die geven 20% korting op alles. Woensdag bowden hotend besteld, net door tante Pos bezorgd.
Prachtig ding, heel klein ook. Morgen aansluiten en opstoken....
Re: Prusa Nozzle
December 22, 2013 01:44PM
Quote
E3D shuts down for christmas on 20th December 2013. We reopen and shipping recommences on the 2nd January 2014. Happy New Year! smiling smiley

Jammerbammer sad smiley Maar goed, ga er toch nog eentje bestellen, dan wachten we maar iets langer, maar hebben we toch nog kunnen profiteren van de korting smiling smiley
Als je tijd hebt, ben benieuwd naar je bevindingen!

Grtz!
Re: Prusa Nozzle
December 24, 2013 05:35PM
Hi Spekkie
Hotend ziet er prachtig uit en mooie kwaliteit. Heb hem vanddag in onze Ultimaker kloon geplaatst. Klein probleem, de heatercartridge is 12V 40 watt en de UM draait op 24V.
Daar zit een factor 4 vermogensverschil in. Nieuwe heater besteld bij reprapworld, maar aangezien ik niet kon wachten, de PWM regelaar in Marlin aangepast zodat die nog maar voor een kwart open kan. Beetje ruige manier, maar dan gaat de boel niet de fik in.
Tijdens geprutst gaf Pronterface een temperatuur van 267 graden aan. Toch even gevoeld of dat klopte, nu heb ik geen vingerafdrukken meer op mijn lijnkermiddelvinger.....

Later nog even wat PLA door de E3D laten lopen. Op de Prusa had ik een nozzle van .5 mm, nu een nozzle van 0.3mm, dat wordt nog wennen. Maar geen jam of ander ongerief gezien tot nu toe. Ik moet nog van alles calibreren voordat ik een definitieve mening geef, maar voor nu ben ik blij met kwaliteit en montage.

Eric
Re: Prusa Nozzle
December 25, 2013 04:05PM
Eric wel de handleiding gelezen? Eerst opwarmen buiten de printer naar 300 graden en dan de nozzle vastdraaien, zodat alles gaat zitten op elkaar?
Maar de mijne komt dus na 2 januari, ook nog met de kerstactie meegedaan, dus 20% korting.

Graag zie ik het verschil in prints, dan weet ik wat me te wachten staat! En wou eerst de PN kopen, dus maar goed van niet.

Gr Wilco
Re: Prusa Nozzle
December 25, 2013 05:15PM
Marlin haalde de 300 graden niet, dan grijpt de overtemperature in. Maar 275 is warm genoeg. Wel lnke business, sleutelen aan een heet hot end. Maar alles zit nu goed vast.
Printen gaat me pas eind van de week lukken verwacht ik. Eerst printbed afbouwen en extruder tunen.
Re: Prusa Nozzle
December 25, 2013 06:07PM
Kijk ook eens op www.reprapteile.de voor een E3D

Edited 1 time(s). Last edit at 12/26/2013 04:31AM by knaapio.
Re: Prusa Nozzle
December 26, 2013 08:46PM
Quote
Evbeurdn
Bij mijn Prusa staan nu perimeter op 30, infill op 60 en travel op 100. Tijdens printen schroef ik snelheid op met LCD, meestal print ik tegenwoordig op 140% snelheid. En dan gaat-ie prima. Overigens met zo'n chinees hot-end van G3D, een namaak budaschnozzle. Draait al sinds eind augustus als een tierelier, er is al zo'n 800 meter PLA doorheen zonder ook maar 1 jam....

Eric

G3D all the way, mijn Air 2 draait ook met zo'n namaak Budah, prachtig ding. Heb die Air 2 nu zo onwijs goed in elkaar gezet dat ik zelfs sinds 4 Juli al niet eens meer iets heb hoeven veranderen aan de printer, behalve rollen met filament natuurlijk winking smiley Zelfs de Z-hoogte is gewoon ongewijzigd!!! Wauw.

Heb spijt dat ik nu een J-head v5 op de nieuwe MendelMax heb gezet, moet ik weer helemaal opnieuw leren hoe die hotend werkt. Als er ooit iets aan stuk gaat ga ik het niet fixen, dan koop ik gewoon een extra Budah erbij. Erg over te spreken. En trouwens, de nieuwe Budah lijkt me ook weer beter, ik heb er nog een met een koperen element als koeling, maar er is er nu ook een met koelribben en daar heb ik goede verhalen over gelezen.

Ben gek op de Budah!


Re: Prusa Nozzle
December 27, 2013 04:20AM
Dag Heren,

Thanks voor de reacties!
Die buda-namaak lijkt me geweldig, maar zit dan met het probleem dat ik graag een dual extruder zou hebben en daar is dan weer nét iets te weinig plaats voor vrees ik.
Dus waarschijnlijk 2 stuks bowden-E3D...
De kraken vertrouw ik nog niet goed, laat daar maar eerst de kinderfouten door andere mensen uitgehaald worden smiling smiley (en daarnaast moet ik dan ook weer nieuwe electronics voor hebben)

Eric,
Op zich kan dat geen kwaad voor de weerstand, en heb je leuk opgelost smiling smiley
Heb wel met mijn prusa nozzle de overtemp al op 305 gezet, wel zorgen dat je fan goed loopt, anders zakt je hotend wel eens door je X carriage heen smiling smiley (met de J-Head op 260 zakt het koper gewoon door je schroefdraad haha smiling smiley

Heb al weer volop zin om er aan te beginnen!

Grtz en prettige feestdagen jongens!

Laurens
Re: Prusa Nozzle
December 29, 2013 03:29PM
Vandaag een site gevonden met een nieuw model hotend, het is een Nederlands product en de verkoper zit geloof ik in Rotterdam:
[www.makeables.nl]

Iemand al ervaring met die hotend?
Re: Prusa Nozzle
January 04, 2014 05:43PM
Quote
Frans@France
mijn i3 is net een paar dagen af, ik heb geen idee waar de grens ligt. Dus net twisted bottle (http://www.thingiverse.com/thing:12278/#files) opgestart met 100 perimeter, 180 infill, 300 travel, 0.2 layer. Met 0.35/3mm j-head en ABS

over 69 min weer ik meer grinning smiley

Was vergeten een update te geven : Print zag er perfect uit maar bij het proberen om de deksel op het potje te draaien kwam het schroefdraad gedeelte van het potje lost sad smiley

na een fix aantal prints met andere vormen etc is het duidelijk dat die 300 travel & 180 infill echt niet gaat werken. De tafel schud zodanig zwaar dat de kleine onderdelen omvallen.....Ik heb travel nu op 200 gezet en zowel perimeter en infill op 100 Dat lijkt op dit moment het maximum te zijn voor deze opstelling.

Ik denk dat een bowden aangedreven hotend sneller kan zijn omdat er dan minder gewicht in beweging is/komt maar imho blijft het schudden van de tafel het grootste probleem bij hogere snelheden. Misschien toch naar een z-axis tafel ???
Re: Prusa Nozzle
January 10, 2014 04:44PM
Zal je net zien, ga ik naar E3D om een hotend te bestellen, zijn ze ineens veel duurder!
Re: Prusa Nozzle
January 10, 2014 06:09PM
Quote
Ohmarinus
Zal je net zien, ga ik naar E3D om een hotend te bestellen, zijn ze ineens veel duurder!

Ik heb nog geluk gehad... scheelt toch een paar euries smiling smiley Waren ze wel vergeten de 2de heater cartridge toe te voegen... Zaten wel haribo's bij de bestelling! Made my day grinning smiley
Re: Prusa Nozzle
January 10, 2014 06:35PM
Lol, Haribo's, die zitten ook bij je bestelling als je bij supermagnete.nl wat bestelt. Maar dat is logisch, want die zijn Duits en E3D niet..

Wist je trouwens dat je bij E3D ook losse onderdelen voor je hotend kan bestellen? Zag ik net toevallig, was misschien ook wel handig geweest.

Maar even over die hotend, f* it, dan ga ik maar voor de J-head hoor. Nu is het gewoon te duur en voor de prijs van een E3D prusa kan ik een J-head + een rol filament kopen plus nog een hobbed bolt en wat ander spul.

Edited 1 time(s). Last edit at 01/10/2014 06:35PM by Ohmarinus.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login