Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

iemand onderdelen aan het printen?

Posted by 3Dsniper 
iemand onderdelen aan het printen?
September 06, 2009 02:58PM
Hallo,

Ik ben Alex de Jonge, 3e jaars student technische computerkunde (interface techniek), redelijk nieuw bij het reprappen, ik ben nu al een jaar naar de website aan het staren, en ik heb eindelijk besloten actie te ondernemen.

De oorspronkelijke bedoeling van reprap was dat mensen onderdelen zouden gaan printen en verspreiden, tot nu toe heb ik nog maar van 3 of 4 mensen gehoord dat dit daadwerkelijk is gebeurd, is iemand binnen de Benelux hier al mee bezig?

wat hebben jullie allemaal al gedaan? ik heb gezien dat een aantal mensen de repman van BfB hebben gekocht? hij ziet er vrij identiek uit, wat zijn zoal de grootste verschillen tussen de RepMan en de Darwin?

Ik zou graag het zelfde willen doen, maar ik ben bang dat dit toch net buiten mijn budget valt.

Ik heb maximaal 500 euro (ex btw) uit te geven. bij ons op school hebben ze ook metaal bewerking, kan ik de onderdelen het beste laten vrezen/draaien (cnc) of toch beter opzoek naar iemand die ze zou willen printen?


Ik heb al wel een probleem met die Z-as, is het niet makkelijker om de print kop te bewegen zoals bij een standaard cnc vrees machine? ook lijken beugels om de einddraden recht te houden (naar buiten trekken/duwen om de krachten van de riem tegen te werken) niet misplaatst.


Zo, heel verhaal, en respect als je het doorgelezen hebt,
Ik hoop snel iets te horen.

Gegroet,
Alex
Re: iemand onderdelen aan het printen?
September 07, 2009 03:34AM
Beste Alex,

Goed dat je besloten hebt actie te ondernemen, dat moment hebben we allemaal gehad smiling smiley
Wat betreft geprinte onderdelen, de vraag daarnaar overstijgt vele malen het aanbod en mensen die al een hele set hebben geprint verdelen die meestal aan tinkerers in hun directe omgeving. Je kan wel navraag doen bij Protospace in Utrecht, zij starten regelmatig met een groep RepRaps te bouwen. de onderdelen worden gegoten in malletjes.
Wat betreft die z-as, je ziet dat de eerste modellen van versie 2 Mendel de print kop in de z-as bewegen.
succes met je RR project!

ps. wij hebben zelf een kit van Bits from Bytes.
Re: iemand onderdelen aan het printen?
September 09, 2009 03:37AM
Er start een nieuwe workshop bij protospace maar dan ben je ook dik over je budget:

[www.protospace.nl]

Alternatieven zijn om een RepStrap te bouwen zoals de mcwire. Die zijn flink eenvoudiger en goedkoper te bouwen. Je kan bijvoorbeeld een extruder kit kopen van Makerbot (100$) of Bits from Bytes (79 pound)en die monteren op een McWire. Als je beschikt over metaalbewerking op school dan zou ik die route nemen. Je hebt ook een versie die bestaat uit lasercut onderdelen (vergelijkbaar met Bits form Bytes kit) Die onderdelen kun je op Ponoko bestellen voor 220 dollar.
Met een RepStrap kan je daarna lekker alle onderdelen printen voor een echte RepRap. Binnen jou budget is dit de meest realistische optie.

Repstrap:
[dev.www.reprap.org]
McWire RepStrap:
[dev.www.reprap.org]
Ponoko:
[www.ponoko.com]
Re: iemand onderdelen aan het printen?
October 01, 2009 12:16PM
Hi guys,

Ik heb die Ponoko website een mailtje gestuurd met de vraag of ze naar nederland shippen en hoeveel het kost.
Als het redelijk is ga ik zo'n setje bestellen en laat ik weten of het wat is!
Re: iemand onderdelen aan het printen?
November 19, 2009 02:08AM
Hallo allemaal,

ik heb ook al veel zitten zien naar de sites zonder iets te doen. maar ik
zou ook graag een reprap willen bouwen. de electronica is zeker geen probleem
ik kan zelf etsen. maar de mechanische onderdelen voor de reprap is nogal
verwarrend voor mij. er zijn naar mijn zeggen teveel manieren. is er niemand in
provincie antwerpen die de onderdelen al kan "printen"/"reprappen".ik zit zelf
ook aan een beperkt budget.
Re: iemand onderdelen aan het printen?
November 19, 2009 04:32AM
Joeri Ik heb je geemaild.
Hallo,

Ik heb nu ook besloten om een reprap te gaan maken, ik ben van plan om een mendel te maken en ik heb alvast wat onderdelen gefreest (ik heb een eigen zelfgemaakte cnc machine). Hieronder een plaatje van de onderdelen die ik al heb:

Nu moet ik nog veel meer onderdelen hebben en is de vraag of iemand die misschien zou kunnen printen, of waar ik ze zou kunnen kopen waar het niet overdreven veel gaat kosten.

Groeten,
Jan-Jaap
[jjshortcut.wordpress.com]
Re: iemand onderdelen aan het printen?
February 15, 2010 11:35AM
Hey, ik heb vandaag (hopenlijk) het laatste onderdeeltje voor mijn repstrap laten maken. als dit alles werkt dan ga ik ook zeker bezig voor een mendel. Als die af is ga ik voor anderen ook onderdelen printen tegen kostprijs op voorwaarde dat de koper het zelfde van plan is natuurlijk winking smiley
misschien ook een kijken naar die mini-mendel... als die groot genoeg is voor onderdelen kan ik misschien beter mijn repstrap afbreken en de electronica overzetten naar de mini...
Re: iemand onderdelen aan het printen?
February 16, 2010 10:30AM
Ziet er goed uit Jan-Jaap, ik wens je sterkte met de andere onderdelen, volgens mij is het niet al te makkelijk om die goedkoop geprint te krijgen... Misschien een idee om de onderdelen in stukken te verdelen, en die stukken appart te fresen en in elkaar te lijmen? Ik weet natuurlijk niet hoe gemakkelijk het fabriceren tot nu toe is gegaan, maar als het tot nu toe is gelukt moet dat ook kunnen denk ik...
Re: iemand onderdelen aan het printen?
February 16, 2010 04:17PM
Ik ben weer vandaag flink bezig geweest, alleen maak ik mijn onderdelen van MDF dus dat is niet al te sterk... het lastigste onderdeel is daarom een paar keer mislukt omdat de hoekjes af braken. Deze heb ik nu af:


Ik zal inderdaad zo veel mogelijk onderdelen zelf proberen te frezen, maar op een gegeven moment wordt het te complex.
Hallo Jan Jaap,

Ik ben ongeveer op hetzelfde punt aangeland als jij. Ik heb een freesmachine en kan een fix aantal onderdelen gaan frezen voor de Mendel 2.
Hoe heb jij dit aangepakt?
En hoeveel procent kun je frezen?
Dat je het eerst in MDF doet is toch niet zo heel erg, als je maar kunt beginnen met printen, kun je ze langzaam vervangen door kuststof, op zich een heel goed plan denk ik.
Re: iemand onderdelen aan het printen?
March 09, 2010 08:58AM
Hoi Roelf,

Ik heb inderdaad een hoop onderdelen gefreest, nog wel wat meer als je ziet in de plaatjes. Ik ben nu gestopt met onderdelen frezen, sommige onderdelen worden te complex om te frezen met mijn eigen machine. Ik heb daarom, net als Michael Hensen de catalyst mendel bij James Villeneuve (http://www.profounddevices.com/) besteld. Voor mij moet het nog even uitwijzen of die machine allemaal gaat werken. Ik zit nu dus te wachten op de machine, ik sta op de bestellijst maar het duurt nog wel even!

Voor het frezen van de onderdelen kun je wel een hoop hebben aan deze reprap pagina: [objects.reprap.org]

Daar staat een goed overzicht van de onderdelen op, en kun je goed in schatten wat je wel en niet zelf kunt maken. Ik gok dat ik ongeveer de helft (goed) kan maken. Voor jou kan dit anders zijn, ik weet namelijk niet wat voor machine je hebt, hoewel je de standaard mendel niet makkelijk volledig kunt frezen (cnc dan). MDF werkt prima voor zo'n mendel, mijn onderdelen zijn aardig sterk.

Je moet dus zelf inschatten hoe ver je komt met het frezen van de machine, ik hoop inderdaad wel een andere te bouwen (ooit) maar dat zal wel even duren voordat ik de mijne (werkend) heb.

Groeten,
Jan-Jaap
[jjshortcut.wordpress.com]

Edited 1 time(s). Last edit at 03/09/2010 09:00AM by jan-jaap.
Re: iemand onderdelen aan het printen?
March 09, 2010 09:21AM
Hoi

Ik vraag me een beetje af of die machine van James gaat werken.
Er stond gisteren een nieuw filmpje op youtube van hem waarin je plastic uit de extruder ziet komen, maar als hij hem dan stopt druppelt de boel erg veel na.

Ik zelf heb de electronica en stappen motoren besteld bij iPrint3D en heb deze als het goed is deze week binnen.
Voor de extruder heb ik de nichrome wire en termistor al binnen en komen de heater barrel en nozzle als het goed is ook snel binnen.
Daarna ga ik kijken hoever ik kom met een mcwire van onderdelen uit de bouwmarkten in de buurt.

Leuk idee van een collega van me is om voor het bed waarop je print een printplaat te gebruiken die nog niet ge-etst is. Zo'n plaat kan als het goed is prima tegen de hitte en is mooi glad.

groeten,
Jeroen
Re: iemand onderdelen aan het printen?
March 09, 2010 12:45PM
Hoi Jeroen,

Zelf heb ik er een van James besteld :-) (You can call me stupid or not)
Natuurlijk kijk ik ook naar de fora en zie daar tal van commentaar, maar als we alles even redelijk op een rijtje zetten dan hebben we het volgende beeld.

Kosten van alle onderdelen los is hoger als de onderdelen van james.. Dit is dus alles inc electronica etc.. ik heb er $350 voor betaald..nog wat invoerrechten en kosten is pak 'm beet 400 Euro..

Dan had ik ook voor 400 Euro een mcWire kunnen gaan maken om de onderdelen voor de mendel uit te printen. en te bouwen .. kost me weer een bedrag erbij..
Maar ook met een mcwire moet ik een extruder maken en loop waarschijnlijk tegen dezelfde problemen als dat james nu ondervind..

Het nalekken van de extruder is enerzijds een te hoge temperatuur en in de firmware van de repman zit een routine die de abs of pla terug trekt om de druk te verlagen.
met PLA schijnt het uberhaupt een 'probleem' te zijn.. Daarnaast heb ik het gevoel dat de bowden aanvoor van het plastic te lang is waardoor er teveel spanning opgebouwd wordt in de leiding.. Indien deze korter is in combinatie met een lagere temp zal het beter gaan..

James heeft toegegeven dat de temperatuur te hoog was voor de PLA 240 ipv 190 om de 100mm+ te kunnen presenteren..(124mm/s geloof ik) (zal blij zijn met 16mm/s)

Al met al zie ook problemen in de catalyst van James, maar aan de andere kant.. als ik de onderdelen kan printen om bijvoorbeel over te gaan naar een belt driven systeem ipv de draadstaal om de evt snelheid te verbeteren wat let mij dan..

al met al.. Ja ik geef toe.. heb af en toe ook gedacht waar ben ik aan begonnen maar ondanks alles blijft de communicatie met James prima en gaat gewoon door met het ontwikkelen van zijn product.. Ik ben het er mee eens dat het eerst beter uitgewerkt had moeten worden.. maar affijn..


Als het goed is krijg ik deel 1 morgen binnen.. en dan volt er nog een doos met de steppers en dan nog een met de extruder.. Helaas in 3 batches maar dat is zijn probleem qua verzendkosten..


Yep .. ik zal verslag doen van de build .. alleen moet gaan verhuizen dus het zal ff op zich laten wachten +/- 3 weken maar ik verwacht datalles wel in orde gaat komen.. (positief blijven :-))

Edited 1 time(s). Last edit at 03/09/2010 12:49PM by mhensen.
Re: iemand onderdelen aan het printen?
March 09, 2010 12:49PM
Dat is ook wel zo, al zit ik nu op een totaal van 352.33 euro aan kosten, daar komt nog het mcwire frame bij maar ik verwacht niet dat het al te duur zal worden.
Ik ben benieuwd naar je verslag.
Re: iemand onderdelen aan het printen?
March 10, 2010 07:30AM
De eerste doos is binnen.. Ziet er goed uit op 1 gebroken motormount maar daar heb ik james al over gemaild...Nu de rest nog.. Ga niet beginnen voordat ik alles binnen heb,, anders heb je maar half werk staan :-)


Tja.. ik heb nu $350+$25=$375 +/- 300 euro betaald en de eerste zending is zonder invoerkosten binnen gekomen.. dis ik zit nog redelijk..
Al kan ik misschien straks alleen maar op lage snelheid printen, geeft het me wel een start om vanuit deze versie verder te kunnen 'upgraden' en langzaam de snelheid en bruikbaarheid te verbeteren..
Ik heb er nog steeds een positief gevoel over ondanks dat er nog geen fatsoenlijke prints te zien zijn geweest!


[update]
Net contact gehad met James en naar het schijnt heeft hij het extruder design nu klaar en gaat dit in productie zetten... Ik neem dus aan dat de problemen met drooling etc verleden tijd zijn! en ook de gebroken motormount wordt nagestuurd, samen met de extruder en steppers.. (wordt nog druk in de post..)

Tot dusverre kan ik qua communicatie niet veel aanmerken en ook vragen/opmerkingen worden vlot afgehandeld..

BTW .. ik zag nog een een 3-tal andere nederlandse bestemmingen.. Ben benieuwd hoe het daar vergaat!

Edited 3 time(s). Last edit at 03/10/2010 11:07AM by mhensen.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login