Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Weer begonnen aan de MendelMax 1.5

Posted by Ohmarinus 
Weer begonnen aan de MendelMax 1.5
December 24, 2013 08:43AM
Hi guys, na een tijdje hard gestudeerd te hebben (Sept-Dec) nu even twee weekjes tijd om mijn MendelMax af- te maken.

Weet niet of het allemaal gaat lukken, sommige onderdelen zitten niet zo handig in elkaar, of typisch op zijn 'Marinus' (nee ik praat niet graag over mezelf in derde persoon) zoals mensen om me heen het noemen, te ingewikkeld bedacht terwijl het veel simpeler kan.

Hier wat foto's van hoe de printer er eind Augustus bij stond:

Losse parts


Experimenteren met nieuwe glijlagers voor de hardverchroomde assen


In elkaar


En nu dus aan het werk weer, een Dremel gekocht zodat ik alles kan bijschaven waar nodig en hier werk ik aan een nieuw systeem voor het printbed:









Na het printbed dat nu 'in principe' af is (er kloppen nog wat kleine zaken niet die eigenlijk wel verholpen moeten worden..) heb ik de hotend gerepareerd, de thermistor die ik had besteld was stuk aangekomen, dus ik in China een zakje met tien nieuwe besteld zodat ik nooit meer een nieuwe hoef te kopen lol, en deze werken ook prima, had ik niet verwacht eigenlijk, dat die goedkope dingen het goed zouden doen.

Anyway, een cooling shield ontworpen voor het hele hotend systeem waar ik de mount en carriage ook helemaal zelf voor heb ontworpen.
Hier twee foto's, en een link naar de thingiverse waar de oude versie nog op staat!

Iets te ingewikkeld gemaakt, ik denk dat het simpeler kan!


Andere hoek


En de link naar het bestand, maar deze is niet up- to date, hij is nog in ontwikkeling
[www.thingiverse.com]

De komende dagen zullen in het teken staan van de contacten met de motors afmaken, en gaan afstellen, en het systeem opnieuw ontwerpen waar de aandrijfriem in valt van het printbed, dit is nog niet vlekkeloos.
De firmware is in principe ook al klaar, de thermistors ingesteld, dus als alles draait kan ik beginnen met het instellen van de steps/mm en de temperaturen gaan kalibreren.

Het doel van deze printer is om als tweede printer naast mijn huidige te draaien, de huidige draait ABS en de nieuwe draait PLA.
Re: Weer begonnen aan de MendelMax 1.5
December 27, 2013 06:47PM
Haha, holy hell, wat een werk!

Maar hij draait smiling smiley Eerste printje net gemaakt, dus nu mag ik naar bed. Morgen verder.

Filmpje:
[youtu.be]

Zijn hier nog andere mensen met een MendelMax?
Re: Weer begonnen aan de MendelMax 1.5
December 28, 2013 04:55AM
Ziet er erg netjes uit! Die blauwe ledjes vind ik er ook erg goed bij staan.

Ik hoop vandaag m'n eerste print te gaan maken grinning smiley


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Weer begonnen aan de MendelMax 1.5
December 28, 2013 06:38AM
Ziet er erg netjes uitsmileys with beer
Re: Weer begonnen aan de MendelMax 1.5
December 28, 2013 11:15AM
Moet nog veel gebeuren, ik stop er iets teveel tijd in momenteel winking smiley

Net een print-cooler ontworpen, die print ik nu op de andere machine (Air 2) en als dat print-coolertje af is dan kan de MendelMax vanaf dat moment verder zijn eigen onderdelen af-printen.

Leuk Jonnie, wordt wel tijd ook he, ik zag dat je nieuw filament had, niet meer van Repraper, maar een ander merk? Ik was juist heel tevreden met Repraper, weet niet of ik de overstap naar een andere producent durf te maken!
Als je je printer eindelijk hebt draaien kun je tenminste je eigen filament ook testen, heb ik eigenlijk altijd al een soort vereiste gevonden van filamentverkopers, aangezien het een betrokkenheid creëert met het 3D-printen, waar ook een drang naar kwaliteit bij komt kijken.

Je zal merken dat als je eenmaal aan het printen bent, en je komt een keer wat minder goed filament tegen, dat het echt heel erg veel uitmaakt smiling smiley

Vanavond ga ik de LCD op de MendelMax zetten, mijn laptop gaat steeds in slaapmodus, dus lang printen kan niet zonder mij erbij.

Iemand van jullie ervaring met de Gadgets3D LCD?

Ohja, nog een sidenote, die hotend die ik nu heb, die is dus gewoon binnen een minuut op temperatuur!!! Whaaaaaat. Het heatbed doet er ongeveer 5 minuten over naar 60º maar die hotend zit dus echt in no-time op 185/190º, de J-head van reprapworld is dat. Hij lijkt me best ok, al kan ik dat nu nog niet beoordelen. Er zit een ceramic cartridge in, die zit aangeklemd met aluminiumfolie. Hou er rekening mee dat als je zo'n hotend wil, je dus ook een permanent koelertje erop moet hebben, zoals ik er een 30mm koeler op heb blazen.
Re: Weer begonnen aan de MendelMax 1.5
December 28, 2013 04:02PM
Ach het is toch wel lekker om dingen voor het nieuwe jaar af te hebben winking smiley

Repraper filament blijf ik ook wel verkopen hoor!
Het nieuwe filament is van siridi 3D en heb ik puur gekocht omdat ze heel veel kleuren hebben. Het ging me echt om uitbreiding van het assortiment, niet om vervanging winking smiley Overstappen is dus niet nodig winking smiley (al had ik je wel een PM gestuurd of je het ook wilde testen tongue sticking out smiley)

Ik vind ook dat je als verkoper goed moet kunnen werken met het materiaal dat je verkoopt! Helaas heb ik door familie omstandigheden er een tijd echt geen energie voor gehad. Nu wil ik hem ook echt afmaken...ik heb zoveel wat ik wil printen!! Helaas lukte het vandaag ook niet...leuk probleempje, even een nieuw topic voor maken winking smiley


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Weer begonnen aan de MendelMax 1.5
December 28, 2013 04:10PM
Hi Marinus,

Een heel verhaal, met veel vragen/opmerkingen.
Ik ben het helemaal eens met je opmerking over de kwaliteit van het filament. Voorlaatst bij 123inkt twee spoelen gekocht, wit was niet echt wit en oranje bleef een beetje mat. Niet echt tevreden mee, dus laatst bij Jonnie klosje wit en rood gekocht, helemaal blij mee. Superspierwit en zowel wit als rood komen lekker glimmend uit het hotend, lekker mals zeg maar....
Ik ben niet echt een expert, maar de lokale klosjes uit de Ultimaker winkel voor 750gr. a 39 Euro is niet echt aantrekkelijk, hoe prima de kwaliteit ook. Maar interessant om te horen waar jij je beste ervaringen mee hebt gehad.

Ik heb al sinds augustus een LCD en kan niet meer zonder, het maakt het mogelijk om tijdens het printen aanpassingen te maken aan de processparameters.
Draai je gewoon aan de knop, dan kun je de printsnelheid beinvloedden. Verder kun je heel fijn temperatuur en flow aanpassen. Ik kan eigenlijk niet zonder.
Op de Ultimaker shield van GEtech zitten de connectoren voor een LCD controller al gemonteerd. Voor 15 euro heb ik een 4x20 display, SD kaart en encoder gekocht. Het plan is om de boel zelf aan te sluiten. De aansluitingen zijn erg simpel en het zijn niet veel draden. Dan kunnen we de pllaats van display, SD slot en knop zelf bepalen.

Mijn E3D hotend warmt ook zo snel op, maar heeft wel een overshoot van een graad of dertig. Ik heb de PID range al vergroot naar 80 graden in de hoop dat de D actie overshoot beperkt, maar dat helpt niet echt. Ding blijft perfect op temperatuur maar gaat te hard aan...
Hoe heb jij dat opgelost?

Kun je uitleggen hoe jij die onderdelen ontwerpt? Software, maatvoering, gaten e.d. Eerste voornemen van 2014 om dit op te peppen, ik kom nog uit het 2D tijdperk. Ik weet wat ik wil maken, maar kan niet tot een afgewogen keuze komen in welk SW pakket ik mijn energie zou moeten steken.

Gr. Eric
Re: Weer begonnen aan de MendelMax 1.5
December 28, 2013 06:12PM
Mariunus,

Ik heb het nieuwe filament van f&m getest (1.75 ABS) en was hier zeer tevreden over. Het is mooi constant van diameter. Het heeft een iets hogere temperatuur nodig. Het trekt voor ABS nauwelijks krom en kleeft goed aan het bed. Wat mij betreft een aanrader!

Jan
Re: Weer begonnen aan de MendelMax 1.5
December 29, 2013 09:31AM
Cool, ik ga vandaag proberen de Bowden extruder te perfectioneren. Ik heb wat dingen ontdekt die niet helemaal lekker werken dus aanpassen die handel!

Helaas zit ik momenteel nog met redelijk wat 3mm filament dus overstappen op 1.75mm zit er voorlopig nog even niet in. Misschien over een jaar of twee, ik zie wel voordelen in 1.75mm filament, minder frictie, minder kracht nodig voor extrusie, direct drive is makkelijker, snellere doorvoer, dus je kan preciezer de snelheid en retraction aanpassen etc etc.
Re: Weer begonnen aan de MendelMax 1.5
December 30, 2013 05:15PM
He Marinus,
kun je nog een keer uitleggen hoe jij ontwerpt? Die tekeningen hierboven zien er erg goed uit, dat zou ik ook graag willen kunnnen.....

Eric
Re: Weer begonnen aan de MendelMax 1.5
December 30, 2013 05:47PM
Hi, sorry, ik werk met Rhino! Aangezien ik op de Mac werk en graag intuïtief 3D ontwerp ben ik met Rhino aan de slag gegaan afgelopen zomer. Rhino is in de bèta-fase voor de mac en dus gratis te gebruiken, als de Mac-versie uiteindelijk klaar is zal ik Rhino als alpha versie ook zeker gaan aanschaffen want het is de fijnste 3D-software die ik ooit heb gebruikt!

Op het moment is renderen in Rhino nog een beetje moeilijk dus heb ik maar gewoon een hele simpele preview modus gebruikt die heet 'artistic'. Een vrij simpele preset. De andere 3D-tekeningen die je ziet zijn gerendered in de normale 'shaded' instelling van het werkvenster. Ook niet veel ingewikkelds.

Ik kan het iedereen aanraden die wat in 3D wil ontwerpen voor 3D-prints, om in Rhino te gaan werken, het is namelijk een zogeheten 'solid modeler' je kan dus in het programma zelf eigenlijk altijd al zien of je object een valid polysurface is en of hij inderdaad ook echt solid is. Je kan direct een STL genereren en zelfs layer-height instellen bij het maken van een STL (scheiss, ik bedenk me net dat ik op 0.3mm print maar 0.325 heb ingesteld in Rhino!).

Heb zelf alles uitgezocht, weet niet hoe snel/makkelijk jij een programma leert te gebruiken, maar voor mij voelde het allemaal heel erg bekend, heb wel veel ervaring in SketchUp en ik heb een half jaar met Vectorworks gewerkt. Verder kan ik in OpenSCAD bestanden aanpassen maar niet zelf iets nieuws maken, dus wellicht dat deze kennis wel helpt met het leren kennen van Rhino.


Hier even een quote uit het printertopic over de MendelMax:
Quote
Ohmarinus
So, I've worked on the machine a bit more, printed a new extruder, designed a coupling system for the Bowden-system. Now the extruder is mounted to the side of the MendelMax wth 2x M5 rods that are screwed in the centers of the top-extrusions on the right side. I tapped the centers of those beams with M5 taps and created a clamp that clamps onto the M5 rods and has holes where the Bowden coupler and the extruder mount onto.

The filament reel is standing right underneath the extruder, so the filament goes straight up from the roll into the extruder with minimal effort.

Lubed the bowden tube on the inside with corn oil.

Did 1 calibration test, the results can be found in the images and are stunningly correct. Before I checked the X, Y and Z I ran a little E-steps/mm correction round because I was not getting correct layer bonding and the prints would delaminate.
Printing temperature had to go up to 205º coming from 185º and layers bond well together now and make a nice and solid connection between each PLA layer.

Decided to ditch the effing borosilicate glass pane, it was a waste of money, it's not even flat completely and it was too much of a pain to get it leveled well. The aluminum plate I had laying around that I had CNC'ed out works a 100x better smiling smiley Oh, and for whoever says Kapton tape doesn't work just has cheap Kapton or something, it works magic, however with PLA you need to clean it more often.
However, a better Y-axis is something I still can improve on. Also the hotend is positioned too much toward the front of the machine, this causes the printbed to have to move too much to the front to reach the full printbed surface. It is not a 'real' scenario ofcourse to get full 200x200mm prints, but still, making the best out of it should be a priority during the next year.

Here are the pictures, I hope it's interesting to someone.
- Marinus

Print-cooling funnel in ABS with support material, first time working with support material




Mounted the funnel



Extruder and Bowden pneufit mount, there is a missing part in the picture, the mount that goes in between both



Here my cat almost gets his paw cut off by the machine while I smile for the camera...
The reason why I show this picture is because he is super-afraid to go near my Reprap Air 2 because it's so noisy. The A4988 stepper drivers in the MendelMax make it so nice and quiet that he doesn't even really notice the whole machine being so busy with printing! Crazy cat smiling smiley (by the way, he was trying to reach for a piece of curled-up extruder PLA that came out of the nozzle when I was testing the E-steps/mm)


Printing a test-piece for X, Y and Z. First try, immediately went well! The layers are also consistent, no Z-wobble whatsoever!



Should be 100mm... ohwell, nobody will notice this



And here should be 50, I think this can/should/will be improved (notice the glossy finish on the bottom of the print where you see the reflection of the caliper!)


All in all a very good experience and besides printing stupid calibration stuff, it's time to try out some model from thingiverse, however I really like to just design my own stuff for daily life, it's a good benchmark to occasionally print a nice model from thingiverse.

The only thing I'm still havig a bit of trouble with is, you guessed, retraction. This is because of the hysteresis in the bowden tube. Flexibility, stretch and compression of the filament en tube and kinetic energy of the entire moving piece of filament.

And when you see this, please comment on the machine and prints. I know the cables can be a lot tidier, and they will be, but first finish the machines printing quality and create a more stable filament-reel-roller smiling smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 12/30/2013 05:48PM by Ohmarinus.
Re: Weer begonnen aan de MendelMax 1.5
January 01, 2014 10:42AM
Bedankt voor de info. Ben de tutorials aan het bekijken. Ongelofelijk hoe simpel het allemaal lijkt..... Zal straks bij een eerste poging wel weer zwaar tegenvallen.

Eric
Re: Weer begonnen aan de MendelMax 1.5
January 11, 2014 07:29PM
Vandaag even mijn extruder opnieuw gebouwd, een grotere grote gear er in, en een kleinere kleine gear, netter geprint en in pla, dus de gears glijden nu veel mooier over elkaar, minder frictie. Dit i.c.m. PTFE smeermiddel loopt de extruder letterlijk als een zonnetje!

Binnenkort maar eens een totaal nieuw model maken, heb een hele mooie voorbij zien komen hier, maar ik ben ook heel erg gecharmeerd van de YRUDS! Ik weet niet of mensen er hier ervaring mee hebben, maar dat ding ziet er zeer robuust uit:
[www.thingiverse.com]

En dan heb je nog een soort 00str00der-achtig model, ook leuk:
[www.thingiverse.com]

Maar die YRUDS lijkt me echt hardstikke gaaf om te maken, het is alleen even erg moeilijk om de vitamins bij elkaar te krijgen.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login