Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Prusa i3 uitdagingen

Posted by tauremight 
Prusa i3 uitdagingen
December 24, 2013 09:26AM
Beste Mannen, Vrouwen,

een paar maanden terug ben ik begonnen aan het bouwen van de Prusa i3, deze heb ik bij reprapworld.com gekocht, en dit bleek nog een behoorlijke uitdaging.
toch zit hij nu in elkaar, gekocht met een Megatronic, die bleek kapot te zijn, dus tijdelijk een minitronic erop, en dan in januari volgt er een megatronic v3.0

maargoed, nu de uitdagingen;
als ik hem manueel beweeg, dan lopen alle motoren soepel en zonder bijzondere bijgeluiden.
als ik hem vervolgens op een Gcode laat printen. dan gaat opeens homing met de Z as niet goed meer deze stottert, loopt vast, beweegt totaal niet,
waardoor de nozzle keer op keer niet goed boven het heatbed hangt.
of vervolgens net de nozzle door het kapton tape heen en alles beschadigd,
heel vreemd dit, heb geprobeerd op die 1 seconde dat ie dat doet, de stroom aan te passen op de stepperdriver, maar dit maakt niets uit, en creƫert in alle andere gevallen extra geluiden.

2e uitdaging is, als het heatbed aanstaat bij het printen, dan stotteren ALLE motoren, als ik de heatbed uitzet, en uitlaat, dan print ie gewoon goed,
dit lijkt mij een kwestie van te weinig vermogen oid, maar ik zou niet weten hoe dit op te lossen is,
dus tot nu toe print ik alleen met heatbed voorverwarmd en daarna bij het printen het bed uit, maar dit resulteert vervolgens in loskomende printen.

3e probleem is dat ik zelf totaal geen kaas gegeten heb van het programmeren en software uitpluizen,
ik doe alles aan de hand van handleidingen op internet, maar hierdoor denk ik toch dat ik wat dingen over het hoofd zie.

dus waar ben ik naar opzoek, naar hulp, hulp van iemand die hier wel kaas van gegeten heeft en mij kan helpen met het afstellen en calibreren van de printer.
iemand die mij tevens wijs kan maken in de software (slic3r, pronterface).

ik woon zelf in amersfoort, maar kan eventueel ook zelf naar je toe rijden,

alvast bedankt en fijne feestdagen toegewenst.

Leslie
Attachments:
open | download - 20131224_151934.jpg (197.1 KB)
Re: Prusa i3 uitdagingen
December 24, 2013 10:02AM
Die van mij is nu net een paar dagen in de lucht. Dus alles wat ik zeg moet met een korrel zout genomen worden smiling smiley

Dat niet lopen v/d motor als de heatbed aanstaat lijkt mij inderdaad een probleem met de voeding, Ik had eerst een pc voeding (450watt) een oudje met maar 12A en nu een led voeding van 300W/30A. Met die pc voeding kreeg ik het bed niet op 110, met die 30A led voeding nu wel

Nozzle door de kapton tape heen lijkt mij of een level probleem met je bed of met de endstop op de z-as die te laag ingesteld staat. Kan uiteraard dat de nozzle vastloopt op het bed. Ik heb mijn bed wel x-keer uit elkaar gehad om zo precies mogelijk te levelen

Voor het kalibreren raad ik aan om deze te lezen en te proberen
[reprap.org]

x en y heb ik via de calculator gedaan
[calculator.josefprusa.cz]
Re: Prusa i3 uitdagingen
December 24, 2013 10:04AM
ps ik heb pronterface vervangen door repetier [www.repetier.com]
Re: Prusa i3 uitdagingen
December 24, 2013 10:17AM
Quote
Frans@France
Die van mij is nu net een paar dagen in de lucht. Dus alles wat ik zeg moet met een korrel zout genomen worden smiling smiley

Dat niet lopen v/d motor als de heatbed aanstaat lijkt mij inderdaad een probleem met de voeding, Ik had eerst een pc voeding (450watt) een oudje met maar 12A en nu een led voeding van 300W/30A. Met die pc voeding kreeg ik het bed niet op 110, met die 30A led voeding nu wel
ik heb de voeding bijgeleverd bij het pakket, dit is een 220v 20A voeding, wat neerkomt op een schijnbaar vermogen van 240W

Quote

Nozzle door de kapton tape heen lijkt mij of een level probleem met je bed of met de endstop op de z-as die te laag ingesteld staat. Kan uiteraard dat de nozzle vastloopt op het bed. Ik heb mijn bed wel x-keer uit elkaar gehad om zo precies mogelijk te levelen
ja klopt, maar dit gebeurd dus initieel, het is niet te voorspellen wanneer wel wanneer niet, aan het begin van de Gcode staat dan lift nozzle, en dit is de ene keer 5mm de andere keer 3mm de andere keer niks, omdat de motoren op dat moment zo haperen / herriemaken of gewoon daadwerkelijk niet draaien.
vervolgens gaat hij naar het startpunt en daar zakt ie weer, DOOR het kapton tape heen.
dus het lijkt me meer dat ik daar naar moet kijken dan de Z endstop of bed level.

Quote

Voor het kalibreren raad ik aan om deze te lezen en te proberen
[reprap.org]
deze heb ik erbij gehad ja, alle stappen langs gelopen maar nogsteeds onduidelijkheden her en der.

Quote

x en y heb ik via de calculator gedaan
[calculator.josefprusa.cz]
dit heb ik ook gedaan, de steps / mm klopt, bij de X Y Z en E. dat is allemaal goed gegaan en werkt naar behoren.
Re: Prusa i3 uitdagingen
December 24, 2013 11:31AM
Quote
tauremight
Quote

Nozzle door de kapton tape heen lijkt mij of een level probleem met je bed of met de endstop op de z-as die te laag ingesteld staat. Kan uiteraard dat de nozzle vastloopt op het bed. Ik heb mijn bed wel x-keer uit elkaar gehad om zo precies mogelijk te levelen
ja klopt, maar dit gebeurd dus initieel, het is niet te voorspellen wanneer wel wanneer niet, aan het begin van de Gcode staat dan lift nozzle, en dit is de ene keer 5mm de andere keer 3mm de andere keer niks, omdat de motoren op dat moment zo haperen / herriemaken of gewoon daadwerkelijk niet draaien.
vervolgens gaat hij naar het startpunt en daar zakt ie weer, DOOR het kapton tape heen.
dus het lijkt me meer dat ik daar naar moet kijken dan de Z endstop of bed level.

ik kan die redenatie niet volgen. Als op z=0 oftewel je z endstop ingedrukt is, je nozzle volgens de calibratie 0.2 of zoiets (papier dikte) BOVEN de kapton hangt dan kan de nozzle NOOIT lager dan dat punt komen! Komt hij wel lager dan is of de endstop niet correct of het bed op die plek hoger. Meer kan ik er niet van maken.

In pronterface de nozzle omhoog laten komen (een aantal centimeters) en dan weer laten zaken. Tijdens het zakken zelf de endstop indrukken. Als de nozzle dan direct stopt met zakken is de endstop in ieder geval correct aangesloten. Stopt het zakken niet dan is de endstop niet correct aangesloten.

Als de motoren haperen dan kun je terwijl je bijvoorbeeld in pronterface een aantal keer de nozzle een aantal centimeters omhoog laten gaan en als hij tijdens die actie stop de potmeter omhoog draaien net zolang tot het probleem opgelost is. Dat draaien is meer iets van in hele kleine stapjes (1/8 van een rondje) die potmeter een tikje verplaatsen (met de klok mee).

Overigens had ik bovenstaande techniek gebruikt zoals beschreven, dus zodra de motor netjes draait dan nog 1 tikje extra en zo laten. Op dat moment stond er ongeveer 0.15v op. Dat leek goed te gaan maar op een gegeven moment toch steps verloren, alsnog met een multimeter eea iets onder 0.4v gezet zoals de berekening van Vref aangaf.
oa [reprap.org] of [reprap.org]

Edited 1 time(s). Last edit at 12/24/2013 11:40AM by Frans@France.
Re: Prusa i3 uitdagingen
December 24, 2013 03:42PM
Ik moest in Marlin, configuration.h, de mm/sec voor Z homing flink verlagen. Zoek mijn oude post, daar vind je mijn file. Veel default settings zijn voor Ultimaker en niet voor Prusa.
Bij mij was de homing snelheid zo hoog dat de motoren niet konden volgen. Na verlagen van setting nooit meer problemen gehad.
Re: Prusa i3 uitdagingen
December 24, 2013 04:53PM
ah kijk, daar was ik al bang voor, merkte dat eerder ook, ik ga hier naar kijken,

tevens ga ik kijken hoe ik mijn Z eindstop goed kan monteren en mn bed goed kan levelen.
enige waar ik dan nog mee zit is het headbed, aparte voeding voor maken een optie?
Re: Prusa i3 uitdagingen
December 24, 2013 04:59PM
Aparte voeding zou niet nodig moeten zijn.
Hotend 40watt bij opwarmen, watt of 15 (?) om op temperatuur te blijven.
Heated bed max 100Watt
Steppers 40watt
Re: Prusa i3 uitdagingen
December 25, 2013 04:42AM
@evbeurdn: Die 40W voor de hotend is alleen bij hotends met heater cartridge (alle moderne wel). Oudere hebben een weerstandje van een 7W. Een heated bed trek dacht ik wel iets meer dan 100W (10-11A x 12V).
Maar ik ben het met je eens dat je met 20A er wel moet komen.


@tauremight: Levert die voeding 20A op de 12V lijn? De 3,3V en 5V worden niet gebruikt, het gaat alleen om de 12V.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Prusa i3 uitdagingen
December 25, 2013 08:46AM
@jonnie, volgens de site is het idd 20A op 12V circuit,
reprapworld.com

en zodra het relais constant begint te pendelen tussen aan en uit, dan gaan de motoren op hetzelfde ritme mee, en is alles van slag.
dus komt bij mij neer op te weinig vermogen.

verder heeft mijn printer een cartridge om op te warmen, deze is binnen een minuut op temperatuur en heeft totaal geen invloed op de motoren,
dit vind ik dus vreemd. moet ik de motoren dan qua stroom afstellen terwijl het heatbed aanstaat? lijkt mij niet want dan lopen ze in elk ander geval slecht.

verder heb ik gemeten dat er 12.01V onbelast uit de voeding komt per circuit, dus dat moet ook goed zijn lijkt mij.

vind dit dus een raadsel.
Re: Prusa i3 uitdagingen
December 25, 2013 09:44AM
Sluit ook eens een belasting aan op de 5V. Veel voedingen kunnen er niet tegen als de 12V belast wordt, maar de 5V niet. Een stroom van 1 a 2 Ampere moet voldoende zijn. Dus een of twee weerstanden van 4.7 Ohm. Let op dat je ze wel voldoende koelt.
Een auto lamp kan ook, die hoef je niet te koelen.

Hoeveel spanning geeft de voeding bij belasting, dus als het bed verwarmt.
Re: Prusa i3 uitdagingen
December 25, 2013 03:25PM
@jand, de voeding heeft 3x 12v aansluiting, en geen enkele 5v voeding.
betreft de spanning moet ik dit vrijdag even meten, ik kom hier nog op terug, neem aan dat het gaat om alleen de spanning tijdens het verwarmen van de heatbed?
Re: Prusa i3 uitdagingen
December 25, 2013 03:40PM
Oei, niet goed opgelet. Ik dacht dat het om een PC voeding ging.

Het beste is om te kijken of er veel verschil is als het bed verwarmt en als het niet verwarmt.
Als je de mogelijkheid hebt om stroom te meten zou je nog even kunnen kijken hoeveel stroom het bed trekt.
Je meter moet dan wel meer dan 10A kunnen meten. (en je moet weten hoe dat gaat, naders gaat er iets roken)
Re: Prusa i3 uitdagingen
December 25, 2013 04:10PM
Aan de zijkant zit een trimpotje, meet de volt op com en v en draai hem maar iets op naar iets van 12.80/12.90 dan heb je net iets meer en loopt het wat soepeler. Wel meten zonder dat het aan je ramps zit, anders als je uitschiet of sluiting maakt per ongeluk kan je iets beschadigen. Heb de voeding ook sinds een week en is super stabiel!

Gr. Wilco
Re: Prusa i3 uitdagingen
December 25, 2013 04:21PM
@jand dat komt wel goed, heb een fluke meter liggen, voormalig technische sterkstroom installatie en middenspanningsinstallatie, thanks voor de input,
@wvantoorn, bedankt voor de tip, ik zal hier ook naar kijken, ik heb een minitronic dus er zitten geen aparte ramps op deze, moet ik gewoon de motoren even loskoppelen in dit geval?
of moet ik de voeding eruit trekken en dan opschroeven naar 12,8 12,9v? en dan weer de spanning op het printje zetten? vind dit nogal gevaarlijk weet niet hoeveel stroom alles kan hebben.
Re: Prusa i3 uitdagingen
December 25, 2013 05:10PM
Gewoon de voeding van de minitronic loskoppelen, dan meten en afstellen, dan loopt het iets soepeler, en die paar tienden kan het makkelijk hebben. Kan geloof ik tot 24 volt maar dan kun je het beste even je documentatie van de minitronic nakijken.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login