Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

extruder probleem

Posted by jonnie 
extruder probleem
December 28, 2013 04:14PM
Al een tijdje stond m'n Prusa i3 klaar, maar het laatste stukje had ik nog niet gedaan...de hot end gemonteerd.

Er zat nog filament door het cold end van de extruder van het calibreren van de esteps en ik wist niet meer of dat ABS of PLA was. Gisteren toch de hot end (een G3D Buda style) eronder gehangen en geprobeerd iets te laten smelten en eruit te zien komen. Helemaal niks....(180, 200 en 240 graden geprobeerd)

Vandaag het nog een keer geprobeerd met wat ander filament (om zker te zijn dat ik nu PLA had) en ik kreeg er weer niets uit. De hot end eraf gehaald en open gemaakt. Verstopt. De onderkant opgewarmd tot 180 graden en ik kon er een kleine schroevendraaier goed in steken. Ik dacht dat het misschien gewoon wat langer heet moest zijn om goed te smelten, dus weer dichtgemaakt en gemonteerd. Na ongeveer 5 minuten op 200 graden en zeker 150mm te hebben laten extruden (om er wat druk op te zetten) kwam er nog geen druppel filament uit!

Ik ben er vrij zeker van dat dat eerste filament ook PLA was, maar niet 100%. Toch lijkt het mij dat het er met 240 graden wel uit zou moeten druppelen. Heeft iemand dit al eens meegemaakt en wat kan ik nu het beste doen?


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: extruder probleem
December 28, 2013 04:47PM
Hi Jonnie,
Is de nozzle wel open? Geen stukje metaal van je hobbed bolt in je nozzle terecht gekomen.
Als je je hotend opwarmt, moet je normaal gesproken met de hand je filament erdoor kunnen duwen.
Nozzle schoonmaken gaat goed met een soldeerbout en uistoken in een gasvlam moet ook lukken, er moet ergens vuiligheid in je hotend zitten.

Eric
Re: extruder probleem
December 29, 2013 07:25PM
Ik heb weleens gehoord dat als je PLA te heet stookt het solidified, ik weet niet of het een goed idee is om het erg heet te maken.

Zelf heb ik bij een blokkade van de hotend toen de hotend opgewarmd en de kop er af gedraaid, achteraf las ik dat dit een heel erg slecht idee was, maar bij mij is het toen dus toch wel goed gegaan, daarna kon ik naar binnen kijken en bleek er een klein stukje metaal af- te zijn gebroken bij een schroefdraad van een bout die ergens recht boven de extruder in het frame van de printer zat (jaja forensisch-printerdetective van Nederland hahaha).

Dat stukje metal pastte net niet door de 0.4mm opening van de hotend.

Enfin, pas op met wat je doet, het kan allemaal erg mis lopen.

Bij de G3D Budah is het erg belangrijk dat je het bovenstuk van de hotend koelt, men zegt dat het alleen bij PLA nodig is, maar ik vind het onzin, bij ABS doe ik het lekker ook want ik vind het niet fijn als er warmte omhoog kruipt naar mijn extruder en x-carriage, mijn vorige X-carriage was helemaal broos en ik kon hem zo met mijn hand eraf trekken en dan brak hij zo in twee. Dat kwam ook door de hitte, het ding was helemaal verkleurd ook.

Okay, ik weet niet of je aan mijn raad wat hebt, en ik ben ook moe op dit moment en moet morgenochtend vroeg werken in Amsterdam dus ik ga lekker tukken, maar lekker veel lezen, veel kijken en daarna maar proberen. En als je je hotend echt molt.. Sja, dat kan iedereen overkomen, ik denk dat de helft van de reprappers weleens een hotend heeft gemold, en ik heb inmiddels al vier hotends gehad waarvan er 1 stuk ging, er 1 gewoon niet goed was en nu de Budah op de Reprap Air 2 voor ABS en die werkt heeeeeeerlijk en op de MendelMax 1.5 een J-head van reprapworld voor PLA, die toch best presteert zo op het eerste gevoel.
Re: extruder probleem
December 30, 2013 04:07AM
Gisteren heb ik de hot end eraf gehaald, gedemonteerd zodat ik alleen het metalen buisje over had en hier een hete soldeerbout in gestopt. Geweldig dat je deze hot end helemaal kunt demonteren en alle onderdelen die kunnen smelten eraf kunt halen voordat je zoiets doet. Met de hete soldeerbout en wat andere hulpmiddelen (een dunne schroevendraaier en een breinaald) kreeg ik hem weer leeg.

Met monteren stak ik er meteen filament ver doorheen om te controleren of dat nu goed ging. Check! Het filament zat dus helemaal onder in de nozzle. Printje gestart er.....geen druppel filament! Ik heb het geprobeerd met 185 en 200 graden. Vandaag ga ik eens kijken of er ook filament doorgedrkt kan worden door de cold end als de nozzle er niet op zit.
Dit had ik natuurlijk meteen al even moeten checken...

Ik begrijp dat PLA als het vloeibaar is, dunner is dan ABS en dus makkelijker tussen onderdelen door kan lekken. Dat voorkomen kan een reden zijn om het stukje waar het vloeibaar is zo klein mogelijk te houden. Omdat je bij ABS een hogere temperauur gebruikt, lijkt mij dat er meer warmte is om omhoog te komen en snap ik ook niet dat mensen daarmee toch het bovenstuk niet koelen.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login