Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

3 of 6 eindschakelaars

Posted by william-green 
3 of 6 eindschakelaars
December 28, 2013 04:40PM
Hallo

Ik heb al veel geleerd op dit forum en vond het tijd om me is aan te melden.
Waar ik nu alleen nog niet achter ben gekomen is of het een stom idee is om 6 eindschakelaars te gebuiken.
Volgens mij gebruiken de meeste mensen maar 3 eindschakelaars.
Het lijkt mij namelijk wel fijn om je maximale slag ook te beveiligen (als dat mogelijk is?)
Wie heeft hier een mening over/ idee / ervaring.

Groetjes william
Re: 3 of 6 eindschakelaars
December 28, 2013 04:50PM
Hallo William,

Welkom als poster op het forum dan ook winking smiley

Ik gebruik er zelf 3 (alleen de minimale waarden van de assen). In je firmware kun je opgeven hoe lang de assen zijn. Ik heb nog niet gelezen dat het bij iemand fout ging.

Een stom idee is het absoluut niet. De electronica en firmware ondersteunen het en endstops zijn niet duur. Als je die zekerheid graag wilt, gewoon doen.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: 3 of 6 eindschakelaars
December 28, 2013 04:57PM
Iemand moet natuurlijk de eerste zijn die zijn printer laat crashensmiling smiley
Ik vroeg me alleen af of meer mensen 6 eindschakelaars gebruiken.
Re: 3 of 6 eindschakelaars
December 28, 2013 04:57PM
In Marlin firmware geef je de bedsize aan, als je de printer aanzet, neemt de firmware aan dat de positie bij het aanzetten x,y,z = 0,0,0 is.
Als je nu "vergeet" om HOME all te drkken, weet de printer niet beter dan dat de kop in nul staat.
Een commando +200 mm zal er dan meestal toe leiden dat de kop tegen een mechanisch einde in de plusrichting aanloopt. Maar de kop werkt zonder terugkoppeling, dus die bliijft doordrukken. Resultaat is dat je stepper gaat ratelen, want die is mechanisch begrensd. Printer doet TrrrrrrrrrTrrrrrrrrrTrrrrrrrrrTrrrrrrr, baasje denkt "F..k" en zet spanning af, of wacht even en doet dan alsnog Home All.

Enstops in plusrichting voorkomen dit, maar of dat het de moeite waard is betwijfel ik.
Ik heb ook nog niet gekeken of je de firmare bij opstarten een AutoHome kunt laten geven. Vast wel.....

Eric
Re: 3 of 6 eindschakelaars
December 28, 2013 05:16PM
Oke dat wist ik dus niet want ik heb geprobeerd mijn steppers met de hand tegen te houden en dat viel niet mee .
Je kunt het wel mooi vertellen eric haha
Dus als ik even nakijk op hoeveel newton mijn steppers beveiligd zijn en wat mijn getande riem aankan zit ik veilig.
Kan ik hem lekker laten rammelensmiling smiley
Re: 3 of 6 eindschakelaars
January 11, 2014 08:39AM
Nou, ik ben dan wel een software engineer, maar onder het motto: "Geloof in God, maar zet je fiets op slot" denk ik niet dat het onverstandig is om een beetje extra 'collision detection' in te bouwen. Het voorkomt in elk geval bij de gemiddelde gebruiker dat nare "waarom maakt ie dat geluid?" gevoel.... ;-)
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login