Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Prusa i3 Rookie

Posted by Hill 
Prusa i3 Rookie
December 31, 2013 04:08AM
Hallo Allemaal,

Al vele jaren gebruik ik een CNC machine om de mooiste voorwerpen te frezen. Afgelopen maanden begon bij mij het 3D printen virus ook toe te slaan. En het lijkt me een uitstekend verlengde van het cnc frezen.

Na veel zoekwerk ben ik bij de Prusa i3 uitgekomen om te gaan bouwen. Het bouwpakket zonder frame (frame kan ik zelf frezen) heb ik besteld bij reprapworld. Afgelopen week druk bezig geweest met opbouwen van de printer. Helaas had ik sommige schroeven te kort in de kit en moest ik alsnog regelmatig naar de bouwmarkt. Maar alles was goed te doen.

Nu ben ik bij de elektronica en software gedeelte aanbeland. Aangezien ik meer een mechanica man ben dan elektronica zal ik hier wat meer problemen mee gaan krijgen.

Als firmware heb ik gekozen voor repetier, als ook voor de software op de mac voor de Gcode.

Aangezien ik nu aanbeland ben op een vlak waar ik nog niet veel van weet heb ik me bij deze forum aangemeld. Hopelijk kan ik hier alle antwoorden krijgen op de vragen die gaan komen.

Hoop jullie graag te ontmoeten hier.

Weet niet hoe je foto's hierbij moet plaatsen. Anders had ik wat laten zien hoe ver ik nu ben.
Re: Prusa i3 Rookie
December 31, 2013 05:08AM
Zelf goede ervaringen met Marlin firmware en Repetier software. Aanvankelijk gebruik ik Pronterface om het boardje te bereiken, als de x- y- en z-assen allemaal goed bewegen stap ik over op Repetier voor de controle en de eerste printtests.

Heb hier ook een mac, en dit ging allemaal prima.

Je kan je bordjes al testen trouwens, zonder 12v, als je het alleen aansluit via USB kan je in principe al beginnen met het instellen van je firmware omdat er in je firmware veel ingesteld moet worden zoals steps/mm enzo, en welk bordje je gebruikt, ramps, megatronics of sanguino. Ik denk dat jij megatronics hebt aangezien reprapworld die verkoopt, of heb je ramps?

Succes met het afbouwen!
Re: Prusa i3 Rookie
December 31, 2013 09:53AM
Hi Rookie,

ik heb enige tijd geleden voor mechanische mannen een handleiding geschreven over het updaten van firmware. Als je dat een beetje volgt, ben je al een eindje op weg.

[forums.reprap.org]

Gr.

Eric
Re: Prusa i3 Rookie
December 31, 2013 10:34AM
Quote
Evbeurdn
Hi Rookie,

ik heb enige tijd geleden voor mechanische mannen een handleiding geschreven over het updaten van firmware. Als je dat een beetje volgt, ben je al een eindje op weg.

[forums.reprap.org]

Gr.

Eric

Wat is het verschil met de Marlin of repetier firmware?

Het is me overigens gelukt om met de MAC los van de 12V de firmware te installeren Ohmarinus.

Zaken die ik heb ingesteld is eigenlijk alleen het moederbord. Kan je ergens de gegevens vandaan halen voor de items;
- steps per mm voor de X, Y, Z en de extruder
- type thermistors van de extruder en heated bed (meestal zijn dit de EPCOS 100k varianten)
- endstop settings.

Ik weet dat google je vriend is. Maar krijg daar een overload mee nu.
Re: Prusa i3 Rookie
December 31, 2013 10:55AM
Steps per mm voor x, y en z moet je uitrekenen aan de hand van je gebruikte materialen.
Josef Prusa heeft er een calculator voor gemaakt.

[calculator.josefprusa.cz]

Als je het zelf wil uitrekenen. 1 omwenteling van je stepper is 200 stappen x 16 microsteps = 3200 steps. Als je Z-as met M5 is gebouwd, geeft dit bij 1 omwenteling een verplaatsing van 0.8 mm. Dus voor 1 mm stel je 4000 in. De calculator helpt je hier bij, maar het is eigenlijk een erg simpel sommetje.

Voor de E-steps ligt het wat moeilijker. Daar doe je de truuk met de potloodstreepjes op het filament. Zet op een vast punt in je extruder een streepje (de nul) en meet vervolgens 10 cm af. Zet ook streepjes bij 8,9 en 11 cm. Geef nu met pronterface of repetier-host het extrude commando voor 100 mm op een normale snelheid en kijk hoe je uitkomt. Vervolgens corrigeren.
Dan heb je een eerste setting, Doe het later nog eens met je hot-end erop, dan moet je vaak een correctie aanbrengen voor de druk in de kop.

Eric
Re: Prusa i3 Rookie
December 31, 2013 11:19AM
Weer een hoop duidelijker geworden Eric.

Ga ermee aan de slag.

Tot snel met het resultaat of wederom en vraag.

Goed uiteinde, en succesvol 2014
Re: Prusa i3 Rookie
January 01, 2014 10:17AM
Ohja en als je de extruder gaat instellen steps/mm op het punt dat je de hotend nog niet aangekoppeld hebt, dan moet je in je firmware even 'prevent_dangerous_extrude' of iets dergelijks commenten, want anders moet je hotend op temperatuur zijn voordat je kan extruderen. Als je dan uiteindelijk je steps/mm hebt ingesteld en je sluit je hotend aan op de extruder, zet dan wel weer die preventie aan in je firmware, want het heeft wel degelijk een belangrijke functie, maar kan in de weg zitten bij calibratie.
Re: Prusa i3 Rookie
January 01, 2014 10:40AM
Aanvulling op bovenstaande, hoeft niet perse via je firmware, met M302 code ( in send box van pronterface) zet je Prevent Cold Extrusion ook uit.

En met M119 kun je dan mooi je eindstops uitlezen...
Re: Prusa i3 Rookie
January 01, 2014 12:04PM
Bedankt voor de informatie.

Ik gebruik geen pronterface, is dat noodzakelijk?

Hoe kan je het beste de thermistor op je heatbed plaatsen. Zie veel opties voorbij komen op internet maar heb zo mijn twijfels als ik hem bijvoorbeeld tussen klem voor schade aan thermistor. Of verkeerde reading als ik hem eronder plak. Ben er nog niet helemaal uit.

Zie ook dat er een thermistor standaard op de achterkant van het heatbed is gezet. Kan je deze ook gebruiken, en hoe?

Edited 1 time(s). Last edit at 01/01/2014 12:06PM by Hill.
Re: Prusa i3 Rookie
January 01, 2014 01:53PM
Pronterface is niet noodzakelijk. M code zit in je firmware, niet in de host.

Bed thermistor gaat bij mij gewoon in het gat in de plaat in het midden. Koop bij Ikea vier Sorli spiegels voor vijf euro, die klem je met clips op het heated bed.
Thermistor zit dan tegen de glasplaat aan. Vastplakken met kapton en gaaaaaan......
Re: Prusa i3 Rookie
January 01, 2014 07:16PM
Je kan in Repetier ook de M-codes invoeren op de laatste tab waar je de machine ook mee kan aansturen smiling smiley

Als het goed is kan je in het vak 'G-code:' ook M-code invullen. Kan het helaas niet testen want ik heb mijn machine sinds vandaag losgehaald van de computer omdat ik er een standalone van wil maken en de USB kabel even voor een ander apparaat gebruik maar het zou moeten werken!
Re: Prusa i3 Rookie
January 01, 2014 08:04PM
Dat kan daar inderdaad prima.

In het 4e tabje zoals Marinus al zei (Print panel) in het tekstvak waar "G-code" voor staat. Op Send klikken of gewoon op enter drukken. M119 heb ik daar vaak genoeg in getypt smiling smiley

Het allerhandigste is Repetier als je ook de Repetier firmware gebruikt. Dan kun je waardes zoals steps/mm, travel speed, etc direct wijzigen zonder dat je de firmware moet aanpassen en uploaden.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Prusa i3 Rookie
January 02, 2014 04:41AM
Heb in repetier de M code in kunnen geven zoals jullie vermelden.

Ik gebruik Repetier firmware en heb ook gezien dat je vanaf de host de firmware kan aanpassen.

Ben nu bezig met de endstops werkend te krijgen. Heb daarvoor M119 code gebruikt maar krijg iets wazig terug. Niet echt een true of false indicatie maar een H.



Heb de stekkers nu zo zitten op het board.

Heb bij het pakket ook koelelementen gekregen voor op de drivers. Waar kan ik die het beste plaatsen?



Nu ga ik me bezig houden met de z-as aansturing. Deze wilde nog niet bewegen gisteren.
Re: Prusa i3 Rookie
January 02, 2014 06:02AM
@Eric,

Heb de thermistor in de counter hole van de MDF plaat geplaatst. En dan met tape naar buiten geleid. Hij zit nu direct aan de onderkant van het heatbed geplaatst.

Later testen welke readings hij geeft.
Re: Prusa i3 Rookie
January 02, 2014 06:16AM
De koelelementen op de drivers plaatsen is heel belangrijk!
Dit moet je echt doen voordat je de drivers gebruikt.
Ook een ventilatortje erop kan zeker geen kwaad. De drivers, zeker die van de Z-as, worden erg snel heet.

De koelelementjes moeten gewoon midden op de driver chip komen. Hier heb je er een goed plaaje van.

Als het goed is krijg je met M119, Een H (Hiigh) of een L (Low) als antwoord. H is 1 (normaal true), L is 0 (normaal false).
Afhankelijk van of jouw endstops een L of een H geven als je ze indrukt, moet je dat in je firmware instellen.

Kijk wat voor antwoord je krijgt met 0 endstops ingedrukt en vervolgens hou je elke endstop ingedrukt terwijl je M119 doet.
Dan weet je of ze werken en welke waarde ze geven.

Wil je vanuit de Repetier host de Repetier firmware aan kunnen passen, moet je dit wel mogelijk maken in je firmware.
#define EEPROM_MODE 1 ipv #define EEPROM_MODE 0.
Bedenk wel goed dat er dan altijd wordt gekeken naar de waardes in de EEPROM (ook door pronterface bijvoorbeeld) en dat je die alleen kunt wijzigen met Repetier. Ze wijzigen in de firmware wordt genegeerd.

Edited 1 time(s). Last edit at 01/02/2014 06:17AM by jonnie.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Prusa i3 Rookie
January 07, 2014 04:33PM
Vandaag weer bezig geweest met de Prusa.

Problemen waar ik nu tegenaan loop zijn;

- Werking endstops; kan ze wel uitlezen, maar hebben geen invloed op de motors. Als de motor loopt en ik houd ze in blijft de motor lopen.

- Z-as wilt niet gaan lopen. Ondanks dat ik de potmeter op de driver met een plastic schroevendraaier vol open heb gedraaid hoor ik de motor wel zoemen, maar niet draaien.

- Repetier geeft in zijn log aan dat de Temperatuur registratie van het heatbed kapot is. Ook als ik de thermistors omruil blijft hij deze melding geven.
Re: Prusa i3 Rookie
January 16, 2014 04:41PM
Het begint al aardig op te schieten met de prusa.

Helaas heb ik twee stepsticks kapot gehad en wacht op vervanging van deze. Nu wel de temperaturen goed gezet en wil het heatbed gaan levelen.

Maar daar kom ik iets vreemds tegen. Als ik alle assen ga homen gaat de z-as eerste naar beneden tegen de eindstop en dan weer omhoog. Alle assen doen dat overigens, maar voor de z-as is dat lastig. Want hij drukt dan eerst tegen mijn heatbed aan om vervolgens omhoog te gaan. Ik gebruik microswitches als endstops.

Wat kan ik hier aan doen om het heatbed te levelen?
Re: Prusa i3 Rookie
January 17, 2014 03:44AM
Als de z-as tegen je heated bed aan komt, zit de endstop te laag.

Ericvbeurdn heeft een goede tip gegeven voor bed levellen.
- Draai het bed helemaal naar beneden in de veren
- zorg dat de hotend er dan een paar mm boven komt te hangen met homen.
- draai de veren onder het heated bed uit totdat je nog met een velletje papier tussen nozzle en heated bed door kunt (met wat weerstand.
- Doe dit overal waar een veer zit en herhaal totdat het echt overal goed gaat (veranderen op 1 punt, kan ook een ander punt beinvloeden)

Werken je endstops nu goed op alle assen?


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Prusa i3 Rookie
January 17, 2014 11:10AM
En je verplaatst gewoon met de hand (geen stroom op) het bed en de extruder naar de hoeken. En als de vier hoeken geregeld zijn doe je nog eens een controle op verschillende plaatsen van het bed gewoon alles met de hand verplaatsen.
Re: Prusa i3 Rookie
January 17, 2014 11:45AM
Ik zou dat nooit met de hand doen. Altijd via de aansturing.

Als je met de hand het bed en de X-wagen verplaatst, dan gaan de motortjes als dynamo's werken en begint er stroom in omgekeerde richting te lopen naar je RAMPS of Sanguinololu en kunnen er dingen stuk gaan. Ook als het bord geen stroom heeft.
Re: Prusa i3 Rookie
January 17, 2014 02:02PM
Ik ben het wel met virtlink eens. Met de hand bewegen heeft niet mijn voorkeur.

Ik heb de methode van Eric uitgevoerd. Maar als ik de z-as home beweegt hij eerst tegen mijn heatbed aan. En komt dan pas op de afgestelde hoogte. Dit lijkt me niet echt gunstig als bijvoorbeeld het hotend gloeiend heet is. Daarmee spreek ik uit ervaring. Nu zit het koperen gedeelte scheef op mijn PEEK. Kan hem nog wel gebruiken, maar zal op den duur wel vervangen moeten worden.

Dus iets zorgt ervoor dat hij eerst door mijn home switch zakt om vervolgens weer omhoog gaat. Daar kan ik niet tegen op met afstellen.
Re: Prusa i3 Rookie
January 17, 2014 02:13PM
Klinkt vreemd. Stel dan eerst je z switch zo af dat je 1 cm boven het bed beland. Dan herhaald omhoog bewegen en Z home indrukken. Je moet dan mechanisch steeds op dezelfde plek uitkomen. En dus bij deze test vrij van het bed. Je controleert zo of je z switch niet toevallig verplaatst tijdens het bekrachtigen ( wat ik uit je verhaal vermoed).
Vervolgens z switch voorzichtig zo afstellen dat je op 2-3 mm boven het bed kunt landen. En daarna de exercitie met de veren

Gr. Eric
Re: Prusa i3 Rookie
January 17, 2014 02:30PM
e

Edited 1 time(s). Last edit at 01/17/2014 02:31PM by SnelleD.
Re: Prusa i3 Rookie
January 17, 2014 02:32PM
Quote
Virtlink
Ik zou dat nooit met de hand doen. Altijd via de aansturing.

Als je met de hand het bed en de X-wagen verplaatst, dan gaan de motortjes als dynamo's werken en begint er stroom in omgekeerde richting te lopen naar je RAMPS of Sanguinololu en kunnen er dingen stuk gaan. Ook als het bord geen stroom heeft.



Zo weer wat geleerd smiling smiley
Re: Prusa i3 Rookie
January 17, 2014 03:22PM
Ik heb een klein filmpje gemaakt van de beweging ter verduidelijking.

Maar hoe krijg ik deze op dit forum?
Re: Prusa i3 Rookie
January 17, 2014 03:26PM
Heb hem op youtube gezet.

[www.youtube.com]

Hopelijk maakt het veel duidelijk over mijn probleem.

@Eric de switch verplaatst niet tijdens de beweging.
Re: Prusa i3 Rookie
January 17, 2014 03:33PM
Quote
Virtlink
Ik zou dat nooit met de hand doen. Altijd via de aansturing.

Als je met de hand het bed en de X-wagen verplaatst, dan gaan de motortjes als dynamo's werken en begint er stroom in omgekeerde richting te lopen naar je RAMPS of Sanguinololu en kunnen er dingen stuk gaan. Ook als het bord geen stroom heeft.

Niet perse waar dat je electronica hier niet tegen zou kunnen.
In de Ultimaker build manual wordt de oderstaande aanbeveling gedaan om je aansluitingen te testen.



After you have connected all the electronics, do not turn ON the printer, either move the print head quickly on one axis or link the printer by USB to a computer. This should light up the amplifier circuit's LED and the UltiController's LCD, if it doesn't you have an electrical problem.


De drivers, Arduino en de rest van de electronica kunnen makkelijk een volt of 40 handelen.
Re: Prusa i3 Rookie
January 20, 2014 10:00AM
Heeft iemand nog suggesties voor het oplossen van mijn probleem met de z as.

Als ik hem home zakt hij eerst door de home switch totdat hij klikt en komt dan weer terug naar een positie als je weer de klik hoort van de home switch. Zie mijn eerder geposte filmpje.

Dit maakt het erg lastig om het heatbed uit te levellen.

Blijkbaar heb ik een uitzonderlijk probleem gezien de reacties en als ik op google zoek.
Re: Prusa i3 Rookie
January 20, 2014 10:10AM
Heb dit ook maar mijn kop staat buiten het bed dus heb ik er geen probleem mee.
Re: Prusa i3 Rookie
January 20, 2014 10:16AM
@snelleD Hoezo geen probleem mee? Je moet hem toch op verschillende punten boven het heatbed uitrichten zodat het heatbed level is. Dan kan je toch niet hebben dat hij eerst in het heatbed gaat en dan omhoog voor de nulpositie?

Of doe ik dan iets verkeerd met het uitlijnen?
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login