Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Settings voor J-head

Posted by VanAmstel 
Settings voor J-head
December 31, 2013 12:03PM
Deze week heb ik eindelijk de tijd genomen om mijn Prusa i3 af te bouwen.
Na wat gestuntel heb ik gisteren alles aan de praat gekregen. Met Repetier ben ik nu alles aan het testen. X,Y,Z gaan allemaal volgens plan, het filament gaat op de juiste snelheid door de extruder (getest zonder J-head). Maar bij de J-head loop ik even vast. Deze is nu al een keer of drie verstopt geraakt (alles loopt vol in het uiteinden). Mijn theorie is dat de snelheid te hoog is of juist de temperatuur. Heeft iemand tips wat de juiste instellingen zijn voor snelheid / temperatuur? Is het gebruiken een fan noodzakelijk? Ik gebruik kunststof 3mm abs. Voor mijn test wil ik dat het kunststof er gewoon uitkomt.

Bedankt!

Wie dit nog in 2013 leest wens ik een goede jaarwisseling. Wie dit in 2014 leest, welkom in het nieuwe jaar!


Re: Settings voor J-head
December 31, 2013 02:02PM
Je temperatuur klopt niet voor ABS. Jonnie gaf deze week nog in een topic aan dat ABS begint bij 245 graden, mogelijk nog hoger.
Gooi je extruder los, stook je hotend op en duw je filament er met hand door, krijg je een goed gevoel hoe zwaar dit gaat. Lukt het niet met de hand, lukt het meestal met je extruder ook niet en vice versa. Stoken dus....
Re: Settings voor J-head
December 31, 2013 02:42PM
Ik gebruik voor het ABS filament van FilamenEnMeer een temperatuur van 245 graden. De temperatuur is natuurlijk afhankelijk van hoe goed de thermistor is ingesteld. Ik zou zeggen, begin bij 230 graden. Houd er rekening mee dat het PEEK (het zwarte deel van de J-head) een max temperatuur heeft van ongeveer 250 graden. Als je daar overheen gaat, dan pers je de smeltkop uit de isolator.
Re: Settings voor J-head
January 01, 2014 05:15AM
dit schreef ik in deze thread [forums.reprap.org]

Quote

Ik print 3mm ABS dus mijn opmerking gaat daarover:

Ik koel het koellichaam van de j-head met een 30mm fan op 100% en na de eerste laag, Wat ik begreep (let wel absolute beginner in 3d printer) is dat als je niet koelt de tempratuur langzaam omhoog werkt in het lichaam van de hotend. Bij een bepaalde temp. zet het filament uit en "plakt" het vast boven(!) dat deel waar het vloeibaar moet zijn. Op dat moment krijg je dat het filament niet makkelijk meer door gevoerd kan worden en dus de bolt extra veel kracht moet zetten. Het filament wordt aangevreten en zodra dat gebeurt is de bolt zo wie zo niet meer in staat om voldoende druk op het filament te zetten. Dat geeft uiteindelijk die blokkade naast het feit dat het aanvreten ook nog de vorm van het filament veranderd waardoor het nog moeilijker door de hotend kan, uiteraard afhankelijk van de spelling tussen de inside diameter van de hotend en je filament.

Voor elke rol filament print ik eerste een x-aantal tempratuur sticks uit (http://www.thingiverse.com/thing:35088)

grijs is bij mij bijv 225 en zwart 232/235 voordat je redelijk wat kracht nodig hebt om de stick los te breken van de onderkant. Overigens is grijs beduidend sterker dan zwart.

Ik laat de temp constant gedurende de gehele print en het heatbed op minimaal 100 voordat ik start. Geen overkapte printer en hij staat in een niet verwarmde ruimte. Vanwege dat laatste heb ik soms problemen dat hoger in de print het temp verschil tussen de print en de filament te hoog is en eea niet goed meer "plakt". Eerst volgende project is een overkapping bouwen.
Re: Settings voor J-head
January 01, 2014 06:00AM
Geweldig, bedankt voor de reactie's!
De temperatuur moet dus omhoog starten met 230, en ik zal het met de hand testen (dat ik daar nog niet eerder aan heb gedacht...).
Wat is een beetje een normale doorvoer snelheid? mm/min
Goede link naar thingiverse.com trouwens!

Als de tijd het toe laat ga ik vanmiddag even testen. Laat wel even weten of het werkt.

Edited 1 time(s). Last edit at 01/01/2014 06:02AM by VanAmstel.
Re: Settings voor J-head
January 01, 2014 07:32AM
Quote
VanAmstel
De temperatuur moet dus omhoog starten met 230, en ik zal het met de hand testen (dat ik daar nog niet eerder aan heb gedacht...).
Wat is een beetje een normale doorvoer snelheid? mm/min

mijn abs 3mm gaat al bij 210*, het hangt er oa vanaf van hoe goed die temp gemeten wordt. Ik heb zelf mijn eerste j-head verkloot doordat de PEEK lichaam zacht werd en de nozzle eruit kwam. Daarna een 30mm fan op het koellichaam gezet....zodra mijn nieuwe PEEK body binnen was....
Re: Settings voor J-head
January 01, 2014 10:13AM
Ik zou niet beginnen bij 230º!

Begin bij 200º en doe er steeds 5º bij en wachten tot het op temperatuur is en duw met je hand filament er doorheen. Zodra je merkt dat toename van temperatuur het niet meer soepeler maakt om het er doorheen te drukken weet je dat je goed zit. Misschien kan je dan zelfs nog een paar graden terug.

ABS heeft een laag frictiecoëfficient, veel lager dan dat van PLA dus met de hand voel je heel goed wat je aan het doen bent.

Pas op met hoge temperaturen, je J-head kan niet heel veel hebben en je thermistors zijn boven de x graden ook niet super accuraat meer dus het kan zijn dat als jouw software zegt dat je met 235º print, dit in werkelijkheid dus wel 250º zou kunnen zijn.

Al met al gaat ABS rond een werkelijke temperatuur van 225º goed door de extruder bij mij, Ik print zelf op 226º winking smiley

Voorzichtigheid is belangrijk, maar met 200º printen is natuurlijk gewoon veel te voorzichtig smiling smiley
Re: Settings voor J-head
January 02, 2014 06:03PM
Een kleine update;
Gisteren nog wat testen gedaan, maar ik krijg de ABS er met de hand bijna niet door. Vanaf 210 begonnen en verder naar 230. Het kan natuurlijk zijn de dat temperatuur niet goed wordt aangegeven? Mogelijk heb ik ook de verkeerde manier gebruikt. Ik heb de hot-end vastgehouden met mijn ene hand en met de andere de ABS geduwd. Vanwege de warmte viel dat allemaal niet mee natuurlijk. Ik zal nog eens proberen maar dan met de hand door de extruder wat hopelijk een stuk beter gaat. Wordt vervolgd...

Om toch nog wat lol te hebben heb ik wel een eerste droge test gedaan. [youtu.be]
Re: Settings voor J-head
January 02, 2014 06:15PM
Op de video valt op dat je heat catridge er niet ver genoeg in zit. Misschien verklaard dat je probleem, dat je hotend maar halfzijdig opwarmt. Die catridge moet er aan de andere zijde 1 of 2 mm uitsteken!!! Zou ik zeker corrigeren.
Re: Settings voor J-head
January 02, 2014 07:36PM
ik ben het met Evbeurn eens.

Tevens kun je het volgende proberen : meet eens hoe ver het filament in de hotend komt, als deze koud is. Komt het tot onderaan in de nozzle? Zo nee dan is de nozzle verstopt. Krijg je het filament er niet makkelijk in en moet je al redelijk duwen : Ook dan is je hotend verstopt.
Re: Settings voor J-head
January 03, 2014 01:44AM
Quote
Evbeurdn
Op de video valt op dat je heat catridge er niet ver genoeg in zit. Misschien verklaard dat je probleem, dat je hotend maar halfzijdig opwarmt. Die catridge moet er aan de andere zijde 1 of 2 mm uitsteken!!! Zou ik zeker corrigeren.

Ik heb uit alle macht geprobeerd de cartridge erin te krijgen maar die is net te dik. Wat kan ik het beste doen? het gat proberen groter te maken of de cartridge kleiner maken?
De cartridge heb ik geprobeerd licht te schuren maar dat was nog te weinig. De temperatuur sensor zit aan de andere kant van de hot-end dus daar zal de temperatuur wel goed zijn, maar de kans bestaat dat de andere kant waar de cartridge zit warmer is omdat dat de bron is.
Re: Settings voor J-head
January 03, 2014 01:49AM
Quote
Frans@France
Tevens kun je het volgende proberen : meet eens hoe ver het filament in de hotend komt, als deze koud is. Komt het tot onderaan in de nozzle? Zo nee dan is de nozzle verstopt. Krijg je het filament er niet makkelijk in en moet je al redelijk duwen : Ook dan is je hotend verstopt.

Er komt wel iets uit de hot-end maar het is heel weinig en heel moeilijk. Om de hot-end schoon te maken heb ik deze losgedraaid, verwarmd, met een tangetje vastgehouden om zo al het plastic eruit te krijgen. Dan kan ie niet meer verstopt zijn dacht ik.
Re: Settings voor J-head
January 03, 2014 04:14AM
Weet je zeker dat hij niet meer verstopt is? Als je hem tegen het licht houd moet je het licht door de nozzle kunnen zien schijnen.
Dan weet je zeker dat hij niet verstopt zit. Je kunt ook even kijken of er misschien ergens een braampje zit.
Volgens mij zit er in een J-head ook een teflon buisje. Loop het filament daar mooi doorheen?
Re: Settings voor J-head
January 03, 2014 05:42AM
Is het een 0.35mm of 0.5mm?
Re: Settings voor J-head
January 03, 2014 06:41AM
Ik zal het gaatje controleren, om het 100% zeker te zijn. De J-head heeft geen teflon buisje, die zag ik bij anderen wel. Is die noodzakelijk?

Het is een 0.35mm.
Re: Settings voor J-head
January 03, 2014 07:45AM
Quote
VanAmstel
Ik zal het gaatje controleren, om het 100% zeker te zijn. De J-head heeft geen teflon buisje, die zag ik bij anderen wel. Is die noodzakelijk?

ja, erg noodzakelijk! Die teflon voering zorgt dat je filament niet plakt aan de wand van je hotend VOORDAT het in de nozzle terecht komt.

Weet je 100% zeker dat er aan de binnenkant geen teflon aanwezig is? Het PEEK koellichaam binnen maat wordt namelijk met de teflon buis op maat gebracht voor 3mm of 1.75mm..
Re: Settings voor J-head
January 03, 2014 08:00AM
Ik heb met mijn jhead ook al vreselijke problemen, print op 235 graden, met abs en een paar printen gaan goed (kleine printen, calibratiee e.d.) en daarna dan blokkeert die, heb geen hobbed bolt, heb een metal gear extruder, en hij blokkeert zelfs zo dat nu mijn extruder geknapt is, dus waar de motor eraan zit. en dit is al de 3e nozzle.
Dus nu geen extruder meer en heb de hoop opgegeven met de jhead, en een e3d head besteld met kerst, zodat als het weer zou gebeuren ik kon schakelen tussen koppen.
Verder staat alles goed, de stappen, de vref, en noem maar op. Begin nu beetje wanhopig te worden, want moet dus nu in duitsland een nieuwe extruder bestellen, al was de eerste ook al matig qua kwaliteit maar goed...

Iemand nog een oplossing om de jhead aan het werk te krijgen dit weekend, want wil graag mocht het nog gaan met de extruder een nieuwe extruder printen....

Heb trouwens de nieuwe stepsticks drv 8825 van rrw, kijken hoe die bevallen.

groeten en de beste wensen van wilco
Re: Settings voor J-head
January 03, 2014 08:13AM
Heb ook veel problemen gehad met mijn 0.35mm J-Head,
Het kan goed zijn dat er een metaalschilfertje van je hobbed bolt in terecht gekomen is.
Van frustratie na vele schoonmaakpogingen heb ik het ding gewoon in de prullenbak geflikkerd...

De Prusa nozzle daarentegen had bij 0.4mm geen probs om te extruden, maar de printkwaliteit trok op niks (naar mijn mening is de head te 'flat')
Ben net zoals wilco in blijde verwachting van een pakketje van E3D, hoop dat het eindelijk eens meezit met die hotends...
Re: Settings voor J-head
January 03, 2014 08:45AM
Mijn eerste j-head verkloot omdat hij te warm werd en vervolgens de nozzle uit de PEEK lichaam gedrukt werd. Bijna alle schoefdraad weg. Omdat ik echter een behoorlijk aantal dagen moest wachten voordat ik iets nieuws had (een prusa MKII) heb ik die jhead uit elkaar getrokken en geprobeerd om weer in elkaar te zetten. Dat lukte enigszins maar na een paar kleine prints was de nozzle weer uit de PEEK lichaam gedrukt. Uiteraard weer in elkaar gezet etc... al met al een 5 tal keer gedaan.

Daarna die prusa MKII op mijn i3 gezet maar dat was echt 1 bak ellende, onmogelijk om maar iets geprint te krijgen. Gelukkig met de bestelling van de prusa ook een nieuw PEEK lichaam voor de jhead gekocht.

Die wederom in elkaar gezet en die print nu al tientallen meters zonder enig probleem. (3mm abs, 0.35nozzle)

wat ik deed om eea aan de praat te krijgen is
- de nozzle maximaal in het koellichaam draaien, schroefdraad wel met teflon tape omwikkeld. max 2 windingen. uiteraard dat indraaien met beleid zodat ik niet de schroefdraad beschadig door of scheef of te ver in te draaien
- Daarna de teflon tube in het lichaam gedaan maar eerste met de caliper opgemeten waar de rand van de nozzle in het lichaam zat. Op die manier weet ik zeker dat de teflon tube ook echt op de nozzle zat. Als je dat niet doet dan kan daar een opening ontstaan en gaat daar de filament lekken en wordt er een prop gevormd die alles blokkeert.
- Zodra ik zeker weet dat de teflon tube correct zit met de hollow socket screw de teflon tube vastgezet. Daarbij opgelet dat de screw niet teveel ingedraaid word omdat dan mogelijk de teflon tube vervormd.
- de thermistor maximaal diepte in nozzel geplaats en vervolgens met teflon tape op zijn plek vastgezet. Dat weer vastgezet met kapton tape.
- bij het plaatsen van de jhead in de extruder de thermistor niet aan dezelfde kant geplaats als de fan die het PEEK lichaam moest koelen. Zover ik kan zien is dit koelen echt absoluut noodzakelijk om deze hotend aan de praat te houden en te krijgen.
- Overigens voordat alles in elkaar werd gezet ook nog gecontroleerd of de nozzle wel echt niet geblokkeerd was. Ik had geen draad\boor of iets dergelijks liggen dat sterk en toch dun genoeg was om in dat nozzle gat te prikken. Maar na enig zoeken vond ik een staalborstel en daar een draad uitgetrokken. Perfect sterk en correcte dikte grinning smiley

Als er wat geprint is dan stop ik de printer, laat het filament gewoon zitten en als ik weer wat moet printen zet de nozzle aan en zodra het op tempratuur is print het "gewoon" verder zonder enig probleem.

-- Nu alleen nog die prusa MKII aan de praat krijgen want ik wil graag ook eens nylon printen....
Re: Settings voor J-head
January 03, 2014 09:30AM
Wat loopt er dan mis met je prusa?
Re: Settings voor J-head
January 03, 2014 09:52AM
Quote
spekkie2002
Wat loopt er dan mis met je prusa?

Onmogelijk om er iets constant uit te krijgen, hield altijd na +/- 1cm op. Alle tempraturen tussen 200-300 , alle verschillende spanningen op de extruder ingesteld, alle verschillende fan snelheden. Absoluut niets.

Nu mijn j-head erg goed werkt vorige week een aantal dagen uitgetrokken om de prusa uit elkaar te trekken maar dat was niet veel aangezien het maar twee delen zijn grinning smiley. Brander op de nozzle gezet, uren geweekt in aceton, met een spuit aceton erdoor gedrukt, nozzle gat gecontroleerd, perslucht geblazen etc. Zover ik nu kan zien is hij nu 100% schoon. Nu nog de moed verzamelen om mijn j-head weer te verwijderen en opnieuw die prusa te proberen.
Re: Settings voor J-head
January 03, 2014 02:45PM
Dank voor de reactie elk geval, er leuk om alle tips te lezen.

Vanavond de resistor nu helemaal door de hot-end gehaald. Deze steekt nu een millimeter of 3 aan de andere kant eruit. Dat moet dus goed zijn.
De J-Head heb ik helemaal schoon gemaakt voor zover het kan. Het gaatje is helemaal open (met het metaal van een binder van het plasticzakje heb ik het 'doorgeprikt'). Een soort van foto hiervan:



Maar ik heb dus geen teflon buisje en ook geen hollow-socket-screw, ik zal bij de verkoper eens vragen of dat klopt. Maar heeft iedereen hier een teflon buisje en schroef? Dan zal ik die moeten bestellen.

Morgen wederom een test doen voor de temperatuur. Ik geef niet op!
Re: Settings voor J-head
January 03, 2014 03:09PM
Heb nog wel wat ptfe buis voor je voor 3 mm
Waar woon je ong? Als het in de buurt is....
Re: Settings voor J-head
January 03, 2014 03:17PM
De oorspronkelijke bestelling erbij gepakt, het heeft er wel bij gezeten. De screw heb ik gevonden (!), het buisje niet.... (misschien tussen het afval geraakt).

Ik woon in Alkmaar, is dat in de buurt?

Edited 1 time(s). Last edit at 01/03/2014 03:38PM by VanAmstel.
Re: Settings voor J-head
January 03, 2014 03:51PM
Haha euh nee niet echt! De wijzen komen uit het oosten, en ik ook haha
Re: Settings voor J-head
January 03, 2014 03:57PM
Quote
Wvantoorn
Haha euh nee niet echt! De wijzen komen uit het oosten, en ik ook haha
smiling smiley
Re: Settings voor J-head
January 03, 2014 04:43PM
Ja, dat hoort er toch echt wel in... Anders vouwt je filament zich op in kreukels in je hotend en dan ben je sowieso ver van huis. Dat gaat nooit werken zonder buisje.
Re: Settings voor J-head
January 03, 2014 04:56PM
Quote
Ohmarinus
Ja, dat hoort er toch echt wel in... Anders vouwt je filament zich op in kreukels in je hotend en dan ben je sowieso ver van huis. Dat gaat nooit werken zonder buisje.

Voor 3mm filament, is dan een slangetje met 4mm binnen diameter goed of moet dat ook 3mm zijn?
Re: Settings voor J-head
January 03, 2014 06:10PM
Quote
VanAmstel
Voor 3mm filament, is dan een slangetje met 4mm binnen diameter goed of moet dat ook 3mm zijn?

slangetje of teflon? Als het zomaar plastic is dan zal het niet werken. Zodra het warmer wordt door de warme nozzle zal dat slangetje ook warm worden en aan je filament kleven.
Re: Settings voor J-head
January 03, 2014 09:40PM
Check hier, dit is wat je nodig hebt (of, wat ik nodig had!):
Ok nevermind, de site van reprapworld is down.

Hoedanook, ik heb dus 3.18mm inner diameter en 6mm outer diameter PTFE buis. Die heb je echt nodig van PTFE, anders krijg je alleen maar grotere problemen... sad smiley

Reprapworld verkoopt ze, net als de ring die er in hoort.
Ik zou ook even contact opnemen met de verkoper dat je dit soort dingen mist.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login