Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Z-as houdt de rest niet bij

Posted by sassonie 
Z-as houdt de rest niet bij
January 02, 2014 04:27PM
Beste reprappers,

Mijn lieve, kleine Prusa doet erg haar best om printjes te maken maar het fine-tunen wil nog niet echt lukken.
De basis wordt redelijk gelegd maar naar mate dat de z-as hoger moet gaan printen, kan deze dat niet bijhouden en gaat de nozzle door de eerder gelegde lagen duwen.
Ik ben een echte newbie en kan mijn problemen nog niet zo goed omschrijven en weet nog niet de juiste termen maar dat komt snel genoeg, denk ik.

Wie kan me vertellen wat dit is of hoe ik de z-as grotere stappen kan laten maken?

Thx
Re: Z-as houdt de rest niet bij
January 02, 2014 05:28PM
Mogelijk kan je hier wat info vinden, zelf ben ik ook maar een leek.

[reprap.org]
Re: Z-as houdt de rest niet bij
January 02, 2014 05:52PM
Inderdaad,

Waarschijnlijk staat het aantal steps per mm niet goed...

Laat hem met pronterface eens 50mm omhoog gaan, en meet even met een schuifmaat hoe hoog hij effectief gegaan is.

Meten is weten smiling smiley
Re: Z-as houdt de rest niet bij
January 02, 2014 06:28PM
Quote
spekkie2002
Laat hem met pronterface eens 50mm omhoog gaan, en meet even met een schuifmaat hoe hoog hij effectief gegaan is.
Meten is weten smiling smiley

He Spekkie2002, bedankt voor de tip.
In pronterface 5x Z-as 10 gedrukt. Dit zou 50 mm moeten zijn?
Mijn z-as gaat nu maar 28 mm omhoog!

Nu ik dit weet, hoe kan ik dit aanpassen in de firmware?

Thx
Re: Z-as houdt de rest niet bij
January 02, 2014 07:27PM
met deze calculator [calculator.josefprusa.cz] de correcte waarde voor de lead screw bepalen en daarna in je firmware aanpassen. Hoe is afhankelijk van de gebruikte firmware oa [reprap.org] verteld het voor de marlin
Re: Z-as houdt de rest niet bij
January 03, 2014 05:14AM
Inderdaad,

Als je Marlin firmware hebt, kan je in de Configuration.h file ergens halverweg #define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT vinden

die van mij ziet er bv. zo uit: #define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {80.1 ,80.1 ,4000 ,742.49}

(X,Y,Z,E1)


Je kan best inderdaad prusa's calculator gebruiken om de juiste waarden te bekomen,

Daarnaast kijk je ook best de X, Y & E waardes na smiling smiley ik gok dat deze ook niet zo super gaan zijn dan smiling smiley
Re: Z-as houdt de rest niet bij
January 03, 2014 05:18AM
Waarschijnlijk is het allemaal al gelukt, maar misschien nog niet ;
Zelf zit ik nog in een experimentele fase, maar ik heb dit filmpje gebruikt om de afstanden te caliberen. Wordt duidelijk uitgelegd.

[www.youtube.com]
Re: Z-as houdt de rest niet bij
January 03, 2014 05:23AM
Trouwens,

Als je over je stepperdriver van je Z as meet, hoeveel volt meet je dan? Het zou kunnen dat ze te weinig power krijgen...
Re: Z-as houdt de rest niet bij
January 03, 2014 06:17AM
Waarom zou je je Z-as meten in beweging? Ik maak een printje en dan kijk ik hoe hoog hij is en hoe hoog het object zou moeten zijn en dan stel ik dat bij. Na 1 keer instellen was het direct goed met een afwijking van een 1/100'e mm.

Ik neem aan dat dit gewoon goed moet gaan toch?

Volgensmij was het zoiets als:
(bedoelde afstand / bedoelde afstand) * huidige steps/mm = nieuwe steps/mm

Correct me if I'm wrong!
Re: Z-as houdt de rest niet bij
January 03, 2014 07:48AM
Quote
Ohmarinus
Waarom zou je je Z-as meten in beweging? Ik maak een printje en dan kijk ik hoe hoog hij is en hoe hoog het object zou moeten zijn en dan stel ik dat bij. Na 1 keer instellen was het direct goed met een afwijking van een 1/100'e mm.

Ik neem aan dat dit gewoon goed moet gaan toch?

Volgensmij was het zoiets als:
(bedoelde afstand / bedoelde afstand) * huidige steps/mm = nieuwe steps/mm

Correct me if I'm wrong!

Zover ik het begrepen heb is men juist afgestapt van het meten van de print en overgegaan naar het berekenen omdat het mogelijk is dat bij het printen een x-aantal fouten zoals krimpen, extruder width etc samen alsnog toevallig voor een "correcte" waarde kunnen zorgen. Omdat die cumulatie van fouten dus alleen voor die ene print toevallig correcte waardes geven is het dus beter om de echte mechanische waardes te berekenen zoals bijv met de calculators die oa pitch gebruiken.
Re: Z-as houdt de rest niet bij
January 03, 2014 08:03AM
Het meten van afstand van verplaatsing/hoogte van objecten heeft mij ook wel degelijk problemen opgegeven...
Er gaat voor mij niets boven het berekenen en daar kan ik Frans alleen maar gelijk in geven.

Maar nogmaals, meten = weten, na de gecalculeerde waardes toegepast te hebben, gooi je er toch wel even je schuifmaat tegen ter controle smiling smiley

Soms moet je het niet moeilijker maken dan het is smiling smiley
Re: Z-as houdt de rest niet bij
January 03, 2014 08:05AM
Quote
spekkie2002
Het meten van afstand van verplaatsing/hoogte van objecten heeft mij ook wel degelijk problemen opgegeven...
Er gaat voor mij niets boven het berekenen en daar kan ik Frans alleen maar gelijk in geven.

Maar nogmaals, meten = weten, na de gecalculeerde waardes toegepast te hebben, gooi je er toch wel even je schuifmaat tegen ter controle smiling smiley

uiteraard, maar als je dan nog problemen vindt moet je die ergens anders oplossen.... smiling smiley
Re: Z-as houdt de rest niet bij
January 03, 2014 08:06AM
Natuurlijk zou je een theoretische berekening kunnen maken, maar theorie en praktijk zijn wel twee verschillende dingen.

Zelfs met de berekende instellingen had ik wat afwijking en heb ik besloten om te compenseren met werkelijke meting. Naar mijn mening zou je de maat ná de krimp moeten meten, dan print je machine misschien iets ruimer, maar is het na de krimp exact de juiste maat.

Er zijn trouwens twee verschillende calculators op de markt, die van Prusa maar er is er nog een, de oude van Nathan7, die voor sommigen fijner werkt:
[nathan7.eu]

Dit is natuurlijk de meest up-to-date calculator:
[calculator.josefprusa.cz]

En hier kun je bij de eerste calculator dus een correctie uitvoeren in gemeten waarden, opgegeven waarden en de nieuwe steps/mm:
[mendelmax.com]

Zelf heb ik de printer bijna helemaal met deze guide gecalibreerd:
[reprap.org]

Verder staat hier nog wat info die ik op andere pagina's niet zo duidelijk ben tegengekomen:
[www.brokentoaster.com]

winking smiley
Re: Z-as houdt de rest niet bij
January 03, 2014 08:08AM
Quote
Frans@France
Quote
spekkie2002
Het meten van afstand van verplaatsing/hoogte van objecten heeft mij ook wel degelijk problemen opgegeven...
Er gaat voor mij niets boven het berekenen en daar kan ik Frans alleen maar gelijk in geven.

Maar nogmaals, meten = weten, na de gecalculeerde waardes toegepast te hebben, gooi je er toch wel even je schuifmaat tegen ter controle smiling smiley

uiteraard, maar als je dan nog problemen vindt moet je die ergens anders oplossen.... smiling smiley

Inderdaad smiling smiley Ik heb al last gehad van een slippende koppeling tussen stepper en draadstang & te weinig power op de stepper... Maar goed, het is en blijft een hobby waar veel tijd, frustratie en uiteindelijk weer vreugde in kruipt smiling smiley
Re: Z-as houdt de rest niet bij
January 03, 2014 08:17AM
Quote
Ohmarinus
Natuurlijk zou je een theoretische berekening kunnen maken, maar theorie en praktijk zijn wel twee verschillende dingen.

Zelfs met de berekende instellingen had ik wat afwijking

maar in welke richting was die afwijking? In de z-as (hoog-laag) dan lijkt mij dat de pitch van de gebruikte schroefdraad behoorlijk slecht was.... Kan altijd zeker met goedkopere materiaal. Dat is ook waarom ik er aan denk om die van mij te vervangen door een ball screw type. Maar slip in de koppeling of weinig power op de stepper zoals spekkie2002 al aangaf is allemaal mogelijk.

afwijking in de x en/of y met een belt aangedreven type? dan kan ook nog de spanning op de belt het probleem zijn.

Zelf had ik last van niet genoeg spanning op de x-ax belt. Ik ga ook daar een wijzing in maken omdat op mijn model i3 er geen mogelijkheid is om de belt spanning aan te passen.
Re: Z-as houdt de rest niet bij
January 03, 2014 08:59AM
Quote
Frans@France
Quote
Ohmarinus
Natuurlijk zou je een theoretische berekening kunnen maken, maar theorie en praktijk zijn wel twee verschillende dingen.

Zelfs met de berekende instellingen had ik wat afwijking

maar in welke richting was die afwijking? In de z-as (hoog-laag) dan lijkt mij dat de pitch van de gebruikte schroefdraad behoorlijk slecht was.... Kan altijd zeker met goedkopere materiaal. Dat is ook waarom ik er aan denk om die van mij te vervangen door een ball screw type. Maar slip in de koppeling of weinig power op de stepper zoals spekkie2002 al aangaf is allemaal mogelijk.

afwijking in de x en/of y met een belt aangedreven type? dan kan ook nog de spanning op de belt het probleem zijn.

Zelf had ik last van niet genoeg spanning op de x-ax belt. Ik ga ook daar een wijzing in maken omdat op mijn model i3 er geen mogelijkheid is om de belt spanning aan te passen.

Hé Frans,

Kom je met zo iets niet toe dan?
Belt Tensioner
Re: Z-as houdt de rest niet bij
January 03, 2014 09:09AM
En als je een ramps hebt, kun je evt net als ik heb gedaan op de extruder1 aansluiting (voor een 2e kop) de 2e motor van de z aansluiten, dat kun je in marlin aanvinken, en dan heb je ook niet dat je stappen verliest, de driver uitschakelt of dat je niet genoeg umpfh hebt.
Re: Z-as houdt de rest niet bij
January 03, 2014 09:10AM
Quote
spekkie2002
Kom je met zo iets niet toe dan?
Belt Tensioner

deze geprint [www.thingiverse.com] om er vervolgens achter te komen dat nergens bevestigd kan worden zonder dat deze tegen de zijkant aankomt ...stom...grinning smiley

nu zoiets van plan : [www.thingiverse.com]

Edited 1 time(s). Last edit at 01/03/2014 09:11AM by Frans@France.
Re: Z-as houdt de rest niet bij
January 03, 2014 01:13PM
Reprappers, ik ga al jullie tips nog even rustig doorlezen.
Voorlopig zijn mijn printjes al een stuk beter door het aanpassen DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT.

Ik geniet van alle kennis die ik voorbij zie komen en ik weet zeker dat met al deze wijsheid iedere 3d printer aan de praat te krijgen is.
Dat geeft mij een goed gevoel over mijn lieve, kleine Prusa i3! smiling smiley

Bedankt voor nu.

Groet
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login