Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Afstellen z-as

Posted by sassonie 
Afstellen z-as
January 09, 2014 06:38PM
Beste reprappers,

Eindelijk begint de Prusa vorm te krijgen maar het printen wil nog niet echt lukken.

Ik zit met een probleempje met de z-as motors (NEMA17 Stepper motor 1.8 degrees step / 4.8 kg/cm) .
Het resultaat van de calculator staat hier onder.

Result Leadscrew pitch Step angle Stepping Gear ratio
8000.00 0.8 1.8° 1/32th 1 : 1

In mijn configuration.h heb ik ondertsaande regel staan.
DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {78.7402*2,78.7402*2,8000,1400}

Maar mijn z-as motors vinden dit niet fijn (brommen, etc) en het afstellen van de hoeveelheid stroom via de kleine potmeter
op mijn minitronics (stepper drivers 1/32 step), vind ik een moeilijk proces.
Kan iemand mij een tip/hint geven hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Groet, Sassonie
Re: Afstellen z-as
January 09, 2014 07:10PM
Hé Sassonie,

Het brommen heeft waarschijnlijk te maken met te weinig power op de steppers, of de maximum feedrate (te snel je afstand willen verhogen)
Het regelen is soms lastig, maar toch even volhouden, met een schroevendraaiertje (liefst plastic) kleine tikjes tot je zo kort mogelijk bij 0.4V uitkomt (voor de Z-axis kan het geen kwaad als het wat meer is, maar houd de temperatuur van je steppers in de gaten, laat ze best niet warmer dan 'handwarm' worden, worden ze te warm, staat waarschijnlijk je schroefje te ver smiling smiley

onder de DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT vind je #define DEFAULT_MAX_FEEDRATE

Welke waardes heb je daar nu gebruikt? Het is mogelijk dat de max feedrate van de Z axis te hoog staat (Ik heb deze op 3mm/s staan voor 4000 steps/unit)
In jou geval zou dat best misschien nog iets lager staan (probeer zeker eens 1,5mm/s)

Succes en hou ons op de hoogte!
Re: Afstellen z-as
January 10, 2014 07:29AM
Dag Spekkie2002,

Ben druk op mijn werk en had even geen tijd om eerder te reageren.
Maar ik heb nu even gekeken en bij mijn DEFAULT_MAX_FEEDRATE ziet er als volgt uit:

#define DEFAULT_MAX_FEEDRATE {500, 500, 5, 25}

Vanmiddag als ik thuis ben, ga ik die Z-waarde aanpassen.
Jij raadt mij 1,5 i.p.v. 5 aan?

Bedankt voor de tip....ik ga er mee aan de slag en het bevindingen zal ik je laten weten.

Groetjes, Sassonie
Re: Afstellen z-as
January 10, 2014 09:56AM
Denk dat die inderdaad te snel staat voor de draadstang/stepper combo die je gebruikt,
Als hij op 1,5 wel perfect werkt, kan je testen tot hoever je kan gaan voor de steppers het niet meer aan kunnen smiling smiley
Re: Afstellen z-as
January 13, 2014 05:10PM
Hé Spekkie, ben ik weer.

Late reactie maar dat komt omdat ik van het ene probleem in het andere val maar dat zet ik in een ander topic.

Jouw tip om DEFAULT_MAX_FEEDRATE van de z-as te verlagen naar 1,5 heeft heel goed gewerkt en het begint er op te lijken.
Het uitlijnen van de z-as (da afstand van de nozzle tot het bed) blijf ik wel lastig vinden maar oefening baart kunst, heb ik gemerkt. smiling smiley

Bedankt voor je hulp en lees mijn andere topic. smiling smiley
Re: Afstellen z-as
January 14, 2014 08:33AM
Quote
sassonie
Hé Spekkie, ben ik weer.

Late reactie maar dat komt omdat ik van het ene probleem in het andere val maar dat zet ik in een ander topic.

Jouw tip om DEFAULT_MAX_FEEDRATE van de z-as te verlagen naar 1,5 heeft heel goed gewerkt en het begint er op te lijken.
Het uitlijnen van de z-as (da afstand van de nozzle tot het bed) blijf ik wel lastig vinden maar oefening baart kunst, heb ik gemerkt. smiling smiley

Bedankt voor je hulp en lees mijn andere topic. smiling smiley

Blij dat het geholpen heeft!

Voor het afstellen kan ik je een simpele tip geven die ik in het begin ook gebruikt,
Neem gewoon een standaard 80gr/m² A4 blad, en leg het op je heatbed, laat je Z as home'en en stel je endstop zo af dat je een lichte weerstand voelt wanneer je het blad wegtrekt!

Succes!
Re: Afstellen z-as
January 14, 2014 12:27PM
Calibreren wordt ook een stuk eenvoudiger als je de Nophead opstelling gebruikt, met drie schroef/veren. Dan vormen de drie afstel punten een driehoek, waarvan je eerst de zijde met de twee schroeven afstelt met het vel papier, als de basis van de driehoek dan recht is, hoef je alleen de top van de driehoek (zijde met 1 schroef) op hoogte te draaien.
Stuk makkelijker dan de variant met 4 schroeven.....

Gr.

Eric
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login