Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

ECO flex wil niet door Orca

Posted by Replace 
ECO flex wil niet door Orca
January 14, 2014 01:44PM
Onlangs kreeg ik mijn eerste Eco Flex PLA.
Helaas wil het niet door de Orca (v4.3) want de buigweerstand is veel lager dan de weerstand door de hot-end.
Gevolg: de filament maakt een fraaie buiging rechtsaf en komt als lus boven de hottend invoer uit de meenemer.

Iemand die dit herkent en heeft opgelost ?

Thoma


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: ECO flex wil niet door Orca
January 14, 2014 03:12PM
Ik heb dat probleem nog niet gehad of erover gehoord, maar als je de ruimte bedoeld tussen cold end en hot end, dan kun je die opvullen met zoiets


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: ECO flex wil niet door Orca
January 14, 2014 04:01PM
Nee ik bedoel de ruimte tussen de idler/hobbed bold en de ingang van de cold-end.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: ECO flex wil niet door Orca
January 14, 2014 04:33PM
Een foto zou helpen...
Re: ECO flex wil niet door Orca
January 14, 2014 05:14PM
Eigenlijk mag er bijna geen ruimte tussen zitten. Kun je een foto maken van de situatie?
Re: ECO flex wil niet door Orca
January 14, 2014 05:42PM
Bijgaand kiekje van de hobbedbolt t.o.v. de input cold-end.
(Er zit nu PLA in, want de printer was koud :-)

De ruimte onder de hobbel bolt is dus genoeg om de flex opzij te laten lussen.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Attachments:
open | download - gap.JPG (107.3 KB)
Re: ECO flex wil niet door Orca
January 14, 2014 06:36PM
Ai, das voor die flexibele filamenten toch nog best een stukje! Vervelend, misschien zou je er nog een verbindingsmoer op kunnen zetten om iets te helpen?

[www.rvspaleis.nl]

Weet niet welke maat je daar hebt, en ik weet ook echt niet of het gaat helpen. Eigenlijk moet je een buisje hebben die overeenkomt met je filamentdikte.

Een andere oplossing die ik zo even 1-2-3 bedenk if een PTFE buisje inbrengen in/op de hotend die tot net onder je hobbed-bolt komt. Of misschien een PTFE buisje die alleen die ruimte opvult en dan op dat deel met schroefdraad dus een verbindingsmoer die de PTFE-buis iets in bedwang houdt?

Denk dat zoiets wel gaat werken, maar het mooiste is natuurlijk als de hotend gewoon iets dichterbij de hobbed bolt eindigt.
Re: ECO flex wil niet door Orca
January 14, 2014 11:04PM
Ok, ik ga dus knutselen .

Heb je een fotootje terug van de afstand waarbij het bij jou wél goed gaat ?


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: ECO flex wil niet door Orca
January 15, 2014 03:27AM
Aangezien je draadeind hebt zitten op je coldend, zou ik je aanraden even bij de Praxis in het rek bij de draadeinden te shoppen. Daar hangen bij mijn Praxis, verbindingsstukken om draadeinden aan elkaar te maken van koperkleurig materiaal, met binnendraad. Als je die er 1 opschroeft, kun je zo te zien het gat prima dichten en kun je de hoogte afstellen door hem er verder of minder ver op te draaien.

Groeten en McGuyver hem aan de praat,

Eric
Re: ECO flex wil niet door Orca
January 15, 2014 11:21AM
Hey Eric,

klinkt plausibel, maar met een draadeind verlenger krijg ik wel een brede invoer. Niet de 2mm boring van de huidige.

Wellicht is het probleem dan niet weg. Enig idee waar ik dat mee kan opvullen ? iets van teflon met binnenwerks 2mm ? Is dat ook ergens te vinden?

GR Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: ECO flex wil niet door Orca
January 15, 2014 02:56PM
Heb ik hier nog liggen, PTFE voering die bij mijn chinese Budaschnozzle zat om van 3mm naar 1.75 te gaan. Zou kunnen passen. PM je adres maar even, dan schuif ik het in een envelop.
Je kunt ook een stuk bowdenkabel (extruder sectie) bij Reprapworld aanschaffen.

Eric
Re: ECO flex wil niet door Orca
February 05, 2014 04:25PM
vandaag de eerste probeersels, maar nog steeds mislukt.

Het koppelstukje van de praxis was langer dan de hele invoer, dus dat ging niet.
Een losse PTFE opbouw gaat net zo hard me de bocht om als zonder.

Dus ik ga iets anders bedenken.

Zie bijlage voor mislukte poging :-)


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Attachments:
open | download - foto-8.JPG (108.5 KB)
Re: ECO flex wil niet door Orca
February 06, 2014 12:57PM
Waarom print je niet een geleider uit PLA? En misschien een hele domme vraag, maar hoort tegen de hobbed bolt geen aandrukrol (idler) te zitten. Kan je extruder zo voor normaal PLA wel voldoende druk opbouwen. Lijkt me toch een moeilijk verhaal....
Re: ECO flex wil niet door Orca
February 06, 2014 02:21PM
Ik denk dat de Idler er af is voor de foto.

Het is erg moeilijk om er iets op te verzinnen, zou je een lange moer op het uiteinde kunnen zetten?
Re: ECO flex wil niet door Orca
February 06, 2014 02:57PM
Maar als je daar nog een idler tussen denkt, dan blijft er hooguit 3-5 mm over waar het ecoflex niet ondersteund is. Ik kan me niet voorstellen dat je met een "normale" Wade extruder hier een probleem zou hebben.
Deze extruder heeft geen ingebouwd kanaal waar het filament doorheen loopt, enige optie is dat holle draadeind dan zo dicht mogelijk naar de idler brengen lijkt me.
Re: ECO flex wil niet door Orca
February 06, 2014 05:36PM
Quote
Evbeurdn
Maar als je daar nog een idler tussen denkt, dan blijft er hooguit 3-5 mm over waar het ecoflex niet ondersteund is. Ik kan me niet voorstellen dat je met een "normale" Wade extruder hier een probleem zou hebben.
Deze extruder heeft geen ingebouwd kanaal waar het filament doorheen loopt, enige optie is dat holle draadeind dan zo dicht mogelijk naar de idler brengen lijkt me.

Inderdaad, eigenlijk zou je dus een andere extruder moeten gebruiken met een kanaaltje direct na de hobbed bolt.
Re: ECO flex wil niet door Orca
February 07, 2014 06:24AM
Hoioi, ik heb dus hetzelfde gehad met eco flex PLA op me prusa i3. Ik heb de oplossing gebruikt zoals het mis ging bij jou op je eerste foto maar ik heb de PTFE warm gesmolten en over het uitstekend draadeind geschoven. Het was niet makkelijk maar de ecoflex kan bij mij nu geen kant op en werkt prima.
Re: ECO flex wil niet door Orca
February 07, 2014 07:58AM
Quote
Evbeurdn
Maar als je daar nog een idler tussen denkt, dan blijft er hooguit 3-5 mm over waar het ecoflex niet ondersteund is. Ik kan me niet voorstellen dat je met een "normale" Wade extruder hier een probleem zou hebben.
Deze extruder heeft geen ingebouwd kanaal waar het filament doorheen loopt, enige optie is dat holle draadeind dan zo dicht mogelijk naar de idler brengen lijkt me.

waarom niet gewoon een nieuwe idler ontwerpen? Je kan in de foto zien dat er in de extruder boven de bolt een kanaal aanwezig is. Dus of een blok met filament kanaal printen dat onder de bolt en tussen de hotend zit net als erboven en je idler daaraan aanpassen. Of een idler met een kanaal onder de bolt ontwerpen en gebruiken. Of een combinatie van beide, je hebt een printer dus oplossingen genoeg smiling smiley
Re: ECO flex wil niet door Orca
February 07, 2014 08:54AM
Quote
Evbeurdn
Waarom print je niet een geleider uit PLA? En misschien een hele domme vraag, maar hoort tegen de hobbed bolt geen aandrukrol (idler) te zitten. Kan je extruder zo voor normaal PLA wel voldoende druk opbouwen. Lijkt me toch een moeilijk verhaal....

Ik heb geen laproscoop, dus ik heb de idler-unit voor het maken van de kiek even weggehaald :-)
Het stukje PTFE stond dus rechtop en de idler zat tegen de filament. Toch klapte de boel om, zoals je ziet na het wegnemen.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: ECO flex wil niet door Orca
February 07, 2014 08:56AM
Quote
Frans@France

waarom niet gewoon een nieuwe idler ontwerpen? Je kan in de foto zien dat er in de extruder boven de bolt een kanaal aanwezig is. Dus of een blok met filament kanaal printen dat onder de bolt en tussen de hotend zit net als erboven en je idler daaraan aanpassen. Of een idler met een kanaal onder de bolt ontwerpen en gebruiken. Of een combinatie van beide, je hebt een printer dus oplossingen genoeg smiling smiley

Kijk, daar had ik zo snel niet aan gedacht.
Ik heb inderdaad de blokken zelf geprint voor de upgrade van v03, naar Hobbed Bolt v04, dus ik kan de Camiel's .STL proberen te modificeren.
Als ik de afstand van de bovengeleider aan de onderzijde gelijk hou, dan moet de idler rol er m.i. nog steeds tussen passen.

Ik ga iets proberen. Wordt vervolgd.

Thnks Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: ECO flex wil niet door Orca
February 07, 2014 01:10PM
Bijgaand mijn eerste ontwerp poging voor een modified extruder support for Flex PLA
Hij gaat vanavond op de printer :-)


Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Attachments:
open | download - Flex-support.png (6.6 KB)
Re: ECO flex wil niet door Orca
February 07, 2014 04:22PM
En zo istie geworden


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Attachments:
open | download - foto-9.JPG (104.2 KB)
Re: ECO flex wil niet door Orca
February 08, 2014 10:05AM
En doet-ie het?
Re: ECO flex wil niet door Orca
February 08, 2014 12:30PM
Tja... dat is de vraag.

Had ik hem net klaar krijg ik een tip van iemand over deze modificatie: Easy acces & flex.
Nou wilde ik ook ooit upgraden naar een accessible idler, en die heeft iemand dus al getekend, met de extra support voor de flex er in.

Dus ik ben die nu aan het printen. 2 vliegen in een klap.
Ik monteer mijn eigen bodempje dus voorlopig niet.

Maar het blijkt wel dat de afstand tot de bras end bij meerdere orca gebruikers voorkomt dat flex er door kan.

Thomas

Edited 1 time(s). Last edit at 02/08/2014 12:30PM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login