Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Print mislukt... Maar wat kan de oorzaak zijn?

Posted by Kaaskop 
Print mislukt... Maar wat kan de oorzaak zijn?
January 30, 2014 10:54AM
Goedendag!,

Ik heb een prusa staan die opzich prima print! soms wat kleine foutjes maar dat hou je... echter probeer ik nu op 0,1 mm layer height te printen... en in het begin is het resultaat top maar uiteindelijk zal het er als in de foto uit gaan zien... waar kan dit aanliggen? temperatuur? versnelling?

alvast bedankt!

Kaaskop
Attachments:
open | download - foto.JPG (102.5 KB)
Re: Print mislukt... Maar wat kan de oorzaak zijn?
January 30, 2014 10:56AM
pla?

PS Misschien ook dit "even" lezen [richrap.blogspot.fr]

Edited 1 time(s). Last edit at 01/30/2014 11:51AM by Frans@France.
Re: Print mislukt... Maar wat kan de oorzaak zijn?
January 30, 2014 12:17PM
Voor zulke laaghoogten is zo'n poederprinter beter, of die nieuwe die een soort vloeistof op water laat drijven.l
Re: Print mislukt... Maar wat kan de oorzaak zijn?
January 30, 2014 01:52PM
Ik zou eens proberen te spelen met de extrusion multiplier, ik heb de indruk dat je meer filament krijgt dan goed voor je print is smiling smiley
Re: Print mislukt... Maar wat kan de oorzaak zijn?
January 30, 2014 05:42PM
Haha nahh ik ben maar een student dus ga binnenkort geen poederprinter kopen en hier zat een heel verhaal aanvast maar die is magisch verdwenen ...^^' maar in ieder geval... In het fablab printen ze op een ultimaker op 0,06 layer height zonder problemen... Dus 0,1 moet mij ook lukken denk ik smiling smiley! Sterker nog de onderkant is helemaal strak! Je kan zelfs de driehoekige opbouw van een cirkel zien winking smiley! (Mesh file) en ik heb het artikel gelezen... Ik zal eens met de snelheden spelen... Maar ik vind t raar dat de onderkant wel perfect gelukt is... Maar goed... Als ik meer weet horen jullie het winking smiley!

Edited 1 time(s). Last edit at 01/30/2014 05:45PM by Kaaskop.
Re: Print mislukt... Maar wat kan de oorzaak zijn?
January 31, 2014 02:04AM
Als de onderkant goed lukt zou ik kijken of je misschien ergens een kleine fout maakt in de Z axis verplaatsing,
Misschien te weinig power op de steppers zodat je af en toe een stapje mist? Of gewoon de Z steps per MM eens goed nameten met een digitale schuifmaat
Re: Print mislukt... Maar wat kan de oorzaak zijn?
January 31, 2014 04:28PM
Moet ik toch even toevoegen dat naar mijn mening een 3D-printer niet echt bedoeld is voor eindproductie, maar voor prototyping winking smiley

Heb zelf nooit begrepen dat mensen op minder dan 0.3mm willen printen en vind ook zeker dat het hele gelaagde van een print juist charme heeft. Daarnaast, een printer die heel erg goed op 0.3mm kan printen, is misschien niet geschikt op op andere hoogtes te printen, in ieder geval niet voordat hij zeer rigoreus opnieuw is ingesteld.

Dan produceer ik liever gewoon mooie printjes die ik veel gebruik dan dat ik veel met afstellen bezig ben smiling smiley

Maar iedereen mag natuurlijk doen wat hij/zij wil winking smiley
Re: Print mislukt... Maar wat kan de oorzaak zijn?
February 02, 2014 11:12AM
ik heb last van niet genoeg terug trekken van het filament wie kan mij helpen??
Attachments:
open | download - CAM01778.jpg (518.3 KB)
Re: Print mislukt... Maar wat kan de oorzaak zijn?
February 02, 2014 02:00PM
Hi Keezie, hoe weet je dat het daarmee te maken heeft? Het is namelijk een enkel printje dat je laat zien, is dit geprint met twee objecten naast elkaar? Dan is het namelijk geen retraction probleem. Het lijkt eerder op de naad die je krijgt omdat hij steeds daar begint met printen.

Heb je wat duidelijkere foto's en wat probeer je te printen? Wat voor bestand probeer je te printen?
Re: Print mislukt... Maar wat kan de oorzaak zijn?
February 02, 2014 03:56PM
@ohmarinus: ik heb nu Prusa met 0.5mm hotend en soort van Ultimaker met 0.3mm E3D, en wil toch even kwijt dat printen op 0.06, cura high quality, toch echt een superieure afwerking geeft. Ook de zijdelingse nauwkeurigheid wordt beter, met mooiere passing tot gevolg.

Prusa print al fijn, maar UM toch echt beter..
Re: Print mislukt... Maar wat kan de oorzaak zijn?
February 02, 2014 05:24PM
Bedoelde meer dat als je dus echt een 'product' wil maken, deze machines daar niet zo geschikt voor zijn. Het kan wel, maar het is bedoeld als prototyping. Als ik iets mooi zou willen laten maken voor bijvoorbeeld mijn studie dan zou ik het toch echt bij shapeways laten printen smiling smiley

Duurt het sowieso niet veel te lang als je zo'n lage laaghoogte hebt?
Re: Print mislukt... Maar wat kan de oorzaak zijn?
February 03, 2014 04:06PM
Printen duren op de Ultimaker wel langer dan bij de Prusa. Shapeways kwaliteit zit er inderdaad niet in met deze manier van printen.
Re: Print mislukt... Maar wat kan de oorzaak zijn?
February 03, 2014 04:20PM
Bij mij op de academie hebben ze ook 0.2 of 0.25mm nozzle op die Replicator x2, maar ik ken iemand die zijn Replicator x2 heeft opgeboord tot 0.5mm en hij print zeer snel. Echt een goede combi, grote nozzle en hogere layer height.

Was overigens de schrijver van het beste boek over Rhinoceros dus wel een goede bron winking smiley (Michiel van der Kley)
Re: Print mislukt... Maar wat kan de oorzaak zijn?
February 10, 2014 12:38PM
@ohmarinus het is inderdaad omdat ie daar elke keer begint met neerleggen van een nieuwe laag. hoe kan ik dit minderen??
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login