Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Iemand ervaring met 3d printer waarbij x,y en z op een slede staan

Posted by Indy 
Iemand ervaring met 3d printer waarbij x,y en z op een slede staan
January 31, 2014 10:29AM
Hallo reprappers,

Ik ben nieuw op het forum en zal me even voorstellen mij naam is Indy. Ik heb ook het nobele plan opgevat om een 3d printer te maken. Nou is mijn oog gevallen op een 3d printer ala "broekx 3d printer 420".
Zie hier "broekx 3d printer 420"
Ik vraag me af of er onder jullie mensen zitten die ervaring hebben met zulk soort printers zoals boven omschreven, waarbij de x,y en z as op een slede staan. Volgens mij luistert dat vrij nauw, ofwel je mag er nagenoeg geen speling
hebben op je assen en de montage daarvan, anders staat de hele boel te schudden.

Even wat meer informatie, ik heb reeds electronica reprap RAMPS 1.4, motoren etc aangeschaft. Alleen de assen en lagers heb ik nog niet gekocht. Dat volgt als ik precies weet hoe en welk ontwerp ik wil gaan maken.
Ik zie uit naar jullie bijdrage.

Indy

Edited 2 time(s). Last edit at 01/31/2014 10:35AM by Indy.
Re: Iemand ervaring met 3d printer waarbij x,y en z op een slede staan
January 31, 2014 11:41AM
Ik ken dit type printer niet, en ik moest even heel goed kijken voordat ik door had wat je bedoelt: de Z-assen, het X-wagentje, de extruder en de gehele ombouw beweegt in de Y richting, in plaats van het printbed.

Dit is behoorlijk uniek. Ik heb het nog niet eerder gezien. Ik vraag me ook af of het niet enorm gaat schudden. Verder wordt de printer er erg sloom van. Je kan ook de filamentspoel niet aan de bovenkant vastmaken, want dat verhoogt het te verplaatsen gewicht alleen maar.

Neem ook eens een kijkje bij de Prusa i3. Ik vind het ontwerp in grote lijnen vergelijkbaar, maar bij de Prusa beweegt het printbed in plaats van de rest. En bij deze versie zitten de Z-as motortjes aan de onderkant, nadat uit de Prusa i2 bleek dat dit handiger en stabieler was.

Oh, en het ontwerp van de Prusa is beproefd, open-source én gratis. Ik vind 40 dollar voor een paar tekeningen (en blijkbaar een 'licentie') een beetje dubieus, vooral aangezien dit geen bekende printer is.

Edited 1 time(s). Last edit at 01/31/2014 11:43AM by Virtlink.
Re: Iemand ervaring met 3d printer waarbij x,y en z op een slede staan
January 31, 2014 12:26PM
Hallo Indy, welkom hier op het forum!

Er zijn genoeg goede, open source 3d printers ook met hele duidelijke bouwbeschrijvingen te vinden. tekeningen kopen is echt niet nodig. Ook niet handig op een forum als dit. Mensen hier maken toch voornamelijk open source printers of eigen ontwerpen. Ook ik denk dat dit niet het beste of handigste ontwerp is. Er beweegt gewoon teveel massa.

Op deze site staat een soort stamboom van reprap ontwerpen. Ik zou je anraden die eens te bekijken, google er een paar van en lees erover om zo te kijken welk type je het meeste aanspreekt.

Besluit je toch om deze te maken en loop je tegen moeilijkheden aan, dan ben je uiteraard altijd welkom om je vragen hier te stellen!

Hou ons op de hoogte van je plannen.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Iemand ervaring met 3d printer waarbij x,y en z op een slede staan
January 31, 2014 01:28PM
Zoals andere hierboven al aangeven teveel massa in beweging. Dat gaat ten kosten van de print snelheid als je nog met een beschaafde kwaliteit wilt printen. Ik heb zelf een prusa i3 en dat werkt echt erg goed. Maar ook daar is het duidelijke dat de tafel verplaatsing een probleem is bij hogere print snelheden.

En zeker geen geld voor een "bouwplan" uitgeven! Er zijn er inderdaad voldoende die opensource zijn. Lees eens hier in [forums.reprap.org]

PS Voordat ik het vergeet : Veel plezier! grinning smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 01/31/2014 01:29PM by Frans@France.
Re: Iemand ervaring met 3d printer waarbij x,y en z op een slede staan
January 31, 2014 02:53PM
Beste Virtlink, jonnie en Frans@France ,

Geweldig dat jullie zo snel reageren. Ik was zeker niet van plan om die bouw tekeningen te gaan kopen, je kunt vanaf de informatie die ze geven al redelijk zien hoe het in elkaar steekt. Ook ik ben niet zo zeker van dit
ontwerp omdat de massa verplaatsing voor de nodige onnauwkeurigheid zorgt.
Ik zal even wat meer duidelijkheid geven over wat ik van plan ben (basis idee), de printer die ik wil maken zou redelijk groot worden. In eerste instantie dacht ik aan 1m3, maar daar kom ik toch langzamerhand van terug.
Toch wil ik nog steeds een 3d printer maken van formaat, maar waar liggen de grenzen? 80x 80x 80? en welk ontwerp past er dan het beste bij? en hoe sluit je dan al die heatbeds aan.
Ook wil ik meerdere (minimaal 2) hot ends gebruiken, ook hier weer hoe sluit je dat dan aan?
En weer een hoop vragen, misschien verklaren jullie me wel voor gekdrinking smiley
Ik hoop dat jullie hier ook van die geweldige input voor hebben, in ieder geval jullie gewaardeerde mening.

Alvast bedankt,
Indy
Re: Iemand ervaring met 3d printer waarbij x,y en z op een slede staan
January 31, 2014 04:21PM
Ga het niet helemaal onderbouwen, want er is hier al veel gezegd, maar ik zou het niet doen. Er is een reden waarom er nog geen printers zijn die zo werken en dat heeft te maken met de energie die nodig is om zo'n hele constructie in beweging te krijgen. Er komen bij deze constructie ineens zoveel extra bewegingen bij, en het gewicht telt ook erg mee. Je zal hier niet heel snel mee kunnen printen ben ik bang.

Een beter idee is om een printer te kiezen die zoals de Makerbot werkt, waar het platform in de Z-as beweegt en de x- en y-as op dezelfde plek blijven. Dit is een zeer voordelig model kwa snelheid en stabiliteit.
Re: Iemand ervaring met 3d printer waarbij x,y en z op een slede staan
February 01, 2014 04:34AM
Quote
Indy
Toch wil ik nog steeds een 3d printer maken van formaat, maar waar liggen de grenzen? 80x 80x 80? en welk ontwerp past er dan het beste bij? en hoe sluit je dan al die heatbeds aan.
Ook wil ik meerdere (minimaal 2) hot ends gebruiken, ook hier weer hoe sluit je dat dan aan?

meer gaan lezen grinning smiley 2 hotends is al gedaan dus daar ga je wel gegevens over vinden. 4 is ook al gedaan. 80x80x80 ...dat is groot en dan zal je toch echt genoeg kennis moeten hebben van de krachten die dan op je constructie staan en zeker kennis van die krachten die je hotend bevestiging ondergaat. Doorhangen van die constructie gaat dan een onderdeel van je bouwplannen worden.

Ikzelf zou persoonlijk er 1 bouwen die in de mainstream zit 20x20x20. Vervolgens nadat je daar voldoende kennis mee hebt met zowel het bouwen als het printen en het gebruik van de slicer software die nodig is gaan bouwen aan een grotere als je dat dan nog steeds wilt. Veel kan je dan waarschijnlijk weer hergebruiken.

Maar het is een vrij land, doe wat je leuk vindt en houd ons op de hoogte! grinning smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 02/01/2014 04:35AM by Frans@France.
Re: Iemand ervaring met 3d printer waarbij x,y en z op een slede staan
February 01, 2014 05:52AM
Waar de grenzen liggen weet nog niemand. Dat is juist het leuke hiervan smiling smiley

Als je een groot heated bed wilt, moet je niet meerdere beds aan elkaar koppelen, maar er een (laten) maken. Je kunt hier wel lezen dat mensen zelf een heated bed hebben gemaakt van platen aluminium. Deze dan niet direct via je RAMPS aansluiten, want je RAMPS kan niet voldoende stroom hiervoor leveren (max 10A). Er zijn echter ook al voldoende mensen die hier iets op hebben bedacht wat prima werkt.

Meerdere hotends aansluiten is geen probleem. Je RAMPS ondersteund er 2, er is ook electronica die er 3 ondersteunt. Of die hotends dan ook aangestuurd kunnen worden dat ze simultaan printen.....dat is denk ik lastiger.

Met zo'n formaat denk ik ook dat doorhangen echt een belangrijke factor gaat worden. Daar moet je verstand van hebben of iemand zoeken die dat heeft. Grote kans dat 2x 8mm massief dat niet aan kan, maar misschien 2x 10mm hol bijvoorbeeld wel.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Iemand ervaring met 3d printer waarbij x,y en z op een slede staan
February 01, 2014 08:00AM
Ohmarines, Jonnie en Frans@France,

Wederom bedankt voor jullie input. Jullie hebben me overtuigd om niet een model te kiezen zoals als ik eerder aangaf. Ik denk inderdaad dat ik maar eens moet beginnen met een 3 d printer zoals Frans aangeeft en eventueel later als
mijn geldboompje eindelijk eens in bloei staat een grotere en/of een experiment met zón printer waarbij de z en x in de y beweging meegaan.
Waarschijnlijk wordt het dan een prusa i3, waar kan je het voordeligst je geprinte onderdelen aanschaffen?

Groeten,
Indy
Re: Iemand ervaring met 3d printer waarbij x,y en z op een slede staan
February 01, 2014 08:23AM
Quote
Indy
waar kan je het voordeligst je geprinte onderdelen aanschaffen?
in dit forum door het lief te vragen grinning smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 02/01/2014 08:23AM by Frans@France.
Re: Iemand ervaring met 3d printer waarbij x,y en z op een slede staan
February 01, 2014 08:43AM
Oke Frans@France,

Ik ben een newbie in forum land dus geef ik nu een schot voor de boeg,
Wie kan mij Pleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaase helpen eye rolling smiley

Alvast bedankt voor alle moeite.
Indy
Re: Iemand ervaring met 3d printer waarbij x,y en z op een slede staan
February 01, 2014 10:08AM
Quote
Indy
Oke Frans@France,

Ik ben een newbie in forum land dus geef ik nu een schot voor de boeg,
Wie kan mij Pleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaase helpen eye rolling smiley

Alvast bedankt voor alle moeite.
Indy

euh zal je toch moeten aangeven welke onderdelen je nodig hebt zoals als hier : [forums.reprap.org]
Re: Iemand ervaring met 3d printer waarbij x,y en z op een slede staan
February 01, 2014 10:47AM
Oke, zo gemakkelijk gaat het dus niet, ik ga het even uitzoeken en maak een wensen lijstje. Daarna meld ik me weer.

Tot snel,
Paul
Re: Iemand ervaring met 3d printer waarbij x,y en z op een slede staan
February 01, 2014 02:40PM
Als je verteld wat je nodig hebt, kan mijn zoon ze wel voor je printen. Met de PLA va Jonnie komt dat op 2.75 per ons (vier ons in een printer)...

Eric
Re: Iemand ervaring met 3d printer waarbij x,y en z op een slede staan
February 01, 2014 02:56PM
Beste Eric (en zoon),
Alvast bedankt voor het aanbod, ik ga eerst even kijken wat ik nou precies nodig heb zoals Frans@France me aanraadde. Zal nog wel een hele klus wordensmiling smiley

Indy
Re: Iemand ervaring met 3d printer waarbij x,y en z op een slede staan
February 03, 2014 10:36AM
De eerste knoop is doorgehakt het wordt een Prusa i3 Wood Style Sheet Frame Made of plywood en een J-head MK-V hot-end.
De eerste delen zijn gezaagd nu nog de printed parts, lagers, assen en draadeindjes.

Ik hou jullie op de hoogte.
Indy
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login