Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

De verschillen tussen PLA en ABS (en andere)

Posted by SnelleD 
De verschillen tussen PLA en ABS (en andere)
February 02, 2014 11:35AM
Aangezien ik nog maar een beperkte ervaring heb in het printen vraag ik mij af welke de grote verschillen er zijn tussen beide materialen.

Is de ene sterker dan de andere kan men met PLA mooiere prints maken dan met ABS of zit daar geen verschil in.
En welke is beter tegen hogere temperatuur en zonlicht.
enz.............
Re: De verschillen tussen PLA en ABS (en andere)
February 02, 2014 12:17PM
Naar mijn mening is ABS iets sterker als PLA, maar PLA heeft dan weer (naar mijn mening) de eigenschap op mooier te printen, en geen of weinig last te hebben van loskomende objecten of curled edges...
Probeer ze allebei even smiling smiley
Re: De verschillen tussen PLA en ABS (en andere)
February 02, 2014 01:59PM
In mijn ervaring tot nu toe is PLA harder dan ABS, maar de lagen hechten ook beter dus het is ook sterker. ABS delamineert eerder omdat het flexibel is en dan de buigkracht echt op een paar lagen kan komen te staan waardoor ze loslaten. Het PLA geeft minder mee en vind ik bijv. ook fijner werken om onderdelen voor de printer mee te printen zoals de X-ends en dergelijke.

MAAR, de X-carriage, hotend holder etc kan je beter in ABS printen ivm het lage punt waar het PLA al zacht wordt. Ik geloof dat PLA boven de 55º al zacht wordt. Dan kan je het in principe met de hand een klein beetje vormen al, dat heet de 'glass transition zone'.

PLA heeft een lagere krimpfactor dan ABS, ik geloof dat PLA iets van 0,9% heeft en ABS heeft een stuk meer en ABS trekt dus ook sneller krom en springt eerder los van je heated bed. Met ABS heb je dus eigenlijk altijd wel een soort heated bed nodig.

Bij ABS kan je wel weer makkelijker printen, het is minder moeilijk om af- te stellen, maar ABS hecht aan minder printoppervlakken, eigenlijk vrijwel alleen maar aan kapton, maar er zijn mensen die ermee op glas/spiegel printen wat mij nooit is gelukt zonder ABS juice.

PLA kan je met minder moeite op glas printen, zolang hij goed schoon is, en liefst ook op een graad of 60º is voorverwarmd. PLA kan je ook op kapton printen, daar heb ik zeer goede ervaringen mee, maar het kapton wordt sneller vies, dus het is vaker schoonmaken en PLA plakt ook op blauwe schildertape van 3M, in dat geval heb je geen heated bed nodig, er zit een laag op de tape waar de PLA zich natuurlijk aan hecht, maar helaas is de onderlaag dan niet helemaal glad zoals bij printen op een spiegel of op kapton tape omdat de blauwe tape een licht reliëf heeft.

Dan nog het laatste voordeel van PLA, en dat is dat je de vers geprinte PLA kan afkoelen met een cooling fan, hierdoor kan je met meer precisie kleine objecten printen waar bij ABS door het teveel aan warmte het kleinere object 'gesmolten' lijkt. ABS kan je absoluut niet koelen met een cooling fan omdat het dan te snel krimpt en loslaat van je printbed. Met ABS kan je dan weer twee identieke objecten printen die een cm of 10 van elkaar af liggen zodat het ene model kan afkoelen terwijl de nozzle boven het andere object hangt.

Verder is PLA voedselveilig en ABS niet omdat PLA gemaakt is van het zetmeel van maïs, en heeft PLA een aangename geur bij het printen, een zoetige geur komt er van af, waar je bij ABS echt de kunststof ruikt die gesmolten wordt.

Bij PLA is het overigens wel noodzakelijk om de isolator van de hotend te koelen met een fan omdat de hitte aan de binnenkant van de hotend anders omhoog kruipt en ervoor zorgt dat de transition zone te lang is en het PLA al zacht wordt en uitzet voordat het in de brass nozzle is en dan loopt het hele zaakje vast. Bij stainless steel hotends is het moeilijker om PLA te printen omdat het metaal niet genoeg uitzet om het PLA dat óók uitzet nog te kunnen geleiden naar de printkop, bij een J-head is dit bijvoorbeeld minder een probleem omdat de J-head een PTFE buisje heeft die het filament naar de nozzle leidt.

Feitjes lopen een beetje door elkaar, maar dit is wat ik er ongeveer van weet. Ohja, met PLA schijn je beter te kunnen bridgen omdat je dus met een cooling fan het vers gelegde materiaal kan koelen, dus als je in de lucht print wordt het filament sneller hard waardoor je lijntjes niet gaan hangen als je een bridge print. AL moet ik zeggen dat ik mijn Budahschnozzle zo ontzettend goed heb ingepakt met keramische isolatie dat de hitte die de nozzle uitstraalt zo minimaal is dat ik met ABS zeer succesvol kan bridgen over vrij lange trajecten.
Re: De verschillen tussen PLA en ABS (en andere)
February 04, 2014 08:15AM
alles wat hij zegt smiling smiley Behalve het glas en pla/abs verhaal. Bij mij exact omgedraaid. ABS plakt echt op alles met wat pvc lijm dus ik gebruik geen kapton meer maar PLA heb ik nog nergens lekker op kunnen laten plakken. Mijn hotend (prusa) moet gekoeld worden bij zowel abs als pla
Re: De verschillen tussen PLA en ABS (en andere)
February 04, 2014 10:41AM
Hier staat ook wel een aardig stukje over de verschillen tussen beide materialen:
[www.inktweb.nl]
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login