Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Prusa i3 kopen? thumbs up

Posted by Bertsjuhn 
Prusa i3 kopen? thumbs up
February 04, 2014 06:00AM
Hey iedereen,
Mijn naar is Bart, ben 25 jaar en druk in overweging om een 3D printer te gaan aanschaffen.
Gedurende mijn zoektocht kwam ik al snel uit bij de Prusa i3.

Ik was in overweging te bestellen via: [www.llamatech.be]

ik had echter nog een paar kleine vragen:
Wat zijn de meningen over deze machine?
Hoe makkelijk/moeilijk is ie aan de print te krijgen?
Hoe nauwkeurig is deze machine?
Wat zijn de afmetingen die hij in beslag neemt op mijn buro?


Groeten,
Bart smiling smiley
Re: Prusa i3 kopen? thumbs up
February 04, 2014 07:56AM
- Moeilijk is altijd afhankelijk van je eigen ervaring met bouwen, software en elektronica en de handleiding. Ik had in beide geen ervaring en de handleiding was wel aanwezig maar ik had nog wel het internet nodig om alles in detail te vinden. Na 3 dagen bouwen (moest nog een soldeerstation hebben) is hij af en draait foutloos. Moet ik wel zeggen dat de leverancier (charlies3dtechnologies) zeker ook de moeite had genomen om bijv de firmware al correct in te stellen zodat na het opstarten alles direct werkte zoals verwacht

- Wat vindt jij nauwkeurig? Ligt zeer zeker aan je kalibratie procedure. Ik ben er meer dan tevreden mee en draai zeker in abs op 0,2 mm echt mooie objecten uit. Vergeet niet mee te nemen dat de hotend eigenlijk wel nog belangerijker is dan je hele printer bij elkaar...tenminste dat is mijn conclusie na een paar weken draaien

- ruimte ongeveer 45x55
Re: Prusa i3 kopen? thumbs up
February 04, 2014 08:08AM
Bedankt voor je reactie, ik ben al druk met modelbouw en ben Software Engineer van beroep.
Het bouwen moet dus wel lukken als ik jou bevinding lees.

Welke calibratie methode gebruiken jullie?
Re: Prusa i3 kopen? thumbs up
February 04, 2014 08:34AM
Quote
Bertsjuhn
Welke calibratie methode gebruiken jullie?

ik heb alles ingesteld staan met de exacte methode, dus alle schroefdraad n T2 band waardes geven een getal en die staan in de firmware. De rest zijn instellingen die ik in de slicer verder regel. Door de kalibratie pagina [reprap.org] en de slicer info te volgen [richrap.blogspot.fr]
Re: Prusa i3 kopen? thumbs up
February 04, 2014 09:49AM
charlies3dtechnologies heeft inderdaad ook interessante prijs voor de kit.
Maar volgens mij is de kit bij llamatech completer, zeker als de LCD en de 24v voeding erbij komt.
Re: Prusa i3 kopen? thumbs up
February 04, 2014 10:48AM
Prijs is moeilijk te bepalen maar ik heb alles bij charlies3dtechnologies besteld inclusief twee rollen abs 3mm, kapton, glas etc. Alles behalve de voeding (12v). Die heb ik apart besteld omdat ik die veel goedkoper ergens anders (ebay) kon vinden. Uiteindelijk zonder de verzend kosten en voeding minder dan 600 euro kwijt. Was wel een kortingsrun waar ik ook nog gebruik van heb gemaakt. Maar als je alles los gaat zoeken voor de beste prijs en dus iets langer met verzamelen bezig bent kun je nog veel lager uitkomen.
Re: Prusa i3 kopen? thumbs up
February 04, 2014 10:52AM
Wat ik persoonlijk het gevaar vind van alles los zoeken is de twijfel of ik alles compleet heb.
Vandaar dat ik aan het kijken was naar een zo compleet mogelijke set.

Daarbij komt ook nog dat ik de 24V versie wel Ok vind klinken die bij llamatech wordt aangeboden.

Edited 1 time(s). Last edit at 02/04/2014 10:55AM by Bertsjuhn.
Re: Prusa i3 kopen? thumbs up
February 04, 2014 02:14PM
Prijzig setje, maar het ziet er wel goed uit. Pas wel op met aankopen uit het Buitenland.
Re: Prusa i3 kopen? thumbs up
February 04, 2014 04:28PM
Aankopen vanuit het buitenland gaan met de visa of PayPal dus kopersbescherming.
Had ook een complete set gevonden in Spanje...
Maar dan is de vraag of deze kit compleet is, en welke hot-end ik nodig heb [www.3dprinters-shop.com]

Moet ook eerlijk zeggen dat ik het twijfelachtig vind om te bestellen uit Spanje, zeker aangezien er een groot prijsverschil in zit.
Re: Prusa i3 kopen? thumbs up
February 05, 2014 03:32AM
Gisteravond en vanmorgen contact gehad met Charlie, en hij zou een complete kit voor me appart houden. smiling smiley
Ziet er dus naar uit dat voor mij het 3d avontuur ook gaat beginnen...

Het kon wel nog 3 weken duren voor dat Charlie kon leveren, in die tussentijd kan ik mij nog verder verdiepen en leren hoe de softare allemaal werkt smiling smiley
Re: Prusa i3 kopen? thumbs up
February 05, 2014 04:02AM
Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt door je Prusa i3 bij Charlie te bestellen smiling smiley

Veel leesplezier en straks veel printplezier!


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Prusa i3 kopen? thumbs up
February 05, 2014 05:20AM
Zijn er trouwens nog aanbevolen updates / upgrades voor de Prusa van bij Charlie?
Re: Prusa i3 kopen? thumbs up
February 05, 2014 05:56AM
niet dat ik weet. eigenlijk werkt hij vanuit de bouw direct goed. Wel nog de fan voor het koelen van de hotend regelen en de bevestiging daarvan. Overigens heb ik dat met twee tie-wraps gedaan. Mocht je PLA gaan doen dan dien je een fan-duct te printen om dat materiaal lekker te kunnen printen.

Enige wat ik zelf nog een keer zou willen doen is een aanpassing op de x as waardoor je de GT2 band zou kunnen spannen. Daar is op dit moment geen enkele optie in het ontwerp voor opgenomen.
Re: Prusa i3 kopen? thumbs up
February 05, 2014 06:10AM
Ik weet dat er een aantal verbeteringen te vinden zijn op: [www.thingiverse.com]
Was zelf al van plan om een extra fan toe te voegen voor het koelen van het printje
Re: Prusa i3 kopen? thumbs up
February 10, 2014 02:21AM
Gisteravond is de pre-order de deur uit gegaan naar Charlie.
Zoals het er nu naar uit ziet zal ik in de eerste week van Maart trotse eigenaar worden van een Prusa i3.
Nu nog mooi de tijd voor het verdiepen in de verschillende 3D print programma's en het maken van wat ontwerpjes.
Daarnaast eens even uitzoeken wat de beste instellingen zijn voor deze machine smiling smiley
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login