Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Na een paar millimeter/lagen gaat printje alsnog fout

Posted by sassonie 
Na een paar millimeter/lagen gaat printje alsnog fout
February 05, 2014 07:04AM
Dag reprappers,

Ik heb weer eens een vraag voor jullie.
Na het oplossen van het filament-doorvoer-probleem (op 210 graden loopt het wel door), zit ik met een volgend raar probleem.
Mijn prusa i3 doet het een aantal millimeter heel behoorlijk om vervolgens de bovenste laag door elkaar te vegen.

Ik heb een aantal foto's bijgevoegd en ik hoop dat jullie daar mijn probleem op kunnen zien.
Op de eerste foto zien jullie de onderkant van het printje. De eerste laag op mijn glasplaat.
Het voetje van de filement-holder lukt nog redelijk maar de rest wordt in elkaar geduwd (zie foto 2).
Het lijkt erop dat de nozzle niet goed omhoog gaat waardoor hij de eerder gelegde lagen raakt.

Vanmiddag, als ik weer thuis ben, plaats ik nog een aantal foto's waarop het duidelijker is. Ik kan nu helaas niet bij de foto's en dus heb ik alleen de foto's die ik nu bijgevoegd heb.

Ik hoop dat jullie een tip voor me hebben.

Alvast bedankt.
Attachments:
open | download - DSC_7947.jpg (170.9 KB)
open | download - DSC_7948.jpg (169.4 KB)
Re: Na een paar millimeter/lagen gaat printje alsnog fout
February 05, 2014 08:07AM
Steps per MM op de Z axis niet juist?
Re: Na een paar millimeter/lagen gaat printje alsnog fout
February 05, 2014 09:14AM
Hé Spekkie2002,

Ik heb mijn firmware zoals onderstaand:
#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {160,160,8000,1220}

Volgens mij past dit bij mijn minitronicsbordje.
Die 8000 voor de z-as heb ik van de Prusa-calculator (calculator.josefprusa.cz).

Ik zal voor de zekerheid mijn firmware opnieuw uploaden.
Re: Na een paar millimeter/lagen gaat printje alsnog fout
February 05, 2014 10:35AM
en hoe heb je die 8000 als waarde dan gekregen uit de berekening?
Re: Na een paar millimeter/lagen gaat printje alsnog fout
February 05, 2014 11:08AM
Dag Frans,

Ik heb alle gegevens opgesnorkeld en ingevult zoals in de bijlage.
In de datasheet van de minitroinics staat 'Up to 5 stepper drivers 1/32 step' en mijn draadend is M5.
Volgens mij klopt het zo maar ik sta open voor alle tips/hints. smiling smiley
Attachments:
open | download - prusa.png (65.3 KB)
Re: Na een paar millimeter/lagen gaat printje alsnog fout
February 05, 2014 12:07PM
Weet je zeker dat je ook echt op 1/32 draait? je stepsticks staan ook echt op die waarde en je board ook? Geen idee hoe dat met jouw board werkt maar op de ramp moet je dat via jumpers regelen. Overigens gaat bijv de Pololu's (A4988) maar tot 1/16

Edited 1 time(s). Last edit at 02/06/2014 05:59AM by Frans@France.
Re: Na een paar millimeter/lagen gaat printje alsnog fout
February 05, 2014 12:25PM
Ik heb hetzelfde probleem met mijn megatronics gehad... bij mij hielp het om de nieuwste firmware van reprapworld.com erop te zetten winking smiley probeer dat eens smiling smiley (wel het nummer van je bordje invullen bovenaan in de config file winking smiley staat een keuze menu) succes!
Re: Na een paar millimeter/lagen gaat printje alsnog fout
February 17, 2014 11:24AM
Je kan ook proberen de Flow te verlagen, ofwel de doorvoer van je filament, dit kan al een hop verhelpen
Re: Na een paar millimeter/lagen gaat printje alsnog fout
February 18, 2014 04:32AM
Heb zelf geen ervaring met 1/32 microstepping, ik geloof dat 1/16 het meest gangbaar is. Zoals al gezegd is, en ik herhaal het nog een keer omdat dit erg belangrijk is om goed in- te vullen.

Zelf nog nooit met flow gewerkt, bovendien op mijn LCD aansturing is flow tegelijk langzamer en in verhouding ook minder extrusie, wat neerkomt op dat het nog steeds dezelfde waarden heeft kwa alles, alleen dan langzamer.

Voor mij was het vooral een kwestie van alles goed nameten en instellen, controleren, afwijkingen constateren, vergelijken, aanpassen en dan werkte het gewoon.
Re: Na een paar millimeter/lagen gaat printje alsnog fout
February 18, 2014 05:41PM
@ohmarinus: op je LCD kun je onder sectie tune, de flow instellen, dit beinvloed de extrusion rate. In het mainscreen verander je de feedrate, dat is de snelheid.
Flow kun je mooi gebruiken als de prints een tikje te vet worden.
Re: Na een paar millimeter/lagen gaat printje alsnog fout
February 18, 2014 11:07PM
Waar kan men de flow instellen in slic3r ? Heb de indruk dat er op de topvulling wat te veel materiaal is.
Re: Na een paar millimeter/lagen gaat printje alsnog fout
March 18, 2014 07:31PM
Misschien ben ik aan de late kant en ik weet niet wat voor extruder je gebruikt.
Ik heb een prusa I3 met megatronics V3 en wade extruder.
Met deze configuratie staat mijn e steps op 600.
Ik had het zelfde probleem met 1200.
Re: Na een paar millimeter/lagen gaat printje alsnog fout
March 19, 2014 03:32AM
Dag Nijskei,

Nee, je bent helemaal niet aan de late kant.
Na behoorlijk wat opstart problemen is de moet me een beetje in de schoenen gezakt.
Moet nog steeds een nieuwe peek en heated-end bestellen. Dat ga ik snel doen en dan ga ik gewoon weer verder met het aanpassen van de settings totdat het werkt. smiling smiley
En dan neem ik jouw oplossing voor de e steps zeker mee.

Dank je wel.

Groetjes
Re: Na een paar millimeter/lagen gaat printje alsnog fout
March 19, 2014 05:54AM
Mocht het er financieel inzitten, en dat is voor iedereen verschillend, moet je eens aan een E3D kop denken, die zijn een complete verademing ivm een jhead.

Maar alweer, dat is persoonlijk.

Gr. Wilco


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login