Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Hulp bij afstellen prusa i3

Posted by vatam 
Hulp bij afstellen prusa i3
February 06, 2014 03:36PM
Hoi, ik ben bezig met de laatste paar instellingen op mijn prusa i3, maar heb niet veel ervaring met arduino en zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer.
Ik heb een kit gekocht met een megatronics v3 en marlin firmware. Nu ik bezig ben met de firmware loop ik tegen wat problemen aan.
Mijn eerste probleem is met de X-as, op het moment dat ik deze naar home toe zet wil hij dwars door de end stop heen. En wanneer ik hem handmatig tegen de endstop aanzet in pronterface kan ik nog wel verder de richting van de endstop op (-X) maar niet meer van de endstop af omdat de endstop is getriggerd. Welke regel moet ik hiervoor veranderen?
Dit zelfde probleem heb ik ook met de Z-as. Op het moment dat ik deze naar home wil zetten wil hij dwars door de heated bed heen. Daarnaast doen de motoren na een paar testjes raar. Ze tikken als het ware en draaien nog maar erg langzaam.
Heeft iemand misschien een voorbeeld van hoe het eruit moet zien met een megatronics v3?

Groet,
Jeroen
Re: Hulp bij afstellen prusa i3
February 06, 2014 05:20PM
Je kunt M119 intkken in de pronterface send command box.
Dan zie je de status van je endstops. 1 voor 1 sluiten, laat zien of je de boel goed hebt aangesloten. Post de resultaten hier.
Ik heb voor een ander forumlid deze avond een hanleiding firmware terug omhoog gehaald in de topic lijst. Lees die door en installeer de Arduino spullen. Die ga je nodig hebben.
We helpen je wel op weg.

Succes.

Eric
Re: Hulp bij afstellen prusa i3
February 07, 2014 03:47AM
Ik heb mijn endstops al eens eerder zo getest. Ik heb het net voor de zekerheid nog eens gedaan en ze werken naar behoren. Wel ben ik erachter gekomen dat mijn z-stop is ingesteld als max, terwijl hij op de plek van het minimum zit, dus dat kan best de reden zijn dat hij door blijft lopen naar beneden als hij de endstop raakt.
Zover als die handleiding was ik al ongeveer gekomen. Alleen gebruik is AVRISP mkII als programmer in plaats van arduino ISP, ik weet niet of dit veel uitmaakt?
Sinds vandaag doen mijn z assen het helemaal niet meer, na gisteren te stotteren.. Zo even proberen met een stepperdriver van een andere as om te kijken of dit het probleem is of dat het in de firmware zit.

Bedankt voor je hulp!

Jeroen
Re: Hulp bij afstellen prusa i3
February 07, 2014 04:17AM
Ik heb dus blijkbaar een van mijn stepperdriver kapot gemaakt... op de stepperdriver van mij y-as stotteren de z motoren echter nog steeds, wat kan hier de oorzaak van zijn?
Al dit afstellen en callibreren is een stuk moeilijker dan ik dacht...confused smiley
Re: Hulp bij afstellen prusa i3
February 07, 2014 08:15AM
Quote
vatam
Ik heb dus blijkbaar een van mijn stepperdriver kapot gemaakt... op de stepperdriver van mij y-as stotteren de z motoren echter nog steeds, wat kan hier de oorzaak van zijn?
instellingen van je stepstick gecontroleerd en op de correcte waarde gezet afhankelijk van je gebruikte motor?

[reprap.org] en speciaal de sectie "Adjusting and testing the current " of anders [reprap.org]

Edited 1 time(s). Last edit at 02/07/2014 08:16AM by Frans@France.
Re: Hulp bij afstellen prusa i3
March 07, 2014 05:01PM
Hoi Vatam,

Ik heb ook een prusa met megatronics V3.
Ik ben benieuwd of je hem al aan de gang hebt want mij lukt het niet.
Hij print lekker maar legt de layers niet recht op elkaar.
Zal wel om een instelling gaan maar kom er niet uit.
Hoop dat jij verder bent met je printer.

Veel succes met je printer,

Nijskei
Re: Hulp bij afstellen prusa i3
March 10, 2014 03:11AM
Kan je hier je Marlin config file posten? Dan kunnen we zien waar de problemen zouden kunnen zitten. Over de "kapotte" stepperdriver, weet je 100% zeker dat deze kapot is?

Edited 2 time(s). Last edit at 03/10/2014 03:13AM by P4tje.
Re: Hulp bij afstellen prusa i3
March 10, 2014 03:46AM
Deze stepperdriver was inderdaad kapot, inmiddels heb ik na een paar uur troubleshooten alles aan de gang gekregen. Alleen ben ik nog bezig met hem zo net mogelijk af te stellen.
Re: Hulp bij afstellen prusa i3
March 10, 2014 03:50AM
Hoi Nijskei,

Mijn printer doet het inmiddels redelijk, ik zou alleen de resolutie graag wat hoger zien, maar dit komt denk ik omdat ik vanuit mijn stageplek gewend ben aan sls productjes die toch een stuk netter geprint zijn.
De layers niet recht op elkaar is een probleem dat ik niet herken, heb je de steps/mm nagerekend/gemeten?
Als ik vanavond thuis ben zal ik mijn marlin config file uploaden, misschien heb je er wat aan.

Groet,
Jeroen
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login