Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Prototype bouwen voor werk

Posted by delchrys 
Prototype bouwen voor werk
February 11, 2014 11:16PM
Hallo,
sorry dat ik hier binnenval, maar is er iemand in de regio Haarlem +/- 15km, die tegen normale kosten een printje kan maken. Dit ivm met een project waar ik mee bezig ben op mijn werk en waar ik waarschijnlijk een prototype voor moet maken. Materiaal moet alleen maar waterdicht zijn, voor de rest geen eisen kwa kleur of soort.
Het prototype zal een tweedelige behuizing worden voor een batterij, vacuumpompje en wat elektronica.

Afmetingen circa:
deksel 130*90*65mm
bakje 125*85*75mm

Iemand interesse en een idee van de prijs????

Groeten Bert.
Re: Prototype bouwen voor werk
February 12, 2014 05:20AM
Dag Bert,

Misschien kan je al een afbeelding van het plan uploaden?

Grtz
Re: Prototype bouwen voor werk
February 12, 2014 06:00AM
Hi Bert, ik woon in Haarlem, maar heb helaas op dit moment niet de kwaliteit en tijd om dergelijke printjes te maken.

Waterdicht is denk ik het beste te bereiken met ABS omdat je de buitenkant mooi kan fusen/smelten met een aceton behandeling om zo echt een waterdichte buitenlaag te krijgen.

Edited 1 time(s). Last edit at 02/12/2014 06:00AM by Ohmarinus.
Re: Prototype bouwen voor werk
February 12, 2014 08:04AM
Hi Bert,
Heb je STL files? 3D printen is voor de meesten hier een hobby. Ik print voor materiaalkosten plus verzendkosten. Zo' n kastje zal voor een euro of vier-vijf aan materiaal gebruiken.

Je kunt ook op 3D hubs kijken, daar staan de printers bij je om de hoek plus de kosten.

Eric
Re: Prototype bouwen voor werk
February 12, 2014 10:29AM
allen bedankt voor de antwoorden.
Ik heb al op 3d hubs gekeken, maar je kan pas contact opnemen met gebruikers als je de order verzonden hebt. Ik wilde eerst wat contact hebben voordat ik het zou laten printen.
Ik heb eerst een schets gemaakt in sketchup, vanuit hier heb ik zelf een proto-prototype gemaakt van polyester, maar dit heeft nogal wat tijd gekost.
Nu ga ik eerst weer verder in sketchup om nog wat aanpassingen door te voeren en dan zal ik een STL ervan maken, zodat iemand wat beter kan zien wat de bedoeling is.
Dit zal in de loop van de week wel gebeuren denk ik en dan zal ik hem wel even uploaden.

jullie zien het wel tegemoet,

groeten en bedankt alvast Bert.
Re: Prototype bouwen voor werk
February 12, 2014 03:27PM
Als je gaten maakt of standoffs voor montage, dan rekening houden met 0,1 mm tolerantie voor uitzetten materiaal. Wandiktes van min 2 mm aanhouden anders wordt de boel te slap.
Re: Prototype bouwen voor werk
February 12, 2014 03:35PM
In Sketchup is het wel moeilijk om wanddiktes te maken hè.. In Rhino gaat dat toch wat makkelijker.

Edited 1 time(s). Last edit at 02/12/2014 03:36PM by Ohmarinus.
Re: Prototype bouwen voor werk
February 12, 2014 03:48PM
Geen idee, na advies van Ohmarinus Rhino gaan oefenen. Is ook niet eenvoudig. Wat een mogelijkheden..... Maar we gaan vooruit.
Re: Prototype bouwen voor werk
February 12, 2014 05:44PM
In Rhino heb ik een tijdje terug het Shell command ontdekt. Moet je voor de gein eens proberen.

Dus even snel een kubus tekenen, en dan gewoon intypen op je toetsenbord: shell en dan enter.

Dan krijg je de optie om een wand te verwijderen, dit is nodig om er een shell van de maken, en dan kan je een wanddikte ingeven etc en klaar. Dit is erg fijn als je solid objecten hebt geschetst die helemaal niet solid hoeven te zijn, al heeft het commando nog wel moeite met rondingen soms en wanddiktes.
Re: Prototype bouwen voor werk
February 13, 2014 03:16AM
Quote
Ohmarinus
In Rhino heb ik een tijdje terug het Shell command ontdekt. Moet je voor de gein eens proberen.

Dus even snel een kubus tekenen, en dan gewoon intypen op je toetsenbord: shell en dan enter.

Dan krijg je de optie om een wand te verwijderen, dit is nodig om er een shell van de maken, en dan kan je een wanddikte ingeven etc en klaar. Dit is erg fijn als je solid objecten hebt geschetst die helemaal niet solid hoeven te zijn, al heeft het commando nog wel moeite met rondingen soms en wanddiktes.

Juist daarom vindt ik openscad zo fijn.
Re: Prototype bouwen voor werk
February 13, 2014 03:58AM
Ik kan redelijk lezen en schrijven met sketchup. Maar denk er aan om solidworks te gaan gebruiken. Enig advies? Rhino ken ik niet en openscad vond ik wat omslachtig, ben zelf meer grafisch aangelegd en heb eer een grafische gui nodig.
Re: Prototype bouwen voor werk
February 13, 2014 06:31AM
Geef mij maar OpenScad:

alles is in echte maten te definiëren en ook prima reproduceerbaar en je hebt in no-time een handige eigen library gevuld.

Maar tja.. ik ben dan ook meer een BETA dan een Alpha smiling bouncing smiley
En wat belangrijker is.. ik maak alleen technische frutseltjes en geen organische vormen.

Thomas

Edited 1 time(s). Last edit at 02/13/2014 06:31AM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Prototype bouwen voor werk
February 13, 2014 04:43PM
Eigenlijk is alleen SketchUp een vreemde eend kwa maatvoering. En rondingen zijn niet rond, maar altijd segmenten. In Rhino kan je met vectoren rondingen tekenen, omzetten naar een surface, extruderen etc. En Rhino is maatvast, het is alleen niet zoals in OpenSCAD parametrisch, maar als je de PC versie van Rhino draait kan je de plugin 'Grasshopper' gebruiken, dit is een gratis plugin en hiermee kan je parametrisch ontwerpen. OpenSCAD is erg traag met bijv. renderen en in Rhino werkt voor mij alles vrijwel in realtime. Voordeel is dat als je een model af hebt, je er daarna ook nog eens een mooie rendering van kan maken voor in je portfolio.

OpenSCAD is vooral handig omdat je dan ontwerpen makkelijker kan uitwisselen met mensen die een net iets andere printer hebben bijv. dus zodat ze alles kunnen omzetten naar M6 draad ipv M5 of M8 smiling smiley
Re: Prototype bouwen voor werk
February 13, 2014 05:35PM
Mijn zoons volgen technische studies en die tekenen in Solidworks. Blijkbaar erg maatvast en je ontwerpt modulair. Solidworks ondersteunt ook simulatie van bewegende delen, maar steeds met werktuigbouwkunde als basis.
Re: Prototype bouwen voor werk
February 13, 2014 05:43PM
Solidworks is zeker ook goed, bestaat helaas niet voor de mac en Bootcamp draait niet lekker op mijn macbook. Solidworks heeft een mooie physics simulator, daar ben ik wel jaloers op winking smiley
Re: Prototype bouwen voor werk
February 17, 2014 11:30AM
3Dsvp zit in haarlem, dit is een 3D studio en printservice
Re: Prototype bouwen voor werk
February 25, 2014 02:03PM
Kan iemand mij toevallig vertellen welke verschillende types er zijn van de prusa i3? Ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer, verschillende edities tegen gekomen op het net zoals bv de rework. Kan ook niet echt eits vinden van upgrades en de verschillende soorten upgrades met de plus en minpunten ervan.
Re: Prototype bouwen voor werk
February 25, 2014 02:28PM
Hey Bert,

ik denk dat iemand dat wel weet. Zelf helaas niet,
maar waar we allemaal eigenlijk op zitten te wachten is jouw ontwerp :-)

Als ik het zo zie dan wordt het een 'stevig' kastje voor de doorsnee reprap. Meer dan de helft van het printvolume in zo'n beetje alle richtingen.
Dat wordt 2x 5 uur printen ofzo .

Wat het handigst is, is het ontwerp in .stl te publiceren. Dan kan iemand het voor je slicen en het materiaal berekenen.
(Dan zegt bijvoorbeeld Pronterface hoe lang het duurt en hoeveel filament het kost.)

Dan weet je waar je aan toe bent, maar op basis van je start posting kunnen we nog niet veel voor je betekenen

Thomas (ca. 25 km van Haarlem :-)

Edited 1 time(s). Last edit at 02/25/2014 02:28PM by Replace.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Prototype bouwen voor werk
February 25, 2014 02:39PM
[reprap.org]

Het grote verschil zit hem in een box of sheet frame,
Daarnaast zijn het meestal maar kleine verbeteringen, of een andere build-size
Re: Prototype bouwen voor werk
February 25, 2014 02:44PM
Heb hier een afbeelding van sketchup, ben nog bezig met freecad om een nieuw prototype te maken.


Re: Prototype bouwen voor werk
February 25, 2014 02:55PM
Zal morgen en overmorgen even de freecad afmaken dan kan ik een stl posten, afbeelding hierboven is alleen om even een idee te geven.
Afbeelding uploaden met Android lukt trouwens niet,maar via de hyperlink is hij wel te zien.
Re: Prototype bouwen voor werk
February 25, 2014 03:08PM
Ok, link werkt.

als ik het goed begrijp dan moet je het bovenste en het onderste element hebben ?

Dat komt mooi uit. Dat bovenste wordt dan op zijn kop geprint en krijgt mooie finish op een heated bed.
De onderste wordt normaal geprint en glad van onder

Alleen de zijkanten hebben dan de zichtbare print resolutie.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Prototype bouwen voor werk
February 25, 2014 03:51PM
Print resoluties maakt niet uit, gaat inderdaad om bovenste en onderste deel. Als bevestiging zit ik te denken aan 4 bouten van M6 ofzo welke vanaf onder naar boven geschroefd worden, wat is dan verstandig de gaten alvast printen of naderhand doorboren? Er komt ook een plat vlak met een soort van uitsparing waarin een rubberen ring in komt te liggen, het onderste deel van het bakje heeft dan een klein opstaand randje welke in de uitsparing en de ring drukt voor de waterdichte afdichting. Gebaseerd op een Hammond behuizing maar dan de schroeven vanaf onderen.

Re: Prototype bouwen voor werk
February 25, 2014 03:59PM
Enkele overwegingen:


M6 is een flinke bout. Die houdt 100 kilo per stuk. Beetje fors?

Ik dacht (het lijkt zo) dat beide delen over elkaar schoven ... ? Dat krijg je nooit waterdicht.

Waarom waterdicht met zo'n groot venster er in ? Het printje is zo waterdicht als de omtrek, maar daar zie ik een flink gat in.Doe je ook een pakking rond het venster ?
Je kan ook een transparant deksel printen :-)

Als je een bout hebt, moet je ook een moer hebben...


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Prototype bouwen voor werk
February 25, 2014 04:09PM
De sketchup is van het eerste prototype, die was inderdaad gebaseerd op over elkaar schuiven, het water komt van boven dus hij hoeft niet onder waterdicht zeg maar. M6 zal inderdaad wat te groot zijn.
Hoe bedoel je dat je een gat in de omtrek ziet? Venster is inderdaad nodig om datgene wat eronder ligt af te kunnen lezen (CO-meter).
En transparant printen? plexiglas er in lijkt me misschien beter, met pakking en vier boutjes of verlijmd erin maken. En de Hammond behuizingen hebben inwendig een bus waarin je het boutje draait dus hier is het moertje gebleven :-)
Re: Prototype bouwen voor werk
February 25, 2014 05:14PM
Met het gat bedoelde ik het venster :-)


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Prototype bouwen voor werk
February 25, 2014 05:30PM
Delchrys
Ga eens kijken bij Baco strandweg Ymuiden,
kastjes in overvloed.
Re: Prototype bouwen voor werk
February 25, 2014 10:57PM
Baco heeft niet hetgeen wat ik zoek, wil echt een ook maat gemaakt kastje hebben. Niet te groot of zo moet namelijk circa 4 uur aan je riem hangen.
Re: Prototype bouwen voor werk
February 27, 2014 11:20AM
Deze lijkt er wel wat op: [www.thingiverse.com]
Re: Prototype bouwen voor werk
February 27, 2014 12:40PM
Ben er in ieder geval ook achter dat ik nog veel moet leren wat CAD aangaat. Is toch iets lastiger te begrijpen als mijn vertrouwde Sketchup.
Hier alvast een stl'etje.
Attachments:
open | download - onderkant.stl (2.2 KB)
open | download - deksel.FCStd.stl (5 KB)
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login