Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Kapton opschuren

Posted by Ohmarinus 
Kapton opschuren
February 16, 2014 10:10AM
Hi, sinds vanmorgen heb ik een beetje adhesieve problemen met mijn kapton op de PLA printer, tot- nu toe heeft mijn printer altijd perfect gewerkt, maar ik vemoed dat er iets niet helemaal goed is aan het stukje Kapton dat ik er nu op het liggen. Inmiddels heb ik het Kapton al geschuurd en vroeg me af of jullie dat ook weleens hebben geprobeerd en wat jullie bevindingen hierbij zijn?

Als het printje eenmaal begonnen is zal ik even een update geven. Erg benieuwd of het werkt.
Re: Kapton opschuren
February 16, 2014 12:14PM
Kapton heb ik nog nooit geschuurd, maar mijn favoriete blauwe schilderstape wel met regelmaat. Met zo'n flexibele nagelschuurstaaf (van Action geloof ik). Dan ruwt het net een beetje op, en ben je gelijk van die mini restjes PLA af.
Re: Kapton opschuren
February 16, 2014 12:57PM
Ah, das ook mooi. Well, ik kan het iedereen aanraden. Het kapton heeft nu echt een superhechting, ik kreeg mijn printjes niet los en toen moest ik er keihard aan trekken, toen schoot het wieltje dat ik had geprint los van het printbed met zo'n kracht dat het in mijn vinger sneed en wegvloog!

Ik mag hopen dat de hechtkracht iets afneemt winking smiley

Dus wat ik heb gedaan:
- Zeer licht opgeschuurd met K250 schuurpapier (250 is de grofheid)
- Afgenomen met keukenrol met aceton
- Geprint
Re: Kapton opschuren
February 16, 2014 02:13PM
Geschuurd en afgenomen met aceton,dit geeft bij mij geen verbetering ,laat herhaaldelijk los.
Misschien zit er kwaliteits verschil in het Kapton .wie weet ?
Re: Kapton opschuren
February 16, 2014 04:49PM
Ohmarinus, waar heb jij je kapton vandaan? Ik heb een chinese rol, vorige week weer een keer geprobeerd, maar wordt er niet blij van. Objecten kwamen tijdens het printen, met brim en al los. Er al best kwaliteitverschil zijn.
Re: Kapton opschuren
February 16, 2014 04:53PM
Deze krijg ik bij mijn Prusa
[www.charlies3dtechnologies.eu]
Re: Kapton opschuren
February 16, 2014 05:53PM
Mijn Kapton komt bij RepRapWorld vandaan, of het chinees spul is kan ik niet zeggen maar ik ben weer overgegaan op slurie.

100% Brand new and high quality
Withstands high temperature
Designed for industrial use
It is with superior aging qualities and good elongation
Use for : Extensive use as electrical insulation for BGA reworks,transformer, motor, coil, capacitor and frequency conversion power supply in electronic industry.
Type : Kapton Tape
Size : 100mm(width)×33m(length)
Heat Resistance: 280°C
Color: Tawny
Quantity: 1pcs
Re: Kapton opschuren
February 17, 2014 03:50PM
Mijn Kapton via een ebayverkoper in Den Haag gekocht, ik geloof bij tijnekind, die volgensmij één- en dezelfde is met Reprapworld aangezien al mijn pakketjes en betalingen en adresjes gelijk zijn aan elkaar van beide verkopers.

Dus in principe is het een rol van 100mm breed kapton, 33m lang van Reprapworld. PLA is van filamentenmeer. Laaghoogte is belangrijk, printbed op 60º, verdere lagen op 50º etc etc. Ik gebruik een speciale rubberen handschoen voor werken met chloor en schoonmaakmiddelen (hij is roze ja...) en dan neem ik 1 vel keukenrol, vouw ik samen tot een stevig pakketje, leg ik op de mond van het aceton flesje, laat ik het aceton wat intrekken voor een seconde of twee en dan veeg ik zo'n 20 seconden lang het printbed schoon, ik ga overal meerdere malen overheen met een draaiende beweging.

Met aceton los je niet direct al het vuil op dus het kan het zeker waard zijn om gewoon door- te gaan met vegen tot je denkt dat de aceton uit de keukenrol is verdampt, dat doe ik dus en dat duurt ongeveer 20 seconden voordat het zijn werking verliest.

Het kapton-deel dat ik hiervoor op de printer had zitten lijkt beter te hechten dan het huidige stuk, dus misschien is de kwaliteit niet al te consistent over de hele lengte van de rol.
Re: Kapton opschuren
February 18, 2014 12:33AM
Vraagje.. wat is de meerwaarde van Kaptop op een heated bed ?

Mijn bed staat op 110 graad voor PLA en als er al ooit iets los komt, dan is het een heel smal en hoog object. Verder zit alles muurvast totdat het afkoelt onder de 50 graad, dan kan je het zo wegnemen.

Maar ik heb alleen PLA ervaring.

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Kapton opschuren
February 18, 2014 04:41AM
Heb je dan geen last van 'elephant foot'? Je heated bed staat namelijk veel te warm voor PLA! Ik print met heated bed op 60º en dat werkt eigenlijk perfect. Als je met 110º geen elephant foot krijgt dan is de instelling van de thermistor van de heated bed misschien niet in orde, ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van goede printresultaten bij zo'n temperatuur.

Zoals in deze comment beschreven:
[forums.reprap.org]

'Elefantenfuß' hehehe
Re: Kapton opschuren
February 18, 2014 08:41AM
Nee, ik krijg vreselijk mooi gladde onderkanten.
Misschien is de temperatuur niet goed weergegeven, maar het werkt wel lekker :-)


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login