Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Welke diameter filament wordt het meeste gebruikt.

Posted by Lisal27 
Welke diameter filament wordt het meeste gebruikt.
March 02, 2014 02:27PM
Beste forumleden.

Na bijna een jaar te hebben geprint met 3mm filament, extruderkop 0.5mm. Overweeg ik over te stappen naar een iets fijnere kop. Ik ga voor kwaliteit van de print en niet zozeer voor de snelheid. Is het overwegen van een dunnere kop de moeite waard en wat adviseren jullie voor het filament dikte, 3mm of overstappen naar 1.75mm. Tot op heden heb ik alleen met PLA geprint.
Met belangstelling kijk ik uit naar de reactie's

M.vr.gr

Lisa.

Edited 2 time(s). Last edit at 03/02/2014 05:00PM by Lisal27.
Re: Welke diameter filament wwordt het meeste gebruikt.
March 02, 2014 04:13PM
Ik gebruik 1.75 met een nozzle van 0.4.
De meeste prints met 0.25 laagdikte.

Ik ben zeer tevreden.

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Welke diameter filament wwordt het meeste gebruikt.
March 02, 2014 04:48PM
3mm, 0,35 j-head nozzle, abs op 0,2mm laag dikte
Re: Welke diameter filament wwordt het meeste gebruikt.
March 02, 2014 04:55PM
Op prusa 0.5mm, 3 mm PLA, 0,24 laagdikte. @replace: 0,25 is meestal geen veelvoud van Z step, guide raad aan om veelvoud van 0.04 te gebruiken.

Op nep Ultimaker 0.3mm, 3 mm PLA, 0.08 laagdikte.

De dikkere prints op Prusa zijn steviger, niet precieser.
Re: Welke diameter filament wwordt het meeste gebruikt.
March 02, 2014 05:01PM
Als verkoper merk ik dat 3.0mm iets vaker wordt gebruikt dan 1.75mm, maar het verschil is erg klein.
(zo ongeveer 55% tegenover 45%).

Volgens mij vinden mensen 1.75mm vooral fijner voor direct extruden, door een bowden's tube of gewoon makkelijker.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Welke diameter filament wordt het meeste gebruikt.
March 03, 2014 02:59AM
Bedankt voor jullie reactie's, ik zal beginnen om eens een dunnere nozzle te gaan gebruiken.

M.vr.gr.

Lisa
Re: Welke diameter filament wordt het meeste gebruikt.
March 03, 2014 04:22AM
Wat voor een nauwkeurigheid kan ik verwachten van een prusa single sheet met 3mm fillament en 0.35 nozzle?
Re: Welke diameter filament wordt het meeste gebruikt.
March 03, 2014 01:55PM
Quote
Bertsjuhn
Wat voor een nauwkeurigheid kan ik verwachten van een prusa single sheet met 3mm fillament en 0.35 nozzle?

Wat bedoel je met "single sheet" en wat is jouw definitie van nauwkeurigheid? Bedoel je hoogte/breedte etc of laag dikte? Nauwkeurigheid in het algemeen hangt af a) van je kwaliteit van je kalibratie en b) of je print settings overeen komen met je hardware beperkingen van je printer. Goed voorbeeld is de opmerking van Evbeurdn over de laagdikte die een veelvoud van je z-step moet zijn.
Re: Welke diameter filament wordt het meeste gebruikt.
March 03, 2014 06:04PM
Ik zou nauwkeurigheid uileggen als plaatsing van materiaal in x en y richting. Resulterend in perfect boven elkaar geplaatste lagen.
Dit zie je door rechte wanden, passende gaten, haakse hoeken.
In de hoogte krijg je bij kleinere laagdikten minder ribbels, hetgeen je zou kunnen uitleggen als nauwkeuriger.
Re: Welke diameter filament wordt het meeste gebruikt.
March 04, 2014 03:36AM
Met single sheet bedoel ik deze:


Wat ik bedoel is hoe precies je kunt printen.
Het lijkt mij namelijk zo (correct me if I'm wrong) dat hoe dikker de nozzle, hoe dikker het fillament is dat uiteindelijk op je print komt.
Dus hoe dunner de nozzle, hoe preciezer je kunt printen?
(los van de configuratie van je printer)
Re: Welke diameter filament wordt het meeste gebruikt.
March 04, 2014 05:12AM
De nozzle diameter heeft een directe relatie met de horizontale afmetingen niet met de verticale. Hoe kleiner de diameter des te kleiner de horizontale nauwkeurigheid.

Ik heb zelf ook de prusa i3 als eerste printer en ik ben er erg tevreden mee. Ik heb de limieten nog niet gevonden, veel tijd en aandacht aan het kalibreren besteed.

Mijn verrassing op dit moment (niet echt printer gerelateerd denk ik) is het enorme verschil in ABS en PLA printen. Daar waar met ABS uiteindelijk alles vlekkeloos liep moet ik nu voor PLA eigenlijk weer opnieuw ontdekken hoe de printer daar het beste mee om gaat. Ik heb op dit moment al iets van 8 verschillende slicer configs gemaakt om dat vast te leggen maar ben nog steeds niet tevreden.

Edited 1 time(s). Last edit at 03/04/2014 05:18AM by Frans@France.
Re: Welke diameter filament wordt het meeste gebruikt.
March 04, 2014 05:35AM
Mijn printer is zojuist verzonden, ik heb zowel een rol ABS als PLA erbij, we zullen zien wat het gaat geven smiling smiley
Re: Welke diameter filament wordt het meeste gebruikt.
March 04, 2014 09:08AM
Wie wil mij de relatie tussen laagdikte en Zstep uitleggen?
En wat blijft daar van over met een ACME draad voor de Z tafel?
(Ik neem aan dat daarvan de spoed bijzonder is)

Ik dacht dat 0.25 paste bij nozzle diameter en het rekent lekker :-)


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Welke diameter filament wordt het meeste gebruikt.
March 04, 2014 09:22AM
De z-as gaat altijd minimaal maar 1 volledige step omhoog. Als die step bijvoorbeeld 0.002mm is dan geeft elke layer hoogte die geen veelvoud is automatisch een afronding die naarmate de hoogte van het object hoger is erger wordt. Erger is uiteraard maar relatief en afhankelijk van de gewenste nauwkeurigheid.....kan zomaar 1 mm op 10cm zijn smiling smiley

dus een layer van 0,250 geeft dan 125 steps, geen probleem maar een layer van 0,251 wel want die 125,5 steps kunnen niet uitgevoerd worden.

[calculator.josefprusa.cz]
Re: Welke diameter filament wordt het meeste gebruikt.
March 04, 2014 09:45AM
Je bedoelt 125 steps bij metrisch draad op de z-as?

Ik heb ACME .... Geen idee hoe groot de spoed is :-(


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Welke diameter filament wordt het meeste gebruikt.
March 04, 2014 10:44AM
@Replace: De RepRap Calculator kan ook de Optimal layer height voor je configuratie uitrekenen.

Met die en de richtlijn dat je layer height kleiner moet zijn dan 80% van je nozzle diameter (dus met een nozzle van 0.35mm een maximale layer height van 0.28mm). Kom je volgens mij wel op mooie waardes.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Welke diameter filament wordt het meeste gebruikt.
March 04, 2014 11:23AM
Als ik identieke objecten slice met sli3r of cura, dan wint Cura op dit moment op alle fronten. Aansluiten van infill op perimeters en opvullen van dunne shells en invullen van toplayers is bij mijn printer voor Cura gewoon veel, en dan bedoel ik heel veel beter.
Als voorbeeld, in slicer heb ik steeds problemen om de Prusa x-idler moerhouder aan de bovenkant gesloten te krijgen. Met Cura prachtig gesloten.
Dus als we het over nauwkeurigheid hebben moet je deze effecten ook even meenemen.
Re: Welke diameter filament wordt het meeste gebruikt.
March 04, 2014 11:38AM
Quote
Evbeurdn
Dus als we het over nauwkeurigheid hebben moet je deze effecten ook even meenemen.

Lijkt mij niet aangezien software niet de waardes kan verbeteren die door de hardware gedicteerd worden. Ben het wel met je eens dat de kwaliteit van de slicer uiteindelijk de kwaliteit van de werkstuk bepaald.
Re: Welke diameter filament wordt het meeste gebruikt.
March 04, 2014 12:59PM
@ Jonnie,

die calculator snap ik niet helemaal.
Ik zie wel dat 0.25 voor mij wellicht niet ideaal is.

Maar, Als ik de Acme invoer in de draad, dan geeft hij bij elke gewenste laagdikte 3 mogelijkheden, een dikker met 0 afwijking , een dunner met 0 afwijking en de daadwerkelijke afwijking (over 10cm Z) Maar ik kan geen enkele keer 3x 0 krijgen.... Dus wat te doen ?


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Welke diameter filament wordt het meeste gebruikt.
March 04, 2014 01:26PM
Quote
Replace
Maar, Als ik de Acme invoer in de draad, dan geeft hij bij elke gewenste laagdikte 3 mogelijkheden, een dikker met 0 afwijking , een dunner met 0 afwijking en de daadwerkelijke afwijking (over 10cm Z) Maar ik kan geen enkele keer 3x 0 krijgen.... Dus wat te doen ?

dus die laag dikte die een afwijking geeft NIET gebruiken, dat is alles smiling smiley Behalve als de uiteindelijke afwijking over 10cm je niet boeit.
Re: Welke diameter filament wordt het meeste gebruikt.
March 04, 2014 01:51PM
Dat snap ik, maar waarom als ik de 0 dikte invoer istie niet nul meer?


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Welke diameter filament wordt het meeste gebruikt.
March 04, 2014 01:56PM
Quote
Replace
Dat snap ik, maar waarom als ik de 0 dikte invoer istie niet nul meer?

werkelijk geen idee wat je bedoelt...je wilt printen met een dikte van 0mm??cool smileyeye rolling smiley

edit : ah.. je bedoelt dat je de layer dikte die een afwijking geeft van 0 opnieuw invoert en dat de fout dan nog steeds niet 0 is? Logisch je laag dikte bij de door jouw gekozen draad is meerdere cijfers achter de komma en geeft dus altijd een afwijking. Reken maar na.

Edited 1 time(s). Last edit at 03/04/2014 01:59PM by Frans@France.
Re: Welke diameter filament wordt het meeste gebruikt.
March 04, 2014 02:07PM
Ja, dat bedoelde ik :-)
Ik zal eens een testje doen met mijn normale en een aangepaste dikte uit de calculator.

Bedankt voor de les !

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Welke diameter filament wordt het meeste gebruikt.
March 05, 2014 04:14PM
En ik maar denken dat dit topic ging over filament-dikte winking smiley Volgensmij is 90% van de reacties iets totaal anders?
Re: Welke diameter filament wordt het meeste gebruikt.
March 06, 2014 12:51AM
Sorry.
Maar ik weet niet hoe ik een draad-afsplitsing kan maken en helemaal off-topic was ik niet want die calculator zat er al in smiling bouncing smiley


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login