Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert

Posted by Bertsjuhn 
Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 07, 2014 10:53AM
Gisteren was na lang wachten eindelijk de postbode zo vriendelijk om mijn vervroegd verjaarskado te komen brengen. smiling smiley

In een grote witte doos zaten de onderdelen om mijn nieuwe 3D printer op te bouwen.

In dit topic zal ik mijn bevindingen en bouw bij gaan houden.
Het topic zal dus nagelang de bouw vordert mee groeien.

De onderdelen heb ik eerst maar even uitgezocht om een overzicht te krijgen wat er allemaal in de doos zat:


Daarna ben ik begonnen met het assembleren van het onderstel en Y-as.






Na dat de Y-as voor een groot deel in elkaar zat was de X as aan de beurt smiling smiley




To be continued smiling smiley
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 07, 2014 01:35PM
Hoi Bertsjuhn,

Ik wens je een heel leuke tijd toe met het bouwen van je printer.
Ik heb al 3 maanden een prusa I3 en door allerlei tegenslagen ben ik nu pas aan mijn eerste print toe.
Die eerste print wil ook niet lukken. Hij legt de layers niet recht op elkaar.
Zal wel weer een instelling zijn. Ga maar weer verder zoeken op deze site.

Succes,

NijsKei
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 07, 2014 02:21PM
Ik wil daarom voor het bouwen, maar vooral voor het kalibreren, de tijd nemen.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 07, 2014 03:20PM
Ziet er goed uit! Succes met de bouw en kijk uit naar jouw build ervaring!


www.facebook.com/Charlies3DTechnologies
www.charlies3dtechnologies.com/webshop
webshop@charlies3dt.com
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 07, 2014 03:48PM
Veel plezier, ik heb dezelfde (van charlie) en ben meer dan tevreden. Vooral het feit dat de firmware al ingesteld\afgesteld is voor de bijgeleverde onderdelen maakt het uiteindelijk starten zodra de bouw gelukt was een fluitje van een cent.

Mijn ervaringen en valkuilen:
-Als je een jhead hebt gekozen maak 100% zeker dat je de thermistor correct en correct vast zet. Dat niet doen is gegarandeerd huilen grinning smiley
-Zorg direct voor de correcte spanning op de track zeker die van de x-as. Die later bijstellen is eigenlijk onmogelijk.
-Vastzetten van de z-assen met de plastic tube aan de motor werkt goed. Maar er is niet voldoende ruimte voor de tie-wraps om na montage vrij te draaien. Zeker de tie-wraps wat hoger. Ik heb ze weggelaten
- Let op de endstops, ik had ze met 3 connectoren en ook de meegeleverde verbindingen hadden drie draden dus die dan ook maar gebruikt. Bij de laatste end-stop (x-as) kam ik erachter dat dat niet kan omdat dan de montage van de endstop niet kan. Dus echt alleen de twee buitenste connectoren gebruikt
- Hoogte\level bed met vier schroeven en twee moeren is klote...meer heb ik daar niet over te zeggen.
- Ik heb alle moeren met loctite vastgezet. Zeker met hogere print snelheden rammelen ze los voordat je het weet.
- De hele print heb ik vast geschroeft op een extra frame en de vertical plate die de z-assen ondersteund ook extra vastgezet
- montage van de extruder drager op de x-as carrage was volgens montage eigenlijk onmogelijk. Moer en schroef omgedraaid tov montage voorschrift

Terug kijkend zou ik de verbinding draden van de extruder.voor de motor en fan(s) vlak bij de extruder doorknippen en daar connectoren maken. De extruder moet zeker in het begin nogal eens losgedraaid worden vanwege vastlopende hotends/filament en dan is een extruder die aan zijn draden hangt lastig.

ik heb de uno niet op het frame gemonteerd maar in de ruimte onder dat extra gebouwde frame. Geeft de mogelijkheid om de uno te koelen maar de printer zelf in een ombouw te zetten om meer warmte beet te houden.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 07, 2014 04:39PM
Mijn kit komt ook van bij Charlie smiling smiley
Ben helaas vanavond (en de rest van dit weekend) niet in de gelegenheid om verder te gaan aan de bouw. Zit nog op het werk

Ik zal je tips meenemen tijdens te bouw.
Hebt tot op heden nog een locktide gebruikt, wel aan gedacht. Kan altijd nog wat er tussen smeren smiling smiley
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 07, 2014 04:41PM
Niet voor het een of ander, maar zit je x-carriage niet aan de verkeerde kant van je assen? Of heb je het zo even neergelegd voor de foto......
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 07, 2014 05:02PM
Ik zie het, was schijnbaar te laat om dat soort dingen in elkaar te zetten haha.
Bedankt voor het opmerking van deze oepsie tongue sticking out smiley
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 08, 2014 05:55AM
Wel scherp blijven.....En op tijd stoppen
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 08, 2014 11:06AM
Haha, ja dat komt wel goed. winking smiley
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 12, 2014 04:17AM
Inmiddels heb ik de Z-as verder in elkaar gezet en aan het frame vast gemaakt


Beide frame delen samengevoegd smiling smiley


Headbed gemonteerd:



De RAMPS controller vast gemaakt aan het frame


De geassembleerde extruder


Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 12, 2014 05:42AM
De geprinte parts zien er erg netjes uit moet ik zeggen. En het lijkt me dat je een goede kit hebt gekocht. Waar heb je die eigenlijk vandaan?
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 12, 2014 05:51AM
De kit heb ik gekocht bij Charlie [www.charlies3dtechnologies.eu]
Ben erg blij met de keuze om bij Charlie de kit te bestellen, zeker omdat hij heel snel en correct is met het leveren van support.

Heb hem al verschillende keren lastig gevallen met vraagjes smiling smiley
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 12, 2014 09:35AM
Ziet er zeker erg netjes uit, een stuk beter dan wat ik een jaar terug kocht bij een ander. Voor dezelfde prijs.

Al ben ik het niet altijd met Charlie eens hier, ik vind het er heel erg goed uit zien en ben blij dat er nog verkopers van printer kits zijn die het goed samenstellen en de onderdelen netjes printen.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 13, 2014 05:26AM
De hotend is voorzien van sensor en verwarming.


Extruder en hotend samengevoegd


Beetje cable-management


Nu alleen nog de voeding aansluiten, en dan kunnen we gaan testen en kalibreren


Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 13, 2014 06:22AM
grinning smiley ziet er goed uit. Ga je PLA of ABS doen? Nog ruimte over in je kabelmanagement voor een (of twee) fan aansluitingen?
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 13, 2014 06:47AM
Ik heb zowel een rol PLA als ABS liggen, ga denk ik beginnen met PLA aangezien ik op meerdere plekken heb gelezen dat dit een makkelijker begin is dan gelijk met ABS.
Bij de kit zat ook een (even uit mijn hoofd) 40mm fan, maar heb deze nog nergens voor gebruikt smiling smiley

Het is wel de bedoeling om 1 of 2 fans op de printkop erbij te zetten, daar wordt dan ook de cable management op aangepast.
Voor het printbed, printkop en X as heb ik een cable sleeve gebruikt dus dat wordt dan even opnieuw in de sleeve schuiven.

Voor vanavond staat het aansluiten van de voeding, alles controleren, stroom erop en eerste testen op het programma.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 13, 2014 10:50AM
Zet 1 fan op je ramps bordje!
De stepperdrivers worden behoorlijk heet.
Met PLA is het ook zeker aan te bevelen om een fan op de bovenkant van je hotend te zetten.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 13, 2014 11:38AM
Een fan op de hotend had ik ook al bedacht.
Ik heb voor de ramps ookal kleine heatsyncs besteld.

Hier komt later ook een doosje omheen dus een fan erbij is inderdaad geen overbodige luxe.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 13, 2014 03:21PM
Een fan op het hotend is een must, geen optie. Je krijgt alleen maar ellende als je de bovenkant niet koelt!!
Verder zou ik de heater cartridge en thermistor kabels vastzetten. Die zijn erg gevoelig voor stoten. Heb er al een paar gesloopt.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 13, 2014 03:34PM
De kabels die van de hotnend af komen zijn vast gemaakt aan de extruder. Vandaar komt de kabel can de stappenmotor erbij en dan gaat het geheel naar de achterkant,
Waar heb jij ze dan vastgezet?
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 13, 2014 06:04PM
Rechter omhoog en dan met kapton tape aan het hotend vastzetten.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 17, 2014 06:50AM
En zoals Jonnie zegt, een fan op je Ramps, ook dat is een must, want hoe beter gekoeld, des te langer dat je er plezier van hebt, en als je dan ook nog heatsinks op de stepper drivers zet, dan doe je het goed, en zul je zeker weten dat je geen last hebt van oververhitting en dat soort problemen. Neem wel hele goede fans en die op de ramps aansluiten op continu 12V. Als je goedkope neemt, dan word je gek van de herrie. En haal een busje PTFE spray, zodat je alle glijstangen, lagers EN de Z-as kunt smeren, scheelt ook een boel ellende. Maar dat is persoonlijk

Gr. Wilco


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 17, 2014 08:03AM
Bedankt voor de goede tips smiling smiley

Ik zal vanavond een aantal foto's plaatsen van mijn eerste (test) printjes smiling smiley.
Vanavond gaat de printer weer aan om nog wat leuks te printen.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 17, 2014 02:16PM
Ik ben heel benieuwd naar het resultaat.
Mijn printer staat op dit ogenblik te printen.
Heb enkele printed parts aangepast en die ben ik nu aan het printen.
Onder andere een X-end met een verstelschroef voor de Z endstop.
En ook de Y-corners print ik opnieuw met kapjes er op.
Had met deze onderdelen problemen. Vandaar de snelle aanpassing.
Hoop voor jou dat die parts bij jou beter zijn geprint.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 17, 2014 02:18PM
Ik heb nog geen Fan op het hottend.
Ik print met PLA en dat gaat zonder fan best goed.
Wat is eigenlijk het nut van die Fan.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 17, 2014 02:25PM
Die zorgt ervoor dat je peek houder niet te warm wordt en dat het verwarmen tot het onderste gedeelte beperkt blijft, bij PLA wil anders de warmte te hoog kruipen met blok tot gevolg


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 17, 2014 03:56PM
Bedankt voor het snelle antwoord.
Ik heb er nog geen problemen mee maar ga zeker een Fan bracket printen.
De fan heb ik al in huis. Nu wachten tot de printer klaar is met zijn job.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 17, 2014 06:28PM
De eerste test printjes die van de printer zijn gerold smiling smiley

Printje om te kijken of het bed goed level is:


Temperatuur gestoei: (het linkse blokje was te warm geprint)


Draden trekken: (kijken of er genoeg uit de hotend komt)


Eens kijken wat een iets groter, iets lastiger printje doet smiling smiley

Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 18, 2014 09:32AM
Quote
Wvantoorn
En zoals Jonnie zegt, een fan op je Ramps, ook dat is een must, want hoe beter gekoeld, des te langer dat je er plezier van hebt, en als je dan ook nog heatsinks op de stepper drivers zet, dan doe je het goed, en zul je zeker weten dat je geen last hebt van oververhitting en dat soort problemen. Neem wel hele goede fans en die op de ramps aansluiten op continu 12V. Als je goedkope neemt, dan word je gek van de herrie. En haal een busje PTFE spray, zodat je alle glijstangen, lagers EN de Z-as kunt smeren, scheelt ook een boel ellende. Maar dat is persoonlijk

Gr. Wilco

Doe je die spray ook op de draadeindes?
Ik weet dat voor dat soort dingen een beetje kopervet ook al womderen doet
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login