Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert

Posted by Bertsjuhn 
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 18, 2014 11:04AM
Kopervet kan je plastic onderdelen van de printer aantasten, en ptfe spray niet, en ja dat doe ik persoonlijk ook altijd op de z-as, omdat een droge as zo slijt en dan speling krijgt. en beetje spray en het loopt soepel.
Ja het is als met een cnc dat het wel iets viezer wordt je machine, althans de assen enzo maar beter iets smerig dan iets speling.

gr. Wilco


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 18, 2014 12:26PM
Gefeliciteerd met je mooie printer. Ik heb hem van een andere leverancier en die ziet er een stuk minder uit.
Er zijn al verschillende plastic parts ingescheurd. Die moet ik zeker vervangen.
Na veel aanmodderen kan ik eindelijk et mooie dinggen printen maar als ik een groot voorwerp print dan komen de hoeken los van het printbed.
Ik print op glas met haarlak. Misschien dat ik te weinig of te veel haarl;ak gebruik of ik spuit het te vroeg op het bed.
Jou 1e printjes zien er in ieder geval beter uit als de mijne. Zou leuk zijn als je nog wat printjes laat zien. Ik ben benieuwd.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 18, 2014 01:11PM
Quote
NijsKei
Gefeliciteerd met je mooie printer. Ik heb hem van een andere leverancier en die ziet er een stuk minder uit.
Er zijn al verschillende plastic parts ingescheurd. Die moet ik zeker vervangen.
Na veel aanmodderen kan ik eindelijk et mooie dinggen printen maar als ik een groot voorwerp print dan komen de hoeken los van het printbed.
Ik print op glas met haarlak. Misschien dat ik te weinig of te veel haarl;ak gebruik of ik spuit het te vroeg op het bed.
Jou 1e printjes zien er in ieder geval beter uit als de mijne. Zou leuk zijn als je nog wat printjes laat zien. Ik ben benieuwd.

gebruik je wel kapton tape, heated bed op 110 en een brim? dan moet het krom trekken minder zijn, en TOCHT is vreselijk ongenadig voor je prints.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 18, 2014 01:15PM
Ik print alleen met pla. Mijn heatbed staat op 65 graden en mijn extruder op 185.
Gebruik geen kapton tape met pla. Is het misschien beter om grotere onderdelen met abs te printen,

Edited 1 time(s). Last edit at 03/18/2014 01:30PM by NijsKei.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 18, 2014 01:50PM
Quote
NijsKei
Ik print alleen met pla. Mijn heatbed staat op 65 graden en mijn extruder op 185.
Gebruik geen kapton tape met pla. Is het misschien beter om grotere onderdelen met abs te printen,

Grote onderdelen kunnen perfect met PLA, een fan om te koelen, en een beetje proberen met de printtemp, sommigen zitten kort tegen de 200 graden aan voor ze mooi vloeien, maar anderen weten meer over PLA, ik print eigenlijk tot nu toe meeste ABS
En wel kapton


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 18, 2014 02:14PM
Ik ben nu met de 0.5mm wall kalibratie print bezig.
Deze heb ik met slicer gedaan i.p.v. Cura waar ik de andere printjes mee heb omgezet naar Gcode.

Ik print alles tot nu toe met 185 graden nozzle en 60 graden voor het bed (PLA).
Daarnaast gebruik ik natuurlijk Kapton tape, die zat bij de kit smiling smiley
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 18, 2014 02:25PM
Ik heb de onderstaande test geprint en die was prima. mooier als op het plaatjes.
Printer werkt dus prima. Alleen als de print hoger dan 35 mm wordt krijg ik problemen met loskomen.
Ga toch eens proberen om het heatbed na 3 layers uit te zetten.
[www.thingiverse.com]
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 18, 2014 03:03PM
Die rolt bij mij net van de printer af, ik heb hem nu met Cura geprint, ga zo met Slicer printen om te vergelijken smiling smiley
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 18, 2014 03:08PM
Ik dacht al dat je die bedoelde. Ik kan nu geen foto sturen maar hij was erg mooi.
De bovenkantjes zijn niet helemaal vlak maar toch wel mooi. en in de gaten achterop waren wat sleepdraden getrokken.
Die kon ik zo wegsnijden. Het laatste cq bovenste cubesje is niet zo mooi. Is meer een tonnetje geworden.
Ben benieuwd naar die van jou.
Als ik morgen weer thuis ben zal ik de wel een fototje plaatsen.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 18, 2014 04:00PM
Grappig, bij mij is ook de bovenste net een tonnetje geworden.
Die met Slicer is nog aan het printen, dat duurt een stuk langer.
Als die klaar is zal ik ze beiden op de foto zetten, dan is ook goed de vergelijking te maken tussen beide.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 18, 2014 04:11PM
Dus cura werkt sneller. Dat is interresant. Ga ik ook een keer uitproberen.
Hoe lang duurde het printen bij jou?
Ben benieuwd naar de foto's
Welke layer hoogte gebruik je. Ik gebruikte met deze test 0,2
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 18, 2014 04:15PM
Ik gebruik voor beide tests 0.1.
Cura doet er ongeveer 30 min over.
Slicer doet er ongeveer 1.5 uur over. Maar dat ligt denk ik vooral aan de manier waarop beide programma's werken.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 18, 2014 04:19PM
Dat is wel heel erg dun. Heb ik nog niet gedaan.
Hoe cura en slicer werken maakt me niet uit. Het gaat mij om het resultaat.
Ik wil zo snel mogelijk mooi printen. Ben dus heel benieuwd naar je testjes.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 18, 2014 04:24PM
Sclicer is nu bezig aan het laatste vierkantje (wat ook hier op een tonnetje lijkt)...
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 18, 2014 04:37PM
Vraag me af of ooit iemand het goed heeft geprint.
Denk dat je dan een veel betere printer nodig hebt.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 18, 2014 04:42PM
De 0.5 wall test:


De 5mm torentjes (de ene is Cura, de andere is Slicer)

Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 18, 2014 04:55PM
de foto's zijn een beetje donker maar ik denk dat de rechtse er iets beter uitziet.
Hoe zien de holes aan de achterkant er uit?
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 19, 2014 12:20AM
Quote
NijsKei
Vraag me af of ooit iemand het goed heeft geprint.
Denk dat je dan een veel betere printer nodig hebt.

Als je alles een beetje goed gecalibreerd hebt, krijg je ze wel zeer goed.

Zal straks de mijne even opzoeken en een foto maken. Maar de printkop en nozzle doen ook wonderen.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 19, 2014 02:36AM
Zal de mijne er vanavond ook op zetten.
Vind het wel mooi om en beetje te kunnen vergelijken.
Als die van jou mooier is zou ik graag willen weten welke printkop en nozzle je gebruikt.
Ik wil graag naar een 2 head bowden. Misschien nog suggesties.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 19, 2014 03:02AM
'k kan mij vergissen maar zeker met die 0.5mm wall test lijkt het mij dat de eerste laag aan geeft dat de nozzle te hoog boven het bed stond. Hij zit niet vast aan de rest en de lijn is niet een lijn maar een soort van zigzag. Daardoor werd de rest niet "verlijmd" aan de eerste laag en omdat de tweede laag sneller print werden de hoeken mee getrokken waardoor die vervorming er was.

en ik zie bij ie blokken wel erg veel warp? Dat top blok is een gevolg van teveel plastic, hierdoor smeert de hotend het teveel uit.

PS Ik heb ook een i3. Zal hem aan het werk zetten om beide testen ook te doen en hier een foto plaatsen. wel ABS omdat ik net de laatste PLA op heb gemaakt. En op een kapton glas bed. Hoop echter dat vandaag ook mijn alu-pei plaat uit duitsland binnen komt.

Edited 2 time(s). Last edit at 03/19/2014 03:07AM by Frans@France.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 19, 2014 03:07AM
Kijk dat is opbouwende kritiek. Daar hebben we wat aan. Dankjewel
Neem straks een voelermaat mee naar huis en ga het bed super calibreren.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 19, 2014 03:11AM
gewoon een papiertje op het bed onder nozzle. Nozzle home en als je het papiertje nog zonder enige kontact/weerstaan weg kan halen zit je te hoog, gaat het moeilijk dan zit je te laag. Let wel : doen met een minimaal je bed op de correcte temperatuur voor de print.

Edited 1 time(s). Last edit at 03/19/2014 03:11AM by Frans@France.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 19, 2014 03:19AM
Ik deed het steeds met een papiertje en dat gaf slechte resultaten.
Ik had dan ook mijn heatbed niet opgewarmt. Ga ik proberen.
Heb afgelopen weekend pas voor het eerst iets goed geprint.
Had alleen maar een voelermaat van 0.25 mm.
Dit is natuurlijk te dik. Gahet vanavond over doen met 0.15 mm.
Nou moet ik zegen dat mijn Y assen niet goed vast zitten in de Y corners.
Ik kon deze niet vast zetten. Heb inmiddels gaatjes geboord en tie rip er doorheen.
Dit werkt wel maar ik ben er niet tevreden mee. Ga zelf nieuwe Y-corners maken.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 19, 2014 05:59AM
Zorg dan wel eerst dat alle moeren en dergelijke iets los zitten, dan waterpas stellen en daarna alles met loctide of nagellak vast zetten, en goed vast zetten!

En hierbij mijn calibratie pyramide, maar zag wel dat mijn e steps niet goed stonden, maar goed dat was voordat de heater loskwam en mega ellende veroorzaakte.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Attachments:
open | download - image.jpg (255.5 KB)
open | download - image.jpg (244.8 KB)
open | download - image.jpg (272.4 KB)
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 19, 2014 10:31AM
Ja aan die printjes kan ik nog niet tippen.Heb nog heel wat te leren Maar komt goed.
Ik ga mijn heatbed veranderen. Ik tap M4 in de 4 gaten en dan ga ik met M4 boutjes werken.
Dan hoef ik nog maar 1 borgmoertje te gebruiken.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 19, 2014 12:52PM
Als je in slicer de instellingen beetje redelijk hebt qua Shells, snelheden, infill dan gaat het vaak wel goed. En cura is makkelijk maar kun je weinig in instellen. Slicer heeft meer fijn afstellingen .


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 19, 2014 01:41PM
mhhh met mijn gebruikelijke instellingen slicen en dan printen geeft echt ellende bij deze 5mm cube. De print is dan in minder dan 8min klaar maar de laatste twee kubus lagen zijn om te janken. Heb eea aangepast in de slicer instellingen en nu is de print tijd 19m maar nu is nog steeds de laatste kubus slecht. Nog even verder tunen...wat een k.. test grinning smiley
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 19, 2014 04:34PM
Mijn camera heeft kuren. Kan geen duidelijke foto maken.
Moet ik morgen maar even met daglicht doen.
Ik kan even niet testen en uitproberen met de printer.
Moet voor een klant mijn eerste printjes maken.
Brengt de printer toch nog wat op.
Succes met je afstellen.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 20, 2014 07:28AM
Vanavond dat inderdaad de bed-level nog beter maken smiling smiley
Dat heb ik nu steeds gedaan met een dubbel gevouwen stukje papier. Nu dus maar met een stukje enkel papier doen.

Ik zal ook eens stoeien met die calibratie pyramide en de hoeveelheid fill wat ik uit spuug.
Re: Bertsjuhn's Prusa i3 3D printert
March 20, 2014 07:30AM
Succes!


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login