Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Layers komen niet recht op elkaar

Posted by NijsKei 
Layers komen niet recht op elkaar
March 07, 2014 05:40PM
Wie kan mij helpen. ik heb een prusa I3 met een megatronics V3 electronica.
Heb heel veel problemen gehad maar hij kan eindelijk printen.
De 1e layer komt prachtig mooi in het midden maar de volgende layer komt 5 mm naar achteren en de volgende layer 5 mmnaar links en dan weer 5 mm naar voren.
Wie kan mij vertellen wat ik fout doe. welke instelling moet ik aanpassen in configuratie.h. Ik gebruik marlin als fimware en pronterface als host.
Ik hoop dat iemand mij snel uit de brand kan helpen.
Re: Layers komen niet recht op elkaar
March 08, 2014 05:01AM
en die eerste laag heeft wel de correcte x-y afmetingen? oftewel 10x10 is ook echt 10x10 en niet 15x10 of-zoiets
Re: Layers komen niet recht op elkaar
March 08, 2014 05:11AM
Ik print een testvierkant van 20x20 mm en het eerste vierkant is precies 20 x 20.
Dan gaat hij aan de 2e layer beginnen en print dan eerst goed maar gaat het vierkant 5 mm tever naar achter opvullen.
De 3e layer begint hij recht op de 2e layer en gaat dan 5 mm naar links opvullen.
Zou haast denken dat de stepper steps overslaat maar dat vind ik vreemd als hij dat in beide X Y richtingen doet.
Wou maar dat er iemand een goed werkende configuratie.h naar mij kon sturen.
Dan kan ik dat zeker uitsluiten.
Re: Layers komen niet recht op elkaar
March 08, 2014 05:54AM
Weet je zeker dat de boel mechanisch in orde is? In eerdere gevallen was vaak de oorzaak dat de X-as kleine pulley slipte op de as van de stappenmotor. X-as belt staat strak, maar niet te strak?
Als je stepstick stappen missen, dan is het het vreemd dat je een repeterend probleem ziet. Normaal wordt dan een print gewoon een aantal stappen naar links of rechts doorgezet. Ik zou voor nu even concentreren op de X-as pulley.

Eric
Re: Layers komen niet recht op elkaar
March 08, 2014 07:28AM
Heb de pulley's nagetrokken maar die zitten prima vast.
Heb nu een keer repeteer host geprobeerd en die legt de layers wel netjes op elkaar.
Ga pronterface maar helemaal verwijderen en dan opnieuw installeren.
Heb dit al een keer gedaan maar dat hielp niet. Nu kijken of de instellingen van pronterface misschien blijven staan na verwijderen.
Anders blijf ik maar met repeteer werken.
Ik ga weer verder. Iedereen alvast bedankt.

Jan
Re: Layers komen niet recht op elkaar
March 10, 2014 03:23AM
Pronterface stuurt enkel de G-code naar printer. Ik denk eerder dat dit probleem in de aandrijving zit.

Krijgen de stepperdrivers genoeg stroom? Als je het bed met je vinger tegenhoud, geeft deze dan nog enige weerstand of worden er direct steps geskipped?
Een ander veel voorkomend probleem zijn verkeerde instellingen in je firmware. Staat de acceleratie niet te hoog?
Of de printsnelheid in je slicer te hoog?
Re: Layers komen niet recht op elkaar
March 10, 2014 06:25PM
Hoi P4tje,

Bedankt voor je reactie.
Inmiddels werkt de printer helemaal. Krijg nog niet echt mooie printjes maar dat komt wel.
Heb nog veel te leren over de verschillende programma's en instellingen.
Ik werk met pla en ik zie dat je dan beter een fan op je extruder kan zetten.
Die fan heb ik maar nog geen bracket. Die ga ik nu dan maar eerst proberen te printen.
Vind het een leuke hobby maar er gaat wel veel tijd in zitten.
Vooral omdat het megatronic board dat ik had niet goed werkte.
Met de test firmware gaf ie aan dat alles ok was maar hij werkte niet met pronterface.
Inmiddels een nieuw board en dat doet alles wat je er van verwacht.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login