Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

idee voor koeling zelfbouw filament extruder

Posted by wianwian 
idee voor koeling zelfbouw filament extruder
March 09, 2014 07:54AM
Hallo,
Ik ben Ben en heb a een tijdje een delta 3d printer staan. Om zelf filament te maken ben ik aan een extruder begonnen. De koeling van het filament heb ik anders aangepakt dan de meeste voorbeelden op internet, zie bijgevoegde foto. De voordelen zijn:
er wordt weinig of geen kracht uitgeoefend op de zachte warme extrusie
er kan met een grote of kleine kracht aan het koude eind getrokken worden.
de aluminium trommel koelt zo goed dat al bij de tweede gang het abs keihard is
het abs heeft gelijk een spiraalvorm waardoor het zichzelf op de grond op een spiraal oprolt.
Het principe is eigenlijk dat van een touwtje dat een paar keer om een paal gewonden is, als iemand het ene eind maar iets tegenhoud kan de ander er geen beweging in krijgen, als je iets toegeeft gaat het ineens soepeltjes.
Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft, het werkt perfect, en ik ben benieuwd of iemand er iets mee kan.
Attachments:
open | download - extrusion cooler.JPG (190.6 KB)
Re: idee voor koeling zelfbouw filament extruder
March 09, 2014 08:39AM
Hi, ik maak zelf geen filament, maar wil dat ooit wel gaan doen in de toekomst (ik print nu voornamelijk 1.75mm PLA).

Maar ik wil wel even zeggen dat het hardstikke tof is dat je dit soort dingen deelt! Thanks smiling smiley
Plaats je het ook in het engelstalige forum?
Re: idee voor koeling zelfbouw filament extruder
March 09, 2014 10:14AM
Geweldig leuk dat je dit met ons deelt!

Geef je het ook kleuren?

Ik maak ook geen filament zelf, maar het lijkt me wel heel erg leuk om filament te kunnen maken in de kleur die een klant wil hebben. Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen en toekomstplannen hiermee!


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: idee voor koeling zelfbouw filament extruder
March 09, 2014 11:50AM
Lijkt mij juist heel leuk om oud filament te recyclen en dan door elkaar te mixen, lekker allerlei kleurtjes door elkaar ;D

Maar ik weet niet of door de hitte bepaalde eigenschappen van het PLA veranderen, dat zal wel. Dus misschien beter om alleen met granules te werken?

Sowieso, werkt dat een beetje goed, om je eigen filament te extruderen? Ik kan me voorstellen dat het veel werk is om het goed te krijgen en dat je uiteindelijk misschien maar een klein beetje geld bespaart?
Re: idee voor koeling zelfbouw filament extruder
March 09, 2014 02:42PM
Je bespaart inderdaad geld door zelf filament te maken, alleen kost het best veel tijd om alles uit te dokteren. Ik ben begonnen met een temperatuurregeling rondom een arduino mini met display, dan de"worm" is een versleten 18 mm betonboor van 30 cm lang. Je hebt ook nog een motor met vertraging nodig en een druklager om de kracht op te vangen die de worm veroorzaakt door het plastic door de nozzle te persen.
Maar om te zake te komen :-) Ja, je bespaart geld, enne het is gewoon harstikke leuk om een mooi filament zelf te maken, Op m'n werk noemen ze dat "technische zelfbevrediging" spinning smiley sticking its tongue out.
Re: idee voor koeling zelfbouw filament extruder
March 09, 2014 03:13PM
En dan maak je filament van korrels, zou mooi zijn als je zo je eigen plastic afval kon recyclen winking smiley
Re: idee voor koeling zelfbouw filament extruder
March 09, 2014 05:16PM
Laatst stonden er op kickstarter een paar heren die door het granulaat carbon fibers mixten, zag er erg stoer uit. Als je ABS tot filament stookt, mag je wel een gasmasker dragen. Lijkt me niet echt gezond...
Re: idee voor koeling zelfbouw filament extruder
March 09, 2014 07:22PM
Je stookt het niet, je verwarmd het tot 185 graden celcius, en dan komen er amper dampen vanaf, het heeft ook niets met carbon te maken. wat je doet is het plastic zacht maken en door een gaatje persen, das alles.
Re: idee voor koeling zelfbouw filament extruder
March 11, 2014 08:43AM
Quote
wianwian
Je stookt het niet, je verwarmd het tot 185 graden celcius, en dan komen er amper dampen vanaf, het heeft ook niets met carbon te maken. wat je doet is het plastic zacht maken en door een gaatje persen, das alles.

Ik denk dat als je het warmer dan 185ยบ maakt, er ook bepaalde veranderingen plaatsvinden in de samenstelling van het ABS. Zou je op deze manier ook 1.75mm filament kunnen maken?
Re: idee voor koeling zelfbouw filament extruder
March 17, 2014 02:35PM
1.75 of 3 mm is denk ik alleen een aanpassing van de nozzle, en misschien kracht maar ken het systeem niet. Maar zeker intressant om ook een keer te gaan maken, heb aardig wat ABS 'afval'


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: idee voor koeling zelfbouw filament extruder
March 19, 2014 08:00PM
Quote
Wvantoorn
1.75 of 3 mm is denk ik alleen een aanpassing van de nozzle, en misschien kracht maar ken het systeem niet. Maar zeker intressant om ook een keer te gaan maken, heb aardig wat ABS 'afval'

Ik had begrepen dat het filament direct uit de nozzle in een PTFE-buis geduwd wordt die door een waterbad loopt, of dat dus om een metalen rol gewikkeld is met een fan erop. De PTFE huls zou dan dus ook een kleinere diameter moeten hebben lijkt me.
Re: idee voor koeling zelfbouw filament extruder
March 20, 2014 07:29AM
Dat klopt Marinus dat had ik ook in gedachten.
Nieand die een bouwplan heeft? want het is wel leuk om je eigen abs te recyclen, en scheelt ook nog En je kunt kleurtjes mengen, al weet ik niet wat dat doet op de kwaliteit van de filament.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: idee voor koeling zelfbouw filament extruder
November 17, 2019 01:37PM
hoi ben

hoever ben je al met de exstruder
ik heb heel veel materiaal voor de extruder, maar voor ik er 1 gaat bouwen.
wil ik graag ff weten of het materiaal wat ik heb goed is,
om door een extruder en dan met de pinter printen
graag hoor ik van je

gr peter
Re: idee voor koeling zelfbouw filament extruder
November 24, 2019 02:37PM
Hi Peter, ik denk niet dat Ben hier ooit nog gaat terugkomen. De Nederlandse fora zijn helaas compleet inactief.


http://www.marinusdebeer.nl/
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login