Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Print gaat eerste paar mm uitstekend daarna gaat de Z-as haperen.

Posted by mosoft 
Print gaat eerste paar mm uitstekend daarna gaat de Z-as haperen.
March 16, 2014 03:36PM
Hallo,

Eerst mij maar even voorstellen.
Mijn forumnaam is Mosoft en ik ben wel thuis in CNCwereld maar niet zo erg in de 3d printerwereld.
Onlangs heb ik een 3D printer gekocht die mij wel goed in elkaar leek te zitten (hoefde ik hem niet zelf te bouwen) en die technisch gezien degelijk leek. Ik wil de printer later gaan toepassen in het onderwijs dus vandaar de nieuwsgierigheid hierin.
Ik heb de printer eerst goed bekeken en op diverse punten (mechanisch) veranderd waardoor alle assen nu soepeltjes lopen, alleen loop ik nu tegen een probleem op waar ik geen weg meer mee weet.

Mijn printer print de eerste paar mm fantastisch (0 tot een mm of 5 geeft hij een mooi resultaat) maar daarna gaan beide motoren van de Z-as steeds een kleinere stappen uitvoeren tot 0 toe.
Heeft iemand dit probleem ook gehad en wat kan ik daaraan doen.
Homen gaat goed net als bij de topic van Lisal27 dus mechanisch is hij in prima conditie ook het handmatig laten lopen via repetierhost gaat goed zonder problemen mooi geruisloos.
Ik heb al gespeeld met de printer instellingen de z-as te variƫren etc.

Mijn configuratie is:
repetierhost met slic3r.
mega 2650 met Marlin firmware.
3 mm filament

Edited 2 time(s). Last edit at 03/16/2014 03:51PM by mosoft.
Re: Print gaat eerste paar mm uitstekend daarna gaat de Z-as haperen.
March 16, 2014 04:14PM
Hi, zijn de Z-asjes recht en in lijn met de Z-smooth rods, en heb je misschien een foto van de bovenkant van je Ramps boardje?

mvg
Re: Print gaat eerste paar mm uitstekend daarna gaat de Z-as haperen.
March 16, 2014 05:16PM
dus als je de printer vraagt om 10mm op te schuiven op de z-as en je met het na dan is het ook echt 10mm. Maar zodra je gaat printen staat op een moment bij de z-as (in de user interface) dat hij op 10mm hoogte staat maar dan is bij het nameten de hoogte behoorlijk veel lager?
Re: Print gaat eerste paar mm uitstekend daarna gaat de Z-as haperen.
March 17, 2014 05:22AM
@Frans wat jij schets is het geval als ik 10 mm opgeen gaat de z-as 10 mm geef ik 150 mm dan gaat hij 150 mm omhoog, dus dat werk wel.

Ik heb even wat fotos geschoten van het driver board en van het printje kunnen jullie misschien zien wat ik bedoel.


Na dus een mm of 3 tot 6 begint de nozzle het filament aan te smeren omdat de nozzle niet verder omhoog gaat.

Edited 2 time(s). Last edit at 03/17/2014 05:27AM by mosoft.
Attachments:
open | download - driverboard.pdf (280.1 KB)
Re: Print gaat eerste paar mm uitstekend daarna gaat de Z-as haperen.
March 17, 2014 05:35AM
Quote
mosoft
@Frans wat jij schets is het geval als ik 10 mm opgeen gaat de z-as 10 mm geef ik 150 mm dan gaat hij 150 mm omhoog, dus dat werk wel.
Na dus een mm of 3 tot 6 begint de nozzle het filament aan te smeren omdat de nozzle niet verder omhoog gaat.

Je geeft echter maar half antwoord. Op het moment dat je die opdrachten geeft in repetierhost zul je in de user interface, tabblad manual dacht ik, bij elke as de positie zien van die as. Mijn vraag was dus : als je print en er staat daar een positie vermeld meet jij dan diezelfde positie.

Dat smeren van de kop in het plastic is namelijk eerder aan bod gekomen in de thread [forums.reprap.org] en bespreekt de optie "Extrusion multiplier"

Het kan namelijk zijn dat er meer plastic uit de hotend komt dan dat de bedoeling is hierdoor bouwt zich meer plastic op en uiteindelijk gaat de hotend door de plastic heen. Door na te meten of tijdens het printen de z-positie overeenkomt met de waarde uit de interface weet je in ieder geval of het correct aantal stappen door je printer is uitgevoerd.
Re: Print gaat eerste paar mm uitstekend daarna gaat de Z-as haperen.
March 17, 2014 06:10AM
Nee op het LCD schermpje staat ook de grotere maat die hij zou moeten hebben als de werkelijke maat van de nozzle boven het bed van het werkstuk zou moeten staan.
Ik heb het ook opgezocht in de G-code daarin wordt keurig de juiste maat aangegeven met een G1 code.
Dus het teveel aan materiaal zit echt in de vermindering van de stappen van de Z-as.

Je ziet het ook aan de hoekverdraaiing die de assen maken en die dan na een paar mm steeds kleiner wordt tot bijna geen hoekverdraaiing meer aanwezig is..
Normaal zou de hoekverdraaing bij 0,25 1/5 omwenteling per laag moeten zijn met een M8 spindel zoals in de eerste lagen ook het geval is.

Deze verplaatsing van de nozzle is dus handmatig ok de exacte verplaatsing die ik opgeef, maar tijdens het printen gaat het na een paar mm fout.
De eerste paar mm gaan goed (in dit geval 4,25 mm) zoals je ook op het PDF met foto's kunt zien mooi strak geprint in strakke lagen met een mooie laagdikte (0,25mm) zoals opgegeven in Slic3r.

Edited 4 time(s). Last edit at 03/17/2014 06:35AM by mosoft.
Re: Print gaat eerste paar mm uitstekend daarna gaat de Z-as haperen.
March 17, 2014 06:36AM
Heb je wel de Vref op de stepperdriver goed?
En je kunt ook nog met de ramps de z-as via 2 drivers laten lopen, heb ik ook en als je dus veel lift hebt, in combinatie met een zware x as dan kan (hoeft niet maar kan) het zijn dat je z as niet lekker loopt.
Dus op de plaats voor de 2e extruder een stepper driver plaatsen, 1 kabel van de z as aansluiten op de connector van de zojuist geplaatste driver, in marlin geef je aan in configuration_adv dat je dual z driver hebt.
Uiteraard de Vref voor de tijd goed instellen met dat potmetertje op de drivers, weet niet of je nema 14 of 17 hebt en wat je microstepping is maar dat dus instellen op de juiste V en proberen.
Bij mij met een ramps 1.4, prusa i3 heeft dat mijn problemen met de z as compleet laten verdwijnen.

gr. Wilco


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Print gaat eerste paar mm uitstekend daarna gaat de Z-as haperen.
March 17, 2014 07:14AM
ok duidelijk. en als dat tijdens het printen gebeurt wat gebeurt er als je de print opdracht killed en vanuit die stand de z-as met een gcode vraagt om verder omhoog te gaan? Ook dan geen verplaatsing meer of dan weer juist wel?
Re: Print gaat eerste paar mm uitstekend daarna gaat de Z-as haperen.
March 17, 2014 02:43PM
Na het beƫindigen van het programma gaat de nozzle netjes omhoog als ik hem 20 mm omhoog laat gaan doet hij dat weer keurig.confused smiley
Re: Print gaat eerste paar mm uitstekend daarna gaat de Z-as haperen.
March 17, 2014 02:57PM
Staan je instellingen in marlin wel goed? of repetier welke je ook hebt, voor de Z as?
Misschien dat je je configuration neer kunt zetten, soms sluipen er foutjes in die je zelf niet meer ziet. Want idd is bij M8 en 0.25 mm laaghoogte 1/5e omwenteling, maar maakt die wel genoeg stappen, of teveel? dan geeft de gcode het goed aan, maar de daadwerkelijke getallen zijn dan anders.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Print gaat eerste paar mm uitstekend daarna gaat de Z-as haperen.
March 18, 2014 12:39PM
Ik heb de instellingen in een PDF gezet en hoop dat jullie wat vinden waar ik mee aan de slag kan.
Voor Marlin heb ik van de eprom instellingen een schermafdruk er op staan.

Edited 1 time(s). Last edit at 03/18/2014 12:44PM by mosoft.
Attachments:
open | download - Instellingen Slic3r.pdf (171.9 KB)
Re: Print gaat eerste paar mm uitstekend daarna gaat de Z-as haperen.
March 18, 2014 01:04PM
Je max snelheid eens naar 5, dan zou het denk ik beter moeten gaan.

Gr. Wilco

Edited 3 time(s). Last edit at 03/18/2014 01:08PM by Wvantoorn.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Print gaat eerste paar mm uitstekend daarna gaat de Z-as haperen.
March 18, 2014 02:08PM
Ga ik proberen de max snelheid naar 5 zetten. Jullie horen er van.
Re: Print gaat eerste paar mm uitstekend daarna gaat de Z-as haperen.
March 18, 2014 03:12PM
Heb de max snelheid naar 5 gezet maar dan blijft helaas het euvel sad smiley
Re: Print gaat eerste paar mm uitstekend daarna gaat de Z-as haperen.
March 18, 2014 03:15PM
Kun je er een video van maken, uploaden naar youtube en een link neerzetten? mijn kennis is nog niet op maar zie wel de bodem


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Print gaat eerste paar mm uitstekend daarna gaat de Z-as haperen.
March 18, 2014 03:19PM
Doe ik vanavond nog
kun je ook de verdraaing zien

Edited 1 time(s). Last edit at 03/18/2014 03:19PM by mosoft.
Re: Print gaat eerste paar mm uitstekend daarna gaat de Z-as haperen.
March 19, 2014 12:41PM
Ik denk dat het is opgelost, heb wat kale runs gemaakt door 3 Mcodes (Machinecodes) in het gcodebestand van repetierhost van de puntkomma ; te voorzien waardoor het een opmerking wordt en niet meer gezien wordt als een programma regel.
Regels van de volgende M-codes M190, M104 en M 109 die het bed laten verwarmen en de Nozzle verwarmen daardoor uit te schakelen waardoor het programma direct gaat lopen.

Deze gingen nu goed.
* Eerst de laatste versie van Erik v.d. Zalm opgehaald en deze configuration.h file aangepast.
* In de Configuration.h de volgende regels aangepast.

#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {64, 64, 3200/1.25, 800} // default steps per unit for Ultimaker
#define DEFAULT_MAX_FEEDRATE {500, 500, 3, 25} // (mm/sec)
#define DEFAULT_MAX_ACCELERATION {9000,9000,600,10000} // X, Y, Z, E maximum start speed for accelerated moves.

* Daarna het bestand gecompileerd en deze geupload naar de Eeprom van de printer.


Dus de feedrate van Z aangepast en de acceleratie wat opgevoerd.

Laaghoogte heb ik dus 0,25mm gehouden om een zo mooi mogelijke verdeling te houden t.o.v. de spoed van de spindel.

Ik hoop dat andere hier iets aan kunnen hebben.
Bij mij werkte het dus.

Bedankt voor jullie adviezen.

Edited 3 time(s). Last edit at 03/19/2014 12:43PM by mosoft.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login