Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Beginner loopt vast: Stepper motor Vref? confused smiley

Posted by Jochem Elf 
Beginner loopt vast: Stepper motor Vref? confused smiley
March 22, 2014 08:16AM
Hoi,

Omdat ik nieuw op dit forum ben zal ik me even voorstellen. Ik ben arts-onderzoeker in Utrecht. Onze groep doet onderzoek naar bypasstechnieken voor de neurochirurgie en de hartchirurgie. Voor ons onderzoek leek het me goed en handig om een 3D printer te hebben om prototypes van nieuw ontwikkelde instrumenten sneller te kunnen maken. De rest van mijn groep is erg traditioneel en nog niet zo overtuigd van het nut. Voor het pilot projectje waar ik de printer voor wil gebruiken is ook nog maar beperkt budget. Nu dacht ik briljant zijn confused smiley met de gedachte "Weet je wat ik maak er zelf een en dan kan ik daarmee de groep overtuigen van het nut van een goede 3d Printer". Dan vervolgens en indien er meer funding komt een een professionele (high ress 3D printer) aan schaffen (http://formlabs.com/) of vergelijkbaar (afhankelijk van het budget).

Bouwen ging redelijk goed, maar nu loop ik bij het ingebruikneming wel tegen problemen aan. Computers en techniek is een beetje mijn hobby. Maar van elektrotechniek weet ik niet veel meer dan de basis (kan wel een pc bouwen maar dat is een beetje de top van mijn kennis. Programmeren kan ik ook niet echt. Ik kan wel wat macro's schrijven en soms wat aanpassen in syntax als ik het begrijp. Ik loop alleen nu tegen problemen aan die mij boven de pet gaan. Misschien kan een van jullie deze "domme dokter" wat verder helpen smiling smiley

Ik heb deze kit aangeschaft en in elkaar gezet. Firmware geïnstalleerd. Maar dan????? de handleiding van de leverancier houd daar op. Nu ben ik wel verder gaan zoeken maar veel buildguides lijken verouderd.zie een beetje door de bomen het bos niet meer. Het is een Pursa 3i. Hoe kan ik het best verder gaan?

Een meer specifieke vraag is hoe moet ik het voltage van mijn stepper motors goed afstellen. Ik had een buildguide gelezen waarin 0.4 v werd aangeraden maar daar lijken mijn motoren niet genoeg aan te hebben. Maar ja wat dan? Ik heb gelezen over Vref etc dat snap ik nog niet helemaal maar wel een beetje. Ik snap nog niet helemaal waarom dat belangrijk is. Kan ik niet gewoon het voltage omhoog gooien van de stepping motors tot ze goed werken? of is dat te kort door de bocht? Aan de andere kan wil ook ook niet mijn stepping drivers opblazen. Kortom "HELP!!!" winking smiley

Groet Jochem

P.S. mijn dochtertje begint ook te zeuren dat ze haar duplo terug wil winking smiley
Attachments:
open | download - Test-opstelling.jpg (357.3 KB)
open | download - Megatronics-v3.0.jpg (388.6 KB)
Re: Beginner loopt vast: Stepper motor Vref? confused smiley
March 22, 2014 08:21AM
Hoi Jochem, welkom.

Allereerst, je hebt je x as niet goed, de extruder met kop moet aan de andere kant, of de x as naar de andere kant, kan het niet goed zien op die foto, en heb je al wel de motoren aan het werk? ze lopen in de goede richting? de kop komt op temp en het bed ook?

Als je echt snel een begin wil hebben, mag je me rustig skypen of facetimen, soms net zo makkelijk, mag tot savonds 10 uur, dan mag ik van moeders de vrouw niet meer hobbieen en aangezien zij de baas is in huis.....

Edited 1 time(s). Last edit at 03/22/2014 08:43AM by Wvantoorn.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Beginner loopt vast: Stepper motor Vref? confused smiley
March 22, 2014 08:52AM
Dank voor je snelle reactie.

Volgens mijn klopt de build wel. De printer staat achterstevoren omdat ik alle draadjes naar achteren heb geleid. Ga pas kabelmanagement doen als in elk geval de motoren werken. Ik heb de motoren proberen te testen in prontface. Eigenlijk alle motoren doen soms een klein stapje, maar ik kan niet alles soepel heen en weer bewegen en als ik grote stukken wil bewegen is het vooral veel herrie.
Re: Beginner loopt vast: Stepper motor Vref? confused smiley
March 22, 2014 09:11AM
Je kunt als je bijvoorbeeld in pronterface zegt dat de x 100 mm moet een schroevendraaiertje (geisoleerd) in de potmeter voor de vref van de x doen en dan voorzichtig draaien tot die soepeler loopt en geen geluid maakt.
En ik zie zeker dat de extruder aan de verkeerde kant zit en dat de carriage omgedraaid moet worden, kijk maar naar de foto bij reprapworld. Edit: lees net de build manual, maar hij zit anders dan bijna iedereen hem heeft, maar maakt niet uit opzich, als de eindstoppen en de richtingen dan maar goed zijn.

Edited 2 time(s). Last edit at 03/22/2014 09:17AM by Wvantoorn.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Beginner loopt vast: Stepper motor Vref? confused smiley
March 22, 2014 09:17AM
Ok Thanks. Ik ga er mee aan de slag. Ik hoef dus geen vast vRef waarden aan te houden?
Re: Beginner loopt vast: Stepper motor Vref? confused smiley
March 22, 2014 09:23AM
doe eerst maar op gevoel, en dan kun je meten door de - van de multimeter op massa te houden en de + op de potmeter (voorzichtig) en dan kijken wat die aangeeft na afstellen. Heb je wel koelblokjes erbij? En een fan op de megatronics is ook echt heel belangrijk, dan koelen de drivers en raakt het niet oververhit.
En als je dus op gevoel afstelt en daarna controleert, dan moet het wel goed gaan, een fan erbij op de drivers richten en je bent safe!

Maar ga je alleen gereedschappen maken of ook scans uitprinten? Heb voor mijn MDL arts eens mijn lever uitgeprint na een goede ct scan sessie haha, vond hij wel erg intressant.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Beginner loopt vast: Stepper motor Vref? confused smiley
March 22, 2014 09:51AM
Als je de extruder aan de andere kant hangt (zoals volgens mij iedereen) dan kan hij ook hoger dan nu, geeft je dus meer print volume.

Als de firmware geladen is en alle motoren draaien en alles gaat netjes naar "home" dan ben je klaar en kan je gaan printen grinning smiley Maar ik lees eigenlijk niet echt waar je nu staat met je printer. Werkt alles of is de firmware geladen en weet je nu niet hoe verder te gaan?
Re: Beginner loopt vast: Stepper motor Vref? confused smiley
March 22, 2014 01:08PM
Hallo jochem,

Welkom hier op het forum. Geweldig dat meer medici 3d printers willen gebruiken. Het VUmc is je al voor tongue sticking out smiley De arts-onderzoeker daar heeft hem trouwens in Utrecht gebouwd. Dit is een leuk filmpje erover Protospace is misschien voor jou ook handig om eens heen te gaan. Het is dichtbij en er zitten zeer kundige, behulpzame mensen.

Na het bouwen kom je aan het afstellen en kalibreren. Er zijn een paar pagina's die nog steeds heel erg goed zijn met de uitleg.
Dit is denk ik toch wel de meest bekende en gevolgde.

Dit is ook een goede en deze heeft ook een kort (maar wel goed) stukje over het afstellen van de stroom door de steppermotors. In de praktijk komt het er eigenlijk wel op neer dat je ze gewoon meer geeft tot ze goed werken, Iets minder als ze teveel herrie maken en is het vooral een kwestie van stepperdrivers koelen.

Waarom het belangrijk is? Met de optimale stroom, leveren de steppers de maximale kracht. Als de steppermotors echt te weinig stroom krijgen, dan slaan ze stappen over omdat ze te weing kracht kunnen leveren. De kans daarop is klein en met de andere calibratiestappen merk je dat snel genoeg.

Ik hoor graag hoe je project verloopt!

Groetjes,
Jonnie

P.S. Een goed dik anatomie boek kan je dochter haar Duplo ook weer bevrijden tongue sticking out smiley


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Beginner loopt vast: Stepper motor Vref? confused smiley
March 22, 2014 01:24PM
Hmm ik heb de printer gebouwd volgens de build leverancier......... lekker is dat. Maar ik zal hem inderdaad verbouwen zodat hij ook hoger kan.

@ WvanToorn: Ik heb wel heatsinks op de stepperdrivers. Hoe zet ik een fan op dat bordje? gewoon een kleine pc fan er op knutselen?

In eerste instantie instrumenten maar een 3 d model van een schedel met brein waar we eenvoudig een eerste check kunnen doen of onze instrumenten genoeg ruimte hebben zou ook erg handig zijn. Normaal zouden we daar voor naar de anatomie afdeling gaan, maar dan ben je zo een paar uur verder dag verder voor je de schedel hebt ongeprepareerd. Die modellen zijn geloof ik al wel in 3dmax of cat beschikbaar en anders kan ik een hoge resolutie MRI voor het Brein en een goede CT voor het bot gebruiken om er zelf een te maken. Ik zie heel veel mogelijkheden. Moet alleen de oude garde nog een beetje overtuigen.. smiling smiley

@ Frans@France: Ik was in prontface bezig. Daar kwam ik tot de ontdekking dat de motortjes niet echt lekker liepen. Ik heb een keer op de home button gedrukt.. Geen Beweging maar een hoop lawaai. Toen heb ik maar even de stekker uit de voeding gehaalt.. smiling smiley

P.S. In het pakket geen termosensor voor het heating bed. Ook in de build instructie stond daar niets over in. Is daar iets nieuws op bedacht zodat je die niet meer nodig hebt of moet die er gewoon op.

P.S. Ik denk dat ik begin te snappen hoe dit werkt. De builinstructies zijn expres onduidelijk en misleidend. Op die manier blijft het lekker druk en gezellig op dit forum cool smiley
Re: Beginner loopt vast: Stepper motor Vref? confused smiley
March 22, 2014 01:40PM
Sensor Ja is nodig.

PC fan 12V er boven knutselen en dan aansluiten op de 12V voeding die in de megatronics gaat.

En Idd is het mogelijk om 3d model van hersenen te maken, staat een mooi voorbeeld op instructables. Link zoek ik voor je op, hebben ze ook van ct scans 3d beeld gemaakt, gesliced en geprint. Maar onthou wel dat een groot iets printen lang duurt, ook een paar uur.
En damn ben jaloers, wil ook wel met hersenen e.d. werken, echt geweldig.
Maar goed, ieder zijn ding.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Beginner loopt vast: Stepper motor Vref? confused smiley
March 22, 2014 02:51PM
Een pc fan vind ik ideaal. Die zijn goedkoop en makkelijk te vinden. Een grote fan is ook nog eens veel stiller dan die 40x40mm fannetjes sad smiley

Als de steppermotors wel brommen maar niet bewegen dan moet je de potmetertjes verder opendraaien.
Ze om te beginnen 25% open draaien en dan verder proefondervindelijk.

Vreemd dat er geen sensor voor het bed bij de set zat. Wel aansluitsnoeren? Sommige mensen hebben een printer zonder verwarmd bed. PLA kan op zich prima op een onvverwarmd bed geprint worden.


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Re: Beginner loopt vast: Stepper motor Vref? confused smiley
March 22, 2014 02:59PM
Quote
Wvantoorn
wil ook wel met hersenen e.d. werken, echt geweldig.
hoe doe je het nu dan dat nadenken ? grinning smiley
Re: Beginner loopt vast: Stepper motor Vref? confused smiley
March 22, 2014 03:40PM
Quote
Frans@France
Quote
Wvantoorn
wil ook wel met hersenen e.d. werken, echt geweldig.
hoe doe je het nu dan dat nadenken ? grinning smiley

Laat ik doen door me vriendin, scheelt een boel stress!


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Beginner loopt vast: Stepper motor Vref? confused smiley
March 23, 2014 06:31AM
De Y en X as lopen nu meestal redelijk. De Z as doet nog moeilijk. Met de potmeter maximaal open eye popping smiley 1,6 v.... dat lijkt me wat veel en de z as doet hij het nog maar een beetje. Hij loopt vaak scheef. Ik heb al wat olie op de schroefdraad gedaan maar hij gaat niet soepel loopt. misschien heb ik de bevestigingsbouten van de kogellager geleiders te strak aangedraaid of zo? Op de x en y as loopt het redelijk als ik ze probeer te bewegen met pronterface. Beide op 0,7 v. Wel gaat hij soms goed beide kanten op en soms stopt hij in het midden en wil dan miet verder. Dacht na jullie commentaar op de extruder "ik wil hem eerst wel even testen voor ik hem ga verbouwen met de extruder aan de andere kant" Maar misschien moet ik dat nu toch maar doen en dan gelijk de z ass bekijken en kijken wat daar technisch aan markeert. Andere suggesties? O en maakt het voor het afstellen die verbouwing niet uit? Ik bedoel hoef ik dan niet mijn halve megatronics firmware te herprogrammeren?

Goed het zal wel goed komen uiteindelijk. Ik elk geval al dank voor alle hulp en tips.
Re: Beginner loopt vast: Stepper motor Vref? confused smiley
March 23, 2014 06:50AM
Als je de x en y met de hand verplaatst (als er geen stroom op staat) glijden ze wel soepel?

Hoe kan je z as scheef lopen?? Dan zouden de twee motoren elk apart worden aangestuurd? Weet je zeker dat ze samen op dezelfde stepstick zijn aangesloten?

PS Lees net op het Duitse deel van dit forum dat iemand met hetzelfde probleem door het aanpassen van de feedrate van het probleem af kwam. Link Duitse posting: [forums.reprap.org]

Edited 4 time(s). Last edit at 03/23/2014 11:17AM by Frans@France.
Re: Beginner loopt vast: Stepper motor Vref? confused smiley
March 23, 2014 02:07PM
@ Frans. Ok thanks. ga ik dat eerst even proberen voor ik alles uit elkaar sleutel om het nog preciezer op te bouwen. Het is inderdaad zo dat kleine stapjes in prontface wel gaat maar de grote stappen voor problemen zorgen.
Re: Beginner loopt vast: Stepper motor Vref? confused smiley
March 24, 2014 10:46AM
@ Frans: Het zat hem inderdaad in de snelheid instelling van de z-as. die stond op 200 in pronterface...confused smiley. Misschien heb ik dat ook wel zelf eerder perongeluk ingetypt voor ik het echt snapten en de z as in beweging wou brengen..... in elk geval probeert hij hem bij 200 naar de maan te lanceren denk ik en dat trekken de motortjes niet smiling smiley. Teruggezet op 5 en dan langzaam beetje sneller om te proberen. Tot 120 gaat hij in elk geval rustig op en neer. Voltage 0,8 en kan nog wel iets lager denk ik.

@ All: Progress Update: Nu de assen allemaal bewegen ga ik eerste maar even de end stopjes instellen (daar rijd hij nog dwars doorheen). Als dat ook werkt ga in maar wat kabelmanagement doen en dan de rest instellen. Vrijdag even mijn micrometer meenemen uit ons lab in Utrecht en dan afstellen maar. Klinkt dat een beetje als de goede volgorde of zie ik nog iets over het hoofd?

P.S. Ik hou de constructie maar even zo (met de extruder achter het frame. Op zich is er wel wat voor deze positie te zeggen omdat zo het zwaartepunt van de extruder meer in lijn met het z-as frame hebt. Misschien is dat de geachte geweest om hem zo op te bouwen.) Ik wil in beginsel geen hele grote (hoge) dingen printen. Eerst maar even aan het printen krijgen.
P.P.S. Ga toch ook maar een termosensor voor het heating bed bestellen. Waarom heb ik dat er anders in beginsel opgeschroefd... Beetje raar dat dat niet in de "Kit" zat die ik besteld had en ook niet in de build manual vermeld. Vond de build manual van de leverancier zowiezo erg matig. Bouwinstructie. Dan een matig aansluitschema zonder verder beschrijving en vervolgens geen aanwijzingen hoe dan nu verder. Al was er maar een link naar dit forum geweest dat had mij al dagen zelf zoeken op internet gekost. Zal geen namen noemen maar, het was niet echt "voor de beginner" wat ik eigenlijk wel zou verwachten. Als ik geen beginner zou zijn zou ik uiteraard geen kid bestellen met uitgeprinte onderdelen etc. Die zou ik dan zelf printen en vervolgens de spulletjes er bij bestellen die ik nog nodig had. Beetje zoals zelf een computer bouwen. Dan bestel je ook geen "kit" als je dat al eerder gedaan hebt. Nou ja sorry voor deze "rage dump", maar dat moest ik even kwijt smiling smiley
Re: Beginner loopt vast: Stepper motor Vref? confused smiley
March 24, 2014 11:39AM
Endstop regelen en checken en daarna bed levelen. Dat zou mijn volgorde zijn. Daarna de reeds eerder genoemde calibration instructies volgen om eea af te stellen en bekend te worden met je printer.
Re: Beginner loopt vast: Stepper motor Vref? confused smiley
March 24, 2014 12:38PM
Heb me even verder ingelezen in 3D printing van organen. Vooral gezocht of er al een wetenschapgroep was die arteries (slagaders) kan printen die we zouden kunnen gebruiken voor bypass chirurgie. Deze Japanse groep denkt het in 2018 voor patiënten beschikbaar te hebben. (zijn vast nog wel anderen ook mee bezig maar heb nog niet heel uitgebreid gezocht.) Een patiënt eigen arterie om een bypass mee te maken zou echt fantastisch zijn. Wij gebruiken nu een vene (gewone ader) uit het been, maar dat is niet ideaal. Bovendien zouden we, bedacht ik me net ook heel makkelijk een extra zijtak kunnen printen wat wij voor onze bypass techniek als toegangs weg / werk kanaal zouden kunnen gebruiken. O dit is trouwens het research instituut waar ik onderzoek doe vooral R&D voor de ELANA techniek op dit moment (voor de nieuwsgierigen onder u smiling smiley)

Edited 1 time(s). Last edit at 03/24/2014 12:43PM by Jochem Elf.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login