Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Cura 13-12 Vs. 14-03

Posted by Mechanic 
Cura 13-12 Vs. 14-03
March 29, 2014 02:19PM
Hallo,
kan iemand mij uitleggen waarom Cura 13-12 foutloos werkt en de nieuwe versie 14-03 niet?. Alle instellingen zijn hetzelfde ingesteld maar ik krijg steeds de melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden. In beide versies is de usb poort com6, de de baudrate 250.000.
Wat is er in de nieuwe versie op dat gebied veranderd?
Dank voor alle info.
Fijn weekeinde.
Peter J.
Re: Cura 13-12 Vs. 14-03
March 30, 2014 06:03AM
In Cura 14.03 heeft Daid in zijn wijsheid de Printing window verwijderd, en moet je in Preferences kiezen voor Pronterface UI i.p.v Basic,
dan kan je weer proberen contact te maken met de printer.
er wordt door Daid aangeraden wordt om zowieso Pronterface te gebruiken om te printen vannuit Cura, wat ik vreemd vindt, Cura was alles in een software, en nu moet je meerdere handelingen gebruiken om te kunnen printen, en Pronterface ziet er uit als back to the 80's interface smiling smiley

Maar ik raad je aan om 14.01 te gaan gebruiken, 14.03 heeft veel problemen, en is zelfs de kwaliteit van de prints slechter, ook al is het dezelfde STL file.
Re: Cura 13-12 Vs. 14-03
March 30, 2014 06:10AM
Hallo Absrnt,
dank voor je reply.
Ik gebruik Marlin 0023, heb ik geen probleem mee. Maar ik ga Cura 14-01 proberen.
Groet,
Peter J.
Re: Cura 13-12 Vs. 14-03
April 01, 2014 04:42AM
#absrnd,
heb 14-01 geïnstalleerd, werkt wel goed. Waarom moet er altijd iets wat goed werkt vervangen worden door iets wat problemen geeft? Is dat om maar aan de gang te blijven?
Misschien gaat Daid ons nog verassen?
Greetz.
Re: Cura 13-12 Vs. 14-03
April 01, 2014 11:16AM
Voor snelle prints gebruik ik cura, andere kritische prints kisslicer.
En van 14-01 naar 14-03 gegaan, eindelijk Zlift, en die pronterface is denk ik nog niet compleet.
Moet zeggen dat mijn prints er van 14-01 naar 14-03 wel beter op geworden zijn. Meer instellingen die verkeerd kunnen staan dus eerst goed uitproberen.
Maar als je in cura een gcode file van een stl maakt en die op sd zet en dan print via LCD scherm, werkt ook heel fijn.

Conclusie, 14-03 is leuk, nog niet af maar wel werkbaar.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Cura 13-12 Vs. 14-03
April 01, 2014 03:52PM
#Wvantoorn,
ik zal 14-03 ook eens proberen, alleen ben ik niet van plan Marlin op te geven.
Heb nog wel een vraag: als ik begin te printen komt er bij de eerste aanzet een wat brede "klieder"' , zoals je vroeger bij een wat slechte balpen had als je ging schrijven.
Bij volgende lagen wordt het beter.
In de eerste laag wordt kennelijk bij de startaanzet teveel materiaal aangevoerd.
Enig idee hoe dit op te lossen?
Groet,
Peter J.
Re: Cura 13-12 Vs. 14-03
April 02, 2014 07:10AM
Quote
Mechanic
#Wvantoorn,
ik zal 14-03 ook eens proberen, alleen ben ik niet van plan Marlin op te geven.
Heb nog wel een vraag: als ik begin te printen komt er bij de eerste aanzet een wat brede "klieder"' , zoals je vroeger bij een wat slechte balpen had als je ging schrijven.
Bij volgende lagen wordt het beter.
In de eerste laag wordt kennelijk bij de startaanzet teveel materiaal aangevoerd.
Enig idee hoe dit op te lossen?
Groet,
Peter J.

Ik dacht dat er bij de standaard instellingen altijd een brim (lijn) rondom het object geprint wordt, dit is om de uiterste maten aan te geven, en de nozzle te primen dat er na de brim materiaal goed vloeit,
als je deze uitzet, kan het duren voor er materiaal uit de nozzle komt en soms klonten maakt op de eerste laag,

dit komt mede dat Cura in de G-code heeft staan dat bij het einde van de print het materiaal een beetje teruggetrokken wordt, en bij de volgende print eerst weer angevoerd wordt.
Re: Cura 13-12 Vs. 14-03
April 02, 2014 08:44AM
Ik maak mijn Gcode momenteel ook met de laatste versie van Cura, nergens last van moet ik zeggen smiling smiley
Re: Cura 13-12 Vs. 14-03
April 02, 2014 02:32PM
Jij bedoelt een skirt. Een brim is een aantal lijnen tegen het object aan om zo een betere hechting te krijgen en minder kans op warping. Ja het zorgt ervoor dat je extruder beter het filament uit de nozzle laat komen maar een brim en skirt zijn totaal verschillende delen. En uiterste maten?

En het terugtrekken staat niet standaard aan hoor, dat is retracting, dat is om er voor te zorgen dat aan het einde van een laag niet wat nog uit de nozzle komt door zwaartekracht en overdruk aan het object te laten zitten waardoor het lelijk wordt. Ook dit is in te stellen en zorgt voor een nettere print.
Maar als je leest wat richrap heeft geschreven over slicer (link staat hier wel ergens, gebruik de zoekfunctie of google op slicer is nicer) dan weet je dat die dingen eigenlijk de basis zijn voor het instellen van je printer.
Wat me een beetje stoort is dat mensen steeds vaker eerst vragen en dan pas gaan lezen. Je kunt pas printen als je weet hoe je de printer kunt instellen, anders krijg je nooit mooie prints. Maar zoals altijd is dat mijn mening en niet die van een ander.

Geef in Cura aan dat je een Brim wil, ga dan in het menu naar Menu-Expert-Open Expert setting en daar kun je nog van alles instellen.
Ook de breedte van de brim.
Zal van het weekend wel een Tutorial schrijven over hoe je Cura voor een printer kunt instellen zodat de basis goed staat.

Quote
Absrnd
Quote
Mechanic
#Wvantoorn,
ik zal 14-03 ook eens proberen, alleen ben ik niet van plan Marlin op te geven.
Heb nog wel een vraag: als ik begin te printen komt er bij de eerste aanzet een wat brede "klieder"' , zoals je vroeger bij een wat slechte balpen had als je ging schrijven.
Bij volgende lagen wordt het beter.
In de eerste laag wordt kennelijk bij de startaanzet teveel materiaal aangevoerd.
Enig idee hoe dit op te lossen?
Groet,
Peter J.

Ik dacht dat er bij de standaard instellingen altijd een brim (lijn) rondom het object geprint wordt, dit is om de uiterste maten aan te geven, en de nozzle te primen dat er na de brim materiaal goed vloeit,
als je deze uitzet, kan het duren voor er materiaal uit de nozzle komt en soms klonten maakt op de eerste laag,

dit komt mede dat Cura in de G-code heeft staan dat bij het einde van de print het materiaal een beetje teruggetrokken wordt, en bij de volgende print eerst weer angevoerd wordt.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Cura 13-12 Vs. 14-03
April 02, 2014 03:25PM
Quote
Wvantoorn
Jij bedoelt een skirt. Een brim is een aantal lijnen tegen het object aan om zo een betere hechting te krijgen en minder kans op warping. Ja het zorgt ervoor dat je extruder beter het filament uit de nozzle laat komen maar een brim en skirt zijn totaal verschillende delen. En uiterste maten?

En het terugtrekken staat niet standaard aan hoor, dat is retracting, dat is om er voor te zorgen dat aan het einde van een laag niet wat nog uit de nozzle komt door zwaartekracht en overdruk aan het object te laten zitten waardoor het lelijk wordt. Ook dit is in te stellen en zorgt voor een nettere print.
Maar als je leest wat richrap heeft geschreven over slicer (link staat hier wel ergens, gebruik de zoekfunctie of google op slicer is nicer) dan weet je dat die dingen eigenlijk de basis zijn voor het instellen van je printer.
Wat me een beetje stoort is dat mensen steeds vaker eerst vragen en dan pas gaan lezen. Je kunt pas printen als je weet hoe je de printer kunt instellen, anders krijg je nooit mooie prints. Maar zoals altijd is dat mijn mening en niet die van een ander.

Geef in Cura aan dat je een Brim wil, ga dan in het menu naar Menu-Expert-Open Expert setting en daar kun je nog van alles instellen.
Ook de breedte van de brim.
Zal van het weekend wel een Tutorial schrijven over hoe je Cura voor een printer kunt instellen zodat de basis goed staat.

Ik bedoelde inderdaad Skirt, en die geeft niet exact de uiterste maten aan, maar was, zover ik weet, bedoeld om de buitenvorm aan te geven (+ de opgegeven offset mm rondom)
en het ging niet om retract tijdens print, maar dat standaard in cura aan het eind van de print het filament iets teruggetrokken wordt, dit zit in de g-code,
en als een print start komt diezelfde mm weer terug naar buiten om de nozzle te primen, en na voltooing van de skirt het materiaal al goed vloeit.
kijk bij het tablad Start/End Gcode in Cura Full settings

Edited 1 time(s). Last edit at 04/02/2014 03:26PM by Absrnd.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login