Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Dutch User Group

Posted by Joost 
Re: Dutch User Group
October 01, 2009 11:59AM
Heb je zo'n AVR programmert? als je er een nodig heb kun je wel langskomen, ik heb er net een gebouwd.

Heb overigens de complete mobo af maar moet nog wat loshalen en opnieuw opzetten, de soldeerpasta is te ver uitgevloeid en nu zijn een aantal weerstandjes gebridged :/

@ derk, drop me een mailtje met je 06, dan bel/sms ik je een keer smiling smiley
Onderdelen>?
October 01, 2009 01:07PM
hey, weet iemand waar je goedkope reprap onderdelen kunt kopen in Nederland?
- ik wil er niet al teveel voor doen, geen gekke buitenlandse imports ofzo
- mss een online winkel in europa? Duitsland, nederland, belgie?
- How-to-buid-reprap/repman/repstrap ? iniedergeval hoe je dat ding moet maken..

- Extruders te koop in Nederland? ken niks vinden @ google...
- Mss een modification maken van een lijmpistool makkelijk voor extruder?

alvast bedankt voor de info!
Re: Onderdelen>?
October 01, 2009 01:47PM
goedkope reprap onderdelen in nederland = no go, wordt echt een exotische aanvraag.

Check de andere posts in deze usergroup, staat een post met waar ze onderdelen verkopen.
makerbot industries verkoopt hele repraps voor weinig.
Re: Dutch User Group
May 26, 2010 10:34AM
Hallo allemaal,

Ik zit in utrecht en wil ook een reprap gaan bouwen. Ik heb al wat onderdelen uit engeland besteld. Zijn er meer mensen in de buurt die een reprap mendel aan het bouwen zijn?

Groeten Auke
Re: Dutch User Group
May 26, 2010 10:40AM
Hallo Auke,

Als je in Utrecht zit heb je geluk. Daar hebben inmiddels een aantal workshops plaatsgevonden bij Protospace (ik gaf zelf de eerste workshop met Siert Wijnia). Er worden momenteel nog een groep Mendel's afgebouwd; de meeste mensen zijn nu met het printen aan het experimenteren. Toch is alle kennis daar aanwezig. Op een aantal dagen in de week is Protospace een vrije-inloop FabLab. Je kunt dan gratis gebruik maken van de diverse machines. Er lopen daar regelmatig mensen rond die je op weg kunnen helpen.


Regards,

Erik de Bruijn
[Ultimaker.com] - [blog.erikdebruijn.nl]
Re: Dutch User Group
May 29, 2010 01:49AM
Ik zit in utrecht!
Re: Dutch User Group
May 29, 2010 03:55PM
Informeer even ( info protospace.nl ), er zou binnenkort weer een RepRap avond komen op dinsdag. De officiele workshop is nu wel afgelopen.


Regards,

Erik de Bruijn
[Ultimaker.com] - [blog.erikdebruijn.nl]
Re: Onderdelen>?
October 27, 2010 01:11AM
Check marktplaats!
Re: Dutch User Group
October 27, 2010 02:46PM
Hallo allemaal.

is er in Eindhoven ook zoiets als een workshop voor de mendel. of ergens waar ik meer info over de mendel kan krijgen.

Groet Aldrik
Re: Dutch User Group
November 03, 2010 11:51AM
Hi allen, nog een reprap-fan meldt zich smiling smiley

Ik woon in Enschede, als er nog anderen daar (in de buurt) wonen dan hoor ik het graag zodat we evt. onderdelen samen kunnen bestellen of zelfs voor elkaar kunnen maken in een later stadium. Verder wil ik de UTwente nog mailen om te kijken of ik ze gek genoeg kan krijgen daar een fablab op te zetten winking smiley Als iemand daar contacten heeft (ik ben ex-Saxion) zodat we dat direct goed aan de juiste persoon kunnen uitleggen, dan zou dat ideaal zijn.

Ik heb ivm. hobbyen al een Arduino Mega en redelijk krachtige steppermotoren. Nu bleek het Adafruit Arduino-motorshield niet geschikt om steppermotors mee aan te sturen dus kwam ik bij de RAMPS: [ultimachine.com]. Zoals je op die pagina kunt zien is het echter wel een duur grapje.

Mijn wens is dan ook om in ieder geval samen een bestelling te kunnen doen. Zodoende hebben we (hopelijk) minder verzendkosten en evt. een groepskorting. Dit kan in eerste instantie prima via Samenkopen.net bijvoorbeeld. Ook op Tweakers.net kunnen we wat "reclame" maken voor dit project en wellicht meer geïnteresseerden optrommelen.

Iets verder in de toekomst denk ik dat het handig is om een website (zowel En als Nl) te hebben met een stappenplan en bestelllijst om tot de "standaard" printer van dat moment te komen. In dit geval de Mendel. Het is nu, zoals zoveel startende opensource projecten, nogal een vergaarbak van allerlei mogelijke opties en verbeteringen en het is als beginner moeilijk om door de bomen het bos te zien.

Graag jullie ideeën hierover.
Re: Dutch User Group
November 11, 2010 11:49AM
Hallo potentiele bouwers,
Ik ben woonachtig in Nijmegen en heb belangstelling om een groep van een vrouw/man of 5 te formeren om gezamenlijk een Mendel of afgeleide daarvan te bouwen.
Wie heeft er belangstelling?
Groet, Hans
Re: Dutch User Group
December 24, 2010 05:17AM
Hoi!

Ook hier iemand die bezig is een Mendel te bouwen. Tot nu toe gaat het redelijk goed: Alleen de extruder moet nog, dan kan ik testprints gaan maken. Lang leve de dagen tussen kerst & oud+nieuw smiling smiley

Tot nu toe ben ik er ongeveer 2 maanden mee bezig geweest, maar moet eerlijk zeggen dat dit zeker niet volcontinue is. Als ik volcontinue had gewerkt eraan, is het mogelijk om een Mendel in een dag of 5 in elkaar te zetten. Dan ben je wel tureluurs van alle schroefjes trouwens smiling smiley (Wat dan dus precies de reden is waarom ik het rustig aan doe ..)

Mijn plan is om de Mendel voor de jaarwisseling zijn eerste testprint te laten maken ... hoe dat verder gaat kun je lezen op [m0.is-root.com]

Nadat deze Mendel af is, is het mijn bedoeling om allereerst de Nederlandse hackerspaces te gaan besmetten met het RepRap virus. Utrecht, Arnhem en Den Haag willen al graag dat ik ze help bij het bouwen van een 3D-printer, zodra de mijne af is. Daarna heb ik wat ingangen om de jeugd de mogelijkheden van 3D-printen en Rapid Prototyping te laten zien, wat denk ik iets is wat nodig is, om dit project op lange termijn een overlevingskans te geven.

Wil je meer weten/heb je vragen, laat een comment achter op de website of vraag me op dit forum!
Re: Dutch User Group
December 24, 2010 06:50AM
Mooi om te horen! Ik weet dat er een aantal RepRaps in Nederland staan maar wie en waar precies, geen idee. Woon je toevallig in de buurt van Enschede? smiling smiley Ik kan alle hulp gebruiken die ik krijgen kan.

Quote
de Nederlandse hackerspaces te gaan besmetten met het RepRap virus.
Dat is natuurlijk een heel goed idee, hoe meer mensen, hoe meer vooruitgang en bekendheid voor het project. Zo leek Gathering of Tweakers me wel een geschikte plek, maar misschien is het handiger om op een elektronica-forum te beginnen. Mensen met bijv. kennis van elektronica/produkt-ontwerp/werktuigbouw achtergronden lijken me van harte welkom om het ontwerp te kunnen documenteren (ik mis duidelijke documentatie wel een beetje) en natuurlijk verbeteren.

Keep us posted!
Re: Dutch User Group
December 24, 2010 07:22AM
maar misschien is het handiger om op een elektronica-forum te beginnen.

wilt u mij om een RepRap-dev-nl mailing list aanmaken?
Of een elektronica-in-nl forum?


-Sebastien, RepRap.org library gnome.

Remember, you're all RepRap developers (once you've joined the super-secret developer mailing list), and the wiki, RepRap.org, [reprap.org] is for everyone and everything! grinning smiley
Re: Dutch User Group
December 27, 2010 04:23AM
RdeRuiter Wrote:
-------------------------------------------------------
> Mooi om te horen! Ik weet dat er een aantal
> RepRaps in Nederland staan maar wie en waar
> precies, geen idee. Woon je toevallig in de buurt
> van Enschede? smiling smiley Ik kan alle hulp gebruiken die ik
> krijgen kan.

Toevallig niet, ik woon in de buurt van Amersfoort smiling smiley

Ik ken in Nederland een paar RepRaps: Erik heeft er volgens mij 2 (allebei Darwin volgens mij?) en er zijn vanuit Protospace (FabLab Utrecht) 6 Darwins gemaakt, met wisselend succes. De FabTruck van Jaap heeft een Darwin staan (als die het weer doet) .. en natuurlijk heeft Camiel momenteel 4 Mendels draaiend, maar die gebruikt ze dan ook om full-time Mendel RP-parts mee te printen. Daarnaast zijn er ook mensen in Maastricht en Eindhoven die een Mendel hebben, maar die ken ik niet zelf.

> Dat is natuurlijk een heel goed idee, hoe meer
> mensen, hoe meer vooruitgang en bekendheid voor
> het project. Zo leek Gathering of Tweakers me wel
> een geschikte plek, maar misschien is het handiger
> om op een elektronica-forum te beginnen. Mensen
> met bijv. kennis van
> elektronica/produkt-ontwerp/werktuigbouw
> achtergronden lijken me van harte welkom om het
> ontwerp te kunnen documenteren (ik mis duidelijke
> documentatie wel een beetje) en natuurlijk
> verbeteren.

Tijdens het in elkaar zetten van mijn Mendel heb ik zo'n 250 foto's gemaakt om de bestaande documentatie te vertalen, te verbeteren en op te leuken. Dat staat voor 2011 op mijn agenda :-)

> Keep us posted!

Geen probleem!
(Hou ook [m0.is-root.com] in de gaten, het kan zijn dat die namelijk iets meer up-to-date is smiling smiley )
Re: Dutch User Group
December 27, 2010 04:27AM
Hey Sebastien,

SebastienBailard Wrote:
-------------------------------------------------------
> maar misschien is het handiger om op een
> elektronica-forum te beginnen.
>
> wilt u mij om een RepRap-dev-nl mailing list
> aanmaken?
> Of een elektronica-in-nl forum?

Personally, I check my e-mail more often than a forum, so I for one would welcome a reprap-dev-nl, but I cannot speak for others.

The electronica-nl that RdeRuiter was referring to, was the idea to "spread the word" of RepRap to various Dutch electronics forums, didn't have much to do with a seperate dutch reprap electronics subforum smiling smiley

Greets!
Re: Dutch User Group
March 05, 2011 12:18PM
bij deze zou ik graag in contact komen met nederlanders die ook enthousiast zijn over het rep rap project.

ik ben zelf op zoek naar een extruder kop. om wat probeerseltjes voor me zelf op te zetten.

alvast bedankt.

groeten Paul Peters
Re: Dutch User Group
September 22, 2011 05:34AM
Hi allemaal,

Ik ben nieuw in de RapRep world en wil een 3D printer bouwen. Er zijn 2 nieuwe generaties die ik bijzonder interessant vind: de PRotos van GRRF en de Orca v03. Kan iemand mij advizeren welke ik als bouwset zou kopen?
Bas
Re: Dutch User Group
September 22, 2011 07:33AM
Is geen van beiden een teleurstellend antwoord?

Met beide is niets mis hoor maar persoonlijk ga ik veel liever voor de breed ondersteunde Prusa Mendel. Nadeeltje van de Orca vind ik de gen6 electronica aangezien die stappenmotordrivers niet te vervangen zijn mocht je er per ongeluk een keer eentje kapot maken omdat je een stappenmotor los trekt terwijl er nog spanning op het bordje stond.....

Mocht je echt zo graag een compleet bouwpakket willen en je hebt geen probleem met grofweg 4 weken levertijd dan kan ik wel wat voor je betekenen(ik ben mijn eigen webshop op aan het zetten) bij concrete interesse mag je wel even mailen
Re: Dutch User Group
October 02, 2011 09:13PM
Bas Wrote:
-------------------------------------------------------
> Nadeeltje van de Orca vind ik de gen6
> electronica aangezien die stappenmotordrivers niet
> te vervangen zijn mocht je er per ongeluk een keer
> eentje kapot maken omdat je een stappenmotor los
> trekt terwijl er nog spanning op het bordje
> stond.....

denk je dat nu echt??
denk je nu echt dat er van de meer dan 1000 gen6 die wij verkocht hebben.. er nooit een klant geweest is (of ik) die dat per ongeluk gedaan heeft?
maw: dat is beveiligd en kans dat dat gebeurd is iets van 0,1%

(er zijn tot nu toe minder dan 5 vd 1000 gen6 retour gekomen en 3 daarvan waren gewoon goed en had de gebruiker verkeerd aangesloten..)

aub alleen ergens over praten als je er ook echt verstand van hebt...
Re: Dutch User Group
October 02, 2011 09:24PM
En waarom ik dat eigenlijk ook zeg: electronica heeft niets te maken met de machine, elke electronica kan op elke machine.. dus een orca heeft eigenlijk niets te maken met GEN6.

Maar raadt dus vooral de zwakke prusa aan.. over paar maanden zitten die mensen allemaal met hun handen in het haar als wij 10x zo snel printen en hun frame dat niet aan kan.

(sorry voor mijn wellicht beetje heftige reactie, maar ik ben momenteel nogal emotioneel van al die verkeerde informatie die ik allemaal lees in de fora... )

Ik heb nooit prusa's verkocht en daar heb ik goede redenen voor.

Camiel Gubbels
mendel-parts.com

Edited 2 time(s). Last edit at 10/02/2011 09:33PM by camiel.
Bas
Re: Dutch User Group
October 03, 2011 03:00AM
Camiel je mag rustig van mening zijn dat ik er geen verstand van heb maar inmiddels ben ik wel zo goed als afgestudeerd met mijn bachelor Elektrotechniek/smart system designwinking smiley

Ik blijf bij mijn mening dat ik een modulair systeem veel beter vind aangezien er veel mensen gebruik van de bordjes maken die geen enkel idee hebben wat ze nu eigenlijk aan het doen staan. Ik heb op een paar plaatsen sanguinololu bordjes te koop staan en jij zal weer verbaasd staan hoeveel mailtjes ik krijg over mensen die drivers opgeblazen hebben en zich echt afvragen wat ze fout doen!

Ook blijf ik nogsteeds bij mijn standpunt dat een Prusa geen slechte keuze is. De (soms overweldigende) hoeveelheid aan informatie die ervoor beschikbaar is kan je gewoon niet overtreffen.

Dat neemt niet weg dat ik de Orca geen interessant product vind en ik zeg ook zeker niet dat het een slecht product is!! Echter voorlopig ga ik liever voor de goedkopere Prusa aangezien ik toch geen massa productie van plan ben.
Re: Dutch User Group
October 07, 2011 09:53AM
Ik ga met Bas mee, modulair is goed. Zeker voor open source dingen die regelmatig wijzigen.

Orca 0.3 lijkt ook nog niet up to date te zijn op de Wiki. Dus ik kan als open-source aanhanger geen Orca adviseren.




reprapworld.com
PLA, ABS, PETG multiple colors (3 and 1.75 mm) €16,49 / kg
Megatronics 3.0 €79.99 / Minitronics €37,19
Re: Dutch User Group
November 29, 2011 10:12AM
Dag allemaal,

ik ben enkele weken geleden ook begonnen met het bestellen van de onderdelen voor een Prusa op basis van GEN 7. Ik heb voor de GEN 7 gekozen omdat ik deze zelf volledig kon maken (behalve de drivers).
Ik wacht op nog enkele onderdelen ( drivers, motors, heated bed) voordat ik verder kan bouwen.

Zijn er mensen die zelf de hot-end gemaakt hebben en met wat hebben jullie dat gedaan?

Ik ben trouwens uit Lokeren, België en dat ligt in Oost-Vlaanderen. Zijn er trouwens nog mensen uit België. Ik dacht dat er mensen uit Antwerpen waren.


Regards,

Maarten
(Belgium)
Re: Dutch User Group
November 30, 2011 01:50PM
ik ben ook nieuw hier op het forum en ben druk in de weer een eigen ontwerp te bouwen kwa frame dan de electronika besteet ik uit [ ben er te lang uit en niet uptodate].

cnc freesbank is stuk dus moet ff op onderdelen wachten .

ik kom uit noordholand bovenkarspel.










Edited 1 time(s). Last edit at 11/30/2011 01:51PM by michel pet.
Re: Dutch User Group
December 26, 2011 10:11AM
Hey,

Ik zit in Arnhem! En als er iemand eentje aan het bouwen is, laat het me weten. Misschien kan ik ergens mee helpen.
(er is vast wel iemand van de HAN die er eentje heeft)

Tis dat ik op moment geen geld heb maar anders!!!!
Re: Dutch User Group
December 27, 2011 12:29AM
Jaren lang in Antwerpen gewoond; nu in FL!
Ik kom hier op de Dutch groep, want de Engelse groep heeft een hele hoop ideoten, en spammers (ik bedoel, mensen die lagere qualiteits dingen willen verkopen om zelf profijt te maken).
Zelf jaren lang in Belgie gewoond te hebben, herken ik het Nederlandse, Belgische, en Duitse oog voor perfectie!

Alsook de meeste NL mensen zijn beschaafd. Niet zo in USA, dat bijna zo groot is als Europa, en een hele hoop foute informatie heeft in het forum.

Ik vertrouw het NL forum meer dan het ENG forum.

Daarom ben ik hier. Voor de aankoop van printers moet ik wel in de USA groep zijn.
Voor technische info ben ik hier!
Re: Dutch User Group
December 29, 2011 05:52PM
Voor personen in de buurt van amsterdam :-)

Ik heb hier een Mendel up and running . op repeteer host en firmware. Is al ruim 1 jaar oud maar hij loopt naar alle tevredenheid..;-)

Deze heeft afgelopen week voor voor mijn 'nieuwe' printer de onderdelen geprint en deze zijn we nu aan het bouwen (prusa iteration 2), met Gen 7 en stepsticks..

Deze hoop ik binnenkort af te hebben.. nog ff wachten op de hottend en dan gaan we van ABS over naar PLA.. en dan gaat de 'oude' volledig werkende printer geschonken worden aan een school. Ken een leeraar die erg geïnteresseerd is.. en in het kader van open source doe ik hopelijk mijn duit in het zakje..


De nieuwe printer zal voornamelijk eigen ideetjes gaan printer voor quadcopters , denk dat dit mijn 'nieuwe' hobby gaat worden, moet er nog mee beginnen maar afijn...

Dus voor reprapper of wannabee reprappers die vragen hebben of langs willen komen in amsterdam.. laat het me maar weten..
Re: Dutch User Group
January 23, 2012 10:53AM
Beste Reprap bouwers,

Zal me eerst even voor stellen omdat ik nieuw ben op dit forum, ik ben Michiel de Visser, 19 jaar, kom uit zeeland en leer MBO4 Werktuigbouwkunde laatste jaars. & ben een fanatieke knutselaar.

Ik ben al een tijdje op internet rond aan het neuzen om een Reprap te gaan bouwen. Dit lijkt me echt een geweldige hobby!
Ik geloof dat dit zo ongeveer het enige forum is waar Nederlanders posts doen over de Raprap, vandaar dat ik jullie hier wat over wil vragen.
Ik sta nog helemaal aan de basis vandaar dat ik om te beginnen wat informatie wil verzamelen... weet iemand een site waar min of meer wat tekeningen of stappenplannen op staan, ik neem aan dat jullie dit niet uit het blote hoofd bouwen!?
Nog een vraagje, is er toevallig iemand die uit Zeeland komt die er 1 gebouwd heeft of aan het bouwen is? Misschien leuk om een keer langs te gaan om informatie te winnen.
Weet iemand een site waar je de complete Reprap-kit onderdelen kan kopen? Of bestaat er ook een lijst met alle onderdelen die je nodig hebt zodat je zelf die kunt inkopen?
Hoe zit het trouwens met de software voor de Raprap? Is die ook eenvoudig aan te passen als je zelf een eigen Raprap ontwerp maakt zonder programmeer kennis? Ik hoor dat mensen zelf verbeterversies maken, hoe werkt dat, is het opensource software die eenvoudig aan te passen is oid? Jullie horen wel, ik heb er nog zeer weinig kennis van en ik hoop dat iemand tijd voor me wil maken om dat aan mij te geven.
Ik ben zeer fanatiek in het bouwen, dus daar zal het vast niet aan liggensmiling smiley

Ik zal iedereen die me van Info kan voorzien zeer dankbaar en erkentlijk zijn!

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie hulp!


Met vriendelijke groet,

Michiel
Re: Dutch User Group
January 23, 2012 12:51PM
@hallohiermichiel

Ik woon ook in Zeeland, en heb wel redelijke kennis op programmeer gebied, kom maar eens langs. (Heb je ook een mailtje gestuurd)
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login