Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Op zoek naar....

Posted by Replace 
Op zoek naar....
January 02, 2011 03:21PM
Hallo allemaal. Ik ben geheel nieuw hier en onlangs geinteresseerd geraakt in 3d printen.

Het concept van de RepRap spreekt me erg aan. Ik wil dan ook proberen er een te bouwen vanuit de basis technieken die ik zelf beheers en hem dan verbeteren met eigen geprinte onderdelen. Daarna kijk ik wel of ik ook iets kan verbeteren aan het ontwerp, maar dan ben ik intussen wel met pensioen denk ik :-) Uiteindelijk moet de hele kunststof handel GEEL worden, maar dat is gewoon een tick van mij!

Dan nu het probleem: Ik ben van oorsprong als hobbyist modelvlieger en ik kan dan ook een beetje omgaan met hout en draadeindjes. Ik heb geen freesbank, maar wel een figuurzaag, een lintzaag en een boorkolom. Dat betekent dat ik kan beginnen met houten koppelingen en draadeinden enzo. Ik kan ook een beetje gieten in epoxy en eventueel mallen maken in silicone. Dat bewaar ik wel voor later. Daarnaast kan ik redelijk solderen van een schema als ik alle onderdelen heb. Ik heb helaas geen verstand van of ervaring in 3d software, anders dan mijn inrichting software (SWEETHOME3d freeware)

Ik vraag me nu dus af waar ik een ' bouwtekening' kan vinden van een RepRap (bv de Mendel) waarin de maatvoering en tekening van alle onderdelen staat die ik zelf kan maken. Is die er wel ? Of bestaan er alleen codes voor frees machines en 3d printers? Ik weet nog niet goed de weg in RepRapland, dus vandaar deze vraag naar de misschien bekende weg.

Ik wil beginnen met het maken en opbouwen van het ' frame' (als je dat zo mag noemen). In een latere fase buig ik me dan over de motoren en andere electronica, dus dan komen er vast nog meer domme vragen uit mijn toetsenbord.

Voor nu is het misschien al dom genoeg, waarvoor dan excuus :-)

Wie heeft een linkje voor mij met tekeningen ?

Ik ben zeer erkentelijk voor adviezen en tips

grt Thomas
Re: Op zoek naar....
January 04, 2011 04:35AM
Hi Thomas,

tja, waar zal ik beginnen.... Ik ben zelf een 'repstrap' aan het bouwen, en ben op de rit tot nu toe nog geen kant en klare bouwtekening tegengekomen. Wel maak ik veel gebruik van de zgn. 'BOM-sheets', waar bv de lengtes van de draadeinden en de gladde staal bars in staan. Mijn opzet is niet om zo te bouwen dat ik elk onderdeel 1 op 1 kan vervangen door een gep rint plastic onderdeel. Wel probeer ik zoveel mogelijk onderdelen (zoals de draadeinden enzo) geschikt te houden voor hergebruik in mijn definitieve printer. Mijn repstrap printer is gebaseerd op de originele Mendel, maar ik heb heel veel inspiratie gevonden in de Prusa, ook omdat dat een soort van gesimplificeerde Mendel is.
Via contacten opgedaan op het #reprap IRC channel heb ik (bv dmv ruilhandel, of een geringe vergoeding) wat plastic onderdelen verkregen die lastig zelf te maken cq. te verkrijgen zijn. Op het #reprap channel zijn ook diverse andere nederlanders met regelmaat aanwezig.

In welke regio woon je?


regards,
Tom
Re: Op zoek naar....
January 04, 2011 01:30PM
Hi Tom,
bedankt voor je reactie. Ik begrijp nu dat ik eigenlijk ook een RepStrap ga bouwen :-) (What is in a name) en daar dan later een Mendel van maak.
Ik had die terminologie nog niet helemaal door.

Waar ik met name ook naar op zoek ben is artikelen die ingaan op de onmogelijkheden of limieten van het extrusie printen op deze wijze.
Hoe ver kan je overhengen en waarom, of hoe vloeien de ' pixels' goed samen tot een homogeen object, of wat zijn ontwerp eisen als je zelf een figuur wilt ontwerpen om te printen. Is daar een library van ?

grt Thomas
(Regio Utrecht/Zuid Holland)
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login