Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

electronics: generaties?

Posted by homecore 
electronics: generaties?
January 09, 2011 08:36AM
Dag iedereen,

Als nieuwe follower van reprap, heb ik net m'n gespoten onderdelen geleverd gekregen en ga ik nu op zoek naar de juiste elektronica. Maar ik vind het niet altijd even overzichtelijk en eenvoudig om te kiezen welke elektronica nu welke voor/nadelen heeft. Daarom dit topic!

Gen3:
pro: modulair opgesplitst in delen dus bij een defect is niet alles om zeep, makkelijker zelf te solderen (?), makkelijker zelf aan te passen (?),...
contra: meer kabelwerk, minder optimaal gebruik van plaats (en energie?),...

Gen6:
pro: alles geoptimaliseerd in 1 bord, maar 1 keer kopen je hoeft niet zelf te verzamelen en bouwen, geproduceerd in Nederland
contra: bij defect direct je hele bord te vervangen, minder aanpasbaar (?)

Gaat iedereen akkoord hiermee? Wat is er nog toe te voegen aan deze lijst pro/contra's? Hoe zit het op vlak van prijs? Ik hoop dat de ervaren mensen hierover veel kunnen vertellen, dat helpt de nieuwe bouwers een keuze te maken!

mvg,

Homecore (Gent, België)
Re: electronics: generaties?
January 12, 2011 05:44AM
Makkelijk solderen van gen3 hangt af van je eigen kunnen winking smiley Ik vond het te doen : het werkt, maar je moet er wel je tijd voor nemen en het leuk vinden.

Voor een techniek in ontwikkeling, zoals de reprap is modulariteit voor mij een must have. Als je gewoon een 3d printer wil gewoon kan printen en er verder zelf niet aan wilt sleutelen in gen6 het beste. Ik dacht dat gen6 ook niet on linux werkt, maar weet ik niet zeker.




reprapworld.com
PLA, ABS, PETG multiple colors (3 and 1.75 mm) €16,49 / kg
Megatronics 3.0 €79.99 / Minitronics €37,19
Re: electronics: generaties?
January 26, 2011 09:42AM
Bedankt voor de info! Nu ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig naar hoe làng je dan precies bezig bent met dat solderen? Met een stevige leertijd erbij, aangezien het de eerste keer zou zijn dat ik zoiets probeer... smiling smiley

groeten,
Hannes
Re: electronics: generaties?
January 27, 2011 02:01AM
De electronica alleen kun je in 2 avonden in elkaar solderen als je doorwerkt. Ik heb er een paar weken over gedaan, maar dat kwam door het wachten op onderdelen, verkeerde onderdelen bestellen, weer wachten. Beter gezegd: solderen kun je in een week, de meeste tijd bij het bouwen van een reprap gaat in het uitzoeken hoe het in elkaar moet, welke spullen je nodig hebt, bestellen en wachten. Aan de andere kant, als je moet wachten op mendel-parts.com ben je ook even zoet winking smiley

Je moet wel even investeren in goede spullen. Dat scheelt je veel tijd en ellende. Een electronics pinset, vergrootglas met lamp en soldeerstift met HEEELE dunne punt scheelt echt veel tijd.Voor 100€ heb je die spullen.




reprapworld.com
PLA, ABS, PETG multiple colors (3 and 1.75 mm) €16,49 / kg
Megatronics 3.0 €79.99 / Minitronics €37,19
Re: electronics: generaties?
April 11, 2011 04:52PM
Veel mensen zeggen dat een RAMPS shield met een Arduino mega veel beter zijn, klopt dit? Wie heeft hier ervaring mee. Op zich bevalt me het wel dat het een Arduino Mega bevat, omdat ik nogal een Arduino freak ben xD . Nadeel is wel dat je weer apart pololu modules moet kopen (http://www.pololu.com/catalog/product/1201) voordeel is wel dat het makkelijker uit te breiden is (met SD kaart, of met Arduino shields).
Re: electronics: generaties?
April 12, 2011 06:08PM
Ik zit ook met de electronics, gen1 kan ik zelf maken. Heb aardig wat ervaring met PIC's. Zijn er ook mensen die gen1 electronica gebruiken?
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login