Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Basics for newbie

Posted by Replace 
Basics for newbie
September 17, 2011 04:24PM
Hoi allemaal,

Ik heb al een boel door dit forum zitten bladeren, maar voel me nog niet helemaal thuis.
De correspondentie is ook niet heel fanatiek hier merk ik.
Misschien dat mijn vragen wat response genereren :-)

Ik ben me aan het orienteren op een mendel. Wie kan mij vertellen waar de mendel op houdt en de prusa begint?
Is het een versie verhaal of doorontwikkeling? Op mendelparts wordt de mendel kit aangeboden. Is dat dan een prusa?
Heeft iemand die daar al gekocht, want vlgs mij is die al heel lang uit stock.
Ik zou er wel een willen bestellen....... Als er goeie referenties zijn.........

Grt
Thomas
Bas
Re: Basics for newbie
September 21, 2011 10:31AM
Hey,

De prusa mendel is eigenlijk gewoon een simpeler te bouwen versie dan de mendel. Daarom kan je ook beter een prusa kit ergens kopen. Op emaker kan je wel goedkoop aan de plastic parts komen. Electronica heb ik over 2 weken weer in voorraad (sanguinololu). Mocht je een complete kit willen kan ik eventueel ook wel alles voor je bestellen. Ik begin namelijk mijn eigen webshop dus ik bestel toch bij enorm veel winkels. En goedkoper dan 700 euro is niet echt een probleem. Levertijd zal iets van 3 weken zijn(mijn eigen printer is nog niet goed afgesteld waardoor ik niet zelf de printed parts kan leveren) Mocht je concrete interesse hebben dan moet je maar even mailen
Re: Basics for newbie
September 21, 2011 03:01PM
Hoi Bas
Bedankt voor deze reactie.

Ik heb nog geen verstand van de electronica en de mogelijkheden.
Ik zie termen als gen3 t/m gen6, ik zie arduino (is dat niet voor robotjes die door de kamer stofzuigen?) en nu sanguino..?

Ik ben niet thuis in programmeren van machinecode, is dat nodig voor de electronica van mendels enzo?
Is dat ook aan de orde bij dat afstellen van de printer, of gaat dat met een vriendelijk interface op de software?

Thomas
Bas
Re: Basics for newbie
September 21, 2011 04:08PM
gen6 is een alles in 1 bordje met de stappenmotor drivers erop gesoldeerd. Sluit je dan een keer een motor kort dan is je bordje bijna niet meer te repareren.

De ramps en de sanguinololu(en nog een paar minder bekende varianten) hebben de drivers als "opprik-modules" waardoor je die makkelijk kan vervangen.

Echt programmeren hoef je niet te doen maar voor het afstellen ontkom je er niet aan om een paar instellingen in de C code te moeten veranderen en dan moet je even op het knopje "upload" klikken. Dat is niet erg ingewikkeld maar een vriendelijke interface is het ook nog niet te noemen.

Meer info kan je zoals altijd in de wiki vinden:
[reprap.org]


De term arduino is een beetje gehyped in de hobby wereld maar het is niets anders dan gewoon een microcontroller. En ja die kunnen uit gebruikt worden voor robotjes. De sanguino is weer een bepaald ontwikkelbordje van arduino. Van daaruit is weer de sanguinololu geboren(=sanguino+pololu). Maar goed zolang je onthoudt dat het een microcontroller is zit je altijd goedtongue sticking out smiley
Re: Basics for newbie
November 04, 2011 09:01AM
Thnks Bas.

Ik zie nu Mendel en aanverwante supplies aangeboden op marktplaats. Is dat die shop die je ging maken? Of is er nog iemand in de markt?
Die heeft gen6 en is duurder dan 700.....

Wat ik me ook af vroeg, moet je als beginner met dik of met dunne extruder en filament aan de gang gaan?

En hoe zit het met de 'stank' factor als je print? Moet ik uitwijken naar de schuur of garage, of kan het ergens binnenshuis een plekje krijgen?
(ik mag ook niet met giethars binnen aan de gang :-) )

Thomas
Bas
Re: Basics for newbie
November 04, 2011 09:09AM
Binnen nederland begint er ook steeds meer te komen.

Voorlopig is 3mm ideaal om mee te beginnen. Makkelijk te krijgen en goed geteste hot-ends zijn beschikbaar die niet snel verstopt raken. 1.75mm duurt nog wel een jaar ben ik bang voordat dat ook een massa product is.

ABS stinkt inderdaad als je het print. PLA niet dus dat moet goedkomen.

Mijn shop loopt nog een beetje achter qua zichtbaarheid op internet aangezien ik ook aan het afstuderen ben. Het meeste verkoop ik gewoon via de mail. Ik heb nu op emaker trouwens ook wel een leuk setje staan:

[www.emakershop.com]

Mocht je interesse hebben dan kan je het beste even mailen aangezien paypal mij iets van 13 euro aan transactiekosten kost bij zo'n bedrag. Betaal je via de bank dan kan ik je dat bedrag natuurlijk weer als korting gevenwinking smiley

Je moet zelf nog even stappenmotoren kopen (of die kan ik leveren voor 17 euro per stuk, zit wel 1,5 week levertijd op) en een hot-end.
Re: Basics for newbie
November 09, 2011 10:14AM
Hai Replace, er zijn ondertussen veel leveranciers van repraponderdelen en aanverwante diensten aanwezig op internet.

[ikmaak.nl], de site die ik opgezet heb organiseert bijvoorbeeld vaker een weekend waarin een Prusa mendel wordt gebouwd, tien tegelijk, en waarbij alle materialen en kennis worden geleverd, zodat aan het eind van het weekend iedereen met een werkende printer naar huis kan.
Dit onder leiding van bekenden uit de RepRap community, waaronder vaak ook Josef Prusa, de ontwerper van de Prusa.

Het voordeel van deze cursussen is dat je niet alleen de machine maakt, maar ook deel kunt uitmaken van de community, en leert hoe je van hun hulp gebruik kunt maken en hoe je kunt bijdragen aan het RepRap project.

Doordat we deze cursussen geven zijn we ook in staat om vrijwel alle RepRap onderdelen op voorraad te hebben.

Mocht je meer info nodig hebben, mail dan eens op info at ikmaak dot nl.


[IkMaak.nl] A Maastricht based RepRap community.
Reprap Build Party's WorldWide
For more info: [ikmaak.nl]
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login