ABS 0,2mm layer. i3 printer. Slic3r : kapton, langzaam (30min print), slic3r duidelijk nog wat beter instellen! Kisslicer, pei, standaard snelheid (25min print) KIsslicer, pei, hogere snelheid (15 min print)by Frans@France - Dutch User Group - Archive
Ik heb mijn bestelling binnen gekregen. Een redelijk hard plastic plaat van 2mm dik. Een gladde kant en een iets ruwe kant. De ruwe kant is de print kant. De hoekjes vanwege de bouten zijn reeds weggesneden dus hij paste direct op mijn i3 heatbead. Echter op het headbed zijn uiteraard de draaduiteinde van de verwarming aanwezig en in de plaat was daar geen uitsparing voor. Ik heb het even zo gelaby Frans@France - Warmtebed en Printbed
QuoteOhmarinus Ik heb laatst iets gelezen over 'Polyetherimide' als printbed. Weet iemand misschien waar ik dit voor een goede prijs kan krijgen? Het is nogal moeilijk om te vinden. Er zijn wel wat leveranciers, maar die verkopen alleen grote platen helaas pindakaas. Dat is het pei bed met alu backing waar Peter (pagina 1 van deze thread) het over heeft. In zijn post staat ook een mogelijk leveby Frans@France - Warmtebed en Printbed
mhhh met mijn gebruikelijke instellingen slicen en dan printen geeft echt ellende bij deze 5mm cube. De print is dan in minder dan 8min klaar maar de laatste twee kubus lagen zijn om te janken. Heb eea aangepast in de slicer instellingen en nu is de print tijd 19m maar nu is nog steeds de laatste kubus slecht. Nog even verder tunen...wat een k.. testby Frans@France - Dutch User Group - Archive
gewoon een papiertje op het bed onder nozzle. Nozzle home en als je het papiertje nog zonder enige kontact/weerstaan weg kan halen zit je te hoog, gaat het moeilijk dan zit je te laag. Let wel : doen met een minimaal je bed op de correcte temperatuur voor de print.by Frans@France - Dutch User Group - Archive
'k kan mij vergissen maar zeker met die 0.5mm wall test lijkt het mij dat de eerste laag aan geeft dat de nozzle te hoog boven het bed stond. Hij zit niet vast aan de rest en de lijn is niet een lijn maar een soort van zigzag. Daardoor werd de rest niet "verlijmd" aan de eerste laag en omdat de tweede laag sneller print werden de hoeken mee getrokken waardoor die vervorming er was. en ik zie bijby Frans@France - Dutch User Group - Archive
Quotejurgendeleeuw de temperatuur van de hotend aangepast naar 210,drukveren tussen de bouten gezet en mijn feedrate op 50 gezet nog steeds hetzelfde probleem ...elke keer gaat men draad kapot en mijn hotend de verbinding tussen hotend en extruder verstopt Naast het probleem dat je mogelijk een te lagere temp gebruikt is het ook mogelijk dat je hotend een te warme koude zone heeft. In de hotendby Frans@France - Dutch User Group - Archive
rare opmerking misschien maar staan je z-steps wel correct ingesteld?by Frans@France - Dutch User Group - Archive
ik gok dat je temp. van je hotend te laag is. Daardoor moet de extruder te veel druk leveren om het plastic door de nozzle te drukken. Probeer het eens met 5 graden hoger en als dat niet werkt nog een 5 graden extra.by Frans@France - Dutch User Group - Archive
ok duidelijk. en als dat tijdens het printen gebeurt wat gebeurt er als je de print opdracht killed en vanuit die stand de z-as met een gcode vraagt om verder omhoog te gaan? Ook dan geen verplaatsing meer of dan weer juist wel?by Frans@France - Dutch User Group - Archive
Quotemosoft @Frans wat jij schets is het geval als ik 10 mm opgeen gaat de z-as 10 mm geef ik 150 mm dan gaat hij 150 mm omhoog, dus dat werk wel. Na dus een mm of 3 tot 6 begint de nozzle het filament aan te smeren omdat de nozzle niet verder omhoog gaat. Je geeft echter maar half antwoord. Op het moment dat je die opdrachten geeft in repetierhost zul je in de user interface, tabblad manual dby Frans@France - Dutch User Group - Archive
dus als je de printer vraagt om 10mm op te schuiven op de z-as en je met het na dan is het ook echt 10mm. Maar zodra je gaat printen staat op een moment bij de z-as (in de user interface) dat hij op 10mm hoogte staat maar dan is bij het nameten de hoogte behoorlijk veel lager?by Frans@France - Dutch User Group - Archive
ziet er goed uit. Ga je PLA of ABS doen? Nog ruimte over in je kabelmanagement voor een (of twee) fan aansluitingen?by Frans@France - Dutch User Group - Archive
QuoteEvbeurdn Met een LCD verbonden kun je gewoon realtime aanpassen. Bij mij zie ik per kleur variatie en het is dan handig om multipier op 1.0 te hebben.Dan vervolgens met Flow in LCD meer of minder materiaal extruderen. dan nog heb je meer dan waarschijnlijk van te voren eea per kleur vastgesteld en ook zoiets als optimale print temp. Al die gegevens sla ik op in een apart slice3r profiel enby Frans@France - Dutch User Group - Archive
Wat betreft Extrusion multiplier print ik abs met 1.1 en PLA met 1.0. Ik heb dit bepaald aan de hand van de calibration routine waarbij de twee blokjes zo goed als perfect in elkaar dienen te passen en de correcte maat dienen te hebben (http://reprap.org/wiki/Calibration en om precies te zijn de permiter width test) Lees ook deze eens als je slic3r voor je printer beter wilt instellenby Frans@France - Dutch User Group - Archive
QuoteSnelleD Maar welke waarde moet men dan aanpassen? euh...de waarde "Extrusion multiplier" .... ....zet niet voor niets de link naar de documentatie erbijby Frans@France - Dutch User Group - Archive
ligt aan je slicer software. In slic3r is het Extrusion multiplier (http://manual.slic3r.org/SimpleMode.html) Als je echt denkt dat dat het probleem is dan is het printen van een hoog object een goede test. Elke keer zal de kop dan wat meer in het plastic zakken. Bijvoorbeeld zoiets :by Frans@France - Dutch User Group - Archive
QuoteEvbeurdn Zit er een speciale laag op het aluminium? En wat gebeurt er als je een head crash krijgt, heb je dan een blijvende kras of gat in de plaat? Erg aantrekkelijk om zonder voorbereiding te kunnen printen, maar of het net zo goed gaat als met mijn tape bed.... ja een plastic laag met de naam PEI, wordt zover ik kon terug vinden in de profi wereld al een tijdje gebruikt. Is redelijk duuby Frans@France - Warmtebed en Printbed
QuoteMechanicIn ieder geval werkt het prima voor mij. Ik ga er ook een bestellen. Erg benieuwd!by Frans@France - Warmtebed en Printbed
QuoteMechanicDe 110 grC. is m.i. voor Pla, ik werk alleen met Abs, vandaar het verschil.. Inderdaad niet helemaal correct gelezen. ABS 120-125. PLA 60-80 QuoteABS um die 120°-125°C beim ersten Layer dann kann auf 100° runter gegangen werden. PLA (Sortenabhängig) 60°-80° und die Temperatur kann nach dem ersten Layer ebenfalls auf 45° abgesenkt werden.by Frans@France - Warmtebed en Printbed
QuoteOhmarinusNu ben ik erachter gekomen dat het ten eerste makkelijk te bewerken is, maar ten tweede, ook nog eens heel goed de warmte isoleert omdat de core van foam is. Mocht je een ombouw willen maken, kan het handig zijn eerst eens te experimenteren met wat een handige vorm is in gebruik. Ik had al eens een test opstelling met karton gemaakt, resultaat van de opstelling was de reden om nietby Frans@France - Warmtebed en Printbed
QuoteMechanic Hallo Frans, de alu Dauerprintplatte kom van de firma RepRap-Fab in Keulen. Kosten ex porto ca. € 45,00. Ik kan het produkt van harte aanbevelen, ik ben verrast. Voor de goede orde, ik heb geen enkele relatie met deze heer Wolfgang Vogel, ik ben alleen klant. Met PLA werk ik niet maar naar verluidt ook dat zou prima werken. Kijk maar eens op de site van RepRap-Fab. Vriendelijke groeby Frans@France - Warmtebed en Printbed
QuoteOhmarinusWat grappig, ik had begrepen dat alléén 3M de juiste coating op de blauwe tape heeft Niet dus? ik kon geen blauw hier vinden, dus heb groen geprobeerd (geen 3M), werkt ook goedby Frans@France - Dutch User Group - Archive
Dank voor de info ga ook even rond neuzen wat die PEI is..by Frans@France - Warmtebed en Printbed
kost dat bord? En waar heb je dat vandaan? Ook al PLA op geprobeert?by Frans@France - Warmtebed en Printbed
warping is inderdaad een van de weinige dingen die me echt echt kan irriteren zeker omdat het soms onduidelijk is waarom het gebeurt. . Zo heb ik een ontwerp dat in elke hoek bijna 1-2mm omhoog kwam. Na een paar ontwerp aanpassingen heb ik het ontwerp 90 graden gedraaid en dus verticaal geprint. Geen warping meer. Dus als ik hem print zoals links wel warping, rechts geen enkel probleem, wel 2 uurby Frans@France - Warmtebed en Printbed
en die eerste laag heeft wel de correcte x-y afmetingen? oftewel 10x10 is ook echt 10x10 en niet 15x10 of-zoietsby Frans@France - Dutch User Group - Archive
Veel plezier, ik heb dezelfde (van charlie) en ben meer dan tevreden. Vooral het feit dat de firmware al ingesteld\afgesteld is voor de bijgeleverde onderdelen maakt het uiteindelijk starten zodra de bouw gelukt was een fluitje van een cent. Mijn ervaringen en valkuilen: -Als je een jhead hebt gekozen maak 100% zeker dat je de thermistor correct en correct vast zet. Dat niet doen is gegarandeeby Frans@France - Dutch User Group - Archive
QuoteReplace Dat snap ik, maar waarom als ik de 0 dikte invoer istie niet nul meer? werkelijk geen idee wat je bedoelt...je wilt printen met een dikte van 0mm?? edit : ah.. je bedoelt dat je de layer dikte die een afwijking geeft van 0 opnieuw invoert en dat de fout dan nog steeds niet 0 is? Logisch je laag dikte bij de door jouw gekozen draad is meerdere cijfers achter de komma en geeft dus alby Frans@France - Dutch User Group - Archive
QuoteReplaceMaar, Als ik de Acme invoer in de draad, dan geeft hij bij elke gewenste laagdikte 3 mogelijkheden, een dikker met 0 afwijking , een dunner met 0 afwijking en de daadwerkelijke afwijking (over 10cm Z) Maar ik kan geen enkele keer 3x 0 krijgen.... Dus wat te doen ? dus die laag dikte die een afwijking geeft NIET gebruiken, dat is alles Behalve als de uiteindelijke afwijking over 10cby Frans@France - Dutch User Group - Archive