QuoteEvbeurdnDus als we het over nauwkeurigheid hebben moet je deze effecten ook even meenemen. Lijkt mij niet aangezien software niet de waardes kan verbeteren die door de hardware gedicteerd worden. Ben het wel met je eens dat de kwaliteit van de slicer uiteindelijk de kwaliteit van de werkstuk bepaald.by Frans@France - Dutch User Group - Archive
De z-as gaat altijd minimaal maar 1 volledige step omhoog. Als die step bijvoorbeeld 0.002mm is dan geeft elke layer hoogte die geen veelvoud is automatisch een afronding die naarmate de hoogte van het object hoger is erger wordt. Erger is uiteraard maar relatief en afhankelijk van de gewenste nauwkeurigheid.....kan zomaar 1 mm op 10cm zijn dus een layer van 0,250 geeft dan 125 steps, geen proby Frans@France - Dutch User Group - Archive
De nozzle diameter heeft een directe relatie met de horizontale afmetingen niet met de verticale. Hoe kleiner de diameter des te kleiner de horizontale nauwkeurigheid. Ik heb zelf ook de prusa i3 als eerste printer en ik ben er erg tevreden mee. Ik heb de limieten nog niet gevonden, veel tijd en aandacht aan het kalibreren besteed. Mijn verrassing op dit moment (niet echt printer gerelateerdby Frans@France - Dutch User Group - Archive
QuoteBertsjuhn Wat voor een nauwkeurigheid kan ik verwachten van een prusa single sheet met 3mm fillament en 0.35 nozzle? Wat bedoel je met "single sheet" en wat is jouw definitie van nauwkeurigheid? Bedoel je hoogte/breedte etc of laag dikte? Nauwkeurigheid in het algemeen hangt af a) van je kwaliteit van je kalibratie en b) of je print settings overeen komen met je hardware beperkingen van jeby Frans@France - Dutch User Group - Archive
3mm, 0,35 j-head nozzle, abs op 0,2mm laag dikteby Frans@France - Dutch User Group - Archive
aparte voeding gaan gebruiken voor je heatbed ?by Frans@France - Dutch User Group - Archive
QuoteOhmarinus In Rhino heb ik een tijdje terug het Shell command ontdekt. Moet je voor de gein eens proberen. Dus even snel een kubus tekenen, en dan gewoon intypen op je toetsenbord: shell en dan enter. Dan krijg je de optie om een wand te verwijderen, dit is nodig om er een shell van de maken, en dan kan je een wanddikte ingeven etc en klaar. Dit is erg fijn als je solid objecten hebt gescheby Frans@France - Dutch User Group - Archive
Die eerste laag is correct. Door die eerste laag wat dikker te printen, was een instelling is en een gevolg van de afstand nozzle heatbed blijft je werkstuk beter aan het bed vast zitten. Heb je ook een foto van de zijkant? Het lijkt er op dat er een step issue in de bovenste lagen maar dat zou zo kunnen lijken door de gekozen hoek waaronder de foto genomen is.by Frans@France - Dutch User Group - Archive
QuotevatamIk heb dus blijkbaar een van mijn stepperdriver kapot gemaakt... op de stepperdriver van mij y-as stotteren de z motoren echter nog steeds, wat kan hier de oorzaak van zijn? instellingen van je stepstick gecontroleerd en op de correcte waarde gezet afhankelijk van je gebruikte motor? en speciaal de sectie "Adjusting and testing the current " of andersby Frans@France - Dutch User Group - Archive
QuoteEvbeurdn Maar als je daar nog een idler tussen denkt, dan blijft er hooguit 3-5 mm over waar het ecoflex niet ondersteund is. Ik kan me niet voorstellen dat je met een "normale" Wade extruder hier een probleem zou hebben. Deze extruder heeft geen ingebouwd kanaal waar het filament doorheen loopt, enige optie is dat holle draadeind dan zo dicht mogelijk naar de idler brengen lijkt me. waaroby Frans@France - Dutch User Group - Archive
de snelheid van de printen is afhankelijk van vele factoren en moet je eigenlijk echt tunen. De waardes die ik nu zie staan zijn laag en kunnen volgens mij het probleem niet zijn.by Frans@France - Dutch User Group - Archive
QuoteAbsrndIk zou er ook graag een willen bouwen, je zou mij een groot plezier doen om een BOM lijst te posten. euhh...drie postings hoger?by Frans@France - Dutch User Group - Archive
QuoteHillik krijg het niet voor elkaar om de z-as sneller te laten lopen zonder in te leveren op andere neveneffecten. hoe ging de thin wall test? En wat bedoelt je met z-as "sneller"? Het is niet een kwestie van sneller, het is een kwestie van correct. Drukt hij direct vanaf het begin in de print of pas na een tijdje? In dat laatste geval staat volgens mij of de a) z step niet goed of b)verlieby Frans@France - Dutch User Group - Archive
mhhh waarom niet even zoeken als je weet dat het een plastic is? Bijv ?by Frans@France - Dutch User Group - Archive
Weet je zeker dat je ook echt op 1/32 draait? je stepsticks staan ook echt op die waarde en je board ook? Geen idee hoe dat met jouw board werkt maar op de ramp moet je dat via jumpers regelen. Overigens gaat bijv de Pololu's (A4988) maar tot 1/16by Frans@France - Dutch User Group - Archive
PEEK is de naam van de verbinding waar de plastic van gemaakt is Polyetheretherketone PTFE is ook een naam van de verbinding Polytetrafluoroethylene ook wel bekend onder de naam Teflon en nee, zijn dus niet hetzelfdeby Frans@France - Dutch User Group - Archive
en hoe heb je die 8000 als waarde dan gekregen uit de berekening?by Frans@France - Dutch User Group - Archive
niet dat ik weet. eigenlijk werkt hij vanuit de bouw direct goed. Wel nog de fan voor het koelen van de hotend regelen en de bevestiging daarvan. Overigens heb ik dat met twee tie-wraps gedaan. Mocht je PLA gaan doen dan dien je een fan-duct te printen om dat materiaal lekker te kunnen printen. Enige wat ik zelf nog een keer zou willen doen is een aanpassing op de x as waardoor je de GT2 band zoby Frans@France - Dutch User Group - Archive
Prijs is moeilijk te bepalen maar ik heb alles bij charlies3dtechnologies besteld inclusief twee rollen abs 3mm, kapton, glas etc. Alles behalve de voeding (12v). Die heb ik apart besteld omdat ik die veel goedkoper ergens anders (ebay) kon vinden. Uiteindelijk zonder de verzend kosten en voeding minder dan 600 euro kwijt. Was wel een kortingsrun waar ik ook nog gebruik van heb gemaakt. Maar alsby Frans@France - Dutch User Group - Archive
QuoteBertsjuhnWelke calibratie methode gebruiken jullie? ik heb alles ingesteld staan met de exacte methode, dus alle schroefdraad n T2 band waardes geven een getal en die staan in de firmware. De rest zijn instellingen die ik in de slicer verder regel. Door de kalibratie pagina en de slicer info te volgenby Frans@France - Dutch User Group - Archive
alles wat hij zegt Behalve het glas en pla/abs verhaal. Bij mij exact omgedraaid. ABS plakt echt op alles met wat pvc lijm dus ik gebruik geen kapton meer maar PLA heb ik nog nergens lekker op kunnen laten plakken. Mijn hotend (prusa) moet gekoeld worden bij zowel abs als plaby Frans@France - Dutch User Group - Archive
ik denk dat er wat afstellingen in de firmware niet kloppen, als dit abs is dan lijkt het voor een i3 echt nergens op Ik heb ook een i3 maar zoiets heb ik nog nooit gezien. Probeer die thin wall test eens.by Frans@France - Dutch User Group - Archive
- Moeilijk is altijd afhankelijk van je eigen ervaring met bouwen, software en elektronica en de handleiding. Ik had in beide geen ervaring en de handleiding was wel aanwezig maar ik had nog wel het internet nodig om alles in detail te vinden. Na 3 dagen bouwen (moest nog een soldeerstation hebben) is hij af en draait foutloos. Moet ik wel zeggen dat de leverancier (charlies3dtechnologies) zekerby Frans@France - Dutch User Group - Archive
QuoteIndy Oke Frans@France, Ik ben een newbie in forum land dus geef ik nu een schot voor de boeg, Wie kan mij Pleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaase helpen Alvast bedankt voor alle moeite. Indy euh zal je toch moeten aangeven welke onderdelen je nodig hebt zoals als hier :by Frans@France - Dutch User Group - Archive
QuoteIndywaar kan je het voordeligst je geprinte onderdelen aanschaffen? in dit forum door het lief te vragenby Frans@France - Dutch User Group - Archive
QuoteIndyToch wil ik nog steeds een 3d printer maken van formaat, maar waar liggen de grenzen? 80x 80x 80? en welk ontwerp past er dan het beste bij? en hoe sluit je dan al die heatbeds aan. Ook wil ik meerdere (minimaal 2) hot ends gebruiken, ook hier weer hoe sluit je dat dan aan? meer gaan lezen 2 hotends is al gedaan dus daar ga je wel gegevens over vinden. 4 is ook al gedaan. 80x80x80 .by Frans@France - Dutch User Group - Archive
Zoals andere hierboven al aangeven teveel massa in beweging. Dat gaat ten kosten van de print snelheid als je nog met een beschaafde kwaliteit wilt printen. Ik heb zelf een prusa i3 en dat werkt echt erg goed. Maar ook daar is het duidelijke dat de tafel verplaatsing een probleem is bij hogere print snelheden. En zeker geen geld voor een "bouwplan" uitgeven! Er zijn er inderdaad voldoende die oby Frans@France - Dutch User Group - Archive
pla? PS Misschien ook dit "even" lezenby Frans@France - Dutch User Group - Archive
kleine opmerking maar zie ik het goed dat de z-lengte op 120 staat?by Frans@France - Dutch User Group - Archive
tie-wraps werken erg goed ik had nl ook geen fanmountby Frans@France - Dutch User Group - Archive