Hi Viking, Heb je vanaf het begin op glas geprint? Zo niet, verhoog je nu de bed temp? Ik neem aan dat je dat moet doen, omdat de bed sensor niet de glasplaat meet, maar de aluplaat. Er zal best veel warmte verloren gaan voordat de glasplaat ook warm wordt? Kan je de glas temp meten? Thomasby Replace - Dutch User Group - Archive
Ik heb gister Camiel gesproken. Voor de hobbed shaft moet je een nieuwe extruder base en top printen (dat had ik al gedaan) en je moet de flow vergroten. De omtrek van de shaft is namelijk kleiner dan die van de pulley. Volgens Camiel is de factor 122% Ik ga dat testen in Slic3r met de extrusion flow parameter. Ik weet nog niet hoe het in de marlin kan en welke waarde daar dan in moet. Dus ikby Replace - Dutch User Group - Archive
Ik heb bij Camiel's webshop de Hobbed Shaft gekocht, maar als ik naar de constructie van de meenemer kijk, dan is die nieuwe meenemer van een veel kleinere diameter dan de oude pully. Dus de filament wordt niet eens geraakt en natuurlijk zal hij te weinig stappen maken bij de zelfde instelling. Heeft iemand deze al in de Orca ? Moet ik de hele opbouw van de extruder vervangen met andere priby Replace - Dutch User Group - Archive
Helaas, na hermontage bleef de boel verstopt en heb ik iets te veel geweld gebruikt. Ik heb daardoor de lower shaft uit de isolator gedrukt, dus die is totall-loss. Ik heb een geheel nieuwe hotend besteld en die was met 3 dagen al binnen, samen met de nieuwe meenemer "hobbed shaft" De extruder werkt weer prima, maar nog met de oude meenemer. Thomasby Replace - Dutch User Group - Archive
Hoi Viking, ik ben zelf gestopt met Skeinforge, omdat hij bij mij allemaal rare dingen ging doen. Ik slice met Slic3r v08.4 (ben nu aan het testen met de laatste versie v09.3 maar nog niet helemaal lekker) ik zet de temperatuur in Slic3r overal op nul, dan genereert hij geen M190, M104 en M109 (Als ik die wel krijg, dan comment ik die uit. Ik warm de extruder en het bed zelf op via Pronterfby Replace - Dutch User Group - Archive
Vanavond de kop uitgekookt in kokend water, op hoop van zegen. Tenslotte is PLA biodegradable en zowaar.... Tegen het licht zie ik nu een gaatje :-) Binnenkort even testen, zou het zo simpel zijn ?by Replace - Dutch User Group - Archive
Nee, helaas, Ik heb de kop er af en het is louter messing zo te zien, Maar tegen de lamp kan ik geen lichtpuntje ontdekken,mdus hij zit dicht.by Replace - Dutch User Group - Archive
Ik heb een Orca versie 0.4x (0.41 meen ik) en die print op een heated bed van aluminium Daarop kapton voor de hechting. Nou blijkt dat ik bij de prints de overgangen van de tape banen zie zitten. Misschien is print op glas een mooie optie. Kan ik Een glasplaatje op de aluminium leggen en dan werkt dat? ( wel de hotend wat hoger afstellen natuurlijk en de plaat vastklemmen met schildersklemmenby Replace - Dutch User Group - Archive
Ik heb het vorige keer met geweld gefixed, heet stoken en flink doorduwen. Nu zit hij weer verstopt. Ik print PLA, is dat oplosbaar in aceton, of is er een beter oplosmiddel? Thomasby Replace - Dutch User Group - Archive
Beste viking, Als alles goed in elkaar zit, en je marlin is geladen, dan moet hij het gewoon doen. (mijn Orca v4 kwam met geinstalleerd moederbord. Ik heb geen idee als je dat zelf nog moet uploaden.) Calibreren doe je pas als je wat hebt geprint en het resultaat je niet bevalt. In principe pas je de microcode aan, maar zelf werk ik met de parameters van de slicer. Voor de filament feed kan jeby Replace - Dutch User Group - Archive
Mijn Orca is er mee gestopt met een berstopt hotend. Opeens stond de filament stil en kwam er niks meer uit. Na het verwijderen van het aandruk mechanisme bleek dat de meenemer de filament had gekraakt, maar dat hij niet verder wilde. Ook met de hand kon ik het niet doordrukken. Filament terugtrekken gaat wel, maar bij opnieuw er in gaat het niet verder. Ook opstoken tot 275 graad heeft geen ziby Replace - Dutch User Group - Archive
Ik print nu al weer enige tijd met een bed dat ik met aceton heb schoongemaakt voor elke print. Geweldige hechting met PLA. Binnenkort eens met ABS proberen. Ik print met PLA uit zweden en merk grote verschillen in de handelbaarheid van de kleuren. Wit en grijs zijn perfect ( nou ja, op een schaal van 1 tot Thomas dan he :-) roze smelt niet mooi en zwart is bagger. Mijn zwarte filament heeft dby Replace - Dutch User Group - Archive
Me too, I like to control the temp with Pronterface. I did not know about the Slic3r zero degrees option. Until now, I always edit the Gcode and comment out the temp and wait lines in the front part. (which is an alternative :-) I have seen error messages on a cold extruder too, but way above 5 degrees. Which seems logical. So where can I check that parameter? Rgrds Thomasby Replace - Reprappers
Ik maakte het bed schoon met alcoholdoekjes. Ik heb nu aceton gekocht, om te kijien of dat wellicht beter gaat. Mijn bed heeft geen ventilator hoor. Ik heb alleen een kleine ventilator op de ingang van de hotend. En de sensor zit in de uitgang, dus dat zou de echte extrusie temperatuur meten zijn. Mijn bed hoogte weet ik niet, maar is door Camiel himself afgesteld :-) Mijn laag was .2 ik ga nuby Replace - Dutch User Group - Archive
The Brim..... Uhhhhhh... Nope, Whatzat?by Replace - Printing
My bed is not insulated at the bottomside. I could start doing that. Would a raft be of any help? My guess that the raft will have the same problem.by Replace - Printing
I am printing on heated bed, aluminium covered with kapton. I cleaned te kapton before print with alcohol cleanng tissue.by Replace - Printing
I am doing my first ABS prints, but they come lose after 2layers or 3. At bed temp of 75 Because tha corners curl up (loose from the heatbed) after a few layers the hotend will rip the object off the bed. I currently raised the bed to 112 centigrade and extrude the ABS at 270. Warping is less than at 75 bed temp. The bed wil not really get much hotter for now. But the problem persists. Does itby Replace - Printing
Hoi, Ik heb vandaag voor het eerst geprobeerd iets met ABS te printen. Dat betekent dat ik de juiste temperaturen nog niet te pakken heb. Mijn printje komt bij de derde of vierde laag los van het bed. Ik heb een aluminium heatbed met kapton en heb het met alcohol schoongemaakt. Ik ben begonnen met de combinatie 245 / 75 maar dan vliegen de kanten omhoog. Mijn laatste mislukking was met extrudeby Replace - Dutch User Group - Archive
Well, I greased the rods with 10W40 and after some moving by hand, all started to move better and better. So the symptoms were tha prelude to a crash. I will see if this was the eureka moment. if not, I will have to replace the lineair's I guess. Thanks for thinking with me Thomasby Replace - Reprappers
Jouw idee klopt. Opeens liep de wagen onlangs met een dreun vast in x-richting. Mijn symptomen waren dus de prelude voor een vastloper. Blijkbaar lopen de lineaire lagers vast doordat ze uitdrogen ofzo rond dat hotend. Ik kreeg een tip de geleiders te smeren met motorolie (kan beter tegen de warmte) en na enig gemorrel lopen ze weer soepel. Mijn probleem is bijna over, dus ik smeer nog wat extby Replace - Dutch User Group - Archive
Great, I'll give it a tryby Replace - Reprappers
I think that's it. today I tried to print a cube and it started fine, however after 5 minutes the printer said "bang" and continued with an offset of 10 mm (to the right this time). I noticed the carriage did not run smooth any more. When sliding over the x- axes, it almost blocked on numerous places. I think the lineair bearings fail. I probably have to replace them :-( Maybe grease the setby Replace - Reprappers
Hi all, suddenly, my pretty well calibrated Orca turns to the left on each layer. First perimeter is left orientated to the skirt Infills is left orientated to the perimeter and stop with a gap on the right and overlap on the left perimeter. Next perimeter lays left orientated on the previous infill This was not the case before, so something must have developped a loose end or whatever. I tiby Replace - Reprappers
Hallo allemaal, opeens , niet reproduceerbaar vanaf wanneer, gaat mijn orca linksaf. Elke laag stapelt links van de vorige. Voorheen deed hij dat niet. Bijgaand een analyse van wat hij nu doet met mijn bierviltje. Skirt ziet er hoed uit, eerste perimeter ook nog wel. Dan gaat hij opvullen met overlap aan linkerzijde en een gap aan rechterzijde De 2e laag legt hij weer iets links van de overlaby Replace - Dutch User Group - Archive
Ahh, i get the picture. So, if I can not diagnose the object for the " holes" , I might get lucky and the object might print after al correct? For as I understand, holes are not always a prolem for the printer, as long as overhangs and bridges are within some limits? Thomasby Replace - Skeinforge
Hi all, As a newbie, I sometimes don't understand the vocabulary. As for now, on some objects that I try to slice, I get the error that the object is not manifold on some spots. What does that mean exactly? These are objects I did not design myself, but which I got from someone else. So please can someone explain theh manifold term and what to do if this is a problem for slicing? Rgrds. Thomby Replace - Skeinforge
Hi All, I downloaded the skeinforge settings for my Orca from mendel-parts. However, all my prints start with moving to the start of the skirt and than put the extruder in reverse for some 5 CM of folament. So the extruder is empty and the filament will not go back in due to deforming. Printing than starts on normal feed, with empty extruder. What parameter dos this ? Or which Gcode statementsby Replace - Skeinforge
mocht je toevallig een Orca hebben, Camiel heeft ook een steuntje op de downloadsite waar zo'n beetje elk type spoel aan kan hangen. Op mijn Orca v4 werkt dat. Prima. En met 2m5 gaatjes in je behuizing past het vast ook wel op een ander model Niks fancy gelagerde spoelen ofzo :-) Grt Thomasby Replace - Dutch User Group - Archive
Ik weet niet wie zoiets verkoopt, maar thingiverse.com staat er vol mee, dus waarom niet zelf eentje geprint? Thomasby Replace - Dutch User Group - Archive