Sinds ruim een jaar gebruik ik nu geharde verchroomde assen met LM10UU lagers, werkt prima. Tot nu toe geen problemen en dit verwacht ik ook niet. Ook een tijdje sinterlagers gebruikt, was geen succes. Ik vond dat deze erg veel weerstand hadden op de as. M.vr.gr. Keesby KeesL - Mechanisch
Hallo Hans, Inderdaad, na invoeren van de juiste code's werkt het als een speer ! Bedankt. M.vr.gr. Keesby KeesL - Software
Mede printers, Mijn heatbed blijft aan nadat de print gereed is. Deze regels heb ik ingevoed in Slic3R bij de end G-code. G28 X0 ; home X axis M84 ; disable motors M104 S0 ; turn off temperature De laatste regel M104 S0 zou het heatbed moeten uitschakelen, doch bij bij blijft hij vrolijk doorwarmen. De overige commando's werken wel. Ik gebruik Slic3r en Marlin. Iemand nog een idee? Mby KeesL - Software
In het begin heb ik vaak last van verstoppingen gehad bij mijn E3d V6 3mm bowden hotend. Alleen bij het printen met PLA. Na veel geexperimeteer bleek dat een verlaging van de print temperatuur de oplossing bracht. Sinds dien geen problemen meer gehad. Het bleek nl. dat door de retractie de PLA verstoppingen veroorzaakte door de te hoge temperatuur. Zo zie je maar vaak ligt de "fout" bij jezelf.by KeesL - Projecten
Inderdaad, ik gebruik een 12V voeding voor de stappenmotoren en hot end, stepdown convertor naar een lagere spanning voor de Arduino. En een 24V voeding voor het heated bed. Deze is nu in no time op 110 graden. Hotend en heated bed via een solid state relais geschakeld. Gr. Keesby KeesL - Projecten
Mijn trapezuimdraad komt hier vandaan 10X2 met een bronzenflensmoer aan het Z plateau gemonteerd. Keesby KeesL - Projecten
Ik gebruik LM8UU lagers samen met verchroomde assen. Een prototype had ik met sinterbronzenlagers gemaakt. Liep niet echt perfect. LM8UU lagers kosten niet veel een zijn eenvoudig te vervangen. Net zoals Ohmarinus schrijft vangen de LM8UU lagers de "speling" die in onze printers zitten perfect op. Let wel op dat je verchroomde assen gebruikt. Ooit heb ik eens assenstaal gebruikt, niets dan ellendby KeesL - Mechanisch
Afgelopen week verder geexperimenteerd met de koeling op de print. Bij het printen met PLA heb ik deze uitgezet met als resultaat dat er nu een aantal printen zonder verstoppingen zijn gemaakt. Ik denk dus dat mijn koeler iets te hard tegen het nozzeltje aan blaast waardoor de kop te koud wordt en dus verstopt. Overigs heb ik dit nooit gemerkt aan de temperatuur van het hot end. Deze bleef altijby KeesL - Extruder, Hotend en Filament
Dat lijkt mij ook, op de site van E3D staat vermeldt dat zij printen met een retractie van 0.6 mm voor ABS en 0.8mm bij PLA gebruik. Helaas staat er niet bij dit voor direct drive of bowden is. Moet haast wel direct drive zijn. Overigs zijn de hot ends nu in de aanbieding op hun site. M.vr.gr. Keesby KeesL - Extruder, Hotend en Filament
Het verraste mij ook de wat mindere ervaringen E3d v6 en PLA. Ombouwen naar 1.75mm waarschijnlijk een goede optie. Gezien de ervaringen van smokey rs250.by KeesL - Extruder, Hotend en Filament
Kijk eens op dit forum en hier, Staat veel info over jamming met PLA. Zo juist de printer weer met ABS geladen, heeft niet mijn voorkeur ivm de penetrante geur die ervan afkomt. Deze week komt er een bestelling PLA binnen, eens kijk hoe deze wil printen. En natuurlijk eerst het verstopte nozzeltje weer door maken. M.vr.gr. Keesby KeesL - Extruder, Hotend en Filament
Met de E3D V6 heb ik nogal eens last van verstoppingen bij het printen van PLA. De volgende configuratie wordt gebruikt: E3D V6 hot end Nozzle 0.4 en 0.8mm Bowden kabel Extruder met 5:1 vertraging. Filament 3mm ABS en PLA Bij het printen met PLA in combinatie met de 0.4mm nozzle heb ik nogal eens last van verstoppingen. In combinatie met 0.8mm nozzle en ook bij ABS geen enkel probleem. Op hetby KeesL - Extruder, Hotend en Filament
Marinus, bedankt voor je reactie.Ben op zoek naar 1.75mm dus het zal ombouwen worden. Dit houd in dat je alle metal parts opnieuw aan moet schaffen. Dus een nieuwe Merlin 1.75mm zal veel goedkoper worden. Dit zal hem dus waarschijnllijk gaan worden. En die Merlin dus ook aanpassen op mijn bowden constructie. M.vr.gr. Keesby KeesL - Extruder, Hotend en Filament
Geruime tijd gebruik ik een E3D V6 hot end via een bowden kabel. ABS printen gaat prima met een grote nozzle. Gebruik ik de standaard 0.4mm dan geeft dit nog al eens problemen, ook bij PLA. Het gebruikte filament heeft een diameter van 3mm. Nu denk ik erover om over om het hot end te gaan vervangen door een Merlin hot end. Deze heeft ook een fijne lange spitse punt. Waardoor je ook "schoner" kanby KeesL - Extruder, Hotend en Filament
In Slic3r kun bij het tab blad scale de print aanpassen. Zo doe ik het. M.vr.gr. Keesby KeesL - Algemeen
Jonnie, Mijn hot end is niet geisoleerd, ik zie eerlijk gezegd aan de print geen rare afwijkingen. Maar ik vroeg mij af of de meting wel realistisch is. M.vr.gr. Keesby KeesL - Extruder, Hotend en Filament
Een goede print begint bij een stabiel frame, regel daarna de extruder af, als je hem 10 cm laat extruden dat dit dus ook echt 10 cm is. Vervolgens de X Y as dmv proef prints. De werkelijke instellingen in mijn arduino code wijken ook af van de berekende. Als dit gelukt is dan heb je een basis voor een goede print. Eigenlijk precies zoals Ohmarinus al schrijft. Succes en als je nog vragen hebtby KeesL - Algemeen
Mede printers, Bij mijn hot end varieert de temperatuur 1.5 °C. Is dit acceptabel? Auto tune heb ik uitgevoerd, maakt weinig uit. De temperatuur variatie is overigs constant, maakt niet uit bij het begin, halverwege of einde van de print. Als aanvulling, deze variatie gebeurt in circa 6 seconden. Mij lijkt het haast onwaarschijnlijk dat dit zo snel kan. M.vr.gr. Keesby KeesL - Extruder, Hotend en Filament
Het is geen direct drive extruder er zit een overbrening is van 5:1. Mij vorige printer welke ik samen met Lisal27gebouwd heb had wel een geheel zelf ontworpen direct drive extruder, werkte zonder problemen. Alleen zijn we hiervan afgestapt ivm de massa die in beweging gezet moet worden. Zie ook de bijlage. Keesby KeesL - Projecten
Sinds 3 weken is de printer in gebruik. Nog niet helemaal 100% gereed, een aantal dingen wil ik nog veranderen cq aanpassen; - Stroom voorziening, 12 V voor arduino en fan's, 24 V voor heated bed. Inmiddels is een 12V voeding onderweg vanuit het verre oosten. - LCD scherm plaatsen, nog even uitzoeken waar precies te plaatsen en eventueel de flatcable hiervoor verlengen. - Printer iets stabielerby KeesL - Projecten
Inderdaad, het zou goed kunnen dat het aan de kleine diameter van de rol ligt. Ik zal eens wat filament op een grotere rol draaien en kijken of het dan beter gaat. En in de toekomst waarschijnlijk overstappen naar 1.75 mm. M.vr.gr. Keesby KeesL - Extruder, Hotend en Filament
Mede 3D printers, Hebben jullie er ook last van dat PLA spontaan breekt tussen de rol en extruder ? Dit gebeurt zowel tijdens het printen als ook geheel onverwacht als de printer uit bedrijf. Bij meerdere rollen PLA van veschillende leveranciers komt dit voor. Afstand tussen rol en extruder is circa 20 cm. Tijdens printen komt door torderen hier spanning op te staan. Waar zal de oorzaak liggenby KeesL - Extruder, Hotend en Filament
Inderdaad met kruising bedoelde ik het veranderen van level aan de boven zijde van de tekening.by KeesL - Projecten
@jand Het idee van de riemen komt van het duits reprap forum. Als ik het goed zie kruisen de riemen hierbij niet. In het vertikale vlak gezien zal dus de rode riem boven de blauwe lopen.by KeesL - Projecten
De foto's en film heb ik bekeken, ziet er prachtig uit. Ik neem aan dat jij LM10UU lagers gebruikt hebt. Op zich is er weinig mis met het kruisen van de riemen, is inmiddels een ontwerp wat zich al bewezen heeft. Maar ik dacht als de riemen nu elkaar niet hoeven te kruisen dan heb je iets minder wrijving en slijtage. Het zomaar een idee. Engelstalig forum heb ik ook doorgelezen, bedankt voor deby KeesL - Projecten
Afgelopen dag het internet wat verder afgespeurd naar Core XY. Hierbij kwam ik een versie tegen waarbij de tandriem niet gekruisd wordt. Dit lijkt mij wel wat. De blauwe en rode tandriem zijn hierbij boven elkaar gemonteerd. Dus de kans is erg groot dit dit hem gaat worden. M.vr.gr. Keesby KeesL - Projecten
Nog geen beslissing genomen voor de XY beweging. In deze fase van de bouw kan ik nog alle kanten op. Eigenlijk gaat mij voorkeur uit naar 2 stappen motoren voor de Y as en 1 voor de X as afzonderlijk. Is eenvoudig te bouwen. Maar een core xy ziet er ook niet verkeerd uit en hiermee kunnen waarschijnlijk hogere printsnelheden worden bereik. Voor de Z as zal trapezuimdraad 12x2 worden gebruikt. Dby KeesL - Projecten
Na de bouw van mijn vorige 3D printer ben ik begonnen met de bouw van een nieuw ontwerp. Deze is niet meer samengesteld uit draadeinden, zoals mijn vorige maar uit 20x20 mm aluminium profielen. Voor de lagering zal ik gebruik maken van LM10UU lagers voor de Z as en sinterbronzen glijlagers voor de X en Y as. Hierbij alvast een paar foto's van de eerste vorderingen. M.vr.gr. Keesby KeesL - Projecten
Ik vraag mij ook af of ABS wel wil "smelten" bij 180 graden. Bij mij gaat de extruder dan heftig protesteren. M.vr.gr. Keesby KeesL - Extruder, Hotend en Filament
Ook ik krijg het niet aan de praat op mijn ramps 1.4. Denk haast dat er een electrisch probleem is hier. Komende week eens de mosfet en aansturing doormeten. M.vr.gr. Keesby KeesL - Electronica