Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Prusa i3 ombouwen naar Bowden

Posted by Bertsjuhn 
Prusa i3 ombouwen naar Bowden
April 14, 2014 06:27AM
Hola,

Ik ben er over aan het denken om mijn Prusa i3 om te bouwen zodat er een Bowden op kan.
Op deze manier wil ik gewicht besparen op de X-as. Dit zou volgens mij ook moeten kunnen zorgen voor een winst in kwaliteit.

Zijn er hier mensen die dit al hebben gedaan?
Waar zou ik het beste de PTFE slang vandaan kunnen toveren? (Ik print nu met 3mm via een Jhead met een Greg's hinged extruder)

Gr.
Bart

Edited 1 time(s). Last edit at 04/14/2014 06:27AM by Bertsjuhn.
Re: Prusa i3 ombouwen naar Bowden
April 14, 2014 08:59AM
Ik heb de mijne omgebouwd naar bowden, en het scheelt wel. Al deed ik het niet om snelheid, maar omdat je dan inderdaad wel betere kwaliteit hebt. De trillingen zijn minder maar indien niet extra verstevigd aan de achterkant met die schuine stang, kun je door hogere snelheid ook andere soort trilling krijgen.
Waar het ook om gaat, is dat je als je sneller gaat hogere temp neemt!
En ik merk ook dat je wel als je iets langzamer gaat met een bowden je veel grotere resolutie kunt krijgen, gladder en strakker. Al blijft het een hobby printer waarvan je niet kunt verwachten dat het glad als een injectie mal.

Ik had mijn PTFE slang bij RRW gekocht, en wel de dikkere, omdat ik op 1.75 filament print, nam ik niet de 4 mm OD maar de 6 mm OD, omdat die stugger is en voor mijn gevoel loopt dat beter. (heb ook de 4 mm geprobeerd maar was toch net wat slapper.)

Zorg er met bowden wel voor dat je filament echt nergens kan knikken, dat elk deel van de extruder tot de nozzle in een buis zit, anders op hogere snelheden kun je een knik krijgen en dus een mis print.


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Prusa i3 ombouwen naar Bowden
April 14, 2014 10:25AM
Thanks voor je uitgebreide uitleg.
Ik heb inmiddels mijn printer al aan de achterkant verstevigd.
Vanavond maar eens wat spullen inventariseren over het ombouwen smiling smiley

Heb je misschien wat foto's van jou huidige opzet voor de bowden?
Re: Prusa i3 ombouwen naar Bowden
April 14, 2014 11:42AM
misschien een idee om de lashmaze test te doen voordat je verbouwd en nogmaals nadat je verbouwing achter de rug is? Ik zie graag wat de verschillen zijn.
Re: Prusa i3 ombouwen naar Bowden
April 14, 2014 12:46PM
Quote
Frans@France
misschien een idee om de lashmaze test te doen voordat je verbouwd en nogmaals nadat je verbouwing achter de rug is? Ik zie graag wat de verschillen zijn.

Misschien een ti om een tutorial te maken? Met wat je ermee kunt, wat je eraan kunt aflezen en wat je moet doen om alles te verbeteren, en met welke instellingen je moet printen?


Mendelmax 1.5, E3D v6, ramps 1.4, drv8825, kapton heated bed (working)
Sparkcube 1.1, e3d v6, radds 1.5, raps128, 12864 lcd, octoprint (build and testing)
Sparkcube 1.1 XL, radds 1.5, raps128, lcd, fsr autobed, octoprint on odroid (building)
Re: Prusa i3 ombouwen naar Bowden
April 14, 2014 01:41PM
Quote
Wvantoorn
Quote
Frans@France
misschien een idee om de lashmaze test te doen voordat je verbouwd en nogmaals nadat je verbouwing achter de rug is? Ik zie graag wat de verschillen zijn.

Misschien een ti om een tutorial te maken? Met wat je ermee kunt, wat je eraan kunt aflezen en wat je moet doen om alles te verbeteren, en met welke instellingen je moet printen?

De procedure\tutorial en stl file zijn alle twee te vinden op thingiverse [ [www.thingiverse.com] ]. Er staat niet aangegeven wat je moet doen om de resultaten te verbeteren noch een voorschrift met welke instellingen je moet printen. Dat laatste lijkt mij logisch.

Iets lager in deze sectie staat een posting van mij waarbij ik mijn resultaten heb gepost.

Edited 1 time(s). Last edit at 04/14/2014 01:42PM by Frans@France.
Re: Prusa i3 ombouwen naar Bowden
April 14, 2014 03:25PM
Ik ben nu bezig met de laatste kalibratie dingen en dan is mijn printer voor het moment in orde.
Dan ga ik ook beginnen met het maken van onderdelen voor de bowden.

Daarnaast moet ik nog wat reserve onderdelen gaan printen voor de printer zelf (dit heb ik nog niet gedaan)

Waarmee printen jullie onderdelen voor de printer? PLA of ABS?

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn conversie en ook het e.e.a. aan resultaten met jullie delen smiling smiley
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login