Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Nabewerking met Dremel

Posted by Nsverhagen 
Nabewerking met Dremel
July 12, 2014 12:58PM
Hoi iedereen,
Ik heb sinds maart vorig jaar mijn Prusa Mendel I2.
Ondanks dat de prints elke keer weer beter worden, zocht ik toch een oplossing om de oneffenheden bij te werken en support beter te verwijderen.
daarvoor heb ik een Dremel gekocht.

Gamma Dremel-3000 multitool met 15-accessoires/

Ik vroeg me af of er hier meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben en welke tools jullie hebben om hierop te zetten, of eventueel welke andere tools jullie gebruiken?


Groetjes,

Natascha

Edited 1 time(s). Last edit at 07/12/2014 12:58PM by Nsverhagen.
Re: Nabewerking met Dremel
July 14, 2014 05:29AM
Mijn Dremel gebruik ik eigenlijk alleen om metalen onderdelen te bewerken, omdat het plastic bij bewerking met een Dremel snel smelt. Eigenlijk doe ik alles met een hobbymes, hierbij wel oppassen dat je niet in je vingers snijd (uit ervaring)....
Re: Nabewerking met Dremel
July 14, 2014 05:33AM
Bij de laagste snelheid en als je de Dremel er regelmatig vanaf houdt, smelt bij mij het kunststof niet.


Met een hobbymesje deed ik eerst ook, maar merk dat je met de Dremel support veel makkelijker kan verwijderen.
Re: Nabewerking met Dremel
July 14, 2014 10:28AM
Voor de Dremel heb je speciale snijbladen voor kunststof, maar ook ik heb gemerkt dat bij de meeste bewerkingen het plastic te snel smelt.

Wat ik het meest gebruik om geprinte onderdelen bij- te schaven, zijn de schuurrolletjes. Hiermee kun je op laag toerental makkelijk materiaal wegschuren. Je kan je Dremel ook in een houder plaatsen en dit opzetstuk gebruiken:
[www.dremeleurope.com]


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Nabewerking met Dremel
July 16, 2014 03:07AM
Ik heb een soort tandenborstel gekocht met dunne koperdraad haren. Daarmee kan je vrij redelijk de dunne droop lijntjes er af borstelen (PLA)
verder gebruik ik een afbreek mesje en een setje hobby mesjes, waarvan eentje op een recht beiteltje lijkt. (Setje van de Lidl ooit, levensscherp)

Schuurpapier maakt het object wit, dus dat is geen optie.


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Nabewerking met Dremel
July 16, 2014 03:25AM
Ik gebruik zelf onder andere de schuurrolletjes (een oplossing tegen het witte is een gasbrander).

Verder heb ik ook een set hobbymesjes van de gamma en afbreekmesjes zijn ook handig soms.
Re: Nabewerking met Dremel
July 17, 2014 05:29AM
Je kan met je Dremel trouwens ook een heleboel andere dingen winking smiley

Zo heb ik van de week hardverchroomde 8mm assen staan doorslijpen. Dit ging eigenlijk heel erg goed. Had het eerst geprobeerd met een ijzerzaagje, maar de tandjes waren na 10 zaagbewegingen weg tongue sticking out smiley Hardverchroomd he... en de as had geen krasje! Wow. Dus ik dacht dat het een soort supermateriaal was (wat het ook is), en ging op zoek naar een metaalbewerker die het voor me wou zagen. Enfin, ik een paar bedrijfjes gebeld, niemand wou dat dus doen voor me, ook niet tegen betaling.

Dus ik ging zelf aan de gang, en met het nieuwe opzet-slijpertje ging ik er eigenlijk zo doorheen. Dit is erg fijn, want nu kan je dus in China voor 16 dollar een setje kopen in een standaard te lange lengte ( [www.robotdigg.com] ) en ze zelf inkorten zodat je ze kan gebruiken in je printer smiling smiley

Deze smooth rods kosten in Nederland normaal rond de 60 euro en dan heb je kortere assen. Misschien gaan de Nederlandse iets langer mee, maar als je naar het prijsverschil kijkt dan zie je eigenlijk al dat het echt een heel groot verschil is. Heb dus alles bij Robotdigg besteld afgelopen weken en kan het echt aanraden. De invoerrechten waren altijd lager dan verwacht trouwens.

Okay, ik dwaal af, succes met de Dremel! smileys with beer

Edited 1 time(s). Last edit at 07/17/2014 05:30AM by Ohmarinus.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Nabewerking met Dremel
July 17, 2014 08:15AM
Ik ben Robotdigg fan grinning smiley, goedkoopste belts en pulleys die ik in kleine aantallen heb kunnen vinden. Wat betaal je aan verzendkosten voor die rods?

OT Deze is trouwens ideaal om werkstukken te bewerken:

[www.dx.com]

Edited 1 time(s). Last edit at 07/17/2014 08:17AM by P4tje.
Re: Nabewerking met Dremel
July 18, 2014 02:58PM
Quote
Ohmarinus
Dus ik dacht dat het een soort supermateriaal was (wat het ook is), en ging op zoek naar een metaalbewerker die het voor me wou zagen. Enfin, ik een paar bedrijfjes gebeld, niemand wou dat dus doen voor me, ook niet tegen betaling.
Als je nog eens zoiets voorhebt, zoek dan naar een bedrijf met een draadvonker. Wij snijden ermee door messing, koper, aluminium, snelsnijstaal, widia,... en dat laatste is waarschijnlijk 10keer harder als een verchroomde as winking smiley

Edited 1 time(s). Last edit at 07/18/2014 02:59PM by Melmie.
Re: Nabewerking met Dremel
July 21, 2014 07:37PM
Quote
Melmie
Quote
Ohmarinus
Dus ik dacht dat het een soort supermateriaal was (wat het ook is), en ging op zoek naar een metaalbewerker die het voor me wou zagen. Enfin, ik een paar bedrijfjes gebeld, niemand wou dat dus doen voor me, ook niet tegen betaling.
Als je nog eens zoiets voorhebt, zoek dan naar een bedrijf met een draadvonker. Wij snijden ermee door messing, koper, aluminium, snelsnijstaal, widia,... en dat laatste is waarschijnlijk 10keer harder als een verchroomde as winking smiley

Holy poep! Wolfraamcarbide! Dat is inderdaad geen kinderspel meer.. Maar met mijn Dremel is het ook gelukt hoor.

Verzendkosten voor de verchroomde assen was geloof ik iets van 30 dollar, maar 46 dollar voor die staven is alsnog niet duur, bovendien kan je er ook meteen een ramps bijbestellen voor een paar dollar en ander spul en de verzendkosten blijven dan nog heel lan 30 dollar. Pas als je grote en zware dingen gaat toevoegen zoals 5 stappenmotoren, dan pas loopt de prijs ietsjes op kwa verzenden.

Heb nu ook het boorkop-opzetstuk voor de Dremel gekocht vanmiddag bij de bouwmarkt. Werkt ook erg fijn, veel fijner dan met een boormachine als je kleine boorgaatjes moet maken, dit omdat je niet meer met je vinger de 'aan' knop hoeft in- te drukken en de snelheid constant ingesteld kan worden (5k-35k toeren).

Ben momenteel een Dremel-houder aan het printen die ik in mijn bankschroef kan zetten zodat ik de Dremel ook niet meer hoef vast- te houden als ik iets wil boren/schuren etc. Wordt een zeer ingenieus ding dat ik aan het ontwerpen ben.

Verder nog bezig met die CoreXY waar ik de Dremel toch ook al talloze malen voor nodig heb gehad. Was even bang dat ik hem voor niets gekocht had winking smiley


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: Nabewerking met Dremel
August 23, 2014 02:43PM
Hoe gaat het met die Dremel houder, werkt dat een beetje?

Zat er ook over te denken om iets te maken waardoor het boren en schuren makkelijker wordt...
Re: Nabewerking met Dremel
October 30, 2014 06:45AM
Valt een aansteker ook onder gereedschap?...

Mijn Kossel maakt er soms een spinrag bende van,
als ik dit met een aansteker verwarm smelt het weg.

Je kan er ook loshangende draadjes mee corrigeren,
kijk wel uit, PLA is brandbaar en vingers zijn gevoelig winking smiley


RS-Online Ormerod #263, Kossel mini with Minitronics, Prusa i3 MK2
Re: Nabewerking met Dremel
October 30, 2014 06:47AM
Ik heb zelf een gasbrander, hierdoor vormt er minder roet.

Altijd handig inderdaad.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login