Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

3D printen uitleggen aan iemand uit de brugklas

Posted by Ohmarinus 
3D printen uitleggen aan iemand uit de brugklas
February 07, 2015 10:12AM
Hi, ik krijg morgen een docent op bezoek, hij neemt zijn zoontje mee, want die gaat voor zijn school een presentatie geven over 3D-printen. Ze hebben gevraagd of ik e.e.a. wil uitleggen en laten zien.

Heb al begrepen dat het een vrij intelligent kind is, dus ik wil het nog even goed voorbereiden. Ga eerst vertellen hoe ik er mee in aanraking ben gekomen, daarna laat ik de eerste printer zien, en het geklooi met een slechte kit (printedparts.nl) en hoe ik daarna zelf verder ben gegaan aan de tweede 3D-printer die ik zelf helemaal heb samengesteld uit verschillende beschikbare onderdelen en mijn eigen ontworpen onderdelen.

Daarbij leg ik ook uit over de DIY movement, en vertel ik wat reprap precies inhoudt.

Als klap op de vuurpijl zal ik hem ook mijn nieuwe lasersnijder laten zien, gebouwd op een CoreXY frame, om op deze manier te illustreren dat de machines in den beginselen allemaal op het simpele X-Y-Z concept zijn gebaseerd en dat je, mits je controle hebt over de X, Y en Z, je dus in principe een 'robot' (want dat is het in feite), alles kan laten doen wat jij wil.

Hierna ga ik vertellen over de wat kleinere verschillen, dus de aansturing die door verschillende partijen verschillend benaderd wordt. De standaard met Y als bewegende as met heatbed, de opstelling waarin de X- en Y-as over het bed bewegen met een zogenaamde stellage die beweegt zoals ze in de haven ook schepen in- en uitladen, en daarna de varianten waarbij het heatbed alleen de Z-as is zoals de Tantillus, CoreXY en de Ultimaker benadering.

Daar voeg ik nog wat aan toe door de polar-coordinated bots te laten zien zoals de Scara, Morgan, etcetera en de Simpson.

Er zijn wat dingen die ik wil vertellen over copyright op ontwerpen, en dat ik denk dat de strijd zich in de toekomst daar naartoe gaat verplaatsen. Zoals Stratasys, Makerbot (zelfde eigenaar toch?) en Ultimaker, en hoe die om gaan met het verspreiden van STL's.

Ohja, en er moet wel wat info bij over 3D-geprinte wapens, en dan wil ik met name vertellen hoe ontzettend dat onzin is smiling smiley

Iemand nog toevoegingen over wat ik moet vertellen? Wil niet te technisch in de details treden, maar vooral duidelijk en helder uitleggen dat het geen hele ingewikkelde techniek is, en het vooral te maken heeft met het toepassen van technieken die al reeds bestaan.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: 3D printen uitleggen aan iemand uit de brugklas
February 07, 2015 11:34AM
Mogelijk wat filmpjes maken van een printer in werking ( GSM, tablet) is steeds leuk om te laten zien in de klas en zeker het geluid niet vergeten vinden de kids steeds geweldig.

Voorbeelden geven van die bestaande technieken.

Verschillende geprinte onderdelen meegeven zodat deze de klas kunnen rondgaan.

Wat sites meegeven waar leuke foto's te vinden zijn.

En de hoeveelheid info dat ge meegeeft zal wat afhankelijk zijn hoe snugger dat kereltje is, TE veel is ook niet goed.
Re: 3D printen uitleggen aan iemand uit de brugklas
February 07, 2015 12:38PM
Precies, ik ga het niet te ingewikkeld maken. Maar het is voor een hele school he, dus niet alleen zijn klas smiling smiley Het zijn een soort lezingen.

Heb al wat filmpjes en foto's gestuurd, en ben nu mijn huis aan het opruimen (opkuizen) zodat ze mooi zelf wat beeldmateriaal kunnen maken morgen.


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: 3D printen uitleggen aan iemand uit de brugklas
February 07, 2015 02:27PM
Misschien ook wat over de procedure verschillen? FDM SLA SLS LAM
Re: 3D printen uitleggen aan iemand uit de brugklas
February 07, 2015 05:48PM
Leen hem een printer spinning smiley sticking its tongue out.

Vooral wat SnelleD zegt: TE veel is ook niet goed.

Ik weet nog van mijn opleiding dat veel mensen te diep de techniek in gingen, dat maakt het presenteren moeilijk (veel details) en tevens saai. Dingen zoals copyright zijn leuk voor een verslag, maar niet in een presentatie. Vooral letten dat het voor leken te begrijpen is. Dingen die voor jou normaal zijn, kunnen voor iemand anders onbegrijpbaar zijn (uit ervaring weet ik dat je die fout snel maakt). Dan ben je het publiek kwijt.

Misschien de ontwikkeling van de printer (reprap community), de verschillende soorten filament (vooral de ontwikkeling hierin), printen van voedsel etc... Vooral dingen die erg toegankelijk zijn, voor het publiek is het niet interessant om te weten dat de printer wordt aangestuurd door een RAMPS 1.4 of dat de motoren op 16 microsteps worden aangestuurd.
Re: 3D printen uitleggen aan iemand uit de brugklas
February 08, 2015 03:06AM
Ik zou hem laten beginnen met de tube tandpasta....

Kijk jongens... dit is nou een 3d-printer!

Dan: knijp een cirkel, knijp hem vol, knijp dan nog 3 cirkels langs de rand bovenop elkaar en je hebt een bakje.

Kijk,... dat is nou 3d printen. Iedereen kan het.

En dan het echte verhaal :-)


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: 3D printen uitleggen aan iemand uit de brugklas
February 08, 2015 05:40AM
Quote
Replace
Ik zou hem laten beginnen met de tube tandpasta....

Kijk jongens... dit is nou een 3d-printer!

Dan: knijp een cirkel, knijp hem vol, knijp dan nog 3 cirkels langs de rand bovenop elkaar en je hebt een bakje.

Kijk,... dat is nou 3d printen. Iedereen kan het.

En dan het echte verhaal :-)

Love it!smiling bouncing smiley
Re: 3D printen uitleggen aan iemand uit de brugklas
February 09, 2015 06:24AM
En hoe is de opleiding verlopen smiling smiley
Re: 3D printen uitleggen aan iemand uit de brugklas
February 09, 2015 08:04AM
Hey, ging goed, uiteindelijk veel minder verteld dan geplanned. Heb ongeveer 2,5 uur met ze aan tafel gezeten in mijn huis. Ondertussen een beker voor de jongen geprint van PETG als aandenken. Uitgelegd wat de voordelen waren van de meest gangbare plastics, variaties uitgelegd in machines. Verteld over dat de printers eigenlijk allemaal de basis hebben van het X-Y-Z principe.

Daarna nog wat gesneden met de CoreXY lasersnijder en uitgelegd hoe de electronica werkt.

Hij wil nu zelf ook een printer gaan bouwen en hij heeft tot Mei, ik denk dat dat wel gaat lukken. Ergens in Mei is de presentatie pas, dus ze hebben nog veel tijd om de lezing voor- te bereiden. Erg leuk allemaal.

Uiteindelijk ben ik vriendelijk bedankt, ze waren een stuk wijzer geworden. Ze waren voor het bezoek nog naar een 3D-print winkel gegaan, maar daar hebben ze eigenlijk niet zoveel van opgestoken.

Ben benieuwd hoe de presentatie wordt in Mei, ik denk dat ik wel even ga kijken smiling smiley


http://www.marinusdebeer.nl/
Re: 3D printen uitleggen aan iemand uit de brugklas
February 09, 2015 05:12PM
Leuk dat ze zelf een printer willen bouwen, zo hebben we binnenkort wat leden bij smiling smiley
In ieder geval zullen ze hier terechtkomen als er problemen zijn.
Re: 3D printen uitleggen aan iemand uit de brugklas
February 10, 2015 05:38AM
Erg leuk dat je daarvoor gevraagd bent en dat je het hebt gedaan!


[www.filamentenmeer.nl]

ABS filament in 40+ colors,
Flexible filament in 5 colors,
HIPS filament in 8 colors,
Metal PLA filament in 3 colors,
Nylon filament in 3 colors,
PETG filament in 6 colors,
PLA filament in 40+ colors.
PVA filament.
Wood filament in 2 colors..

Like us on Facebook:[www.facebook.com]
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login