Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0xed

Posted by ralph80 
avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0xed
June 20, 2013 03:08PM
Ik heb de topic veranderd. Ik hoop dat iemand mijn probleem kan oplossen.


Dag forumleden,

Als ik mijn extruder wil kalibreren moet ik op reverse drukken om filament aan te voeren. Dit lijkt mij niet helemaal goed? Daarbij komt dat de nozzle dichtzit. Hebben jullie tips hoe ik deze open kan krijgen??
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Deel 2

Hmm ik ben op internet aan het lezen maar ik zie dat ik de firmware moet aanpassen om de stappen van de motor te kalibreren. Nu wil ik hem compileren op arduino, maar dat lukt niet. Ik krijg de volgende melding:

In file included from heater.cpp:28:
/pins.h:674:2: error: #error Oops! Make sure you have 'Sanguino' selected from the 'Tools -> Boards' menu.

Ik heb een sanguinlolu 1.3a bord

Er staat op dat deze getest is en geprogrammeerd

Zouden mij ook hierin misschien kunnen helpen. Op internet staat niet echt stap voor stap hoe je dit kan doen althans niet specifiek voor dit bord.

Ik ben erg benieuwd. Bedank alvast

Edited 3 time(s). Last edit at 06/21/2013 12:34PM by ralph80.
Re: extruder motor werkt niet
June 20, 2013 03:10PM
Is je heater toevallig nog koud, of niet op temperatuur?

Dat is nl wat de foutmelding zegt.
Re: extruder motor werkt niet
June 20, 2013 03:22PM
Dag johnny,

Dat was idd het probleem. Als mijn hotend niet op temp is doet hij het ook niet. Hij draait nog steeds verkeerd om en mijn hotend zit nog dicht. Iemand toevallig een idee?

Edited 1 time(s). Last edit at 06/20/2013 05:19PM by ralph80.
Re: Extruder motor inverse en hotend vast
June 20, 2013 05:23PM
Draai jouw plug van de motor gewoon om. Dan zal deze wel in de juiste richting extruderen.


www.facebook.com/Charlies3DTechnologies
www.charlies3dtechnologies.com/webshop
webshop@charlies3dt.com
Re: Extruder motor inverse en hotend vast
June 20, 2013 05:27PM
Dag Charlie,

Ja logisch natuurlijk. de bedrading zit wel hetzelfde als op de andere motoren. Zou niet moeten toch!?!?
Re: Extruder motor inverse en hotend vast
June 20, 2013 05:58PM
Maar, draai de stekker niet om als je Sanguino aan staat!!! Dan sloop je de boel. (Dat had Charlie er wel even bij mogen zeggen).

En inderdaad, kabel andersom en hij werkt precies andersom. Volgensmij kan je in de firmware ook de richting omkeren? Maar stekkertje is makkelijker winking smiley
Re: Extruder motor inverse en hotend vast
June 21, 2013 06:23AM
Heeft iemand toevallig nog een oplossing voor deel 2??

Bedankt alvast


-------->Your only limitation is your own imagination<----------
Re: Extruder motor inverse en hotend vast
June 21, 2013 06:57AM
In je configuration.h moet je als board 62 (= Sanguinololu 1.2 and above) instellen.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat je ook nog een library moest downloaden en mee compileren (maar dat weet ik niet zeker)

Edit: het nog eens overlezen brengt me idd tot de conclusie dat je een lib moet downloaden. Ik kan in het tools->board menu van de arduino IDE ook geen Sanguinololu kiezen. De extra lib moet daarvoor zorgen.

Edited 1 time(s). Last edit at 06/21/2013 06:58AM by Johnny.
Re: Extruder motor inverse en hotend vast
June 21, 2013 07:32AM
Dag Johnny,

Je hebt het over de library downloaden. Ik neem aan dat je dan moet weten welke firmware je moet hebben? Ik weet namelijk niet wat er opstaat en het compileren lukt dus ook niet
jcr
Re: Extruder motor inverse en hotend vast
June 21, 2013 08:18AM
Hoi ralph80,

Ik weet niet precies welke versie van de Arduino IDE je heb en je lijkt Sprinter op dit moment als firmware te gebruiken, maar het geheel is momenteel het makkelijkste aan de praat te krijgen met v1.0.5 van de IDE en Marlin als firmware ipv Sprinter. Die laatste is ook wel aan de praat te krijgen, maar alleen met oudere versies van de Arduino IDE (of gepaard met veel gevloek in nieuwere versies). Voor het gemak uitgaande dan je vanaf scratch begint:

Arduino IDE 1.0.5 downloaden van http://arduino.cc/en/Main/Software voor je favoriete OS en deze installeren.

Laatste versie van Marlin downloaden. Als je bekend bent git kan je de repo clonen, maar anders kan je deze ook als zip downloaden.

Vervolgens moet je Sanguinololu ondersteuning aan de Arduino IDE toevoegen. Dit doe je door de sanguino directory die je vind onder .../ArduinoAddons/Arduino_1.x.x/ binnen Marlin te kopieƫren naar de hardware directory van de Arduino IDE (daar heb je dus als resultaat naast de 'arduino' en 'tools' directory dan ook een 'sanguino' directory'. Daarna de IDE herstarten, als deze actief was. Als je dit alles succesvol heb volbracht, is nu ook de sanguinololu beschikbaar onder het boards menu. Verdere libraries zijn niet nodig.

Nu kan je dus rustig verder gaan met het configureren en uploaden van Marlin smiling smiley Ieder geval dus type 62 als motherboard kiezen en de rest aanpassen aan je smaak/setup.

Om nog heel even terug te komen op deel van je orginele vraag; als je in Configuration.h de opties:

#define EEPROM_SETTINGS

en

#define EEPROM_CHITCHAT

aanzet, kan je veel instellingen wijzigen dmv gcode en hoef je dus niet iedere keer je firmware te uploaden na iedere wijziging. Dit kan bijzonder handig zijn als je aan het calibreren gaat. Alle steps/mm kan je bijv. instellen doormiddel van M92 te gebruiken, maar dit zal je voornamelijk voor je extruder gebruiken, omdat je x/y/z instellingen niet zullen veranderen. Dus voor het instellen van je extruder steps/mm kan je vanuit pronterface/repetier host/whatever dit prima instellen door:

M92 E700

te sturen, en dit eindeloos herhalen tot je dit perfect heb afgesteld. Ben je eenmaal tevreden hierover, kan je dit in de EEPROM opslaan dmv M500 en blijft het netjes voor je bewaard. Als je wilt zien wat je nog meer kan instellen, probeer eens M503 winking smiley

Groetjes,
John
Re: Extruder motor inverse en hotend vast
June 21, 2013 08:59AM
Dag JCR,

Bedankt voor de reactie. Dat wat je er neer gezet hebt, heb ik gedaan. Als ik hem nu test in arduino geeft hij okay. Als ik hem wil uploaden krijg ik de volgende foutmelding:

avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0xed

Weet jij wat dit inhoud?
Re: Extruder motor inverse en hotend vast
June 21, 2013 09:18AM
Het lijkt er op dat je bootloader niet reageert.(Of in het ergste geval niet aanwezig is)
Het staat hier [reprap.org] beschreven.

Als je het jumpertje plaatst, dan wordt de sanguinololu automatisch gereset, heb je die niet of wil/kun je dat niet, dan moet je het resetten handmatig doen. Het is dan een kwestie van timen. Haal wel het jumpertje weer weg als je klaar bent, anders zal de sanguinololu resetten zodra je de USB kabel los haalt.

Start in de IDE de upload en druk de reset knop van de sanguinololu in.
Zodra je onderin de IDE de melding "Binary sketch size: ###### bytes" ziet laat je de reset knop los.

Als het goed getimed is wordt de firmware geladen, anders opnieuw proberen.
Re: Extruder motor inverse en hotend vast
June 21, 2013 10:42AM
Dag Jan,

Ik heb alles gedaan wat er in staat. maar niets lijkt te werken. Ik blijf de foutmelding krijgen. Is er nog een andere manier hoe ik dit kan oplossen?
Re: Extruder motor inverse en hotend vast
June 21, 2013 11:07AM
Dit heeft het voor mij opgelost, maar ik was wel vaak te vroeg of te laat. Tot ik het Jumpertje gevonden had.
Als deze eropzit hoef je het reset knopje niet te gebruiken.

Heb je dat geprobeerd? Hij zit tussen de derde pololu (van links) en de processor. met de text "AUTO RST"

Mocht dat ook niet helpen, dan lijkt er iets mis te zijn met de bootloader. Misschien kun je de leverancier vragen of er een bootloader in zit.

Heb je een 644 of een 1284?
Ik heb begrepen dat een 1284 wel vaker problemen geeft, heeft iets te maken met het verschil tussen een resonator en een cristal en "fuse bits".
ff google-en
Re: Extruder motor inverse en hotend vast
June 21, 2013 11:20AM
de jumper zit er bij mij op. maar moet ik dan nog de reset indrukken? ik heb een 644p
Re: Extruder motor inverse en hotend vast
June 21, 2013 11:45AM
Als de jumper er op zit hoef je de reset knop niet te gebruiken. De IDE kan dan via de USB kabel de 644 resetten.

De jumper is er voor dat je de PC veilig kunt loskoppelen terwijl je aan het printen bent vanaf een SDCARD.
Je kunt dan de PC uitzetten als je dat wilt. Als de jumper er op zit en je bent vanaf SDCARD aan het printen, dan zal hij er mee stoppen zodra je de PC uitzet. Vandaar dat er een jumper nodig is.
Re: Extruder motor inverse en hotend vast
June 21, 2013 11:52AM
maakt niet uit wat ik doe ik krijg de melding houden
Re: Extruder motor inverse en hotend vast
June 21, 2013 11:57AM
waar kan ik de: virtual COM parameters. vinden?


permanent fix:
A fix was added in Rev 1.3a. If unpopulated (like mine), solder a 2 pin header to the "Autoreset Enable" jumper labeled AUTO RST on the silkscreen. This is located between the Z stepper motor socket and pins 8-10 of the ATMEGA644P socket. In addition to this procedure, you should also set your Virtual COM port parameter "RTS on close" to ON.
THE FIX: Adding the jumper allows the PC reset the Sanguino board programming and interactive sessions.
THE DEFAULT: Removing the jumper allows the printer to run in standalone mode; that is, the micro controller will not reset mid print when the PC is disconnected or reconnected.
Another Solution
Another thing to check is the baudrate in the " Boards.txt" folder. (in hardware/Sanguino ) Change atmega644p.upload.speed=57600 to atmega644p.upload.speed=38400 Arduino will not take changes in this folder if it is not restarted.
jcr
Re: avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0xed
June 21, 2013 04:05PM
Waarschijnlijk zijn die te vinden onder de advanced properties van de com poort die verschijnt als je de Sanguinololu inplugt. Maar heb je die tweede hint al geprobeerd, upload baudrate verlagen naar 38k?
Re: avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0xed
June 21, 2013 04:19PM
ook geprobeerd wil ook niet lukken. Eventueel nog andere suggesties


-------->Your only limitation is your own imagination<----------
jcr
Re: avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0xed
June 21, 2013 04:31PM
Kan je in de Arduino IDE, onder de settings, verbose output voor uploads aanzetten, nogmaals uploaden en het resultaat ergens plakken (pastebin oid)? Of als je toch dingen aan het proberen ben, verhoog eens de upload snelheid, misschien werkt dat.
Re: avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0xed
June 22, 2013 12:58AM
Dag JCR,

Deze melding geeft aan dat hij niet met het board kan communiceren? Ik heb onderhand al bijna alles algelezen wat er zo'n beetje staat op het internet. Zou het anders wat zijn om deze vanaf het begin af aan nieuw op te bouwen. Dus beginnen met bootloader. Ik weet dat er wel wat op staat. Er staat nu marlin 1.0.0 op. Ik weet gewoon echt niet meer wat ik anders zou moeten doen.

Echt elke suggestie is welkom!!!!


-------->Your only limitation is your own imagination<----------
Re: avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0xed
June 22, 2013 04:20AM
Heb je FTDI drivers geinstalleerd?
Re: avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0xed
June 22, 2013 08:26AM
Ik heb daar al wel naar gekeken. Op hun sit dane. Als op de wiki kijk staat er dat ik de virtuele com port uit ,moet zetten alleen kan ik deze niet vinden. Ik heb de instructie gevolgd wat op de site staat om de driver te updaten naar de map van fdti maar hij vindt dan niets
Re: avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0xed
June 22, 2013 11:33AM
Het wonder is geschied na letterlijk 2 dagen uitzoeken. Ik heb Arduino aan mijn firewall toegevoegd en de baudrate naar 384000 in board.txt veranderd en ook op mijn serial poort van 587000 naar 384000 en hij werkt! Arduino geeft aan dat hij klaar was met uploaden. Moet nog wel alle andere stekkers weer aansluiten maar dat is hoop ik geen probleem. Hoop ik iig

Heren allemaal bedankt voor de tips

Edited 1 time(s). Last edit at 06/22/2013 12:02PM by ralph80.


-------->Your only limitation is your own imagination<----------
Re: avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0xed
June 22, 2013 01:21PM
Het lijkt er trouwens op dat je een nulletje teveel bij je baudrates hebt gezet. Ik neem aan dat dit alleen een typo in je bericht is, en dat je de baudrate niet daadwerkelijk zo hoog hebt gezet in je firmware en board.txt ?

Gefeliciteerd ook!
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login