Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Hoe opstarten Orca 042

Posted by viking 
Hoe opstarten Orca 042
August 24, 2012 11:43AM
Hallo ,

Ik heb een Orca042 gebouwd , maar ben niet zo handig met de software ...
Ik heb scetchup gedownload ,meshlab en pronterface.
Maar hoe moet ik de printer nu opstarten en calibreren ?? of moet ik nog andre software installeren ?

Ik hoop dat er iemand is die me opweg kan helpen .
Re: Hoe opstarten Orca 042
September 29, 2012 08:00AM
Beste viking,

Als alles goed in elkaar zit, en je marlin is geladen, dan moet hij het gewoon doen.
(mijn Orca v4 kwam met geinstalleerd moederbord. Ik heb geen idee als je dat zelf nog moet uploaden.)

Calibreren doe je pas als je wat hebt geprint en het resultaat je niet bevalt.
In principe pas je de microcode aan, maar zelf werk ik met de parameters van de slicer.
Voor de filament feed kan je daar al mee spelen. Ben je dan tevreden dan kan je altijd nog de microcode aanpassen, maar dan wel de slicer terugzetten naar default.

Voor calibratie kan je mooie dingetjes downloaden van thingiverse. Zoek maar eens met calibration en je hebt genoeg voor een week :-)
Mijn hotend hangt op het oog vlak boven het bed. Ik print met 0.2 mm layers en zie niet veel speling, dus ik denk dat de gap ergens van 0.2 tot 0.4 mm is.

Zolang de stop werkt en je niet de nozzle door hetbed jast is er geen probleem :-)

Suc6

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Hoe opstarten Orca 042
October 22, 2012 10:14AM
Beste Thomas ,

Sorry voor de late reactie , maar ik was in het ziekenhuis in de revicie..

Bedankt voor je reactie , en ik ben onder de indruk van je prints op je blog .
En als je met de camper naar Noorwegen komt dan ben je van harte welkom.
Maar ik heb het nog niet helemaal door .
Pronterface ziet de printer en alles draait behalve de temperatuurmeter van het bed doet het niet ( ik zal hem nog doormeten)
Als wat uit probeerte printen dan komt er veel te kort filement dus het word niets dan een beetje haarfijn filementop het bed .
Ook als ik op extrude druk 5mm dan zie ik dat dat ongeveer 2mm is in de werkelijkheid .
Ik denk dat er ergens iets in de settings fout staat , maar wat ?

IK hoop dat je me opweg kunt helpen .

Groeten Viking

Edited 1 time(s). Last edit at 10/23/2012 09:50AM by viking.
Re: Hoe opstarten Orca 042
October 26, 2012 08:20AM
Ok , Nu draait m`n printer ik heb een stl file opgehaald van tingiverse en een gcode gemaakt .
Dit met skeinforge en de instellingen van mendel parts .
Nu haal ik de g-code op met pronterface en kan printen .
Maar ik moet de temperatuur zelf instellen anders gaat de printer beginnen ,zonder eerst op temperatuur te komen en warmt daarna ook niet op.
Ook heb ik de indruk dat de nozzel te hoog staat bij het begin van printen .
Als ik hem manueel op 0 zet staat ie precies 0,2 van het printbed
Dus hoop ik dat er iemand is die me kan helpen met de volgende vragen:
- waarom neemt pronterface niet de instellingen over van skeinforge ( of moet je deze zelf instellen )
- waarom ziet de print eruit als gaas ( ik heb nog steeds het gevoel dat de extruder niet de juiste snelhied heeft)

Ik print met 1,75 pla en een 0.35 nozzel Als ik 5mm extrude druk gaat deze maar ca 2mm

Hopenlijk is er iemand die me opweg kan helpen :

Edited 1 time(s). Last edit at 10/26/2012 08:21AM by viking.
Re: Hoe opstarten Orca 042
October 28, 2012 08:27AM
Hoi Viking,

ik ben zelf gestopt met Skeinforge, omdat hij bij mij allemaal rare dingen ging doen.
Ik slice met Slic3r v08.4 (ben nu aan het testen met de laatste versie v09.3 maar nog niet helemaal lekker)

ik zet de temperatuur in Slic3r overal op nul,
dan genereert hij geen M190, M104 en M109
(Als ik die wel krijg, dan comment ik die uit.

Ik warm de extruder en het bed zelf op via Pronterface en als dat allemaal op temp is, dan start ik de print.
Die gaat dn nergens op wachten.

(Dat wachten doet hij wel goed, als je dat laat gebeuren, maar tegen de tijd dat hij dan begint, dan is mijn extruder leeggedruppeld en is het begin van de print niet goed meer.

Ik heb dezelfde nozzle en filament als jij.
Mijn nozzle calibreer ik met een stukje schuurpapier "P180" Bij Z=0 zit die net klem. Dat meet op de schuifmaat 0.26mm
Als de nozzle te hoog staat, dan gaat de smelt lubberen (zigzaggen als je goed kijkt en inzoomt). Als hij te laag staat dan gaat hij schuren (ruw opstuiken bij volgende laag).

Ik heb gemerkt dat ik met alle basis instellingen niet goed opvul naar de randjes en ik heb de filament ratio naar 1.1 gezet. dus 10% meer plastic aanvoeren dan standaard.

Heb je overigens de 'hobbed Bolt" als meenemer? Ik heb die wel liggen maar nog niet ingebouwd, want de diameter is kleiner dan de oude meenemer.
Ik denk dat voor die nieuwe meenemer het aantal steps van de extruder flink wat omhoog moet. 't is maar een tip.

Je moet spelen met de extrude ratio net zo lang tot 5mm gelijk is aan 5mm in werkelijkheid. Daarna kan je dat overnemen naar je microcode, of zo laten staan :-)

Thomas


www.3daybreaker.blogspot.com

Orca V4.4 rebuild to Ramps with Mk8 and E3D, as well as a Rostock Delta Mini and an OLO in backorder :-)
Re: Hoe opstarten Orca 042
November 06, 2012 04:31PM
Hallo ,

Ik heb alles draaiend , het probleem zat hem in de firmware die standaard op m`n board zat hier klopte niets van .
Nu heb ik de nieuwste firmware van de mendel parts site gehaald , en al m`n problemen verdwenen als sneeuw voor de zon .
Alle motoren draaien in de juiste richting en m`n bedtemp voeler doet het en alle waardes en stappen zijn bruikbaar .
Vreemd maar waar verder draai ik met repetier en slic3r en een temp van 1e laag rond 198 en daarna door naar 230 voorlopig .
Als ik de temp lager zet loopt de filement vast.

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft .

Mvrgr Viking
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login