Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Z as calibreren?

Posted by Arjan 
Z as calibreren?
October 15, 2012 01:06AM
Hoi!

Heb net een Mendel Prusa gebouwd met Ramps 1.4 en Nema 17 stappen motoren. De eerste testprint is slecht, het lijkt alsof de Z as veel te weinig omhoog gaat. Nu heb ik begrepen dat je dat in kan stellen in Configuration.h. Heb op internet wat waardes daarvoor gevonden, maar die verschillen nogal.

Is het 360 graden / 1,8 graden per stap * 16 (1/16 step) / 1,5 (M8 draadeind)? = 2133,33?

De print is ook over de Y as verschoven, is dat een acceleratie probleem? Wat is daar de juiste setting voor?

Zijn er nog andere aanpassingen nodig? Zou graag eens een Configuration.h file zien van een goed werkende machine.

Groeten,

Arjan
jcr
Re: Z as calibreren?
October 17, 2012 05:06AM
Hoi Arjan,

Bij M8 draad is de spoed 1,25mm, dus wordt het 360 / 1,8 * 16 / 1,25 ( = 2560 steps/mm)

Verschuiving in de y-as kan verschillende oorzaken hebben:

- verkeerd aantal steps/mm
Kan je uitrekenen adhv 360 / hoekPerStep * microsteps / (aantalTandenOpPulley * beltPitch). Bijv. uitgaande van een geprinte T2.5 pulley met 8 tanden krijg je 3200 / (8 * 2,5) = 160 steps/mm

- te weinig stroom door de motor
Dit resulteerd in gemiste steps. Op je pololu/stepstick stukje bij beetje de potmeter opendraaien tot dit niet meer gebeurt. Doe dit in kleine slagen van 1/8 omwenteling.

- te veel stroom door de motor
Als een pololu te weet wordt, schiet deze in de thermische beveiliging en schakeld zichzelf tijdelijk uit. Potmetertje dus iets dichter schroeven (dit kan ook gepaard gaan met herrie uit de motor).

- slippende riem
Zorg dat deze goed op spanning is.

- pulley (te) los op motor as
Zet deze vast smiling smiley Het kan helpen door een platte kant op de motoras aan te brengen als deze dat niet heeft.

- te hoge acceleratie
Je motor kan de ingezette acceleratie niet bijbenen en blijft stil staan, gaat vaak gepaard met een piepende motor. Deze dus iets lager instellen.

- vast nog een oorzaak die ik over het hoofd zie winking smiley
....

Helaas kan ik momenteel even niet bij mijn Configuration.h, maar zal deze later nog proberen te posten. Overigens is deze niet zoveel anders dan de standaard Sprinter config.


Succes!
Re: Z as calibreren?
October 25, 2012 05:31AM
Super Bedankt! Het bleek gewoon de poelie te zijn, schroefje te los en schoot af en toe over
de "platte kant" heen met als resultaat verlies van stappen.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login