Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

krijg prusa niet aan de praat + voorstelln

Posted by Maarten Visser 
krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
May 23, 2013 05:00PM
Hoi iedereen,
ik ben een instrumentenbouwer in Amsterdam en het leek me leuk, zelf printen in plaats van alles bij shapeways bestellen. De printer heb ik van verschillende bronnen, en was makkelijk in elkaar te zetten. Maar het aansluiten is een nachtmerrie. Ik krijg de communicatie met pronterface niet werkend en ik kan ook geen firmware uploaden want bij het compilen vind de arduino ide steeds fouten in marlin. Kortom ik ben ten einde raad. Wie kan mij helpen? Ik kan er voor betalen, en anders ook technische klusjes doen (ik heb een zeer goed uitgeruste werkplaats op de NDSM in Amsterdam Noord).
alvast bedankt, Maarten

ps ik kan de hele zaak ook acher in de auto stoppen en naar jou toe rijden als dat makkelijker is


flutelab makes ergonomical flutes and adaptive woodwinds
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
May 24, 2013 04:11AM
Beste Maarten,

Welke elektronica gebruik je en welke foutmelding krijg je precies? Het klopt dat je niet met Pronterface kan communiceren als er geen firmware in de elektronica zit.

- Patrick
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
May 24, 2013 07:14AM
Hoi P4tje
ik heb een melzi board. Pronterface geeft geen foutmelding, er gebeurt gewoon niets, hij zegt alleen "connecting.." en er gebeurt niets.
De andere issue met de arduino upload is helemaal vreemd, ik moet compilen voor upload, maar ik krijg een melding "ex[ected "." or "...' before '&' token , En dat staat in MarlinSerial.h . Eerlijk gezegd, ik heb geen flauw idee waar dit over gaat. Maar ik zal nieuwe arduino ide en melzi downloaden en nog eens proberen
alvast bedankt voor de steun, Maarten


flutelab makes ergonomical flutes and adaptive woodwinds
Hallo Maarten,

Een paar dingen die ik kan bedenken:
- Staat in pronterface de COM poort goed? (connectiepoort van melzi)
- Staat in pronterface de BAUD rate goed? (communicatie snelheid)
- Werkt ook andere software niet? (bijv. reptier host)
- Heb je geprobeerd een nieuwe download van Marlin op te halen? De foutmelding die je krijgt is een programmeer melding en ligt niet aan je bordje.

Hopelijk helpt dit wat.

HiemstraJ
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
May 24, 2013 07:36AM
Ik gebruik Arduino 1.0.3 met Marlin. Heb je Melzi toegevoegd aan je arduino harware library en deze geselecteerd met het compileren (met de goede seriele port)? en #define MOTHERBOARD 63 ingesteld?

Pronterface kan je pas proberen zodra je een firmware hebt geprogrammeerd. Pronterface doet niets, omdat de Melzi nog geen firmware heeft en dus niet terug kan praten tegen Pronterface.
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
May 24, 2013 11:11AM
Hoi P4tje
ik heb een Sprinter_Melzi gevonden op github en in de /hardware map van arduino geplaatst, maar ik zie de melzi niet in de lijst van boards staan. Nu begrijp ik (soort van) dat spinter iets anders is dan marlin, dus ik heb sprinter ook gevonden. In de schetchbook folder gezet, en in arduino schetchbook srinter geselecteerd. Maar ik zie melzi nog steeds niet in de boards lijst. Wat doe ik verkeerd?
bedankt, Maarten


flutelab makes ergonomical flutes and adaptive woodwinds
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
May 24, 2013 01:50PM
Is het trouwens niet nodig om FTDI drivers te installeren voor zo'n bordje? Just a guess hoor...
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
May 24, 2013 03:43PM
@Ohmarinus: ik zou het niet weten. Hoe kom ik daar achter? Op de melzi pagina staat er niets over.
groeten, Maarten


flutelab makes ergonomical flutes and adaptive woodwinds
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
May 25, 2013 03:47AM
Beste Maarten,

Met het Melzi bord heb ik totaal geen ervaring, maar
Op: [reprap.org] lees ik dat je de Gen7 folder (uit de support package) naar de hardware folder moet kopieren. Dan zou je 4 of 6 bordjes meer moeten kunnen kiezen om naar te connecten vanuit de Arduino IDE.

Hopelijk kom je hiermee weer iets verder.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
May 25, 2013 07:44AM
Hoi Calis,
heb ik gedaan, maar de Melzi board krijg ik niet te zien als zodanig. Wel de atmega644p chip, maar ik kan nog steeds niet compilen. Nu heb ik ban een andere koper van de supplier gehoord dat de firmware er gewoon opstaat, en nu gaat het in de eerste plaats op het connecten van pronterface.
groeten, Maarten


flutelab makes ergonomical flutes and adaptive woodwinds
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
May 25, 2013 08:40AM
Beste Maarten,

Ok, dan gaan we naar de volgende stap smiling smiley

in: [forums.reprap.org] hebben mensen het over hetzelfde probleem.
Klinkt alsof je daar gewoon alle mogelijke snelheden moet proberen (of aan de leverancier vragen welke snelheid er in de firmware staat). Ik zou beginnen met de hoogste waarde en dan steeds een lager gaan als die het niet doet.

Met wat voor computer probeer je te connecten? (Mac, windows)


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
May 25, 2013 09:02AM
Hoi Calis, the computer is Ubuntu, en ik heb all baud rates geprobeerd in pronterface.
groeten Maarten


flutelab makes ergonomical flutes and adaptive woodwinds
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
May 25, 2013 11:01AM
Hoi Maarten,

Ik heb hier geen Ubuntu en geen Melzi, dat maakt het natuurlijk lastiger je probleem te herkennen.

Op mijn Mac kan ik de Gen 7 aan de Arduino software toevoegen en dan krijg ik wel 6 nieuwe boards om uit te kiezen.
Ik raad je toch aan om eerst dit te proberen om te kijken of je op de een of andere manier wel een reactie kunt krijgen.

Alternatief:

In die thread spreekt de poster wel van een blinkend lampje op de Melzi als hij probeert te connecten.

Doet hij bij jou wel iets? Heb je de mogelijkheid het op een andere pc of met een ander usb kabeltje te proberen?


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
May 25, 2013 11:19AM
Hoi Calis
Als ik in Arduino ide voor sketchbook marlin kies, krijg ik allemaal boards, stuk of 20. Melzi staat er niet bij, maar atmega644p wel, en dat is de juiste chip (geloof ik). Alleen compilen doet ie niet. Als alternatief heb ik ook sprinter als sketchbook, en daarvoor ook de melzi-sprinter firmware in de hardware folder geplaatst. Het skechtbook wordt wel geladen, maar ik krijg het melzi board nog niet te zien. Nu weet ik ook niet zeker of het wel nodig is om firmware te uploaden, omdat ik vermoed dat ik doe al heb. En if its not broken don't fix it. Kortom ik richt me nog even op de communicatie met de computer. Dit is de computer die ik hiervoor gereserveerd heb, dus wil dat heel graag hierop runnen.
Ga misschien vandaag nog eens proberen.
groeten, Maarten


flutelab makes ergonomical flutes and adaptive woodwinds
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
May 25, 2013 11:41AM
Hallo Maarten,

Het gaat me er ook niet om dat je probeert de firmware te uploaden, maar om te zien of je op die manier verbinding kunt krijgen met het board. Als je op geen enkele manier verbinding kunt krijgen met de Melzi kan het ook ergens anders in zitten dan de software (de USB poort, USB kabel of de Melzi zelf).
De AtMega644p is inderdaad de juiste, als je dat met meerdere programma's vanaf die computer hebt geprobeerd en je ziet ook niets op de Melzi, zou ik de oorzaak ergens anders zoeken dan in de software.


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
May 28, 2013 06:36AM
Hoi Calis,
Nou ik kan gewoon geen verbinding krijgen met de printer. Niet vanuit pronterface en niet vanuit arduino Ide. Heb het ook op een computer met windows7 geprobeerd, zelfde verhaal. Als ik de printer aansluit op de Ubuntu computer, krijg ik in de terminal wel een aansluiting te zien, terwijl in windows7 [apparaten & printers] helemaal niets gebeurt. Misschien is de board kapot, maar hoe zou ik dat moeten testen?
gr Maarten


flutelab makes ergonomical flutes and adaptive woodwinds
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
May 28, 2013 07:44AM
Hallo Maarten,

Dit lijkt mij zo'n beetje alles wat er van je als normale consument verlangd kan worden met testen. Verschillende software en verschillende hardware en hij reageert nergens (wel apart van de wel gemaakte verbinding in Ubuntu).

Ik zou contact opnemen met je leverancier ervan (Europese regelgeving geeft je 2 jaar garantie), hem de situatie uitleggen en om een nieuwe vragen.

Hou ons op de hoogte!


--

[www.filamentenmeer.nl]
PLA in 15 different colors
ABS in 17 different colors
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
May 29, 2013 04:57AM
Hey Maarten,

Ik zou het nog niet zo snel op hardware schuiven, Marlin kan problemen geven met de 644P, gebruik je een lcd / sd? Volgens de Melzi wiki is de basis van het board hetzelfde als GEN7 met de 644P (welke ik gebruik). Ik heb een dergelijk foutmelding ook gehad bij het programmeren van mijn board. Ik heb ergens een stukje code aangepast om het te verhelpen. Ik weet alleen niet meer wat ik heb aangepast. Daarom heb ik hieronder mijn hele Marlin project.

[dl.dropboxusercontent.com]
[dl.dropboxusercontent.com]

* Zorg dat je arduino 1.0.3 gebruikt
* Pak hardware.rar uit en plaats de twee mappen in de hardware map van arduino
* Pak Marlin-Marlin_v1.rar uit en open het project, je kan de instellingen aanpassen naar je eigen wensen maar je kan ook eerst proberen zo te programmeren (zou niet uitmaken, behalve als je echt wilt gaan printen)
* Selecteer onder Extra/Board/ Gen 7 with atmega 644P and 16 MHz
* Selecteer onder Extra/Seriële Port de Seriële port waarop Melzi connectie maakt (zorg er bij windows voor dat de FTDI / arduino drivers zijn geinstalleerd!)
* Bij Extra/Programmer/ moet AVR ISP zijn geselecteerd
* Probeer het zooitje te uploaden
* Post eventuele foutmeldingen hier (in zijn geheel, stukjes van foutmeldingen zijn niet bruikbaar)

Voor de duidelijkheid:
Geen bootloader -> Firmware kan niet geprogrammeerd worden
Geen Firmware -> Kan niet communiceren met Pronterface

Dus mocht de bootloader er niet op zitten / beschadigd zijn kan de firmware niet geprogrammeerd worden. Als je een arduino hebt liggen kan je deze gebruiken om de bootloader te programmeren, maar dit is vooral een probleem van de leverancier.

Tevens ben ik niet echt een fan van boards zoals Melzi, omdat de stepper drivers geïntegreerd op het board zitten. Als je een driver opblaast moet je een heel nieuw board kopen i.p.v. een nieuwe stepper driver (7 - 10 euro). Zitten er wel koelblokjes op je stepper drivers?

Succes!

-Patrick
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
May 29, 2013 09:57AM
Patrick, bedankt, ik heb nu weer van alles geleerd. Helaas, ik heb wel de ftdi drivers geinstalleerd, maar ik krijg in arduino ide geen enkele poort te zien. Wel in pronterface, maar toch geen verbinding. Ik ga er mee aan de slag, en post mijn bevindingen. Zal even duren want dit weekend hebben we open ateliers op de NDSM werf (komt allen) en dat vergt nogal wat voorbereiding.
groeten, Maarten


flutelab makes ergonomical flutes and adaptive woodwinds
Y as doet raar. was:Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
June 08, 2013 03:40AM
Beste Dutch Reprappers, hier even een update:
met de fantastische hulp van Bas en Zaerck van het Fablab in Amsterdam is het gelukt een bootloader te installeren en Bas heeft een Marlin kunnen bewerken die compileerde voor deze chip. De SD kaart ondersteuning moest eruit anders werd de firmware te groot voor de chip. Gek want de SD slot zit wel op het boord, maar ja. Na enig gekloot (zolas installeren van FTDI drivers, bedankt Ohmarinus) lukte het om te communiceren vanuit windows. Kortom ik heb een firmware!

Bleven deze problemen: De Y as luistert vaak niet. Na het connecten kan ik de Y een paar keer heen en weer bewegen. Daarna luistert ie niet meer. Ook niet naar bv G0Y10. Maar wel naar home! Zelfde gedrag in Repetier-host als in Pronterface. Conclusie: hardware goed, computer goed, firmware probleem. Weet iemand wat dit betekent?

verder: bed temperatuur was steeds 300 grC. Bleek een verkeerde NTC weerstand. Vervangen door een 10k ohm NTC en hij deed het. Volgende probleem is bed verwarmen. Er gebeurt niets. De extruder verwarmt wel, bed niet. Er is ook geen stroomopname als ik de opdracht bed verwarmen geef. Voorlopig ga ik printen met pla, dus geen groot issue, maar vervelend. Nog steeds niet printen :-(
groeten, Maarten


flutelab makes ergonomical flutes and adaptive woodwinds
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
June 08, 2013 05:36AM
Bij mij gebruikt het heatbed een aparte mosfet, maar deze moet standaard gekoeld worden anders zal hij oververhitten en stuk gaan, daarom heb ik de heatbed via een relais aangesloten. De Sanguino zet de relais om en de heatbed trekt dan power direct van de 12v, dus ik gebruik de Sanguino alleen voor het signaal.

Ik weet niet of bij jou de mosfet misschien stuk is? Ik gebruik dus een Sanguino en geen Melzi, dus ik weet niet of mijn oplossing ook voor jou geldt.

Verder fijn om te horen dat de FTDI drivers hebben geholpen smiling smiley

Ik heb even gekeken naar de Melzi board:
[reprap.org]

Denk inderdaad niet dat mijn oplossing voor jouw Melzi mogelijk is.

Edited 1 time(s). Last edit at 06/08/2013 05:38AM by Ohmarinus.
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
June 08, 2013 09:05AM
Hoi Ohmarinus, ik was begonnen met een voedinkje van 0,6A. De extruder warme prima op en de mosfet (als het een mosfet is) werd niet eens heet. Maar met het bed gebeurde niets. Kan ik zo'n component testen zonder m van het board af te halen?
gr Maarten


flutelab makes ergonomical flutes and adaptive woodwinds
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
June 10, 2013 09:32AM
Beste Maarten,

Een gangbaar heated bed gebruikt 10A, met 0,6A stort het hele voltage in en zal er niets gebeuren.
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
June 10, 2013 11:20AM
@P4tje, ik heb nu ook een betere voeding (5A), maar er gebeurt nog niets. wel als ik het heatbed direct aan de voeding hang, dan wordt ie wel warm. Maar 10A? door die dunne draadjes?
gr Maarten


flutelab makes ergonomical flutes and adaptive woodwinds
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
June 12, 2013 03:02AM
Heb je geprobeerd je hotend aan te sluiten op je heated bed aansluiting? Dus ook de hotend thermistor op omsteken naar de heated bed aansluiting, Als je hotend dan werkt heeft het niet met de print / firmware te maken.

Over je Y-as, zou het kunnen dar je endstop verkeerd zit aangsloten? Bij verkeerde aansluiting van je endstop kan je y-as maar 1 kant op. Het zou ook kunnen dat de stroom te laag staat ingesteld. De stroom zou te hoog kunnen zijn ingesteld, waardoor de chip te heet wordt en zichzelf uitschakeld.
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
June 12, 2013 07:50AM
Hoi P4tje
Ja, heb ik geprobeerd, maar de hotend wordt niet heet als ik m aan de bed-aansluiting hang. Heb wel een stevige voeding direct aan het bed gehangen, en ja hoor, hij warmt een beetje op. Misschien zijn de koperbanen te dik geprint en daardoor de weerstand te laag.
Wat betreft de Y motor: de chip wordt zeker niet te heet, hij wordt niet eens warm. Ik heb de stroom flink opgeschroefd, het probleem wordt minder maar gaat niet helemaal weg: op een gegeven moment stopt de motor en luistert niet meer. Maar WEL naar het home-commando. Dus het ligt volgens mij niet aan de motor/ stroom.
Ik vind het maar raadselachtig!
groeten, Maarten


flutelab makes ergonomical flutes and adaptive woodwinds
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
June 12, 2013 03:00PM
Zoemt de motor als dat gebeurd?
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
June 13, 2013 09:22AM
Beste Dutch Reprappers:
een succesje: ik heb alle motorstromen nog eens flink naar boven geschroefd, en de voeding nog wat zwaarder genomen...en hij doet het, althand de motoren draaien netjes. Chips worden nu wel heet, misschien kan ik daar nog een koeling op plakken. Nu het bed levelen en kijken of ie printen wil.
groetjes, Maarten


flutelab makes ergonomical flutes and adaptive woodwinds
Re: krijg prusa niet aan de praat + voorstelln
June 13, 2013 05:29PM
Je moet zeker koel-elementjes op je stepper drivers plakken, en niet zomaar plakken, maar gebruik speciale 3M adhesive tape die speciaal ontworpen is voor koel-elementjes.

Verder, zet een cooling fan op de koelelementjes. Op deze manier kan je ze vrij hoog zetten zonder probleem. Pas wel op dat je ze niet van teveel stroom voorziet, je stappenmotoren kunnen ook beschadigen. Ik heb 2,5amp stappenmotoren, de stepper drivers die ik heb kunnen max 2 amp leveren, maar dan slaan ze constant uit, mijn motortjes draaien dus maar op een deel van hun vermogen en kunnen niet beschadigen, en bovendien blijven ze koud. Hete stappenmotoren moet je ook koelen, dus dat is bij mijn setup niet nodig. Ik bestuur ze met Sanguino.
Sorry, only registered users may post in this forum.

Click here to login